woensdag 7 januari 2015

Samenraapseltje: terugblik, karamelsaus, vriezer koken & een vleugje geschiedenis




Alle lezers de beste wensen voor het Nieuwe Jaar! Bedankt voor alle mooie reacties van het afgelopen jaar. Pas kwam er weer een lekker recept voor bouillon binnen in de reacties! Dank je wel. Het eerste bericht van het jaar is net een pot luck maaltijd, een samenraapsel, een mengelmoesje, verschillende ingedrienten bij elkaar. Van de hak op de tak, misschien wel. Tjah...dat krijg je in januari: reflectie, terugblikken, waarderen, vooruit kijken en gewoon aan de slag. Het loopt allemaal door elkaar heen. Ik begin bij het heden.

Vandaag...

Heerlijk! Het 'gewone leven' is weer begonnen. Na de kerstvakantie nog eventjes ons gewone leven met alle structuren en heerlijke voorspelbaarheid :-) Therapie voor de ziel. Voor mij dan.



 2e Kerstdag. Een lekkere lange buitenwandeling met familie. Donker bij terugkomst. Extra leuk voor de grote sterretjes van opa :-)


Misschien omdat we deze kerstvakantie heel veel gereden hebben, of omdat ik veel ziek was, minder kon bakken en koken dan ik wilde. Of knutselen en spelen met zoon. Omdat het druk was met inpakken voor de verhuizing, spulletjes uitzoeken en bestellen... het zal er allemaal wel aan bijdragen dat ik deze dagen nu weer extra waardeer. En het was ook zeker leuk en mooi in de kerstvakantie. Maar nu is het ook weer goed. Herkennen jullie dat?

We hopen volgende week de sleutel te krijgen. Wie weet mogen we er al iets eerder in om alvast te klussen! Nog eventjes... We hebben er als gezin heel veel zin in! Tegelijk ben ik zo dankbaar dat we niet direct na de vakantie verhuisden, haha, ik moet eerst even bijkomen van de vakantie.

De periode vóór Kerst vond ik er uitspringen in 2014. Elke dag iets doen aan de hand van de adventkalender. Betekenisvol. Samenbindend. Leuk.



Spijkers op een plankje bevestigd om gehaakte vierkantjes mee op te spannen.


Op één ochtend aten we pannekoekbeesten en poppetjes. Een schildpad en een mannetje. Met sjaal.


Winterkost.
Goud

Gisteren een prachtige verrassing van de Schepper: ik fiets de hoek om met zoonlief achterop en ik fiets een straat in, aan beide kanten oude huizen, kale bomen, zwart afgetekend tegen een geweldige ochtendlucht: oranje,roze, geel,paars,blauw, wit, grijzig, met een nadruk op oranje en roze. Prachtig! Zoon en ik hebben het vanaf de fiets goed bekeken. Op de fiets legde ik mijn gevoelens hierover uit aan zoon -eerlijkheidshalve toegeven, beschroomd om mij heen kijkend of er niet iemand in de buurt fietst- ik zei zoiets als 'wat een prachtig cadeau van de Here God, wat een verrassing!' Waarop ik een stevige knuffel kreeg, armen om mijn rug. En weet je waarom ik die knuffel kreeg volgens zoon? 'Omdat ik jou zo lief vind. En ik vind de Here God ook zo lief. En omdat ik zoveel van de Here God houd, geef ik jou een knuffel.' Gouden Moment.


1e Kerstdag 's ochtends.

 Kerstontbijt. We vierden de verjaardag van de Here Jezus met beschuit met muisjes en cadeautjes met een knipoog naar wierook, mirre en goud.



Kerst 2014. Het liep niet helemaal zoals ik het had willen plannen. Ik was vergeten mooie tafelkleden klaar te leggen, vond het niet mijn prioriteit om zelf dingen voor het ontbijt te bakken (energiepeil was laag, dus samen ontspannen ging voor) en zo ging het door. Voordeel van deze niet zo perfect georganiseerde tijd was dat het wel heel ontspannen was. Mijn verwachtingen waren lager en ik was een stuk flexibeler dan de jaren daarvoor. 'Kon de geplande warme Kerstmaaltijd niet 's middags omdat zoon toen helemaal moe was? Okee, geen probleem, dan doen we het toch 's avonds!' Ha, ik herkende mezelf bijna niet meer, lol. Nee, al met al was het goed. De belangrijkste elementen voor een geslaagd Kerstfeest waren daar: Goede gaven van God en het ultieme geschenk: Jezus Christus, aandacht voor God en elkaar, de kerkdienst en de vreugde om samen Kerst te vieren, heerlijk eten, samen klaargemaakt, placemets op het laatste moment verzonnen en gemaakt als noodmaatregel, maar wat uiteindelijk ook een mooie activiteit was... En daarna nog een Tweede Kerstdag.


Normaal plaats ik niet zovaak foto's van onszelf vol in beeld, maar deze foto representeert voor mij waar Kerst om ging. Alleen mijn man ontbreekt erop, maar ja..zonder fotograaf niet zulke foto's. You can't have you cake and eat it, zeggen de Engelsen.


Last-minute-placemets

Voorgerechtje maken.


Tijdscapsule

Vooruit nog een beetje geschiedenis. Ik zag dat in Boston een tijdscapsule is geopend. Een doos van meer dan 200 jaar oud is bij de hoeksteen van een gebouw verwijderd en geopend. Prachtig zoiets! Belangrijke mannen hadden het met opzet daar gestopt. Er zaten vooral kranten en munten in. Googel maar eens op 'time capsule Boston'. Nog benieuwder ben ik eigenlijk naar wat 'gewone mannen, vrouwen en kinderen' in zo'n doosje zouden stoppen. Persoonlijke zaken van het leven toen. Intrigerend toch? En wat zou je er zelf in doen? Welke kleine items zeggen iets over jou en de tijd waarin we leven?

Over de tijd van 'het doosje' vond ik een tijd geleden een heel mooi filmpje. Ik zocht naar een gelegenheid of context om het op mijn blog te plaatsen en nu heb ik die - vergenoegde glimlach- . Nadeel is alleen dat het niet ingevoegd kan worden in het bericht. Je moet dus op de link klikken (het is niet van youtube). De moeite waard voor wie van geschiedenis houdt! Het gaat over kinderen (wel de elite/ adel) en hun dagelijks leven. Vrolijk filmpje met goede muziek.

miniature framed engraving of child with wooden doll 



              Miniatuur van een kind met pop. Stel je voor dat je zoiets in een tijdscapsule zou vinden...



Vriezer Koken - Freezer Cooking

Deze week ook in het voren gekookt. Heerlijke Pizza Pockets gemaakt naar een recept van deze website. Helemaal niet moeilijk en het gistdeeg hoeft niet te rusten. Het was wel even werk, ik maakte er 20 in precies 1 uur en 35 minuten. Daarbij heb ik er wel 4 voorgebakken om te proberen. Drie gingen er diezelfde dag op en nu liggen er nog 17 in de diepvries. Ik wil ook nog enchilada's doen, de zwarte bonen zijn al voorgeweekt en gekookt, dus ik hoop ze vandaag in het voren te maken. Gemakkelijk om bij de hand te hebben straks als het druk wordt rondom het nieuwe huis, naast de onvermijdelijke snelle maaltijden. Groenten als boontjes of sla/ salade of iets dergelijks erbij en voor de rest alleen opwarmen.








Dulce de Leche / Karamelsaus --> supersuper makkelijk!

Nog veel te doen. Ik moet snel eens verder. Wel nog één hele leuke tip die op Pinterest circuleerde (bijvoorbeeld hier: http://www.spendwithpennies.com/sweetened-condensed-milk-caramel/) en die echt blijkt te werken: zelf karamelsaus maken. Zie de foto's op eerder genoemd blog.

Hoe doe je het? Je neemt 1 blik gecondenseerde zoete melk (label eraf halen) en kookt dat ongeveer 2,5 uur. (2 tot 3 uur wordt vaak aangegeven, minder dan 2 uur schijnt niet te werken) Zorg dat het dichte blik onder water blijft. Koel af in de koelkast. That's it! Als het helemaal is afgekoeld heb je een heerlijke, romige karamel. Bijv. over cake of andere baksels. Of bij ijs.



Of doop appels in de karamelsaus, zoals deze jonge studentes uit 1940

Karamel-chocolaatjes

Wat ook heel lekker is: een reep chocolade smelten (absoluut geen water erbij, een drupje van een natte lepel kan het al doen korrelen) in kleine, koude vormpjes een bodempje chocolade gieten, een theelepeltje karamel erop leggen, dan weer chocolade erover gieten. Af laten koelen en hard laten worden in de koelkast Maakt de meest heerlijke karamelbonbons. Ze gingen zo snel op dat ze niet op de foto konden helaas :-(

En als je dan toch een blikje gecondenseerde melk koopt, kan je net zo goed een extra blikje kopen. Lekker om een cake met gecondenseerde melk van te maken. Vooral als je 'normale' cake misschien soms wat droog vindt.

Voor meer ideeen met de saus, beveel ik het zeker aan om op een site als Pinterest eens 'condensed milk caramel' in te typen. Dan komen er een keur aan recepten naar voren. Bijv. een Banana Tofee Taart... nog nooit gemaakt...zeker op mijn to-bake-lijstje!

Gauw weer verder. Tot gauw,

Annemieke

6 opmerkingen:

  1. Van die bananen-toffeetaart stond een tijdje terug een recept in het Nederlands Dagblad, maar ik mag hem van mijn man niet maken omdat 2,5 uur op het gas niet duurzaam is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, begrijpelijk. Maarr...Kan ook op een petroleumstel denk ik! (Op lampolie)

      Verwijderen
  2. Prachtige foto trouwens van jou + Zoon! En dat gouden moment op de fiets zou ik voor altijd koesteren in mijn hart!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto! Wat vormen jullie samen een liefdevol gezin, prachtige herinneringen aan zijn jeugd voor je zoon voor later. Veel plezier straks met het inrichten van jullie nieuwe huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig berichtje, Annemieke. Ik hoop dat alles straks goed mag gaan bij de verhuizing en dat je lekker fit blijft! Niet alles te perfect willen, he ;)?! Wat niet af is, kan later ook nog.

    Groetjes, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor jullie reacties en goede wensen. Ha, Jeanette, we hebben officieel maar 1,5 week om te klussen vóór dat we echt verhuizen. In die tijd moeten we de woon-/-eetkamermuren en vloer aanpakken (met een niet beloopbare vloer gedurende 1 week) en de muren van 2 kamers boven + kozijnen beneden van beits naar verf brengen. Uiteraard gaat ons dat niet lukken, dus ja, dat zal zeker ons motto zijn 'wat niet af is, doen we later'. We gaan gewoon door ná de verhuizing en met hard werk en Gods zegen zal het allemaal op z'n tijd afkomen. Ik moest in mijn planwerk van de week opeens aan een Amish gezegde denken, zoiets van ' een taak duurt zo lang als de taak duurt.' Waarmee bedoeld wordt dat je moet oppassen te stressen om alles zo snel en goed mogelijk te doen, maar dat iets gewoon de tijd moet krijgen wat het nodig heeft. Daar zal ik mijn best voor doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.