vrijdag 12 september 2014

Recensie boek ‘De Verstotene’ + winactie 2 exemplaren!


 Nieuw uitgekomen, vers van de pers, net 1 maand hier in Nederland…we hebben het over het boek “De Verstotene’ van Jolina Petersheim. De informatie van uitgeverij Kok luidt als volgt:

“‘De verstotene’ is een aangrijpende roman over hypocrisie en vergeving in een gesloten religieuze gemeenschap.

Rachel Stoltzfus is tevreden met haar leven in een mennonietengemeenschap, totdat ze zwanger raakt en het mikpunt wordt van roddel en spot. Ze weigert schuld te belijden en verzwijgt de naam van de vader. Het gevolg is dat ze met de nek wordt aangekeken door de mensen van wie ze juist zoveel houdt. Als haar tweelingzus Leah maar niet herstelt van een bevalling, dwingt Rachels zwager, die haar daarvan de schuld geeft, Rachel om de gemeenschap te verlaten.

Jolina Petersheim heeft net als haar man een mennonitische achtergrond, maar maakt geen deel meer uit van de gemeenschap. Haar debuut ‘De verstotene’ is een moderne versie van de klassieker ‘The Scarlett Letter’ van Nathaniel Hawthorne.”

Zoals beloofd hierbij mijn recensie!

Verrassend plot

' Wie heeft het gedaan?' en 'Wie is er (mede) schuldig?' , dat zijn de vragen die in het begin van het boek om een antwoord lijken te schreeuwen, maar al snel worden de antwoorden daarop tussen de regels duidelijk.  Als de daadwerkelijke ontknoping daar dan eindelijk is dan is het voor jou als lezer geen groot nieuws meer en heb je inmiddels waarschijnlijk al wel door dat de eigenlijke ontknoping van een andere aard is. Een van de beste punten in dit boek vind ik dan ook de opbouw van het verhaal, het plot in combinatie met een hele mooie schrijfstijl. 

Het boek is gebaseerd of geïnspireerd op/ door de Amerikaanse klassieker The Scarlet Letter (http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Scarlet_Letter). Ik heb een samenvatting van dit boek gelezen op de link die hier vermeld staat. Ik laat het aan andere lezers over om te oordelen of je hetzelfde wilt doen voor je het boek de Verstotene leest. Het plot van beide boeken wordt hierdoor al een beetje weg gegeven maar zoals ik eerder al zei, zit de kracht van het boek niet in de schuldvraag maar in de manier waarop mensen met een situatie van zonde, vergeving, schuld, hypocrisie omgaan. Daarnaast volgen er op het einde nog onverwachte wendingen, dus toch een verrassend plot! 


‘Beste lezer’ 

De verschillende vertelperspectieven geven het boek echt een bijzonder karakter. Aan het woord zijn Rachel en Amos. Vooral Amos fungeert echt als verteller, een enkele keer wordt je als lezer zelfs direct aangesproken met het woord ‘lezer’. Best bijzonder voor een modern boek. Moeite heb ik met de plaatsing van de figuur Amos die vanuit het hiernamaals terugblikt op het leven hier op aarde.
Ik kreeg er een ongemakkelijk gevoel bij, het sluit niet echt aan bij mijn ideeën over wat er na het sterven met ons gebeurt. Zo bidt hij nog steeds tot God en is dus nog niet echt in Zijn nabijheid, maar dringen zijn gebeden wel op directe manier door tot God, heel anders dan dat hij op aarde ervoer.

Ik moest mijzelf de gelijkenis van Jezus over Lazarus en de rijke man in gedachten brengen. Bij die gelijkenis gaat het er misschien ook niet om dat de werkelijkheid helemaal kloppend is (een daadwerkelijke letterlijke kloof/ communicatie met Abraham etc. maar wie weet?) , het gaat om de les, het punt dat Jezus wil maken. Zo probeerde ik de beschrijvingen van Amos aanvankelijk ook te zien. Toch bleef ik maar denken aan de beschrijvingen die Randy Alcorn geeft in zijn boek Thuiskomst. Mijn idee van de hemel en tot in hoeverre de gestorven mensen het gebeuren op aarde nog kunnen volgen, werd tijdens het lezen van dat boek ook al aardig op z’n kop gezet. Daarbij zag ik bij Alcorn wel een veel grotere persoonlijke rol voor God weggelegd. Dat miste ik bij dit boek een beetje. 

Visioen

Als de gestorven Amos op het eind ook nog eens terugkeert naar de aarde, al dan niet in een visioen, haak ik wat dit betreft af. Ik geloof niet dat God ons door gestorven mensen wil toespreken. Ik moest denken aan Saul die met de gestorven Samuel wil spreken. Hoewel Amos hier niet door mensen wordt opgeroepen maar door God gestuurd wordt. 

Daarnaast roept dit onderdeel van het verhaal veel vragen bij mij op. Als mensen vanuit het hiernamaals (hemel/ nieuwe aarde, de exacte setting blijft onduidelijk) alle ellende kunnen volgen hier op aarde, hoe gaat het dan als je als vader je kind zich in de afgrond ziet storten en het loopt niet goed af? Hoe kwellend moet die plek dan zijn, vanwaar je alles kan zien maar niets kan doen. God stuurt nu eenmaal niet alle gestorvenen op cruciale momenten terug naar aarde om mensen het goede pad weer te wijzen (Toch? Zie ook de gelijkenis van Jezus over Lazarus : “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”) Ik vind het lastig om zulke zaken met een korreltje zout te nemen of de vergelijking niet te ver door te trekken. Kortom, persoonlijk heb ik moeite met deze setting en ik denk dat ik te serieus ben ingesteld om dit losjes op te nemen.

Schrijftalent

Desondanks denk ik toch dat ik het boek kan aanraden.  Op zich is het ook niet erg om wakker geschud te worden en extra na te denken over het leven na de dood! Het boek liet mij daarnaast tot diep in de nacht doorlezen en de volgende ochtend betreurde ik niet alleen dat ik te láng was doorgegaan maar ook dat ik te kórt was doorgegaan en het boek nog niet uit had! En dat ik nog een heel dagdeel moest wachten voordat ik het weer op kon pakken, lol. 

Petersheim heeft absoluut een schrijftalent! Zie maar eens een boek te schrijven waarvan het plot al grotendeels bekend is maar dat toch van begin tot eind weet te boeien! Ik vind het taalgebruik mooi, de schrijfstijl is zo ontzettend goed. Hoe Petersheim de ziekenhuissfeer beschrijft is ook knap. In weinig woorden, een feitelijke opsomming van handelingen van de verpleegkundige, brengt ze voor mij in een klap het hele ziekenhuissfeertje tot leven, inclusief het gebrek aan privacy, het steriele, het intieme, het ongemak.

Al met al een buitengewoon boek. Niet passend in het doorsnee rijtje Amish/ Mennonitische romans. Voor mij soms zelfs een beetje te buitengewoon J Maar de rest van de inhoud en ook de opbouw en stijl van het boek zijn zo goed dat ik het boek toch aan kan raden. En waar ik nu ook heel benieuwd naar ben geworden is ‘The Scarlet Letter’…Ik heb dus al weer een nieuw boek op mijn lijstje. Ik hoop dat, dat boek net zo bevrijdend eindigt als ‘De Verstotene’! 

De Verstotene, Jolina Petersheim, ISBN: 9789029723350, uitgeverij Voorhoeve, voor meer informatie: http://www.kok.nl/boek/de-verstotene/
 
 Winactie

Geintrigeerd? Zelf je mening vormen of gewoon zin in een super spannend verhaal over thema's als vergeving en bevrijding? Of toch gewoon zin in het mennonitische sfeertje? Ik mag 2 boeken weggeven! Laat hieronder een reactie achter als je mee wilt doen aan de verloting. Het zou leuk zijn als je ook een reden opgeeft waarom je het boek wilt gaan lezen (niet verplicht, wel leuk).  Je hebt drie weken de tijd om te reageren, ik wil op 3 oktober de winnaars bekend maken!

35 opmerkingen:

  1. Krijgen jullie dit boek opgestuurd ter recensie van de uitgever? Bij Teunie Luijk van de blog Eenvoudig leven, stond ook al een recensie van ditzelfde boek! Zij had alleen niet de bedenkingen bij dit boek zoals u dat hierboven beschrijft. Graag zou ik het daarom zelf eens lezen. groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt in mijn geval. Ik had het bij het vorige boek ook vermeld, hierbij heb ik er niet aan gedacht, maar bij dezen is het direct duidelijk. Over de inhoud van de recensie heeft de uitgever verder geen sturing. Groetjes, Annemieke

      Verwijderen
  2. je recensie maakt me nieuwsgierig naar dit boek!
    Groetjes,Anna
    italieganger@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joepie, alweer een verloting, ik ben erg benieuwd naar het boek, dus ik doe graag mee! :)

    Gr. Tjitske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik had de recensie bij Teunie gelezen, en mij valt ook het verschil op. Toch zegt dat wat mij betreft meer over Teunie dan over het boek. Teunie is nooit zo persoonlijk in haar blog. Maar grote kans dat Teunie hetzelfde heeft gedacht bij het lezen als jij! Het zou leuk zijn als ze hier reageerde!
    Al met al ben ik wel nieuwsgierig geworden, dus doe ik ook maar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doe graag mee. Ben altijd erg geinteresserd in zulke boeken, net als de Amish en de Hutterites .
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de Hutterieten, daar zou ik ook wel eens een boek over willen lezen. Heb je een tip?

      Verwijderen
  6. Ik had de recensie ook bij teunie gelezen ,ben nieuwsgierig .
    vr gr andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb er een stukje over gelezen en zou het heel graag zelf eens willen lezen
    groetjes janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben heel benieuwd en doe graag mee, het lijkt me weer eens iets anders na alle 'doorsnee' Amish boeken. Ik hou me aanbevolen! Groetjes, Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je recensie maakt me heel nieuwsgierig. Vooral je stukje over Amos. Was het niet Randy Alcorn in een van zijn boeken die dat ook zo deed. Tot op de dag van vandaag weet ik niet goed wat ik daar van moet denken. Maar toch wel een reden om dit boek te willen lezen, daarom doe ik graag mee met je verloting. Groetjes, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het boek en doe graag mee aan de winactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe graag mee!
    sepia [at] home . nl

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Via de site van de uitgever las ik al het eerste hoofdstuk. Gecombineerd met de recensiies van Teuni en jou, ben ik erg benieuwd naar de rest van het boek. Ik doe graag mee. JBR.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou het boek graag willen winnen. Heb via de site van de uitgever de eerste 2 hoofdstukken gelezen en nu wil ik erg graag weten hoe het verder gaat.

    Groetjes, Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik meld me aan om mee te doen! We hebben net een paar weken een baby en tijdens de nachtvoedingen is het heerlijk om lekker in een verhaal te duiken. Steeds weer een stukje verder lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Annemieke, Wat leuk dat je twee boeken weg mag geven! Ik hou erg van lezen en heb eigenlijk wel zin om met dit boek te beginnen! Ik doe dus graag mee met je give away!



    BeantwoordenVerwijderen
  16. Graag doe ik weer mee aan deze give away. Ik ben benieuwd naar het boek. Hartelijke groet, Jojanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beste Annemieke,

    Je hebt met nieuwsgierig gemaakt met je recensie! Ik doe graag mee!

    Groet,

    Francina

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Annemieke, jouw recensie heeft me wel nieuwsgierig gemaakt en ik doe graag mee met de verloting. Mocht ik het boek niet winnen, dan ga ik het zowiezo bij de bibliotheek lenen; ik ben benieuwd of ik jouw mening deel. Ik ben echt fan van boeken over de amish-cultuur. Al blijf ik (net als jij) wel kritisch. Maar boeken van schijvers als Wanda Brunstetter en Beverly Lewis, heerlijk! Het leest makkelijk weg en geeft een kijkje in de keuken :) van de amish.
    Bedankt voor je uitgebreide recensie.

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kan me je aversie/onderbuikgevoel voorstellen. En toch... vind ik het ook altijd prikkelend... zo heb ik inderdaad van Randy Alcorn ook wel eens een boek gelezen waarbij min of meer de geestelijke strijd werd beschreven, je las dan over mensen en de engelen, en dat zette me erg aan het denken. Ik zou het bovenstaande boek wel eens willen lezen, en wil dan ook mee doen met je verloting.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Annemieke, twijfelde even of ik toch wel mee wilde doen, maar toch wil ik het wel graag zelf lezen. daarom wil ik graag mee doen met je verloting.
    groetjes Jacomien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit lijkt me een heerlijk boek om bij weg te dromen en op te gaan in een andere wereld en tijd... Ik zou graag meedoen met de verloting!

    E.F.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Voor het eerst je blog gevolgd en dan al zo'n interessante boekbespreking.
    Ben heel benieuwd hoe ik dit boek ga vinden.Houd erg van verhalen over de
    Amish, mennonieten etc.,maar vindt het vaak veel van hetzelfde.
    Doe dus graag mee met de verloting.Hartelijke groet, Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mijn reden: De regen kletst hier tegen de ruiten: De herfst komt er aan! Dat staat voor mij synoniem aan: Opgekruld op de bank lekker lezen. Altijd handig een voorraadje goede boeken op de plank te hebben liggen.

    Vriendelijke groeten,
    Sandra P

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben heel benieuwd naar dit boek en doe dus graag mee. Groeten, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik wil graag mee doen omdat ik boeken over de Amish gewoon geweldig vind en ik deze nog niet ken. vandaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ik wil ook wel graag meedoen! Naast m'n grote gezin vind ik het heerlijk om boeken over de amish te lezen! Ik volg je blog trouwens altijd met veel plezier!
    Groetjes Janneke R.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Annemieke,

    Wat een goede recensie! Ik vind de kijk van Randy Alcorn op de hemel ook erg intrigerend (of bijv. zijn boek: brieven van heer Foulgrin) en zou dit bovenstaande boek ook graag willen lezen, juist om die verschillende zienswijzes te vergelijken. En natuurlijk doe ik ook graag mee met de verloting...de herfst is begonnen, dus tijd voor warme plaids, een pot thee, kaarsjes en heel veel boeken, haha. Groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ikdoe graag mee. Ik had bij Eenvoudig Leven al een recensie gelezen en in de bibliotheek gekeken (maar helaas (nog) niet aanwezig). Ik ben zelf Doopsgezind; oftewel Mennist zoala het in Friesland ook wel genoemd wordt, genoemd naar Menno Simons.

    Afke

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Annemieke, wat een leuke give-a-way actie! Zo nieuwsgierig als ik naar het boek ben, zou ik graag meedoen! Maar niet alleen voor mijzelf, ik zou het boek dan door willen geven aan mijn schoonzus. Ik weet zeker dat ook zij ervan zal genieten! Hart. groet José

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Misschien ben ik al te laat, maar wil op de valreep ook nog meedoen ;-)

    Groeten, Gerdine

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een leuke give-away weer, ik doe graag mee. Groet Elsbeth V.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.