woensdag 16 april 2014

Kruis-bloemstuk en geitenboerderij





Wat een geweldig, zonnig weer! Wat doe ik eigenlijk binnen achter mijn laptop?!? 
Even een paar fotootjes plaatsen van een beetje 'knutselen met bloemen'.
Een kruis van takken.
Lelies, bloemen die vaak bij begravenissen worden gebruikt.
Wit, ook een begraveniskleur, maar, zo heb ik het aan zoon uitgelegd:
'ook een feestkleur, want er hangt wel een kruis maar we weten al dat Jezus zal opstaan. En dan is het feest. Daar hoort wit bij als feestkleur.'



Voordat we begonnen, lazen we uit de kinderbijbel de geschiedenis van de kruisiging. Zoon bladerde al vooruit in de Bijbel, want hij wil altijd graag de goede afloop zien, de steen die weg is. Ik heb dat toegestaan, maar ben zelf wel gestopt met lezen na de geschiedenis van het kruis. 

Daarna de grote en kleine takjes sorteren. Een supermarkt in de buurt  heeft altijd drie bossen bloemen voor zes euro in de aanbieding en toen ik zag dat er zowel takken als witte lelies tussen zaten, was ik snel klaar met twijfelen. Dus deze middag direct na het eten aan de slag gegaan met een idee dat ik eerder al op Pinterest zag. We hebben de grote takken (die nog wel iets groter hadden mogen zijn) op twee plaatsen vastgemaakt met elastiekjes. Daarna de kleine takjes haaks erop vastgemaakt met een elastiekje. Een stukje oase in een mok water nat gemaakt en daarna met een lint kruislinks op het hart, het midden van het kruis vastgemaakt. Zoon kon weer helpen met het knippen van de bloemen die ik er vervolgens instak (voor je het weet is er van zo'n klein blokje oase niets meer dan gaten over). Daarna het onderste elastiek weggehaald en de takjes iets bijgeknipt. Het maakt niet uit als er nog iets oase te zien is, want de bloemen komen nog uit.




Tijdens het maken, hebben we samen gepraat over het kruis, over de bloemen die zo mooi zijn, net als Jezus. Dat Jezus zoveel van ons houdt. Dat Hij aan het kruis wilde omde straf voor ons te dragen. Dat er niemand zoveel van ons houdt dan de Here Jezus.

Toen het bloemstuk af was, hield zoon het vast en maakte ik een lint vast aan de achterzijde. Ik hing het aan een spijkertje bovenop de deur. Er vielen wat bloemen uit, maar geen nood, die konden nog vastgezet worden. Omdat het door de oase wat zwaar was geworden en voorover kantelde, heb ik het tenslotte vastgezet met twee doorzichtige plakbandjes (zoon kon knippen).



Daarna bewonderen en samen zeggen hoe mooi het was geworden. 'En waarom het kruis?'  Vroeg ik aan zoon. 'Omdat Jezus ge...'
'Gestorven is.'
'En de bloemen? Die horen bij...'
'Het graf.'
'En wat voor een kleur is wit?'
'Een feestkleur.'
'Want Jezus is.. '
'Opgestaan!'

Elke keer als we het kruis zien, kunnen we aan Jezus denken. En aan hoeveel Hij van ons houdt. En hoe puur (wit) en mooi Hij is. We gaan echt richting Pasen!!




De Seidersoep staat al op het fornuis. In een boekje dat ik met mijn verjaardag had gekregen stond een recept. Dit jaar willen we in ons gezin op donderdag een soort Pesachmaal vieren/ eten zoals Jezus dat deed op donderdagavond met zijn discipelen. Ik vond zelfs een stukje lamsvlees! De balletjes in de soep worden gemaakt van matzes die je tijdens het eten in Mierikswortelpasta kan dippen. Verder staan er radijsjes, zou water, gekookt ei, een mengsel van appel, noten en zoetigheid op het menu. Mocht het lukken om zo'n maaltijd te bereiden, dan zou het denk ik leuk zijn om volgend jaar bij leven en welzijn zo'n maaltijd met gasten te gebruiken. Net als in de tijd van de Bijbel eten op dezelfde dag als Jezus een soortgelijke maaltijd at...ik vind dat heel bijzonder. Mocht je er zelf mee aan de slag gaan, dan raad ik je dit bericht op Wikipedia aan.

Voor Pasen heb ik crossaintdeeg en spekjes (marshmallows) gekocht, om samen met kaneelsuiker opstandingsbroodjes van te bakken. Daar heb ik eerder al een keer over geblogd, toen maakte ik ze op school met mijn klas. Marjolein heeft een heel korte, heldere beschrijving op haar blog voor wie het nog eens wil nalezen.

En naast dit alles zijn we gezegend met heerlijk zonnig weer. Overal langs de kant van de grotere wegen zie ik fluitekruid en geel koolzaad, vooral net buiten de stad. Ik zag zelfs al Pinksterbloemen. De bomen zijn vol van bloesems en deze week zagen we ook veel jonge dieren op een uitstapje naar een geitenboerderij. Ik probeer van alle seizoenen toch altijd weer het mooie te zien, maar ik denk dat de lente toch wel mijn favoriete tijd is! Je krijgt vanzelf zin om op vrije dagen samen de natuur in te trekken, te fietsen, wandelen, in het groene buitengebied of in het bos. Heerlijk!


Pauwblauw onder de bloesems
 

Melk geven aan kleine geitjes op een biologisch- dynamische (nooit geweten wat dynamisch precies betekend, wordt tijd om eens op te zoeken:-)) geitenboerderij.

Wat waren die geitjes gulzig. Ze klommen op en over ons heen om de melk maar te bemachtigen. Ze waren zo aandringend dat zoon liever weer achter het hekje de fles gaf. Als je die gulzigheid hebt gezien en dan de volgende teksten leest, dan begrijp je opeens veel meer wat Petrus bedoelt (ook al spreekt hij over kinderen en zagen wij het bij deze jonge geitjes). 


 1 Petrus2: 1   Leg dan af alle slechtheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij.
En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien,
indien u tenminste geproefd hebt dat de Heere goedertieren is,
  en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren en kostbaar,
dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus. 

Vers 3 zou je kunnen vergelijken met de melk. 'Als je tenminste heb t geproefd dat de melk goed is...nou dat hadden die geitjes. Zo is het ook bij God en wat Hij ons wil vertellen in de Bijbel 'als je tenminste hebt geproefd dat God goed is!'  En de rest spreekt over Jezus offer en dat wij geroepen zijn om Hem na te volgen. Bijzonder hoe God soms zo duidelijk door alledaagse gebeurtenissen kan spreken! 

Zo kwam er toch nog een berichtje voor Pasen. Allemaal nogmaals een Goed Pasen gewenst. Zijn opstanding is Zijn overwinning, maar wij mogen erin delen! Hallelujah!

Hartelijke groeten,

Annemieke

3 opmerkingen:

  1. Fijne post. Mooi kruis zeg, wauw!
    Mooi dat jullie een pesachmaal gaan eten! Wij hadden het er ook over gehad, maar dit jaar gaat het niet lukken (geen tijd, helaas.... :-( ) Wellicht een volgend jaar..
    Jullie ook goede, gezegende dagen toegewenst!
    Lieve groeten
    Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie post, mooie fotoos.. En wat doe je dat geweldig met je zoon. Zo alles uitleggen en hem overal bij betrekken. Heb met plezier je blog gelezen, en ook de leuke links op je pagina. Ben zelf nog een beetje aan het rommelen met mijn blog, zou ook wel zo´n lijst links willen maken. Geniet van het voorjaar en van je gezin, liefs, Clarien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie blog weer, helaas kon bij ons de geplande cedermaaltijd niet doorgaan ivm onverwachte omstandigheden die je als predikantsgezin soms op de meest ongelegen momenten hebt, maar hoop het volgend jaar echt te doen. In het boek ' van feest naar feest', staat zo'n mooie liturgie voor deze maaltijd en heel duidelijk.

    Geniet lekker van de lente!!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.