maandag 31 maart 2014

Bloemen en slingers



Het was feest hier in ons huis. Verjaardagen werden gevierd en zelf waren we twee zondagen achtereen bij een doopdienst te gast. De slingers die hier bijna een week gehangen hebben, moest ik eigenlijk zaterdag al weghalen, maar ze gaan zo 'op' in het interieur dat ik ze over het hoofd heb gezien. Straks maar eens wegbergen. De slingers en ontvangen bloemen houden het feestelijk gevoel nog even vast, terwijl ik ondertussen geniet van 'even niets'.  De afgelopen tijd hebben we veel persoonlijke dingetjes gekregen: door mijn moeder gebreide kleding voor 'broertje' de jongenspop van onze zoon. Een pot Brownie-mix van een vriendin. Een ouderwets kopje met een mooi randje en oortje van mijn schoonmoeder, of was het zwager ;-) ? Mooie bloemen, een gezellig tijdschrift, een kookboek met gerechten uit onder andere Zuid-Afrika en nog zoveel meer. En ook werden en worden we gezegend met prachtig weer. Heerlijk  om al die bloesems te zien, gras te ruiken en voor het eerst op blote voeten rond te lopen.




 


Inmiddels zijn we op de helft van de 40-dagenperiode. Het 'vasten', het minderen gaat me minder goed af dan ik zou willen, maar het Bijbelleesrooster is goed te volgen. Ook vind ik het prachtig om te zien hoe zoon de geschiedenis van Jezus' lijden, sterven en opstanding al begint te kennen. Tussen de middag lezen we vaak 'Elke dag nieuw, samen lezen uit de Bijbel' van Gertrude de Regt e.a. Ik heb vorige week, de week met het thema 'meester of knecht' gelezen en deze week lezen we 'Jezus krijgt de straf'. Elke dag is zoon wel even bezig met het Paasverhaal en alles daaromheen.


 Vaak wordt een ander boekje van de Paastafel gehaald om zelf te 'lezen' en de luikjes te openen. Het commentaar is soms vermakelijk en begrijpelijk. Zo 'leest' hij het verhaal nogal eens in een eigen versie waarin Jezus toch niet 'dood gaat'.  Zo blijkt maar weer dat het een harde werkelijkheid is, een moeilijk te accepteren gebeurtenis. Petrus gaf immers dezelfde reactie, ook hij wilde Jezus liever niet zien sterven en lijden. Daarom was het ook goed om met zoon door te praten over de straf. Dat Jezus de straf droeg voor alles waar wij eigenlijk straf voor moesten krijgen. Dus prompt kreeg pop 'broertje' veel straf en moest hij op de stoel zitten om na te denken en kwam zoonlief in de rol van mamma of pappa met broertje praten en het weer goed maken, inclusief knuffel en kus.


Op de peuterspeelzaal wordt ook verteld, gezongen en geknutseld over Jezus. Zo zag ik een weg op papier met allemaal gekleurde stukken papier (jassen) en groene stukken papier (palmtakken). Mooi als we dan thuis daar ook al eens over gelezen hebben. Ook dat komt door de week weer terug 'Hossanna! ' 'Hoera voor Jezus' 'Lang leve de Koning' en ook het speelgoed ezeltje werd er bij betrokken. Vanochtend verkondigde één van de teletubbie poppetjes (in de rol van Maria) aan de andere teletubbies dat 'Jezus was  opgestaan!' Beetje bij beetje begint het zo allemaal in te werken. Ik ben God daar zo dankbaar voor, wat geweldig om te zien hoe je eigen kind daar zo mee bezig is. Dat het hem niet koud laat en dat hij erbij betrokken is. En wat een verschil met vorig jaar toen hij het allemaal nog helemaal niet begreep. Een bloglezeres schreef toen al dat het een jaar later heel anders zou zijn, nou dat klopt! De toegenomen taligheid helpt daar natuurlijk ook heel erg bij.


Tafelkleedje, vorige week gemaakt: simpele rechthoek met een biasrandje.



De paaseieren, -hazen en dergelijke zijn ons huis inmiddels ook volop binnengeslopen. Dat geeft niet, maar we labelen het net even anders zodat de associatie met Pasen nog even uit blijft. Dus 'eieren van de lente' , lente-kuikentjes etc. We proberen de focus van Pasen ook echt dichtbij de kern te laten.Vanmiddag dus lente-eieren schilderen :-) Dat wordt vast gezellig!

Hartelijke groeten,

Annemieke

5 opmerkingen:

  1. Wat een leuke foto's allemaal. En ik vind die dekens op de kast ook erg mooi. Je brengt me op ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemieke,

    Wat een gezellige foto's, je krijgt er gewoon een blij gevoel van als je er naar kijkt!

    Pas had ik nog gereageerd op een berichtje van jou, maar daarna las ik dat je mailbox gehacked was en het drong even niet tot me door dat je dan waarschijnlijk m'n berichtje ook niet gelezen had... Bij deze dus alsnog!

    Naar aanleiding van jouw berichtje op m'n blog keek ik even m'n mailbox na en zag toen dat ik jouw berichtje wel had beantwoord, maar dat het juiste mailadres er niet boven stond *Ü* Sorry!! Omdat ik hier jouw mailadres ook niet kon vinden maar even zo...

    Wat leuk dat jullie een workshop willen volgen!
    Ik heb nog geen echte datums voor die tijd ingepland, maar wellicht hebben jullie zelf wat datums waarop het bij jullie goed uitkomt?

    Ik hoor het graag!

    Hartelijke groeten,

    Tineke (onderdeknotwilg at gmail punt com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Annemieke,
    Wat bijzonder zoals jullie zoon de Paas-gebeurtenissen oppakt. Ontroerend ook!
    Wat een leuke kleertjes voor de pop, en de broek.. helemaal Afrikaans :-)
    Lieve groeten Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annemieke,
    Misschien ken je deze al, maar ik moest bij het bekijken aan jou denken. Een mooie uit een zetting van 'Modest"
    https://www.youtube.com/watch?v=WJVHRJbgLz8
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.