woensdag 16 juli 2014

Miniserie - bewuste boodschappen deel 1


Als blogger een ondertitel-optie had, zou daar nu staan: 'over funshoppen, boodschappen met een budget en de positieve uitdagingen van (een tijdje) zuinig leven'



6 jaar geleden. 
Had je mij gevraagd wat ik het liefst deed op zaterdagmiddag, dan zou ik zonder aarzelen antwoorden: shoppen!   
De aard van het beestje. 
Anne of Green Gables zei het al in de film (en in het boek): ‘het is zoveel gemakkelijker goed te zijn, als je kleding modebewust is' en 'Je kan zoveel beter dromen in een kamer waarin je omringd bent door mooie dingen.' 

 

























Bronnen: http://m.designmom.com/2012/12/anne-of-green-gables/, http://farm5.static.flickr.com/4060/4666059016_10a2752325.jpg, http://media-cache-ak0.pinimg.com/originals/67/fd/42/67fd42cdd51eb834da2dc7946db4326c.jpg.

Ik houd van mooie dingen. Kantjes en kraaltjes en borduursels op kleding. De kleuren, prints, texturen, de lengtes, het combineren… Michelle Duggar vatte het in één van de afleveringen van 19 Kids and Counting als volgt (vrij vertaald) samen: ‘ Wij houden van die dingen, van kleur e.d.  We zijn vrouwen! Zonder vrouwen zou de wereld een stuk saaier zijn.’  Ik kan er volledig mee instemmen!

Funshoppen

Maar goed, ik zei ‘6 jaar geleden’.  Inmiddels is er wel wat veranderd. Het continu weer opnieuw shoppen voor de lol: het fun-shoppen is er wel een beetje afgesleten. We leven al jaren met een budget. Niet alleen voor kleding, voor alle gebieden van ons leven: cadeaus, benzine, boodschappen, etc. En dat werkt! Ik heb er verder nooit iets over geschreven en wil er ook liever niet dieper op ingaan, maar adoptie is een kostbare aangelegenheid. Een beetje een taboe ook. Maar het is het allemaal zoooo waard! En leven van één inkomen ook. Niet zo geaccepteerd in onze maatschappij, gezien als luxe, maar het past op dit moment in ons leven zo bij ons*. Ik heb tijd om mijn zoon zelf op te voeden, hem uit te dagen met wat hij nodig heeft, in de fase van hechting en begin er altijd te zijn, om het huishouden te doen, om bijv. de goedkoopste vakantieperiode in combinatie met bungalowsoort te onderzoeken en te vinden, om menu’s samen te stellen en alle andere dingen waar God mij tijd voor heeft gegeven. En aangezien ik niet zo’n multitasker ben, past deze levensstijl mij goed en heeft het veel rust in ons leven gebracht. 

* Wat niet wil zeggen dat dit de enige goed levensstijl voor iedereen is. Nu onze zoon straks naar de basisschool gaat, zal mijn situatie wellicht ook veranderen, maar ik streef ernaar dat in dit alles mijn gezin mijn eerste prioriteit is en ik probeer ons leven zo overzichtelijk en rustig mogelijk in te richten samen met mijn man.


  Bron: http://www.sisterswhat.com/2011/08/anne-girl.html

Maar leven van één inkomen en zo'n grote financiele uitdaging vragen samen ook opofferingen. Bijvoorbeeld: wij hebben relatief lang in ons eerste huisje gewoond omdat de lasten zo lekker laag zijn, we deden onze grote bezine slurpende auto weg en vervingen hem door een goedkoop, piepklein autootje dat laag in onderhoud, belasting en benzinekosten is. En…. (bijna) géén funshoppen meer! Maar aan de andere kant boden de afgelopen jaren ook gelegenheid om op een verfrissende, uitdagende manier met zuinig leven (in het Engels frugal living) bezig te zijn. Soms werd ik er een beetje moe van, soms slaagde ik er niet aan om me aan de budgetten te houden. Met Kerst zijn we wel eens een keertje los gegaan met extra inkomsten, terwijl we dat beter hadden kunnen sparen, maar over het geheel genomen hebben we ook veel successen gehad, veel bespaard en in dat proces ook nieuwe dingen geleerd. En we zijn ontzettend dankbaar dat leven op één inkomen uberhaupt een optie is, dat het kán voor ons, ook al doen we dan aanpassingen.

Zuinig koken met 4 tot 5 criteria

Een van de dingen die ik de afgelopen jaren leerde, was ‘zuinig koken’.  Mijn uitdaging was zo’n beetje de volgende, de boodschappen moesten zo…

  • budgetvriendelijk,
  • gezond,
  • lijnvriendelijk en
  • diervriendelijk mogelijk zijn.
  • liefst 'from scratch', dus zoveel mogelijk basisproducten en met weinig ruimte voor verspilling c.q. ruimte voor meerdere toepassingen (bijv. gezeefde tomaat als basis voor saus en de dag erop als basis voor soep of ander soort saus)..


(Met daarbij een aantal duurdere soja(nepzuivel)producten voor onze zoon vanwege het niet goed verdragen van echte zuivel. O ja, en snacks/ koekjes etc. die niet helemaal in ons ideaal passen maar helaas nog wel in de realiteit ;-) )

Onmogelijk combi, niet? Voorbeeldje van tegenstrijdige belangen in deze uitdaging: géén kiloknaller kipfilets; de gedachte aan wat die kippen doorstaan hebben voordat ze op ons bord belanden, kunnen wij echt niet verdragen. De ietwat diervriendelijkere kippenpoten dan maar? Probleem. Kipfilets zijn nl. weer beter voor de lijn dan de goedkopere en diervriendelijkere (met minstens 1 ster van de dierenbescherming) kippenpoten. Echter zonder vel zijn die kippenpoten minder vet en kan je ze ook beter stoven in een curry of saus. En ook een optie: minder kipfiletvlees en meer groenten in een gerecht.

Zo maak ik elke week weer een plan. Soms lukt het soms niet. 
Wel weet ik hoeveel voldoening het kan geven om met beperkte middelen een geweldige maaltijd voor te zetten. 
Ik heb vele, vele mogelijkheden met gehakt/ tartaar gemaakt. Ik heb vegetarisch gekookt, maar eerlijk is eerlijk, er kwamen ook simpele maaltijden met vissticks of hamburger op het menu. Over die menu's, plannen en booddschappen gaat de volgende blogpost in deze serie.


Belangrijk onderwerp? Het zijn mijn dagelijkse taken en ik weiger ze te zien als kleine, onbetekenende zaken. Op het leven van een thuismoeder/ huisvrouw/ homemaker wordt al genoeg neergekeken. Geen reden om er zelf geen belang aan te hechten. Of om met Laura Ingalls ( je weet wel, van het kleine huis op de prairie) te zeggen: "Je haalt jezelf naar beneden als je over je dagelijkse taken denkt als kleine dingen, want als we zo blijven doorgaan dan zullen die dingen op termijn ons zelf klein maken."

 
 
Laura's keuken van haar eigen huis in Rocky Ridge. Bron: http://www.sugarpiefarmhouse.com/snowbound, citaat bron: http://media-cache-ec0.pinimg.com/originals/16/8e/12/168e121c04643c27710ebbd705f64cb2.jpg





Spreuken 14:30 Een tevreden geest geeft een goede gezondheid, jaloezie knaagt aan je botten


Verder nog te verwachten in deze kleine serie: 
- recepten
- tips
- andere uitdagingen, naast het weekmenu

14 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Ik kijk uit naar het vervolg van de serie.
    Je raakt me altijd wel met één citaat en vandaag met meerdere. Vooral de Schriftteksten raakte me samen met het laatste citaat van Laura.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, deze serie is zeer welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zelf ook gestopt met werken (buiten de deur dan) na de geboorte van ons eerste kind. Daarvoor vier jaar twee inkomens waarvan we mijn inkomen spaarden om een eigen huis te kunnen kopen, dus toen leefden we al van 1 inkomen. Ben blij dat ik destijds gestopt ben, de tijd waarin kinderen klein zijn en bij je wonen, gaat zo vlug voorbij. Geniet ervan. Wij hebben dan wel minder geld dan veel anderen maar ik vind het leven zo wel zo rustig, het huis altijd fijn op orde en schoon, tijd om gezond eten te maken en zelf veel te bakken./ maken, tijd om de tuin te doen etc. We hebben nou in de avond tijd voor onszelf en in de weekends want het huis is aan kant, de was gedaan en de boodschappen. Als je niet werkt, heb je inderdaad ook de tijd om goed op te letten hoe en waaraan je je geld besteedt. Vind het een verrijking van het leven. Rust en tijd voor elkaar dan kan geen geld tegenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geschreven! Dank je! Met de foto's en citaten erbij is het een prachtig stukje. Het is voor mij heel herkenbaar, en ik ben benieuwd naar je volgende berichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je weer terug bent!
    Ik kijk uit naar deze serie want ik herken veel van wat je beschrijft. Vroeger kon ik uren shoppen en met (achteraf) nutteloze maar leuke dingetjes thuiskomen, nu bedenk ik me bij elke aankoop of ik het wel echt nodig heb, en laat ik het meeste staan. De prioriteiten zijn veranderd, want we zitten nu met een hypotheek en sparen voor van alles en nog wat.

    En wat je schrijft over zorgen voor kinderen en het huishouden is erg waar. Ik heb het als kind enorm gewaardeerd dat als ik uit school thuis kwam, mijn moeder op me wachtte met een pot thee. Zij was er altijd, ze bleef thuis om voor de kinderen en het huishouden te zorgen, terwijl mijn vader werkte.
    Dat we daardoor 'maar' 1 week in het jaar op vakantie konden in NL, heb ik niet als een gemis ervaren. De aanwezigheid en liefde van mijn moeder heeft een veel diepere indruk achtergelaten dan de luxe van nieuwere, grotere en duurdere spullen. Als wij kinderen krijgen, hoop ik hetzelfde te kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt weer een mooi verhaal geschreven.

    Ook ik ben heerlijk thuis geweest met onze twee jongens. Ook wij deden het van één salaris, maar wat is het heerlijk om met de kinderen op te groeien, te dansen in de regenplassen, in het gras bij de speeltuin te liggen en naar de wolken te kijken of gewoon de tijd te nemen voor alles wat je tegenkomt onderweg, een brandweerauto, de mooie bloemen maar ook samen te poetsen in huis. En dat anderen daar op neer kijken? Is alleen maar dom. Het is zo'n heerlijke tijd. Ja, het is soms passen en meten, maar dat is het waard, vind ik.
    Bij jou komt er natuurlijk nog een extra taak op je pad, met een adoptiekindje uit een totaal ander land. Maar ik heb grote bewondering voor je, zoals je het zo lekker gewoon doet! Je mag weten dat je via je blog ook een voorbeeld bent voor velen.... Je doet mooi en goed werk in de wijngaard van de Here! Dank je wel voor de vele mooie verhalen waarbij we mogen meegenieten van jou en je gezin.
    Hartelijke groet, Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lieve woorden allemaal. Ik zou willen dat Blogger een like-knop had, dan zou ik alle reacties liken ;-) Wordt snel vervolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Annemieke,
    Leuk dat je weer "terug bent" op het web. Bedankt voor je blog.
    Na de geboorte van onze zoon ben ik 12 uur gaan werken. En ik merk dat daar al vaak commentaar op is. In de zin van: "Ach 12 uurtjes maar" "Nou dan zit je veel thuis" enzo. Als ik dan begin te vertellen dat wij er over denken dat ik misschien helemaal ga stoppen, lijkt iedereen zijn mening klaar te hebben.
    Jammer, want de keuze is zo persoonlijk. Daarom is het fijn om te lezen dat jij thuis bent bij je zoon en dat er meerdere vrouwen zijn die thuis zijn.
    Of ik echt ga stoppen of niet, is gelukkig geen financiele keuze. Maar ik vind mijn baan als verpleegkundige ook een roeping. En daarom is de keus ook moeilijk te maken. Ik blijf voorlopig "gewoon" werken, maar weet in mijn hoofd dat het ouderschap de belangrijkste taak is die mij (ons) gegeven is. En bij ouderschap hoort niet alleen het opvoeden van kind(eren) maar ook de relatie met je man, het "thuisgevoel" en het goede doen.
    Ik ben benieuwd hoe de serie gaat lopen. Succes, maar ook wens ik je mooie zonnige dagen toe samen met man en zoon...
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, iemand heeft zelfs gezegd dat werkende moeders, leuke moeders zijn. Zo niet waar....

      Verwijderen
    2. Hoi Marieke,

      Interessant om jouw gezichtspunt te lezen. We weten het allemaal: als je andere mensen tevreden wil stellen, zal je dat nooit lukken bij iedereen. Toch is het niet leuk als mensen zich zo bemoeien met jouw keuze. Maar goed, onze maatschappij is zo doordrongen van de gedachte dat je past meetelt, wat betekent als je economisch van waarde bent, ofwel betaald werk hebt. Soms heb je niet eens echte opmerkingen nodig, maar door wat je in media verneemt weet je al hoe 'men' in het algemeen over jou en je keuzes denkt. Aan de andere kant zie ik ook een tegenbeweging en daarom is het ook zo mooi om elkaar te bemoedigen, zoals ik hier nu zie gebeuren in de reacties! Dank u ladies!
      Persoonlijk probeer ik mijn prioriteiten te hebben: God dienen, mijn man en kind dienen en daarna de mensen die verder in mijn leven zijn en op mijn pad komen: familie, vrienden, eventueel (vrijwilligers)werk, etc. Het is een lijstje dat ik dagelijks in mijn hoofd herhaal, want eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat mijn natuurlijke neiging is vooral mijzelf te dienen. Overigens zit er ook overlap in. Als ik iets voor mijn man doe en ik weet dat dit hem een plezier doet, dan weet ik daar indirect ook God mee dien omdat Hij graag wil dat we onze naaste goed behandelen.
      Jij ook fijne dagen en Gods zegen op de gebieden waarin je werkzaam bent,
      Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
  9. Interessant, je mini serie! Ik kijk uit naar het vervolg!
    Leuk dat je weer aan 't bloggen bent! Vind het altijd fijn om je blogs te lezen, en leer vaak van je!
    Lieve groeten, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie blog en fijn dat je een vervolg maakt.
    Ieder maakt keuzes , hetzij thuis blijven deels thuis blijven of werken.
    Soms heb je keuze soms ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laten we elkaar ieder in zijn waarde laten!
    Fijne zondag.
    Groet roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi om te lezen. 'k Zie uit naar het vervolg. Wij zijn ook van 2 inkomens, naar 0,8 inkomen gegaan. Dat vraagt veel keuzes. Maar uiteindelijk ga je zo toch eenvoudiger, gezonder, bewuster en dankbaarder leven. Dat is pas winst! Wij hebben ook jaren gespaard om de adoptieprocedure te kunnen betalen, maar 't was het meer dan waard. Herkenbaar wat je schrijft over de dilemma's als je diervriendelijk en goedkoop wilt inkopen. Hier zijn na elkaar allerlei principes om de hoek komen kijken: goedkoper, gezonder, diervriendelijker, geen varkensvlees en schaaldieren, geen (kunstmatige) kleur/smaakstoffen en andere e-nummers7, geen geraffineerde suiker, misschien toch wat meer vegetarisch, ook steeds minder zuivel. Uiteindelijk eet je lekkerder en gezonder, maar 't is soms wel een heel gepuzzel! Succes bij deze zoektocht. Ik lees graag mee!
    Met vriendelijke groet,
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.