woensdag 23 juli 2014

Nationale rouw

Vandaag een dag van nationale rouw. Zoiets nog nooit eerder meegemaakt. Onwezelijk, maar in een bepaalde zin 'goed'. Een vlag halfstok. Facebook dat zwart en rood-wit-blauw kleurt. Televisieuitzendingen en herdenkingen.

En persoonlijk: uitleggen aan zoon waarom die vlaggen er hangen en even later zien hoe het ook hem aangrijpt, hoe klein hij ook is. Hem vervolgens weer opbeuren en laten lachen, want...nog maar zo klein, is dit ook iets veel te groot om te bevatten.
Extra bidden voor nabestaanden. Voor de regering om hier wijs mee om te kunnen gaan. Voor vrede. Voor het mogelijk worden van onderzoek. Voor Gods genade en troost.

Eigenlijk wilde ik verder met mij serie. Maar vandaag even niet. Misschien morgen of overmorgen weer.

Persoonlijk ken ik niemand die bij de ramp betrokken is, ook niet via via. Toch laat het je niet koud. Al dagen die wanhopige berichten over lichamen die niet gerespecteerd worden, het politieke spel dat direct gespeeld wordt. Dat in combinatie met berichten uit Israel, Gaza....het stemtdroevig. Daarom denk ik dat deze dag van rouw sowieso een belangrijke functie heeft. Even een dag niet wegduwen, maar je gedachten er echt naar uit laten gaan. Als een bemoediging voor de nabestaanden en een soort ventiel voor jezelf.

En iedereen zal zijn eigen link hebben met deze gebeurtenissen, je Nederlander-zijn, mensen die je kent, beelden die zijn blijven hangen. Voor mij was het, het kleine Hema-girafje dat ik tussen de brokstukken zag liggen. Precies zo een hebben wij onze zoon per koerier gestuurd toen we hoorden dat we waren uitgekozen om zijn ouders te worden d.m.v. adoptie. En precies die had hij bij zich toen we samen uit het care center kwamen om samen verder door het leven te gaan. Voor ons symbool van begin... en hier zo'n vreselijk symbool van een voortijdig einde.

Ik heb er verder ook geen woorden meer over en al zeker geen antwoorden.  Daarbij moet ik wel zeggen geschokt te zijn hoe sommige opiniemakers direct aanleiding zien om God onderuit te halen, Iemand in wie zij overigens zeggen niet eens te geloven. Verdrietig. Een soort andere blame-game.

Vader ontferm U,
Christus ontferm U,
Geest ontferm U


Please join us in praying for the families involved in today’s Malaysia Airlines Flight 17 crash in Ukraine. May God give them strength and comfort in the midst of such tragedy.   #GrievingTogether #Malaysia #MH-17 #OperationBlessing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.