woensdag 7 januari 2015

Winterslaap...

 Twee berichtjes op één dag. Hoe dat kan? Nou, dat zit zo.... na het eerdere blog, dacht ik na over de frequentie van bloggen (nam af in 2014), inspiratie etc. (Had ik al gezegd dat januari een maand van reflectie en evaluatie is, voor mij???) In ieder geval... Een paar dingen vallen op:


 Bron: http://dianasudyka.com/
 
1. Toen ik dit blog begon, was ik echt op een spoor van ontdekkingen, voornamelijk op homestead-gebied. het was niet moeilijk om onderwerpen te vinden om over te bloggen.
Inmiddels heb ik mij een aantal dingen eigen gemaakt, maar daar blog ik dan niet meer over. Als je twee keer over zelf gemaakt wasmiddel hebt gelezen, dan weet je het wel, toch? Tenzij er een update is, maar die is er nog niet :-) Zomaar een voorbeeldje. Het 'frisse' is er een beetje af. Ik heb dit vaker gezien bij bloggers die een paar jaar bloggen. Er is aan de ene kant een zekere sprake van sleur en soms twijfel of de onderwerpen nog wel boeiend genoeg zijn, terwijl aan de andere kant er toch een sterke drang is om lekker te schrijven en het contact met lezers en bloggers te onderhouden.

2. Toen ik dit blog begon, was ik ergens in de twintig, blogde ik ook in het Engels, had ik nog geen kind en zag mijn leven er op een aantal andere punten ook heel anders uit.
Inmiddels heb ik een 3 in mijn leeftijd staan (nog niet twee keer), blog ik voornamelijk in het Nederlands, hebben we een kind én een heel ander soort leven dan daarvoor. Dagjes uit zien er anders uit, ik onderneem uiteraard meer activiteiten die betrekking hebben op opvoeding etc. Ook ben ik diep in mijn hart een echt meisjes-meisje, maar door mijn zoon ben ik nu wat stoerder geworden en bezoeken we bijvoorbeeld een Trekkertrek show of plan ik een uitje naar de marinedagen en dergelijke. Die invloed is er ook. Goed. Maar ook anders. 
Ik heb er nooit zo over nagedacht hoe ik die veranderingen in mijn blog meeneem. In de loop van de tijd is het blog steeds persoonlijker geworden, meer een soort dagboek-achtige vorm zelfs zo af en toe, maar daar heb ik nooit bewust over nagedacht. Ook staan er volgens mij in verhouding meer kook- en bakstukjes op dan gepland. Als ik dat van tevoren bedacht had, had ik receptenpagina's aan kunnen maken etc.

Gedachten

Soms heb ik zin om even een helemaal een nieuwe blog-start te maken. Om recepten en homestead-ideeen te bundelen in een soort inhoudsopgave met linkjes, zodat je ze allemaal bij elkaar kan vinden. Maar echt opnieuw beginnen is ook weer een hele stap, ik vind de lay-out nog mooi en het past bij mij en ik zou misschien contacten kwijtraken.

Dus misschien moet ik gewoon reorganiseren en een nieuw tabblad aanmaken met wat nieuwe info over mij, mijn blog en het blogdoel. Misschien aparte categorieen: koken, bakken, zelf maken, tuinieren, geloof, geschiedenis, kleding, frugal living/ werken met een budget etc.

Soms heb ik zin om echt een doel, of misschien een aantal doelen te stellen, zodat ik wat gerichter kan schrijven (en organiseren).

En omdat ik dat zovaak denk, denk ik dat ik er gewoon maar eens werk van moet maken dit jaar. Het blog zoals het nu is, voelt als een favoriet jasje dat toch net niet helemaal lekker meer zit. Ken je dat gevoel?

Winterslaap/ plannen

Daarom denk ik/ vermoed ik dat ik januari en februari het blog een soort winterslaap laat houden. (Ik hoop dat ik het volhoud, want altijd als je ergens een verbod op zet is er die drang om het te overtreden, zie ook al het begin van Genesis) In die tijd wil ik me eerst focussen op de verhuizing en het klussen. Daarna wil ik gaan nadenken over zaken als het doel en de organisatie van mijn blog. Het zou leuk zijn om ook weer in het Engels te gaan bloggen. Omdat ik veel Engelse blogs lees, liggen bepaalde uitdrukkingen vaak op het puntje van mijn tong en ik zie de Engelstalige blogwereld als een manier om digitaal te reizen, contacten te hebben met andere bloggers, vaak ook christenen. Dat boeit mij erg en ik zou het leuk vinden om mijn eigen blog daar ook weer meer deel van uit te laten maken.

Daarnaast denk ik dat ik in het voorjaar ook weer meer stof tot schrijven heb, aangezien ik straks een creatieve zolderkamer heb 'mijn craft room' en ik een strook grond in de achtertuin wil gaan gebruiken als moestuin. Daarbij zullen er ook bewaarmethodes en dergelijke om de hoek komen kijken. Dus ook om die reden lijkt eind februari/ begin maart een mooie tijd voor een herstart.

Het voelt wel raar om al plannen te maken voor over zo'n tijd. Maar voor alles geldt natuurlijk als God het wil en er geen gekke dingen gebeuren. Het voelt ook wel een beetje raar om zovaak 'ik' in een artikeltje te noemen, maar toch wilde ik graag uitleggen wat mijn persoonlijke redenen zijn om het blog even in de ruststand te zetten. En dan ontkom je niet aan dat ene woordje ;-)

Dus voor dit moment wens ik jullie allemaal veel leesplezier op de andere blogs en blogplezier als je zelf blogger bent. Hopelijk 'zien' we elkaar hier weer als het alweer bijna voorjaar is! En nu.. een winterslaap dus. Tot over een tijdje, blog!

12 opmerkingen:

  1. Fijn dat je je gevoelens met ons deelt! Ik kan helemaal begrijpen wat je schrijft, al blog ik zelf dan niet. Doe rustig aan de komende maanden, en na de verhuizing, in het voorjaar, zoek ik je weer op! Sterkte met verhuizen, en in alle opzichten Gods zegen toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Adelheid. Hopelijk tot ziens hier. Jij ook van harte Gods zegen!

      Verwijderen
  2. Heel herkenbaar, van dat favoriete jasje wat toch niet helemaal lekker meer zit. Mooi zoals je het onder woorden kan brengen!
    Ik zit ook met dat 'probleem'. Wat wil ik met m'n blog? De bedoeling was in eerste instantie meer een bak/kookblog. Inmiddels zitten wij veel meer richting het 'zelfvoorzienend' leven. Past dat op m'n blog, of ga ik een andere site aan maken? Ga ik m'n man met zijn projecten er ook bij betrekken, ...? :-) Vandaar dat het bij mij ook al een tijdje stil is.. We denken er nog maar eens over ;-)
    Succes met alles de komende maanden! Ik zal wel eens stiekem gluren als ik langs kom :P haha!
    Groetjes Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marike, Grappig zeg: bij jou hetzelfde maar dan omgekeerd :-) (Ik wilde juist meer over zelfvoorzienend leven schrijven en het werd veel meer koken en bakken). Misschien ligt je passie het meest bij de onderwerpen waar je het meest over schrijft? (vroeg zij zich af...lol) hee, als je dan toch stiekem gluurt, zwaai je dan ook eens naar me ;-) En als je durft kom je maar eens een bakkie doen, zomaar spontaan, chaos of niet... (En wie weet komt er na de verhuisperikkelen weer een mogelijkheid om een brood bak workshop te doen! Zou leuk zij toch?) Groetjes en Gods zegen!

      Verwijderen
    2. Misschien kunnen jullie het combineren? Samen (of met nog meer mensen) op één blog gaan posten?

      Verwijderen
  3. Ja, dat herken ik, dat favoriete jasje, wat net niet meer helemaal lekker zit..
    Ik wens je een goeie 'winterslaap' ;), heel veel succes bij alles rondom de verhuizing, Gods zegen voor jullie drietjes, en tot het voorjaar hè... als de vogeltjes fluiten en het zonnetje alles wakker roept...
    Mmm, zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een heerlijk vergezicht roep je op: voorjaar.... Ja, daar heb ik ook zin in. Fijn om wat herkenning te zien, ook bij andere dames. Gods zegen!

      Verwijderen
  4. succes met de verhuizing en alles wat er bij komt kijken, alleen daarom al lijkt me het wel handig om het hier rustig te houden! Over je "engels", oei daar ben ik niet zo sterk in, vind het wel prettig zo in het nederlands. enne toch zal ik af en toe even kijken hoor, of er weer een berichtje is...
    groetjes Jacomien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacomien,
      Dank je wel! Enneuh... ik had iets vollediger moeten zijn: ik zou dan Nederlands én Engels schrijven :-) Valt weer mee dan he? Groetjes en Gods zegen, Annemieke

      Verwijderen
  5. Je hebt altijd van die heerlijke huiselijke blogjes.
    Lees ze graag. Dus ik ben benieuwd welke richting je straks kiest, maar dat zal vast wel goed komen. Een zegenrijk jaar toegewenst en succes met verhuizen!
    groetjes Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zal het ook best missen je blogs. Zo heerlijk al die kook ideen en alles gewoon.
    Geen probleemvoormij het engels.Maar twee talen is handig voor anderen.
    Ga via jou blog naar anderen toe dus zal het zien wanneer je er weer bent: of beter: je winterslaap over is.
    Maar van slapen zal weinig komen denk ik zo.
    See you later and take care.
    Love, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Over zelfgemaakt wasmiddel kun je inderdaad heel veel vinden op blogs. Ook andere zelfmaak ideetjes vinden hun weg naar de lezer via blogs. Het is in ieder geval fijn dat men weer graag zelf spullen maakt en dat oude ambachten weer mogen. Soms begin je een blog met een heel ander idee dan het uiteindelijk wordt. Ik was zelf nog niet zo lang aan het bloggen toen ik merkte dat de naam niet klopte. Nu heb ik de naam veranderd en ga met frisse moed verder. Succes met de verhuizing, en wie weet daarna weer met het bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.