vrijdag 18 juli 2014

Nieuwe Amish Roman: bespreking en verloting! - Give Away

De miniserie over bewuste boodschappen wordt hier even onderbroken door een leuke (vind ik tenminste) actie, waarbij ik een boek bespreek en mag weggeven. Het gaat over het boek: 'Aan zijn zijde' door Elizabeth Byler Younts. Ik begin direct met de recensie en daarna kan je meer lezen over de verloting en vind je een typisch Amish recept.


  “Ze trok een zakdoek onder haar strakke tailleband vandaan en veegde haar klamme gezicht droog. De lucht in de kast voelde opeens zwaar en vochtig, en de ruimte leek steeds kleiner te worden. Ze begon steeds sneller adem te halen, maar niet van hartstocht; haar hele lichaam trilde van binnenuit. Ze moest hier weg. Ze raakte in paniek toen ze de deur niet open kreeg.”


Zo spannend als deze alinea, begint het boek over Miriam en haar verloofde Henry niet meteen. In het begin moest ik er even in komen, zoals dat heet. Maar al gauw kon ik het boek  niet meer wegleggen en ging het nachtlampje veel later uit dan de bedoeling was.

Unieke strijd

Thema’s die in het boek aan de orde komen zijn: de Amish –uiteraard!- liefde, geloof, oorlog, gehoorzaamheid, loyaliteit en morele verantwoordelijkheid. Een korte schets van de inhoud:  de Tweede Wereldoorlog is al een tijd gaande en de verloofde van Miriam werkt verplicht in een kamp voor dienstweigeraars. Op een dag besluit hij dat hij gehoor wil geven aan Gods oproep om mee te vechten in Europa. Miriam begrijpt hier in eerste instantie niets van en de pacifistische Amish gemeenschap nog minder. Als excommunicatie van beide geliefden dreigt, komt het leven van Miriam onder grote spanning te staan. Wat weegt zwaarder: gehoorzaamheid een en liefde voor haar ouders en de gemeenschap of liefde voor en trouw aan Henry? En dan is er ook nog Eli, een aantrekkelijke, stabiele Amish jongen die wél een rustige toekomst voor zich lijkt te hebben. Op een dag krijgt Miriam te horen dat ze openbare schuldbelijdenis moet doen. Miriam staat nu voor de beslissing van haar leven: kiest ze voor de gemeenschap waar ze zoveel van houdt, of steunt ze Henry? 

In dit boek volg je de unieke strijd van de gewetensbezwaarde Amish (en de gemeenschap om hen heen), die in de Tweede Wereldoorlog vaak als gewetensbezwaarden in speciale kampen werden tewerkgesteld waar ze in contact kwamen met andersdenkenden en de berichten over de oorlog door radio en andere media op de voet konden volgen. Dit is het eerste boek uit een serie van drie. 

De schrijfster is als meisje met haar ouders uit de Amish gemeenschap vertrokken en is nu getrouwd met een legerofficier. Haar persoonlijke betrokkenheid is voelbaar in het boek. Je merkt haar persoonlijke band met het militaire leven en de Amish gemeenschap. 

Minder zoet

Opvallend is de minder ‘zoetige’ sfeer dan gebruikelijk in romans over de Amish. Ik vind de sfeer in  het boek zelfs bij tijden beklemmend. Dit komt zowel door de wat sobere schrijfstijl als door de zware thema’s die in het boek een rol spelen. De sfeer is soms intens en de hoofdstukken eindigen vaak met een ‘cliffhanger’: een gebeurtenis, een open einde, een uitspraak of een vraag, waardoor je verder wilt lezen. 

Als lezer, leef je mee met de (gedachte)wereld van hoofdpersoon Miriam. Verder zijn er redelijk wat dialogen, worden de gebeurtenissen beschreven op een meer nuchtere toon dan ik gewend ben. Het boek komt naar mijn inzicht realistischer over en kan meer de diepte ingaan omdat er niet al teveel aandacht uitgaat naar al te zoete beschrijvingen van de vredigheid van de Amish. Hoewel ik die beschrijvingen, die dromerigheid eromheen (zodat je jezelf haast ziet zitten op die schommelstoel en de maisvelden overziet) ook altijd erg waardeer, zie ik wel dat het bij dit boek een goede keuze is om die dosis ‘Amish-romantiek’ wat te minderen.

Nieuwigheden

Klein minpuntje vind ik het ‘incident met de krant’. Ik zal niet teveel weggeven van de inhoud ;-) Maar voor mij is het een toevallige, onwaarschijnlijke gebeurtenis  die volgens mij best weggelaten had kunnen worden of vervangen had kunnen worden door een meer geloofwaardiger gebeurtenis. En - ja als het boek voor me ligt, kan ik het toch niet laten om te zeggen- de prachtige omslag van het boek wordt toch een beetje tenniet gedaan door de make up van de Amish mevrouw. Ik kan maar niet begrijpen dat de Amish meisjes op boeken maar make up blijven dragen. Lezers van Amish boeken weten dat dit niet in overeenstemming is met de werkelijkheid en de regels van de Amish. Misschien kan het nog als het boek over een rebels tienermeisje gaat, maar dat is hier niet het geval. Okee, de make up is naturel, misschien dat iemand anders het niet ziet of zich er niet aan stoort, maar voor mij toch (te) duidelijk aanwezig. Hopelijk verandert dit nog eens :-)

Verrassend vond ik de vele nieuwigheden in het boek: gebruiken en tradities waarover ik nog nooit gehoord heb, bijvoorbeeld de rituelen op avondjes uit voor de jeugd. Nee, ik zal niet teveel verklappen, maar de alinea waarmee deze recensie begint, heeft er mee te maken. Na het lezen ben ik eigenlijk wel heel benieuwd welke van deze gebruiken ook echt aan de werkelijkheid ontleend zijn.

Al met al vind ik ‘Aan zijn zijde’ een sterk boek. Het einde is min of meer open, niet alles wordt ingevuld en dat vind ik erg mooi. Ook niet alles komt onverdeeld goed en niet alle bijpersonen komen op het einde opdraven om te tonen hoe God ook al hun levens uiteindelijk op een voor hun perfecte bestemming liet aankomen. Dat kom ik bij andere Amish romans nog wel eens tegen en dat irriteert soms een beetje. Maar hier dus niet. 

Tot slot

Ik ben erg blij met het nawoord van de schrijfster. Soms spreek ik met mensen over Amish-boeken en kom ik de houding tegen van: ‘zó gaat het bij de Amish’. De schrijfster merkt terecht op dat elk district andere regels en gebruiken heeft. Fijn dat ze die waarschuwing nog meegeeft. Het is wel zo fijn om de Amish serieus te nemen als je in hun leven duikt, daar hebben ze denk ik wel recht op. Ik vind ‘Aan zijn zijde’ een mooi, sterk boek met respect voor de gemeenschappen (zowel de Amish als de militaire) waar de schrijfster zich mee verbonden weet. Een boek dat wat qua toon en stijl, wat mij betreft uitsteekt boven de andere amish romans die ik ken.

Aan mijn zijde, Elizabeth Byler Younts, 336 bladzijden, Uitgeverij De Groot Goudriaan – Utrecht, 2014,  www.kok.nl, ISBN 978 90 8865 316 2 .  Blog van de auteur: http://elizabethbyleryounts.com/blog/
 

Verloting!/ Give Away!


En nu het goede nieuws: ik mag van uitgeverij Kok een boekverloting organiseren. Ik doe dit op de meest ouderwetse manier die je kunt bedenken (beetje Amish, nietwaar?) gewoon met briefjes in een kom en er eentje uittrekken. Het gaat dus allemaal op goed vertrouwen en ik dank zowel de uitgever als jullie alvast voor dit vertrouwen. Wil je kans maken op dit mooie boek? Laat dan een reactie achter. Als je mijn blog daarbij ook nog wilt gaan volgen (of al volgt), levert dat 1 extra briefje in de kom op
D.V. woensdag 20 augustus 2014 is de trekking.
 

N.B. Ik heb van de uitgever heel genereus dus twee boeken gratis ontvangen: één voor mijzelf en één voor de verloting. In ruil daarvoor is afgesproken dat ik het boek aandacht geef doormiddel van een recensie. Er is niet afgesproken dat die recensie louter positief mocht zijn, de gehele recensie is mijn eigen mening en niet geredigeerd of vooraf gelezen door de uitgever. Het kan zijn dat in de loop van de zomer nog een boekbespreking en –verloting volgt. 



Realistisch - lekker bakken

Het woord ‘realistisch’ is vaak gevallen in de recensie, omdat ik het belangrijk vind tijdens het lezen niet geërgerd te worden door een overmaat en onwaarschijnlijke gebeurtenissen, niet kloppende details of generalisaties. Maar realistisch is ook: ‘in de realiteit, lijkend op wat écht en werkelijk is.’ Om even in die dagelijkse werkelijkheid te kijken, vond ik het een leuk idee om weer eens Shoe Fly Pie te eten. Toen wij in Lancaster waren, merkten we dat dit echt dé traditionele Amish taart is. Onze gastheer at het ’s ochtends zelfs als ontbijt, overgoten met melk of koffie! Het is een typische taart met een eigen smaak, rijk aan ijzer! En suiker en calorieen, maar daar denken we maar even niet aan. Lol. In ieder geval: ik heb een amish recept, maar om eerlijk te zijn vind ik de Nederlandse versie van Rudolph van 24Kitchen lekkerder. Vooral de taartbodem is er eentje om  te onthouden, ook voor andere taarten! Ook lekker bakken? Kijk dan hier voor het recept: http://www.24kitchen.nl/shows/rudolphsbakery/recepten/shoofly-pie

50 opmerkingen:

  1. Leuk om je recensie te lezen! Het 'romantische' beeld van de Amish waar je over schrijft herken ik wel ;) Fijn dat er weer een boek uit komt die de levensstijl op een realistische manier laat zien. Ik doe graag mee aan de loting! Ik volg je blog volgens mij ook...ik krijg een mailtje als je een nieuwe post heb geplaatst, geldt dat als 'volgen'?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, volgen via mail kan ook. Dat zijn dus 2 lootjes voor jou!

      Verwijderen
  2. Wat leuk zo'n eerlijke recensie. Moet je vaker doen!
    Ik doe graag mee aan de loting. Volgens mij heb ik al met het boek in m'n handen gestaan, maar ik moest een ander boek hebben, en ik ken mezelf... anders sta ik weer met 5 boeken aan de kassa of zo ;-)
    Lieve groeten Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijk een recensie die kritisch is. Heerlijk. Daar ik op het moment aan het minimaliseren ben wil ik niet mee doen met de verloting. Al volg ik je blog wel via de email. Hoop dat het boek bij ons tzt in de bibliotheek komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Annemieke,

    Graag wil ik meedoen met de verloting. Ik volg je blog en check bijna dagelijks of er weer een nieuw berichtje is. Verder heb ik al heel wat boeken over de Amish gelezen, maar dit boek nog niet...

    Groet,
    Ariët

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zo'n actie! Ik doe graag mee....
    Ik volg je blog al dus :)
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Annemieke,

    Warme groetjes uit België (letterlijk dan). Raar begin zal je misschien denken, maar ik zit hier nu het wat koeler is achter de computer en zoals gewoonlijk kijk ik op je blog of je er iets nieuws opgezet hebt. En tot mijn grote vreugde gaat het over de Amish. Het boek waar jij een recensie over schrijft wou ik overlaatst kopen, maar ik had er nog enkele op mijn verlanglijstje staan, dus koos ik de eerste in rij, want ook ik moet budgetteren. Nu is het zo dat er een groot verschil is tussen de gemeenschappen. De mensen van eenvoud, de Mennonieten, de amish uit Lancaster country enz. Graag zou ik meedoen aan de verloting, maar ik weet niet of mensen uit België ook kunnen deelnemen, want dan zijn de verzendingskosten hoger. In ieder geval, ik geniet al lang van je blog. Ik lees heel graag je verhalen, wat je zelf allemaal maakt en de gezelligheid die je in jullie leven brengt.

    Vriendelijke groetjes,
    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Brigitte, Hier ook warme groeten :-) Ik weet niet precies hoe het met verzenden naar Belgie gaat, ik kan pakketbrieven er niet tussen vinden, wel pakketjes, maard an in 2 prijscategorieen voor hetzelfde gewicht: 9 en 13 euro. Als jij het een idee vindt om de prijs voor het verzenden te delen, mocht die rond een tientje of hoger liggen en je wint de verloting?? Als het lager is, betaal ik gewoon. In dat geval vind ik het prima als jij of andere mensen uit Belgie ook meedoen. Gezellig internationaal hier :-) Doe je mee voor 1 of 2 lootjes? Zoals gezegd, warme groeten, Annemieke

      Verwijderen
    2. Dag Annemieke,
      Wat leuk, een reactie van jou. Natuurlijk wil ik tussenkomen in de kosten, dat is niet meer dan normaal. Ook wens ik mee te doen voor 1 lootje. Dan kunnen er meer mensen meedoen, hoe meer zielen hoe meer vreugde zeggen ze in België. Met dit berichtje stuur ik je warme groeten terug en veel succes met de verkoop van jullie huis. Brigitte

      Verwijderen
  7. Wat een verrassing zo'n actie!
    Al tijden volg ik je blog en kijk meerdere keren in de week of er een nieuwe blog gepost is. Zo gezellig om even te lezen!
    Hoe gaat het met de ridderkamer of staat dat even stil met de verkoop van het huis?

    Groeten, Eline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eline, Leuk dat je naar het kamertje vraagt. We zijn nog in de maak-fase, maar we hebben juist weer een paar dingen gedaan. Ik zal binnenkort een paar fotootjes maken. Groetjes, Annemieke

      Verwijderen
  8. Ik ben heel benieuwd naar het boek en doe graag mee!
    Met vriendelijke groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tijd om weer eens een keer te reageren, ik lees je blog altijd (ja, ik volg hem officieel via blogger :-)) en ik waag hierbij een poging. Wie weet...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Annemieke
    Ik volg je blog al heel lang via de email en lees al je verhalen graag , ik reageer zelden maar omdat ik ook zeer geïnteresseerd ben in het leven van De Amish wilde ik graag een kanje wagen bij jou voor dit mooie boek.

    ik zal nu ook even kijken waar de bloggervolgerknop zit en me dan ok officieel op je blog aanmelden als volger, hartelijke groet Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha,
    Wat leuk dat je weer terug bent in blogland! Heb ik naar uitgezien! Fijn ook, een kritische recensie. Ik doe graag mee met je verloting en ik ben volger!!
    En die taart....het is dat het zo warm is...maar misschien waag ik nog een poging!!
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Annemieke,
    Leuk om op deze manier een eerlijke recensie te lezen.
    Ik vind het leuk om mee te doen met je verloting en ik ben al een tijd volger van je blog! Mariella

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik wil ook wel een poging wagen!
    groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Annemieke,
    Ik wil ook graag mee doen ,
    je recensie zorgt ervoor dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar het boek.
    Het blijft me ontzettend interesseren hoe de amish gemeenschappen leven.
    Ook ik volg je blog ;), ben trouwens blij dat je blogpauze maar van korte duur was ;)
    Groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Graag doe ik ook mee. Lijkt me leuk om eens een ander soort Amish roman te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Annemieke,

    Je zou zo maar zo,n mooi boek winnen.Graag doe ik mee.

    Groetjes,Engelien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Annemieke,
    Wat leuk dat je 2 boeken hebt gekregen en dat je er 1 weg mag/gaat geven.
    Ik ben wel benieuwd en ding graag mee naar het boek.
    Ben ik een volger... Ik kijk wel regelmatig of je een nieuwe post hebt. Maar het is mij niet gelukt (in het verleden) om als volger door te geven met mijn e-mailadres.
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dag Annemieke,
    wat zou ik graag het boek winnen. Wij (mijn man en ik dus) zijn opnieuw weer aan het denken gezet door de EO-doc van pas over de Amish. Dit boek zouden we graag in onze boekenkast plaatsen.
    Ook ik ben één van de vrouwen die dagelijks kijkt of je een nieuw bericht hebt geplaatst...
    Groet,
    AnneR

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Annemieke,

    ook ik volg je blog al lang.Hij staat zelfs bij mij onder de favorieten:)
    Dus ik kijk dagelijks even of er weer een nieuw blogje op staat.Ik vindt ze erg leuk om te lezennml.Ik doe graag mee met je verloting.
    hart.gr.Hetty heger

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Annemieke,

    Graag doe ik als (niet officiële) volger mee aan de verloting van dit boek. Het lijkt me een interessant boek. Je schreef in ieder geval een eerlijke recensie. Ik geniet erg van je blog en kijk (bijna) dagelijks of je wat te melden hebt. Hartelijke groeten, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ohh wat een leuke actie zeg....
    en een prachtige site/blog heb je die ik met regelmaat bezoek. heerlijk!
    dank daarvoor trouwens, er zijn vind ik jammer genoeg weinig nederlandstalige heerlijk te lezen, veel van te leren blogs.
    jou blog lees ik met veel plezier....
    als ik het boek zou winnen gaat hij naar mijn oma. (in de 80)
    al ruim een jaar voorzie ik haar in boeken van christelijke schrijvers/uitgeverijen.
    ze leest nog maar een paar jaar veel boekenmaar vond de boeken die mijn tante verzorgde nooit fijn om te lezen, totdat ik eens een paar beken meenam van fancine rivers en een aantal andere christelijke schrijvers.
    dit boek zou ze idd ook zo weer uit lezen daar ben ik van overtuigd.
    ik wens je heel veel succes met je blog, en ik... ik blijf gewoon regelmatige je site bezoeken....
    lieve groet martine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beste Annemieke,

    Ik lees je blog al lang en ben blij dat je "blogpauze" erop zit. Ik kijk regelmatig of er nieuwe berichten zijn, al laat ik de blogs dan niet in mijn email komen. Ik lees je berichten met veel plezier en regelmatig zet je me aan het denken. Dank hiervoor!

    Ik zou ook graag meedoen met de verloting. Zou leuk zijn, vlak voor de vakantie...

    Groeten, Martine D

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Annemieke,

    Wat een gaaf boek lijkt me dit, heel graag kom ik in aanmerking!

    Hartelijke groeten,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ha Annemieke,

    Ik ben een stille volger en lees regelmatig met veel interesse je blog.
    Ook ik kom graag in aanmerking voor het boek.

    Groet, Aria

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag Annemieke,
    Wat leuk! Ik doe graag mee...
    Ik volg je blog al langere tijd met veel plezier. Net als jij ben ik erg geïnteresseerd in het amish leven.

    Hart. Groet,
    Elena

    BeantwoordenVerwijderen
  26. hallo annemieke
    Ik kom ook graag in aanmerking voor het boek

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een leuke give-away, ik doe graag mee. Je blog volg ik al lange tijd en heeft me al vele malen geïnspireerd. Ik kijk echt uit naar het vervolg van de mini-serie bewust boodschappen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Een interessant boek, zo te lezen! Ik zou heel graag in aanmerking komen voor het boek. 'k Heb al veel over de Amish gelezen. Vaak romantisch, maar toch ook regelmatig met oog voor de dilemma's.
    Met vriendelijke groet,
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi annemieke,
    ook ik wil graag mee doen met deze give-away. En een eerlijke kritische recensie is erg fijn! groetjes Jacomien

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lijkt me een heel mooi boek!! Volg je blog nu al een tijdje, ik heb er heel veel aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Lijkt mij ook een mooi en interessant boek. Je blog lees ik met veel interesse. Zo gezellig, boeiend, vreugdevol en positief. Bedankt voor al het delen. Groet, Jojanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hey Annemieke, (hoop niet dat er nu 3 reacties komen, eerdere 2 waren ineens weg)
    Als het nog kan, doe ik graag mee! Een iets minder zoet boek over de Amish - dat lijkt me verfrissend. Hoewel de levensstijl me erg aanspreekt, vind ik een groot aantal van de boeken vermoeiend, en ga ik ze steeds sneller doorbladeren op zoek naar het verlossende einde, met tussendoor nog een paar leuke recepten, geloofsgesprekken oid :-). Heb laatst enorm genoten van de EO documentaire, jij ook?

    Groetjes, Josee

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Trouwens, ik volg je al, via mijn eigen weblog www.afrikaanselelie.nl, telt dat ook? Je weet wel op een ludieke manier meer volgers te genereren!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik doe ook graag mee! Ik volg je en krijg ook een mailtje als je een nieuw bericht hebt geplaatst. En je staat op mijn blog in de leeslijst ;) ( http://marleenswereld.blogspot.nl/ )

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh wat gaaf ik doe graag mee, ik ben helemaal gek van amish boeken.
    En ik weet meerderen die het graag zouden willen lezen.

    www.lookaroundthecorner1.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Annemiek, ik wil ook erg graag meedoen met de verloting. Ik volg je blog via de mail en lees je blog erg graag. Ik ben ook zeer geïnteresseerd in de Amish en hoe ze leven. Onlangs heb ik nog een amish bananabread gemaakt, het recept is online te vinden tussen de amish recepten, erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt met je blog! Ik doe graag mee aan de loting :)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo naamgenoot,
    leuk, zo'n Amish boek. Ik houd er wel van om vanuit verschillende gezichtspunten ergens naar te kijken. Ik krijg altijd wel een goed gevoel van Amish verhalen; herinneringen uit mijn vakantie in Ohio, jaren geleden komen dan weer boven.
    Ik doe graag mee met de verloting en wil ook graag je blog volgen.

    Groet,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hoihoi,

    Leuk om te lezen! Je blog ziet er origineel uit, dus deze ga ik zeker volgen!

    Groetjes

    Gerjanne,,

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ha Annemieke,

    Graag wil ik mee doen aan de verloting, ook lijkt het me leuk om je blog te blijven volgen.

    Groetjes van een naamgnoot!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hallo, Volg je al een hele lange tijd, maar kan het niet terug vinden. Heb nu maar aangemeld via email, blijf ik tenminste bij, want ik lees je blogs heel erg graag.
    Doe graag mee met de verloting!!
    Groet. Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik wil ook graag meedoen !
    Met groet en dank v je gezellige blogs!
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Complimenten voor je leuke blog, k lees ze graag! Ik wil ook graag meeloten' groetjes Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Dank je voor je boekbespreking. Ik doe graag mee met de verloting.
    Groeten Lianne.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.