zondag 23 november 2014

Hoeveel grond heb je nodig voor een Victory Garden & Verhuizen





Een tijdje geleden schreef ik over Victory Gardens. Dit was een algemeen stukje over de geschiedenis ervan. Mocht je nu zelf een stukje reenactment willen doen, de geschiedenis tot leven willen brengen, kortom zo’n tuin willen maken…hoeveel grond heb je dan nodig? Uit de gegevens is duidelijk dat mensen op de gekste plekken kleine stukjes land gingen gebruiken. Maar aan de andere kant weet ik dat wat ze in Amerika een klein stukje grond noemen, hier vaak als een groot stuk land wordt aangemerkt. Maar hoeveel grond was het minimum? Hoeveel had een gezin nodig om van te kunnen leven?


Deze staatsposter van Illinois vermeldt het volgende. Voor een gezin van 5 personen heb je een stuk land nodig van 25 x 50 foot * . Dit is hetzelfde als 7,5 X 15 meter = 112 m2.
* 1 foot = 0,3 meter

Hoeveel grond je nodig hebt, hangt dus af van je gezinsgrootte. Logisch. Dus eerst maar eens terugrekenen naar wat je nodig hebt om 1 persoon te voeden. Voor 1 persoon heb je nodig aan grond: 5 x 10 foot = 50 foot. In meters is dit: 1,5 x 3 = 4,5 m2.
In mijn eigen situatie betekent dit dat we 40,5 vierkante meter grond nodig zouden hebben (4,5 x 9 meter = 40,5 m2). 

Bovendien: ‘Two hens in a backyard for each person in the house, will keep a family in fresh eggs.’ Ofwel, ‘Voor elk gezinslid twee kippen in de achtertuin, is genoeg om de familie van verse eieren te voorzien.’ Dat zou betekenen dat we het met onze drie krieltjes niet redden. En dat klopt. Die eieren zijn de helft qua grootte van normale eieren en we zouden een keer zoveel kippen moeten hebben.
Maar…het goede nieuws is, dat dit wellicht mogelijk wordt. We hopen namelijk binnenkort te gaan verhuizen! We zijn heel, heel blij en dankbaar dat God ons naar onze nieuwe plek heeft geleid. 


 Nieuw Huis

Voor veel mensen is ons nieuwe huis een beetje een verrassing. Ze hadden meer groen, gras, ruimte verwacht. Een ander deel ziet wat wij er in zien. Een huis waarin en waaromheen nog heel veel mogelijk is, zonder ons (kind) al teveel te isoleren van een gemeenschap en andere kinderen. In een klein dorp en zeker niet aan de top van ons budget! Kortom, geen geitjes, maar wel kippen. Geen uitzicht op groen, wel veel privacy en vrij uitzicht op een plein. Geen landelijke ligging, wel een landelijke keuken. Geen overvloed aan grond, maar wel genoeg om met passen en meten een stuk voor een moestuin aan huis te reserveren. Ook zijn we erg blij met een houtkachel! Die heb ik de laatste elf en een half jaar echt gemist. Verder 100 m2 meer ruimte dan wat we nu hebben! En ruimte voor een echte craftroom (creatieve ruimte om te naaien, quilten, etc.) en een speelkamer. En deels al helemaal ‘af’ maar deels ook nog genoeg om te klussen. 

Vooral aan de buitenzijde is er nog lekker veel om aan te pakken: een pad van klinkertjes of waaltjes met ook voor een stukje moes-of kruidentuin. Een wit hekje, dichte voordeur met panelen, nieuw houtwerk op het huis en kozijnen om te schilderen. Een vlonderterras (in een later fase te maken tot veranda)achter en aan de zijkant van het huis met in de achtertuin een stukje moestuin, gras, kippen en een zitje. Ook een idee: fruitbomen zo ‘plat mogelijk’ langs de schutting leiden. 

Dus voor de Victory Garden ga ik maar eens aan het rekenen. Ik denk dat we het niet redden, ook niet als ik een stuk van de voortuin gebruik. 30 vierkante meter is denk ik al behoorlijk ambitieus. Maar het uitbouwen van onze damesclub van hennen kan wel naar wat we nodig hebben. Wyandottes misschien. Leuk! Nieuwe dieren. Hopelijk is de vogelgriep dit voorjaar uit het land vertrokken. Wat een narigheid zeg! 


 Handboek uit 1944

Maar terug naar de Victory Gardens. Ik vond hier een handboek uit de Tweede Wereldoorlog. Helemaal online. Uit Pennsylvania (Waar Lancaster Country ligt, waar veel Amish wonen). De kleinste tuin die daar genoemd wordt is 15 x 11 foot. Dat is dus 4,5 m x 3,3 m =  14,9 vierkante meter. Of 4,5 m x 6 m = 27 vierkante meter. Voor deze kleine tuinen werd een voorbeeld diagram gemaakt met aanbevolen groenten. Het ging daarbij niet om groenten die de meeste energie aanleverden of om persoonlijke smaak. Maar om groenten die het meest voedzaam en gezond waren en waarvan tekorten voorzien werden. Vervolgens volgt een lijst met vitaminen etc. en de daar bijbehorende groenten. Zie: http://www.earthlypursuits.com/VictoryGardHandbook/VGH45-46.htm .


Interessant is ook om te zien wat men per man/ vrouw/ kind aanhield om te planten en te bewaren. Zie: http://www.earthlypursuits.com/VictoryGardHandbook/VGH48.htm .  Voor een man zou je een krappe 15 kg droge bonen nodig hebben. Een deel daarvan werd ook gebruikt als vleesvervanger. Als vrouw had je aan ruim 7 kg voldoende en nog geen anderhalf kg was nodig om onze zoon van 4 jaar te voeden. Wat een verschillen! 

Dan de bladgroenten: 55 kg man/ 70 kg vrouw/ 39 kg kind van 4 jr. Vrouwen zouden dus meer bladgroenten moeten eten dan mannen, maar minder bonen…even denken hoor… zou dat met de lichamelijke arbeid van mannen destijds te maken hebben? Maar wat als de man des huizes op kantoor werkte?? Doet me toch wat vreemd kijken naar de verdeling van onze porties thuis, waarbij er niet heel verschil is tussen wat we opscheppen. 

Verder at een man zo’n 82 kg aardappelen, een vrouw circa 70 kg en een kind van 4 ongeveer 41 kg. 193 kilogram aardappelen per jaar voor een klein gezinnetje! Het lijkt erg veel. Wat denken jullie?
Verder worden nog genoemd: gele groenten (wortels?), kool, tomaten (58, 5 kg voor man, zelfde voor vrouw en 29 kg voor kind van 4), overige groenten. 

Waarom?

Waarom ik zoveel moeite doe om feet om te zetten naar meter, lb’s over te zetten naar kg en voedinsinformatie te lezen die ongetwijfeld wat gedateerd is(want 70 jaar oud)? Omdat ik 1. Geschiedenisfanaat ben en altijd al iets met ‘levende geschiedenis’ wil doen. Het lijkt me geweldig om een klein onderdeel van vroeger als project op te pakken en te kijken hoe ik zoiets ervaar waarin het overeenkomsten en verschillen heeft met vroeger en wat me opvalt. Het experiment spreekt me aan. Alsook het ‘een beetje teruggaan in de tijd’, o ja, en het uitzoekwerk vooraf! 2. Ik sowieso graag meer eigen groenten verbouw. 3. Ik toch een plan moet maken als niet zo ervaren tuinierder en het dan liever hierop basseer. Bovendien werden de brochures in die tijd geschreven voor net zulke onervaren tuinierders als ik zelf. Wat helpt. Tuinieren voor dummies zeg maar. 

Toch is het soms kiezen natuurlijk. Ga ik echt dát verbouwen wat in de flyer van Pennsylvania (PA) staat omdat daar tóen een tekort aan dreigde? Om het zo echt mogelijk te maken? Of plan ik toch stiekem een beetje naar smaak of volgens een andere brochure? Dat is dna ook gelijk het spannende en leuke aan zo’n experiment. Zo’, tuin en de situatie zijn nooit 100 % hetzelfde als toen. En ook destijds zullen er verschillen tussen de verschillende tuintjes geweest zijn. Als je het je maar realiseert en niet teveel pretendeert. 

Voor kleine tuintjes adviseert de folder uit PA het volgende: hoe kleiner de tuin, hoe meer aandacht je aan de planning moet geven. (Je moet nu eenmaal meer keuzes maken. Je kan niet alles verbouwen wat je nodig hebt.) Geef prioriteit aan groene bladgroenten (veel voedingsstoffen), de gele groenten (pro-vitamine A) en voornamelijk kool en tomaten voor vitamine C. Ach…dat wordt nog wat. Ik heb een hekel aan kool verbouwen. Op het dakterras werden ze verslonden, maar dan ook echt verslonden door slakken en rupsen. Mooie witte koolvlindertjes genoeg dat jaar! Gelukkig maakt het handboek nog een toelichting: bovenstaande voorbeelden zijn slechts suggesties, aanpassingen naar smaak, condities van de grond en lokale omstandigheden etc. mogen gemaakt worden. Pfiew…dat scheelt weer. http://www.earthlypursuits.com/VictoryGardHandbook/VGH49.htm


En dan bovenstaand geweldige plaatje van de tuin. De miniature garden, de kleine tuin. Een rij uien, een halve rij sla en een halve rij radijsjes en zo gaat het nog even door. Ik weet niet of de data overeenkomen met ons klimaat en onze plantdata. Dat is nog iets om uit te zoeken. Maar toch…een mooi plaatje om mee af te sluiten. (http://www.earthlypursuits.com/VictoryGardHandbook/VGH51.htm) Met de waarschuwing: ‘denk er om victory tuinierders, begin aan niet meer dan je ook kan klaar maken.’ Geweldig! Ik ga dit overzichtje zeker meenemen in de tuinplannen! En voor wie nog wat levende geschiedenis in zijn werk wil zien, waaronder een Victory Garden, gedeeld varken en  dergelijke, kan ik deze serie aanraden: Wartime Farm. https://www.youtube.com/results?search_query=wartime+farm


 Ja, niet voor het eerst, ik weet het. Maar wel heel toepasselijk hier. 

Hartelijke groeten, 

Annemieke.

10 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis! Veel succes met jullie plannen en veel geluk gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis! Ik wist het al een paar dagen, haha, de roddels in je nieuwe dorp gaan hard hoor :-) Een gezin uit Gouda met 1 zoontje.. Sja.. 1+1 was bij mij al heel snel 2.
    Leuke plek, lekker centraal hoor! Daar is zeker wat moois van de maken. Een aantal huizen verderop wonen mensen die fruitbomen als haag tussen twee tuinen in hebben zitten, van die mooie leibomen.
    En een houtkachel... Hoe heerlijk! Misschien later nog eens een houtfornuis? (vind ik net wat voor jou/jullie in ieder geval ;-) )
    Nou joh, echt gefeliciteerd! Veel plezier met plannen maken en succes met inpakken, uitzoeken enzovoorts!
    En de rest van je bericht over de victory gardens: heel interessant! Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, hoe jij het gaat doen!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie wel Jannemarie en Marike. Marike, o, o, dat je het al wist zeg... ja nog geen 2500 inwoners he? Zal misschien ook nog wel eens wennen zijn haha. Leuk idee van die bomen in de voortuin! En ja, ik ben zelf ook benieuwd hoe het gaat worden. Binnen en buiten. Het is allemaal wel geweldig leuk om te bedenken, te plannen en hopelijk straks om uit te voeren! Als je nog moestuin-tips voor me hebt (wel eens kool verbouwd???) zijn ze van harte welkom :-) Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vond die bomen zelf ook erg leuk staan bij die andere mensen. En ook veel vruchten, terwijl het maar lage boompjes zijn! (dus als je ze wat groter maakt langs de schutting, zullen ze nog wel meer vrucht dragen denk ik).
      Ach ja, die kolen. We hebben er zelf ook heel wat. We planten altijd maar wat extra zodat we in ieder geval wat over houden, haha. Klinkt behoorlijk deprimerend. Wat echt goed werkt.... elke dag rupsjes vangen en ze aan de kippen voeren/ in de sloot kieperen/ dooddrukken met je laars. Wel niet zulke lieve oplossingen, maar vind het ook niet zo lief als ze al mn kool op eten. Verder zijn er wel wat eco middeltjes te verkrijgen, maar het effectiefst is voor ons toch echt rupsjes plukken. En voor de slakken hebben wij biervallen en stukken houd waar de jonkies onder gelegd/uitkomen/kruipen die je zo in één veeg leeg kan maken.. En weer: slakken rapen.. Elke avond ging mn man in de eerste weken slakken vangen. De eerste avond had hij er meer dan 70.. En gaanderweg wordt dat minder, totdat je planten groot, sterk en taai zijn(en dan eten ze er bijna niet meer van is onze ervaring, of we moeten echt alle slakken opgeruimd hebben :P) Als je vragen heb.. je weet me te vinden ;-)
      Groetjes!

      Verwijderen
  4. Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gaaf een nieuw huis! Dat bied altijd zoveel mogelijkheden en dromen en vaak stiekem toch ook wel wat slapeloze nachten ;)... Super hoor! Hier hebben we ook niet genoeg land om van te kunnen leven, maar allang leuk om er van te kunnen eten... En kipjes... Oei een wens....
    Van harte met jullie huis en geniet van alle dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis.
    Is dat vlakbij waar je nu woont, ben eigenlijk best nieuwsgierig hoor.
    Maar ja als je omrekend van feet naar meters, is echt van deze kant natuurlijk. Went best wel hoor, als je het eenmaal weet.
    Voor kool zijn er toch van die sort plaatjes die je rond de Stengel van de kool kan doen. Ik zal hier eens kijken want er is wel een sort natuurlijk iets om ze te bestrijden. Als ik het vind laat ik het je weten.Er is nl in Amerika een sort handbook van iemand verschenen die allemaal huis tuin en keukenmiddelen gebruikt. Ik had een small boekje ervan , maar er ging water over en toen was het einde boekje.
    I let you know!
    Groet, uit de kou.
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annemieke,
    Van harte gefeliciteerd met de aankoop van jullie nieuwe huis. Alvast veel woonplezier en geluk toegewenst. Wanneer gaan jullie "over"?
    Ik snap de keuze voor jullie huis wel. Wij wilden ook landelijk en vrij wonen, maar ook in de buurt met kinderen en een school. Dus wonen we nu aan de rand van een woonwijk. Het bevalt prima. Het voelt vrij, maar wel het gemak van buren. Veel plezier. En ja een houtkachel, heerlijk. Ik geniet er elke dag van nu het steeds een beetje kouder wordt...
    Verder ook veel succes me de tuin.
    Ik ben benieuwd naar alle vorderingen. Hou je ons van tijd tot tijd op de hoogte, in deze drukke tijd ;)
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het echt zo leuk voor jullie. God bless your new Home

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd Annemieke! Hier heb je al heel lang naar uitgekeken, he?
    Veel sterkte met de verhuizing en ja, succes alvast met je moestuin:).

    Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.