zaterdag 13 december 2014

Yes! Homemade Bouillon


Yes!

Voor het eerst, voor het allereerst heb ik afgelopen week een bouillon gemaakt zonder bouillonblokjes of ander zakje of pakje. Zelfs geen kruimeltje.



Vooraf

Pasgeleden nog had ik een heerlijke bouillon getrokken van rundvlees en champignons. Ik was zelf verbaasd hoe goed het smaakte zonder dat schijnbaar onvermijdelijke blokje. Maarrr…toen maakte ik de fout om er water aan toe te voegen omdat het toch wat weinig was. Op slag was het weer helemaal waterig en smakeloos. En tijd om weer opnieuw in te koken had ik niet. Dus toch maar een half blokje erbij. Resultaat: wég rundvleessmaak en vooral wég champignonsmaak. Ik eindigde met een een soepje dat precies zo smaakte als alle andere bouillonsoepjes die ik de afgelopen jaren had geproefd.
Dus…afgelopen week wist ik dat ik in ieder geval geen water bij de bouillon moet gooien als het lekker is ingekookt. En vooral geen blokjes. 


 


Krachtig

Nu wilde het geval dat ik ziek was afgelopen week. Vooral mijn buik had het zwaar. Gelukkig niet een echte buikgriep, maar het was wel een soort griep die ook mijn buik te pakken had. Wat wilde ik eten? Beschuitjes met suiker, een bloempapje en bouillon. Maar dan wel echte krachtige bouillon van vlees. 

Makkelijk

Eigenlijk had ik niet veel zin om het klaar te maken en al helemaal niet om recepten op te zoeken. Dus keek ik in de koelkast en vriezer wat ik in huis had: diepvriessoepgroenten en veel rundvlees voor een stoofpot. Ik nam een stukje van dat rundvlees voor de bouillon, gooide er uit de losse pols wat soepgroenten, water en champignons bij, een behoorlijke dosis zout, liet het koken en zette het daarna een hele tijd op laag vuur.




De tijd geven

Na misschien twee uur/ anderhalf uur kwam de smaak goed door. Ik denk dat als je iets met botten erin doet, het nog sterker wordt. Helaas had ik dat net niet in huis. Uiteindelijk heb ik er nog gezeefde tomaat bij gedaan en wat uipoeder, peper en tijm. Manlief maakte nog wat gehaktballetjes die ook een tijdje meepruttelden en vast ook smaak afgeven. Daarna ging het geheel door een zeef en schepte ik er een paar champignonplakjes en balletjes uit om toch weer toe te voegen. Het resultaat was een simpele, heerlijke tomatenbouillon die vol van smaak was. Absoluut geen watersoepje. De dag erop was íe nog beter. 


Nadeel

Enig nadeel was dat de soep wel vet was. En je er behoorlijk wat groenten en vlees in moet stoppen om een klein beetje bouillon te krijgen. Maar ja misschien hoort dat gewoon zo bij soep. Wij zijn natuurlijk in deze maatschappij opgevoed met blokjes en zakjes bouillon met een stofje dat een vleessmaak namaakt. Er zit dus amper of geen echt vlees in die soep. Dus heel versterkend zal het bij ziekte ook niet zijn. In ieder geval niet zoals een echte vleessoep.
 






Vragen

Aangezien ik nog maar aan het begin van mijn zelf-bouillon-maak-ervaringen sta, heb ik nog best wat vragen.
Onder andere: zijn er onder mijn lezers, mensen die ervaring hebben met zelf bouillon koken zonder blokjes of zakjes? En die toch een volle, smakelijke bouillon kunnen neerzetten? Zijn er tips en trucs? Wat is het ideale vlees ervoor (mergpijp misschien?). En wie weet, kent iemand wel een vega variant! Ik denk dat de smaak van champignons sterk genoeg is voor een bouillon, jullie niet? Heb je een recept of aanwijzingen? Ik zou er erg blij mee zijn als je het in een reactie wilt zetten om er van te leren!

Goed weekeinde!

7 opmerkingen:

  1. Heerlijk he, experimenteren in de keuken!
    Ik maak vaak kippenbouillon en gebruik daar laos en sereh in, veel groenten en een stuk of 4 kip karbonades (vet+botten=gegarandeerd lekker) en niet al te veel zout, maar wel zo dat het lekker is ;)
    Je zou google eens kunnen raadplegen, er staan zoveel recepten online...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me herinneren dat Teunie, van de blog Eenvoudig leven, eens een recept, ter vervanging van bouillonblokjes, op haar website heeft gezet. Je kunt dit recept dmv de zoekfunctie op haar blog opzoeken. Ben zelf ook al heel lang van plan om dit kruidenmengsel van Teunie te gaan maken maar het is er ook nog steeds niet van gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt het recept op de blog van Teunie vinden als je bij de zoekfunctie "bouillonpoeder" invult.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toevallig heb ik ook kortgeleden bouillonpoeder gemaakt, het recept en de werkwijze vind je hier:
    http://moeskersmoestuin.blogspot.nl/2014/12/botox-appeltjes-bouillonblokjes-maken.html

    Zoals jij doet met vleesbouillon wil ik ook nog es proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om je ervaringen met zelf bouillon maken te lezen! Ik zelf zit eigenlijk net op het spoor van de bottenbouillon. De ene week met kip (vleugeltjes, of poten/bouten, of drumsticks desnoods), de andere week met rundvlees en mergpijp. Nu heb ik een stuk schenkel (been met vlees eraan) opstaan, ben heel benieuwd hoe dat gaat smaken. Ik doe er altijd, tijdens de uren dat de bouillon trekt, een kruidenbuiltje bij. Je hebt ze apart voor kip en rundvlees. Zonder zo'n builtje krijg ik er niet die lekkere smaak aan. Je zou natuurlijk ook de kruiden die in dat builtje zitten, los kunnen toevoegen. Als de bouillon is afgekoeld, is het heel gelei-achtig. En dat schijnt nou juist zo goed te zijn.
    Je kunt (een deel van) de bouillon invriezen of inmaken, voor als je ziek wordt en snel een kommetje bouillon wilt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iedere zaterdag maak ik bouillon. Regelmatig van kip, de laatste tijd meer met botten. Van visresten is net zo gezond. Ik gebruik als uitgangspunt de recepten van Sally Fallon van Nourishing Traditions (Weston Price Foundation). Absoluut een aanrader: http://www.westonaprice.org/health-topics/broth-is-beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je zelf bouillon maakt. Bouillon heeft vooral veel tijd nodig, maar ook kruiden voor de smaak. Ik neem voor runderbouillon een flinke schenkel, het groen van prei, winterwortels met schil en in stukken, knoflook met schil, peperkorrels, een ui, stukje foelie, takjes tijm, lavas, eetlepel zout, en wat je verder lekker lijkt. Met koud water opzetten en dan heel lang laten trekken tot het vlees van het bot valt. Deze bouillon is niet vet. Als je ziek bent is kippensoep heel goed. Maak je opdelfde manier en kan ook met botten van een reeds gebraden kip.Succes hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.