woensdag 30 juli 2014

Miniserie: Bewuste Boodschappen deel 3 (The End)


Update: ik was nog 2 mooie citaten vergeten toe te voegen die hier toch wel heel goed bij passen. Hierbij alsnog:


 En als het even niet (lijkt te lukken) lukt...



Tips om budgetvriendelijk boodschappen te doen en toch lekker gevarieerd te eten (zonder kiloknallers):



  •  Loop ook eens naar de diepvries: net zo gezond als ‘vers vers’ en vaak goedkoper.
  • Haal verse groenten die in het seizoen horen of die in de aanbieding zijn, bekijk vooraf de folders.
  • Maak een menu voor de hele week of een langere periode. Neem altijd een boodschappenlijstje mee en houd je daar zoveel mogelijk aan, voorkomt teveel kopen en impuls aankopen 
  • Eet minder vlees.
  • Maak exotische maaltijden (als je daarvan houdt) met zoveel mogelijk alledaagse ingrediënten, al is met maar voor even. De Thaise soep wordt vast lekkerder door kokosmelk, vers citroengras etc. Maar bewaar dat dan voor een bijzonder moment of als de financiën weer ruimer zijn. Voor nu kan het ook best met gedroogde kokos uit de voorraad en gedroogde kruiden (waar je veel langer mee doet) 
  •  Ga éérst naar de budgetvriendelijke supermarkt (Lidl/ Aldi etc.) en dan pas naar de reguliere. Mocht je daar nog zaken nodig hebben, houd je dan aan je lijstje en vermijd impulsaankopen, bedenk dat de verleiding in de 'gewone' supermarkt meestal groter is.
  • Especially Bach-to-School and Christmas!!Mommysavers LOL Cards
  •  Eet eens een dag in de week eieren i.p.v. vlees (gado gado/ Chinees ei/ Roti met ei/ spinazie met ei/ vegetarische nassi met ei / pannekoeken, uiteraard zijn deze simpel zelf te maken van bloem, melk en ei/ etc.) 
  •  Doe het stap – voor-stap: elke verbetering is goed. Als je hier net mee begint, kies dan bijvoorbeeld  eens een goedkoop basisproduct. Omdat ik vlees een van de duurdere producten vindt, vind ik het altijd fijn om hier een goedkope optie in te hebben. Bijv. vissticks. Vervolgens bedenk je op hoeveel manieren je daar een maaltijd mee kan maken: spaghetti, vissticks en room met groenten/ vissticks, aardappelen en wortels/ vissticks, rijst, spinazie en zuivelspread-melk saus/ etc.  Reken uit hoeveel die maaltijden je kosten en je hebt je eerste besparing al binnen + een aantal verrassende, nieuwe maaltijden! 
  •  Als je minder vlees eet, kan het vlees dat je wel koopt soms iets duurder zijn, denk aan kipfilet met 1 ster, tartaar, hamlapjes met een ster (van een groot pak vd Lidl –met ster- kan een gezin met drie personen gemakkelijk 2 x eten, denk aan stoof met rijst en ketjap/ gezeefde tomatensaus en een keertje ‘gewoon bakken’ met honing en mosterd). 
  • Check je kassabonnen voor minimaal twee weken of als ze hoger uitvallen dan verwacht. Waar ligt het aan, kan je het in de toekomst voorkomen?   
  •  Inspiratie opdoen: er zijn zoveel inspirerende sites op dit gebied! Veel sites waar ik op kijk zijn Amerikaans, omdat hun stijl mij aanspreekt. Ze zijn positief van toon en helpen je concreet verder. Sommige zaken zijn wel cultuur gebonden, denk aan zwarte bonen / mais die hier vermoedelijk duurder zijn dan in Amerika (daar kan je grote zakken bevroren mais kopen).  Ook is hier niet een coupon-systeem zoals in de VS. Toch blijft er genoeg om je voordeel mee te doen. En soms heeft de Lidl zakken gedroogde zwarte bonen op voorraad, daar doe je best lang mee en ze zijn veel goedkoper dan onze blikken. Denk aan sites  als: http://moneysavingmom.com/2013/07/being-content-the-grass-always-appears-greener-on-the-other-side.html


           Een  blog met een serie over een tevreden levenshouding, met Bijbelteksten en bemoedigingen, heel betekenisvol: http://joleneengle.com/content-wife/

            Een super praktisch blog, met steeds weer nieuwe adviezen en tips voor het leven van elke dag: http://moneysavingmom.com/2014/02/qa-tuesday-can-survive-400-monthly-grocery-budget.html

Of type in het zoekvak van Pinterest: grocery budget. Misschien sta je versteld van alle uitdagingen, tips, adviezen die op je scherm 'poppen.'

  • Kijk vooraf op internet  naar de digitale folders (ik heb de papieren folders gecanceld om niet telkens in verleiding te komen.) Als je bij budgetvriendelijke supermarkten als Lidl/ Aldi etc. boodschappen doet bereid je, je er dan op voor dat er veel non food spullen liggen die je in een impuls kan aanschaffen terwijl je budget daar eigenlijk niet op berekend was. Als je daarom elke week even op internet kijkt welke spullen er in de aanbieding zijn dan gun je, jezelf vooraf tijd om de afweging te maken of je deze spullen echt wilt hebben of niet. 
  •  Fast Food kan je weekbudget opeens flink laten oplopen. Kijk hierin hoe je realistisch kan zijn, tot in hoeverre je naar je idealen kan leven en waar je een compromis kan sluiten. Ik heb gemerkt dat ik soms een perfecte week had: gezond, goed op budget, geen plofkip etc. Maar dat ik dan door omstandigheden opeens een dag had waarop ik niet kon/ wilde koken en we bezweken voor de verleiding om bijv. pizza te laten bezorgen (een van de duurdere bezorgopties in onze buurt). Dit hadden we kunnen voorkomen door bijv. een extra eerder gekookte maaltijd in de koelkast/ vriezer te hebben of een opwarm pizza of iets dergelijks. Maar voorin de week was ik zo vol idealen en goede zin dat ik me niet kon voorstellen dat ik in een moment van zwakte toch voor fast food zou gaan. Toen de realiteit inzette had ik geen goedkope optie achter de hand en gingen we voor het dure bestellen. (afhalen is nog goedkoper, mocht je toch eens een onbedwingbare trek hebben in pizza’s van een pizzarestaurant). Dit is maar een voorbeeld van hoe iets onverwacht je hele budget op z’n kop kan zetten. Mijn advies dus (ook nog steeds aan mezelf, lol): zorg voor een plan B. Gezond of minder gezond, het is aan jou, maar als je het in de diepvries hebt zal het vast niet ongezonder zijn dan de snackbar/ pizzahut, maar wel goedkoper. Toch eens naar de Mc Donald of La Place? Check eerst de kortingsbonnen op internet. Wil je ze niet printen, dan kan ook een plaatje van de kortinsbonnen op je mobiel bij de kassa laten zien. Werkt in ieder geval bij La Place. En anders: plan fast foord/ buiten de deur eten in, in je weekbudget, zodat je het van tevoren kan begroten, als dat beter werkt voor jou.
  • Verspil niets/ minder! Bewaar restjes in de vriezer en eet eens in de zoveel tijd een kliekjesmaaltijd. Je zult versteld staan van de smaakverbetering van bijv. soepen, lasagne, etc.  De smaken trekken er echt helemaal in. Eet dezelfde maaltijd maar dan net anders: de ene keer een maaltijdsoep met rijst erin en tortillachips en salsa en de andere keer een maaltijdsoep met brood en boter erbij bijvoorbeeld.


Dit zijn tips die ik vanuit mijn eigen ervaring heb. Ik ben er vast van overtuigd dat de lijst nog aangevuld kan worden en dat ik het een en ander ben vergeten. Mocht jij nog een goed tip hebben, dan hoor ik ze graag en ik weet zeker, de andere lezers ook :-)


Geduld,  je tijd afwachten

In het algemeen (naast boodschappen) geldt ook dat geduld veel kan besparen. Ik ben niet zo geduldig van mezelf. Maar in het adoptieproces heb ik wel een klein beetje meer leren wachten. Zo wilde ik een ridderkamer voor zoon maken. Omdat ons budget in die tijd helemaal naar het verkoopbaar maken van ons huis ging (onderhoud e.d.) moest dat wachten. Ik maakte een inspirerend bord op Pinterest, begon met een  quilt en wachtte ondertussen tot er budget zou zijn voor een grotere aanpak. Tijdens het wachten had ik op Pinterest een prachtig vloerkleed gevonden, het was alleen meer dan 200 euro!! Ieks. Wel erg veel voor een kinderkamerkleed. Ridders bleken ook niet heel erg ‘ in’ dus is er minder aanbod dan als we bijvoorbeeld een thema als ‘brandweer’ of ‘boerderij’ hadden gekozen. 

Maar toch…opeens zag ik in de folder van een budgetvriendelijke supermarkt een aanbieding van een vloerkleed, pyjama en dekbedovertrek in ridderstijl, in de kleuren die ik wilde voor de kamer. Wat een zegen! Eentje die ik niet zou hebben ontvangen als ik niet even rustig had afgewacht. En het was zo goedkoop! Het dekbedovertrek is zelfs te groot voor het peuterbed, zodat ik er stroken vanaf kan  knippen en weer opnieuw vast kan maken. Wat ook betekent dat ik twee grote repen stof over heb met leuke ridders erop, die ik kan gebruiken voor een ander doel (kussenhoes/ ander zelfgemaakt dekbedovertrek met dit erin verwerkt?) Ridderstof voor een kleuter is lastig te vinden, al zou je het nieuw willen kopen, dus deze situatie was echt win-win. Omdat ik de digitale folder van de supermarkt had bekeken en ze hun aanbiedingen meestal 2 weken tevoren aangeven, kon ik de kosten over twee weken uitspreiden en mijn budget daarop aanpassen. Voorbereiding, een lange adem en een portie geduld loont dus soms echt! 


 Dit schild was een van de verjaardagscadeautjes voor zoon. 
Samen met Man gemaakt. Hij zagen, ik schilderen, samen het handvat erop maken.
Zelf maken kost vaak meer tijd, maar dan heb je wel iets persoonlijks. Ik heb inmiddels ook een aquarel gemaakt van een ridder met een mooie tekst erbij en ben nog bezig met de quilt, maar dat gaat niet snel omdat ik in de zomer minder tijd heb. Op de commode, die we nog steeds handig vinden, hebben we over de hartvormige uitsnedes, twee kleine houten schildjes geplakt, in dezelfde kleuren als het grote schild. Binnenkort meer foto's!

~* ~


Einde van deze mini- serie

Okee....nog eentje om te lachen dan....komt je dit bekend voor?

Yes!


Ciao!

6 opmerkingen:

  1. super zeg wat een blog... had nr 2 gemist dus ook gelijk opgezocht... zo ziet roti er erg lekker uit! Gaan we een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig! Veel van je tips gebruik ik ook.. Nog een aanvulling: voor kruiden e.d. ga ik vaak naar de toko, waar je grote zakken kunt kopen voor minder geld. Voor groene/fruit ga ik vaak naar de Turkse supermarkt, daar kun je echt voordelig shoppen. Het verschil met de 'gewone' supermarkt is dat daar alles top vers is. Bij de Turkse supermarkt zijn de bananen al wat bruiner en de mango al zacht. Maar goed het is goedkoper én je hoeft niet meer te wachten voordat je het kunt gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tips! Dank je wel voor het benoemen. Kruiden e.d. bij de toko zijn idd in grotere verpakking en goedkoper, ook hier bij ons. Aan groente/ fruit shoppen daar, kom ik gewoon niet toe omdat dit wekelijks terugkeert en ik al naar 2 supermarkten ga met mijn zoontje. Maar wellicht voor later, op een zaterdag en/ of voor een ander zeker een goede tip!!

      Verwijderen
  3. LOL! Die laatste vind ik echt kostelijk!

    Ik ga hem op mijn pinboard zetten! Bedankt voor de lach.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Annemieke,
    Fijn dat je het bloggen weer hebt opgepakt, dank!

    Ik spaar steeds restjes van het avondeten op in de koelkast (groente en vlees). Op vrijdag eten wij dan pasta met alle restjes erdoor. De kinderen hebben alleen eens op school aan de juf verteld dat ze op vrijdag altijd "alle oude rommel uit de koelkast" eten.
    Tja... leg dat maar eens uit.
    Maar ach... ik stond er toch al niet zo goed op bij de juf. Toen we midden in een verbouwing zaten en er plavuizen in de woonkamer werden gelegd, aten we een keer 's-avonds pizza in de kale kamer, zittende op het tuinstel. Pizza zo uit de doos. De ochtend erop vroeg zoonlief of hij als ontbijt de rest van de pizza mocht opeten. En ja hoor, dat heeft hij in geuren en kleuren op school verteld tijdens het kringgesprek. "Wij aten vanmorgen geen boterham juf, maar oude pizza uit een doos. Met onze handen. En we mochten gewoon op de tuinstoel zitten van mama."
    De juf zal wel gedacht hebben...!

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.