zondag 16 maart 2014

Niet in een titel samen te vatten lenteblogje ;-)


Pasgeleden had ik snel een cadeautje nodig en geen zin om het te kopen. Ik besloot zelf iets te maken omdat ik graag iets persoonlijks aan de persoon in kwestie wilde geven en ik vond dat ik van de vele Pinterest ideeen die er zijn toch wel één bruikbare moest kunnen vinden voor de dame die ik in gedachten had. Het werden chocolaatjes. Heel eenvoudig qua maakwijze en smaak, maar toch net even anders en zelf gemaakt.


  In de vorm

Voor deze eerste keer gebuikte ik kant en klaar chocolade en smolt dat au-bain-marie. Ik deed een klein beetje in de vorm, deed er vervolgens iets in (chocopasta / gedroogde banaan/ kokos) en goot er weer wat chocolade bovenop. Ik had ook nog chocolade stiften zodat ik er een paar kon versieren. Een paar uur in de koelkast en klaar! Dit is echt iets waar ik me nog wel meer in wil verdiepen, volgens mij kan je hier veel mee varieren en het kost niet veel tijd om ze te maken. En leuk om weg te geven want wie is er nu niet gek op chocolade?


Voor onszelf maakte ik toilet bombs. Toilet bommen? Yep. je gooit ze in het water en taddaaa het begint te bruisen en te borrelen en het vuil (aanslag e.d.) lost op.  Handig om tussen schrobbeurten in te gebruiken. Ze bestaan voornamelijk uit citroenzuur en zuiveringszout en olieen. Ik heb teatree en pepermunt gebruikt.

 
Ze gaan nog vrij poederig in de vorm, maar wel zo dat je ze aan kunt drukken. Vervolgens moeten ze 6-7 uur drogen. Als ze door en door droog zijn kunnen ze in een glazen pot als decoratie worden gelegd (je gebruikt ze natuurlijk niet allemaal in eens) of in de open lucht. Als ze aan elkaar plakken in de pot, waren ze nog niet droog genoeg.


Nu wil het geval dat ik snipverkouden was bij het maken en drogen van deze toilet bommen en ja, dat kwam allemaal los met die scherpe pepermunt geur :-) Het hele huis rook verfrissend!! Eigenlijk hoort het een mix van lavendel, pepermunt en citroen te zijn, maar bij mij had de pepermunt de overhand. Wat ook leuk was, was de interesse van zoon voor het effect van bubbels en gebruis in de toiletpot. Hij wilde er wel direct een andere bij gooien. Het verstuiven vond ik lastig, dus ik heb de olie met een beetje water gemengd en het er met mijn handen over gesprenkelt en daarna direct roeren. Het mag niet te nat worden want anders gaat het bruis en oploseffect direct al in werking. Dat is eigenlijk het meest lastige aan dit 'recept' , voor de rest is het appeltje eitje. Hier vind je het recept.


 Deze week een bloemetjes rokje gemaakt. Ik kreeg zo'n zin in de lente en zomer met het mooie weer van de afgelopen week. Ik heb mijn eigen maten genomen en zelf een simpel a-lijn model getekend met afgeronde hoeken van boven- en onderkant. En vervolgens lekker los gegaan met versieren. Een feel-good-rokje is het geworden, wat mij betreft.

 
Wel 2 dagen naaichaos, last minute maaltijden etc. Je zou eigenlijk een naaikamer moeten hebben voor zoiets, ik doe het altijd aan de eetkamer: het hele huis onder de draadjes, een dwangmatige neiging bij mezelf om niet te mogen stoppen vóórdat ....ik dit en dat heb genaaid, de rits er voor de 4e keer heb uitgehaald en de 5e keer met de hand vast heb gemaakt (en nu goed!!!) dit of dat heb vastgezet waarna natuurlijk, uiteraard de draad weer net op is, enz. enz. Heel ontspannend vind ik naaien niet, zoals misschien wel blijkt hieruit -lol- maar ik geniet wel heel erg van het creatieve proces, dat er íets ontstáát onder je handen! Geweldig vind ik dat. De voldoening nadien. En het gevoel van - zo en nu kan alles weer even terug op de plank en begint het gewone leven weer ;-)

 


En de vlag hangt! Eindelijk. Vastgemaakt en al. Het is nogal een blikvanger, maar dat vind ik wel prima. Ik ben er blij mee. Vergeeld, gescheurd en vintage als íe is.


 Verder zijn we kleine klussen in en om huis aan het doen: verfen, opknappen, kippenhok verplaatsen, schrobben, etc. En tussendoor soms al even buiten zitten met een bakje of lekker plantjes in de grond zetten.


Een vergeet-me-nietje, waarbij mijn gedachten als vanzelf gaan naar de oorspronkelijke familie van onze zoon, vooral de geboorte moeder van zoon. Een dagelijkse herinnering voor mezelf.


In huis gewoon wat bolletjes met bosmos.



 Leuk ideetje van Pinterest: een paprika bloem in een omelet.


Lief plaatje in huis.

En een nieuw koffiezetapparaat en bright, fel gekleurd rood! 't Zijn de kleine dingen die het doen, het apparaat vrolijkt me elke dag op samen met de rood met wit gestipte en de Britse gedecoreerde mokken.


Vandaag de opstandingstuin of tuin van genade (Garden of Grace) gemaakt voor de Paastafel. Met een zonnetje op de plaats, net iets om na de kerk in elkaar te zetten. We hebben er zelfs nog een beetje hardbladerige spinazie in gezaaid, ik ben benieuwd of het ontkiemt. Zo ja, dan kan het op struikgewas lijken. De grafsteen werd persoonlijk gebeiteld en zoon had nadien behoorlijk wat vragen: 'waar is Jezus?' 'Moet de steen er niet voor?' enzovoorts. Genoeg om echt te beginnen met praten over Jezus' lijden, sterven en opstanding.

 


Aan de voet van het kruis, gedroogde rode rozenblaadjes, symbool voor het bloed van Jezus. Het doet me ook denken aan dat lied van Rebecca St. James of Michael W. Smith,  'Above All':
"Gekruisigd, gelegd achter de steen
U leefde om te sterven, verworpen en alleen
Als een roos, vertrapt op de grond
U aanvaarde de val en dacht aan mij
Boven alles"





Hieronder het lied. De vertaling is hier te vinden: http://home.wanadoo.nl/r.mulders/aboveall.htm 
Op de aftelkalender komen we langzaam dichterbij Pasen. Goede 40-dagentijd verder, iedereen!



5 opmerkingen:

  1. Je bent goed bezig zeg! Leuke rok is het geworden. Komt vanzelf wel goed als je de smaak te pakken krijgt. De bruistabletten wil ik ok gaan proberen.
    Chocolade maken staat hier ook nog op het lijstje. Hier zag ik bakvormen waar je 6 caketjes mee kan maken in de vorm van een ei of een konijntje geloof ik. Leuk voor de kids om te doen.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was juist vorige week naar de toko in R.dam gegaan (tegenover de euromast) voor nieuw zuiveringszout (arm&hammer €1.30 per doosje geloof ik) en citroenzuur om deze bommen ook te maken!
    Leuk dat chocolade maken! Ik bed pas een workshop gehad bij een nicht van mijn man. Zij wilde workshops gaan geven, en dat was haar oefenavond. Eigenlijk erg makkelijk, het is snel klaar, en errug lekker. En leuk om kado te doen!!
    Wat een mooi idee, die opstandingstuin! Zeker voor jonge kinderen! En om dat samen te maken, wat heerlijk dat hij ook zoveel vragen stelt!
    Lieve groet, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Annemieke,

    Naar aanleiding van jouw berichtje op m'n blog keek ik even m'n mailbox na en zag toen dat ik jouw berichtje wel had beantwoord, maar dat het juiste mailadres er niet boven stond *Ü* Sorry!! Omdat ik hier jouw mailadres ook niet kon vinden maar even zo...

    Wat leuk dat jullie een workshop willen volgen!
    Ik heb nog geen echte datums voor die tijd ingepland, maar wellicht hebben jullie zelf wat datums waarop het bij jullie goed uitkomt?

    Ik hoor het graag!

    Hartelijke groeten,

    Tineke

    P.s. Wat een heerlijk 'van alles blogje' is dit weer, wij hebben ook een aftelkalender tot pasen, maakt het allemaal wat inzichtelijker hé?! En je rok is super leuk en origineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annemieke, het lied van M.W. Smith is ook vertaald als Opwekking nr. 544! Kijk maar eens op Youtube!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.