maandag 11 augustus 2014

Courgette-week





 "Woman harvesting vegetables at the farm", by Max Baer, ca. 1900

 Van een lieve vriendin kreeg ik een aantal hele grote courgettes. En met hele grote, bedoel ik eigenlijk: enorm! Uit haar eigen moestuin. Mijn handen jeukten om er van alles mee te gaan maken. Vandaag was het dan eindelijk tijd voor de courgettes om zich nuttig te maken in allerlei lekkers. Zoet en hartig. 

 
Ook gebruikte ik de ochtend om alvast voor een deel vooruit te koken voor de rest van de week. Ik wil mijn moment van weekboodschappen eigenlijk verplaatsen van de maandag naar ergens achterin de week. Als je dat wilt doen zit je altijd met een week waarin je bijna dubbele kosten hebt voor weekboodschappen en aangezien wij per week budgeteren, is dat niet handig. Toch wil ik het deze week doen en dankzij de grote overvloed aan gourgette en andere voorraad kan dat nu gemakkelijk. 
Bovendien schijnen door de boycot van Rusland groenten en fruit op de markt deze week een stuk goedkoper te worden (niet in de supermarkten want die werken met lange termijn contracten!) , dus wil ik donderdag graag eens rondkijken op de markt of dat inderdaad zo is. Kan ik meteen vis kopen, op de markt is daarin veel meer keus dan in de winkel. En aangezien ik mijn boodschappenmoment nu naar achter in de week verplaats, sluit dat beter aan op de markten van donderdag en zaterdag.

Dit is het weekmenu tot donderdag. Ik moet er nog wel wat bij kopen zoals witte bonen, tomaten in blik en aubergine voor de aubergineballen in tomatensaus. Voor de rest heb ik alles op voorraad voor het avondeten.



Voor nu is dit het resultaat van een ochtendje in de keuken. 


 Met onder andere:
 

Grote chocolade cake met courgette en pecannoten 


1 gewone en 1 kleine crumble met courgette. Friszuur net als appel-perzik-citroen... Maar dan met groente dus. Lekker!!


Extra crumble- of taartvulling , ik weet, het ziet er raar uit met dat groene kleurtje, maar eenmaal gebakken in een crumble ziet het er meer geel uit en de smaak is prima!


De pitjes die ik niet kon gebruiken in de crumblevulling en een deel van de schil, gingen samen met 'gewone' stukjes courgette in een pan met een gefruit uitje en knoflook. Peper en zout erbij, zacht laten worden in de pan en staafmixen maar. Ook lekker met basilicum en voor wie er van houdt een beetje kaas.


Courgette blancheren voor later gebruik bij de aubergineballen met tomatensaus. Ik hoop dat het werkt om het geblancheerd in te vriezen, ik was te lui om de artikelen over invriezen van courgette goed door te nemen :-)


Update verloting

En o ja, de verloting voor het Amish boek staat nog open hoor. Pas op 20 augustus ga ik een lootje trekken, dus wie nog mee wil doen, het kan nog. Zie: http://eigenwijslandelijkgeinspireerd.blogspot.nl/2014/07/nieuwe-amish-roman-bespreking-en.html
Alleen dáár reageren om deel te nemen s.v.p. 

9 opmerkingen:

  1. Oh wat heerlijk, die courgettes! Hier zitten de eerste courgettes in de planten. De slakken waren ons tijdens de vakantie te vlug af geweest, en dus hebben we half juni opnieuw gezaaid.
    Hopelijk kan ik nog wat flinke courgettes om soep van te koken, daar zijn wij namelijk dol op!
    Eet smakelijk van al dat lekkers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marike, He, die slakken ook! Had ik vorig jaar ook zo'n last van. Hopelijk gaan deze planten het beter doen nu je zelf veel erbij bent. Ik heb vandaag ook nog een soepje gemaakt. Lekker hoor. Vooral dat je zoveel verschillende smaken kan creeeren met hetzelfde basisproduct. Die crumble en chocoladecake zijn echt aan te bevelen om te maken: heerlijk!! Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel moeilijk voor de groente-/fruittelers, dan krijgen ze het dubbel moeilijk met de lage prijzen!
    Courgette is inderdaad een fijne groente, je kan er veel kanten mee op!
    Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Carolien, daar heb je wel een punt mee. Blijft een lastig dilemma. Ik hoorde dat de sector het liever doordraait!! Dan koop ik toch liever wat meer op de markt dan normaal. En ik denk dat de frustratie voor de consument is dat je het de tuinders wel gunt maar de grote bedrijven niet zo erg. Net als met benzinestations/ energiebedrijven, waar de brandstofprijzen nooit naar beneden gaan als de olieprijzen dalen vanwege contracten, net als nu bij de supermarkten. Maar ook na enige tijd zie je dan nog steeds weinig tot geen verschil, die contracten zouden toch een keer moeten aflopen en dan zou je het verschil wel moeten merken. Als de prijzen dan tóch nagenoeg gelijk blijven en die tuinders evengoed minder krijgen, dan krijg ik het idee dat we alleen de supermarkten rijker maken en vandaar dat ik dan toch liever de markt opzoek. Maar...misschien dat ik er als fruitteler anders naar zou kijken...
      Het was het best geweest als de hele situatie niet ontstaan was natuurlijk! Ookal zou dat betekenen dat de prijzen zouden blijven zoals ze waren. Nu het zo is zoals het is, zullen we naar eigen geweten moeten handelen denk ik, zonder genoegelijk in de handen te wrijven over de koopjes natuurlijk, het blijft toch een beetje de een z'n brood....

      Verwijderen
  4. Het gekke is, dat ze in Dld minder vragen voor de groentes uit Ned, en wij hier meer betalen voor dezelfde groentes, dan verdienen ze toch nog minder als het geexporteerd wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook wij hebben best wel wat courgettes uit eigen tuin geoogst, en al wat weggegeven. Nu heb ik nog weinig met deze groente gekookt, en ben dus op zoek naar lekkere recepten. De chocoladecake zou ik graag maken, maar ik las in het originele recept dat de oven op 350 graden moet?? Dat redt mijn oven niet, maar zal ook vast niet de bedoeling zijn. Kan je het recept ook in het nederlands geven? Mocht je ook nog een lekker recept hebben van courgettesoep, dan houd ik mij aanbevolen! Alvast dank! Jose

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Josee,
      O help, dit zijn Amerikaanse recepten! Denk Fahrenheid :-) Als je ze naar celcius wilt omzetten, dan kan je in google intikken 'fahrenheid celcius' en dan krijg je een hele lijst omrekenmachientjes. Zelf halveer ik meestal de graden. Dus zo ongeveer 175 graden celcius.
      Courgettesoep heb ik vrij simpel gemaakt met een gefruit uitje en knoflook, de courgette (ik weet niet of ik ook nog een bouillonblokje deed), water. Pureren en zeven. Eventueel nog room erbij. Ik neem aan dat er nog heel veel andere mogelijkheden zijn...
      Voor de rest kan je de Engelse recepten in google vertaler zetten, waarbij je dan wel zelf de hoeveelheden moet uitzoeken. Ik houd gewoon de cups aan op mijn maatbeker en bij dit soort recepten waar het niet zo nauw komt, houd ik ongeveer 225 gram/ krappe 250 ml aan voor 1 cup. Maar wil je het perfect doen, dan kun je ook weer in google intikken 'cup gram' .
      Als je vaker Engelse recepten gebruikt, went het vanzelf om ze zo om te zetten en komen de getallen steeds meer in je hoofd. Wat ook handig is, is een lijstje met omzettingen van cups etc. naar gram/ ml. Als ik eens een goed vind, ga ik hem zelf ook echt eens printen. Mooi voor in de huishoudmap :-) Dan deel ik 'm direct op mijn blog!
      Succes met de courgettes!
      Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
  6. Dank je wel voor je reactie!! We hebben genoten! Groetjes, José

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.