donderdag 4 september 2014

Seizoenen (van het leven en van vers fruit)

Lekker: aardbeien
&
Lekker zuur: rabarber
&
Heel erg lekker: de combi aardbeien en rabarber!


Deze week is zoon voor het eerst naar school gegaan, gelukkig alleen nog maar de ochtenden. En hoewel ik me daar veel sentimenteler over voel dan ik ooit had kunnen denken, brengt het naar school gaan ook veel zegeningen. Ik moest me er even toe zetten om ze bewust te tellen en ik kwam zo op 15 en de lijst groeit :-) 

Vandaag is daarbij gekomen dat je vanuit school gemakkelijk bij allerlei adresjes aanschiet, zoals de donderdagse markt. Waar ze dus heerlijke aardbeien hebben. En dat je daarna dan een gezellige lunch kan hebben, zonder haast, want zoon hoeft immers nog niet naar school in de middag! 


 De andere zegeningen staan hieronder. Ik deel ze omdat ik weet dat veel ouders die de eerste schooldag van hun kind meemaken zich daar emotioneler over voelen dan ze vooraf dachten. Ik ook. Ik heb mezelf toegestaan om dag 1 te klagen en me zielig te voelen. Maar op dag 2 vond ik dat het afgelopen moest zijn! Er is zoveel om ook rondom het school gaan dankbaar voor te zijn! Ik besloot al die dankpunten als zegeningen te tellen en de lijst groeide al snel van een handvol naar 10, naar 15 en het blijft groeien :-)


Hoewel mijn zegenigen, die van mij zijn en het niet goed is om andermans zegenigen te tellen (schijnt de wortel van jaloezie te zijn ;-) ) dacht ik dat er misschien toch ook wel weer aanknopingspunten in kunnen zitten. Misschien dat jouw kind wel huilde, maar dat je het punt van een lieve juf, mooi weer etc. wel herkent. Elke zegening is er eentje om op te merken.


1.       Dat andere ouders ook eerlijk waren over onzekerheden op die eerste dag op het plein
2.       Dat zoon er zoveel zin in had
3.       Dat hij niet huilde bij het weggaan (niet echt tenminste J)
4.       Dat zijn juf voorstelde dat hij alleen de ochtenden mag komen tot de Kerstvakantie
5.       Dat hij al kinderen kende
6.       Dat ik al ouders kende
7.       Dat het mooi (fiets)weer is
8.       Dat hij een lieve juf heeft (update: juffen)
9.       Dat hij vertelt over school
10.   Dat hij tenminste nog anderhalf jaar thuis bij mij kon zijn voor hij naar school moest
11.   Dat hij naar een christelijke school kan gaan (denk aan Amerika/ Irak/ China etc.)
12.   Dat hij uberhaubt naar school kan gaan (denk aan kinderen in vluchtelingenkampen e.d.), met een nieuw schoolplein, een goed gebouw, goed opgeleide leerkrachten etc.
13.   Dat ik de vrijheid heb om hem te brengen en op te halen zonder de stress omdat te combineren met andere activiteiten als betaald werk
14.   Dat ik zo ongeveer de mooiste fietsroute heb die je bedenken kunt in de stad, dwars door het historische centrum
15.   Dat mijn man mee kon op de eerste dag om ook de 1e schooldag mee te maken
16.   Voor meeleven via facebook en daarbuiten rondom de foto’s die ik van de eerste dag genomen heb
17.   Voor de leuke foto’s van zijn eerste schooldag, iets om hopelijk voor altijd te bewaren en om later over te glimlachen

 
En nu...op naar de aardbeien. We hadden een heerlijke lunch met aardbeien op geroosterd brood en daarna maakte ik jam vanmiddag.  Ik moet nog even kijken of het allemaal de goede dikte heeft (ik heb geprobeerd het met minder suiker te maken) dus ik heb helaas nog geen recept. Ik ben zo benieuwd hoe het uitpakt! 



Net in de pan, mooie kleuren


Drupproef


Potjes waren op, dus het emmertje is voor direct gebruik :-)

Heerlijk al het verse seizoensfruit nu. De nieuwe Elstar appels zijn ook zo heerlijk nu. Op de markt lagen ze in een enorm houten krat met blaadjes en al. Ik geloof dat het dit weekend ook appelplukdagen zijn, maar ik vermoed dat wij na een hectisch weekje het lekker rustig aan doen. Even alles laten bezinken en het feit accepteren dat ons leven zich in een nieuwe fase bevindt. 

 
O ja, dit is het nieuwe boek dat ik mag beoordelen. Meer hierover snel. En dit keer niet één, maar twee boeken om weg te geven! Blijf het volgen, zou ik zo zeggen.

Het is een beetje vroeg, maar fijn weekeinde alvast!

9 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat hij er zoveel zin in heft! Hier gaat onze jongste morgenmiddag. Dan is alles naar school/werk...
    Het zal ook hier vreemd aanvoelen. Heb ook besloten om te gaan volunteren op school en thuis helpen werkjes voorbereiden.
    Groet, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat je zoon zo'n zin had in school! Hier is dochterlief de eerste weken ook maar halve dagen gegaan, er komen zoveel indrukken op ze af (en op de moeders ;-))
    Bedankt voor je mailtje trouwens!
    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sjonge, je zoon al naar school...
    Ja, raar hè, die eerste dag, die nieuwe fase.
    Afscheid nemen van elke fase is n beetje pijnlijk ofzo, terwijl elke nieuwe fase ook weer mooi is..

    ps: Je kindje heeft nog geen leerplicht hoor. Dus je kunt hem de middagen thuis houden zo lang als jij het beste voor hem vindt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had pas ook jam gemaakt, die de eerste paar dagen echt nog heel dun was... Ik zag al liters en liters yoghurt voor me om dan daar de jam maar door te doen, maar toen ik een week later nog eens keek was de jam helemaal opgestijfd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt bemoedigend! Ik vind 'm okee, ik houd wel van zachte jam, niet van die jam die je met een mes kan snijden :-)

      Verwijderen
  5. Geniet ook ten volle van deze periode Deze tijd is zo voorbij en het is zo leuk om een kind op te zien groeien. Straks heeft hij ook van alles te vertellen wat hij iedere dag op school meemaakt, leuk om dit te mogen begeleiden. Wel fijn dat hij alleen nog in de ochtend naar school hoeft/mag zo kunnen hij en jij langzaam wennen aan het schoolgaande leven en bijkomen van al die nieuwe indrukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Annemieke,

    Niet echt een reactie op deze blogpost op zich maar wij ladden laatst een fijn gesprek op het blog van Marjolein (ik ben de 'anonieme' moslima) en ik zou je graag als reactie op jouw laatste bericht mailen. Ik weet alleen niet hoe, via deze blog is het mij niet gelukt. Ben ook nogal nieuw in blogland, dus misschien kan je me de weg wijzen. Zo verder praten op een blog van een ander vind ik namelijk ook weer niet echt netjes.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.