woensdag 5 november 2014

Havermoutkoekje 3 x anders


Zelfde koekje, drie keer anders.

Basisrecept:
-150 gram havermout
-150 gram boter
- 100 gram suiker
- 75 gram bloem
* eventueel: vanille, snufje kaneel

Mijn uitgebreide basisrecept: al het bovenstaande + een kopje in appelsap gewelde (zelf doen) gedroogde cranberries (Lidl). Een reep witte chocolade in grove stukken (100 gram).



Van dit uitgebreide basisrecept maak ik 3 bollen. De eerste variant is 1 bol van dit deeg en verder niets. De tweede variant is 1 bol van dit deeg gemengd met een half tot driekwart doosje smarties. De derde variant is 1 bol gemengd met koekkruiden (of in mijn geval uit de losse hand: gemberpoeder, veel kaneel, nootmuskaat, kruidnagel,  kardemom) én geconfijte sinaasappel (nu in de aanbieding bij de Lidl). Vooral de laatste vond ik qua smaak heel lekker. Echt een heel ander havermoutkoekje dan ik gewend ben, heel winters ook. Maar die met smarties zien er weer super feestelijk uit. De grote stukken witte chocolade helpen natuurlijk ook :-)


De bollen 10 minuten in de koelkast leggen. Zelf even in de gaten houden hoe lang je ze moet bakken. Ligt ook aan de grootte van de koekjes. Ik zat op ongeveer 12-13 minuten op 180 graden celcius. Daarna moeten ze eerst goed afkoelen voor je ze kan verplaatsen (anders breken ze).


Vanillestokjes en geconfijte sinaasappel haalde ik dus bij eerder genoemde winkel. Erg goedkoop, vooral de vanillestokjes. Ik heb maar even een beetje ingeslagen met de feestmaand voor de deur :-) In veel buitenlandse recepten kom je in kerst recepten ook vaak sinaasappel tegen. In cakes ook lekker. Dus geheel zonder sponsoring, toch een winkeltip, lol.


Soms gaat er van bakken iets heel rustgevends uit. Fijn vind ik dat. Vooral als het goed lukt. Maar anders is het deeg ook al lekker!

3 opmerkingen:

  1. Leuk om een keer te proberen. Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemieke,

    In de L.ibelle van deze week staat een patroon voor een trui met een vosje. Ik moest aan jou denken. Ook toe ik, iets heel anders, bezig was met zoeken naar ideeen voor de advent. Toen kwam ik dit tegen http://www.franciscaansebeweging.nl/upload/docs/Advent%202014%20tekst.pdf
    Zo zie je maar dat je blog inspireert!

    Hartelijke groet van Jacqueline


    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.