donderdag 18 december 2014

Bijna Kerstvakantie!


Christmas Time... Bijna Kerstvakantie. Voor het eerst dat zoon en man beiden twee weken vrij zijn, zo'n gerustgevende voorspelbaarheid :-) Veel om naar uit te kijken! Waar ik naar uitkijk is om nog even echt de tijd te hebben om met mensen af te spreken, even te bellen of langs te gaan voordat straks voor ons een periode aanbreekt waarin we aantal weken alleen nog maar klussen en verhuizen. Daarnaast is de ijsbaan in de stad weer open, zullen we hopelijk een keertje gaan zwemmen, samen bakken, misschien een keer een knutseltje maken van klei en dat afbakken in de oven, kortom genieten van winterse gezelligheid. En uitrusten! Hopelijk ook echt uitrusten. Zoonlief was vandaag achterop de fiets in slaap gevallen... drukke dagen zijn dit! Nog één dagje en dan lekker vakantie. Ik besef des te meer dat dit niet voor iedereen geldt: alle mensen in de zorg, dominees e.d. Respect voor jullie hoor!




 



Vandaag weer twee stoeltjes verkocht. Ik denk dat ik de schommelstoel van zoon zijn kamer maar naar beneden haal voor even. Net als Ma Ingalls van Kleine Huis op de Prairie lol.


pictures by garth williams - Google Search


 By garth williams

 Het huis krijgt de meest vreemde indelingen nu. Er staat ook al een bureau beneden inmiddels en boven beginnen de dozen zich op te stapelen. Ondanks dat, wil ik het toch graag gezellig maken rondom de Kerstdagen met versieringen om de sier, maar ook heel veel betekenisvolle 'versieringen':  een kerststalletje dat ook doormiddel van de adventskalender steeds verder uitgebreid wordt. Inmiddels hebben we een mooie zilveren ster geknutseld boven de stal. En een net-alsof-kindje-Jezus en een ezel, een verhaallijn van plaatjes aan de deur. Dat laatste knutseltje lokt echt het navertellen van de kerstgeschiedenissen uit bij onze zoon van vier. Hij zit dan op de trap tegenover de deur en vertelt aan de hand van de plaatjes van boven naar beneden wat er allemaal gebeurt. Daarnaast veel knutseltjes door het hele huis. En sterren. Ster van David. Ster van Bethlehem. De adventskalender met zakjes werkt voor ons heel goed. We hebben al heel wat fijne momenten beleefd. Telkens kort, maar erg mooi. Mijn man gaf al aan 'dat het eigenlijk zonde is om er straks mee te stoppen na  Kerst.' Tjah.... Nou komt het natuurlijk niet altijd helemaal uit, dus soms speel ik een beetje vals en verwissel in een briefje of slaan we er eentje over. Moet ook kunnen.






Gek genoeg, lukt het, nu we een kind opvoeden veel meer om bij de boodschap van Kerst stil te staan. Door de activiteiten en Bijbelverhalen voor hem begrijpbaar te maken, leg je zelf ook telkens weer de kern van het feest uit en zo leg je telkens weer je blik op Jezus. Begrippen als verkeerde dingen, zoon van God, vergeven, etc. landen nu meer en zoon vindt herhaling alleen maar prachtig cq hij is de geschiedenissen nog niet 'zat', hij heeft ze nog niet zo vaak gehoord als wij en zit nog vol vragen. Het is één van de mooiste dingen om te doen: de liefde van God doorgeven aan je kind. Ik kan me weinig dingen voorstellen die meer voldoening geven. Dat zou je iedereen wel gunnen! Maar ik begrijp dat, dit niet voor iedereen het geval is of zal zijn. De boodschap van God is echter voor iedereen in elke situatie betekenisvol.

Voor het geval ik niet meer blog voor Kerst, iedereen een hele mooie, betekenisvolle Kerst gewenst! Hartelijke groeten,

Annemieke

1 opmerking:

  1. Herkenbaar, dat het voor jezelf ook gezegend wordt als je aan je kind uit de Bijbel vertelt. Verrassend hè!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.