donderdag 6 maart 2014

40-dagen (+ Aftelkalender voor kinderen)



Hierbij de aftelkalender die ik gisteren heb gemaakt en hoewel het wat laat is wil ik 'm toch graag delen. Ik heb me gebaseerd op het Bijbelleesrooster dat ik hier vond. Ik heb voor dit rooster gekozen omdat het eenvoudig is opgezet, simpel te volgen is en een duidelijke wekelijkse indeling heeft. De data kloppen niet, maar 40 dagen is 40 dagen natuurlijk.

Hoe werkt het? Je (kind) kleurt elke dag een vakje in en zo volg je samen de weg naar het Paasfeest. De vastentijd of de 40-dagentijd bestaat uit 40 dagen + zondagen. Ik heb de Paasdag er ook bij gemaakt want dat is het feestelijk einde van deze tijd. De teksten die rondom de zondagen staan komen voornamelijk uit de Rooms Katholieke traditie, ik vond ze erg passend bij deze tijden. De tekeningetjes zijn wat primitief omdat ik ze klein moest maken en ik het doel iets belangrijker vond dan een heel precieze uitwerking. Ze staan in verband met het Bijbelleesrooster. Bijv. bij dag 2 zie je een staf en een schaap, daarbij hoort het Bijbelgedeele van de Goede Herder en bij de eerste zondag een vraagteken dat duidt op de vraag van Jezus "Wie ben ik?" Ik heb niet echt gekeken naar Bijbelvertalingen, je kan er meerdere door elkaar vinden. Ik heb met een snapshot van een pdf een afbeelding in JPEG gemaakt de je in Word kan plakken en wer groter kan maken en printen. Dat was hoe ver mijn technische mogelijkheden reiken :-)

Om de vastendagen te beginnen stelde ik mij gisteren een aantal vragen waardoor ik meer zicht kreeg op hoe ik deze dagen invulling kan  geven. Vragen als:
- Wanneer voel ik mij dichtbij God?/ Hoe kan ik God zoeken? (denk ook buiten de bekende hokjes als Bijbelstudie e.d., wanneer voel je, je nog meer dichtbij God? Als je Zijn werk in de schepping ziet of een afspiegeling van Zijn creativiteit in kunst of als je, je kinderen onderwijst over God, als je zingt, merkt dat je Zijn wil volgt, etc.)

- Wat kost mij nu veel tijd (die ik zou kunnen gebruiken voor God?) ( voor mij was het een eye-opener dat ik veel tijd kwijt was aan het zoeken van recepten op Pinterest, menu plannen, nieuwe dingen bedenken etc. Meer voor de hand lag 'gebruik van sociale media als Facebook etc. Maar ook 'aanrommelen'/ televisie etc.)

- Kies nu 2-3 dingen uit waarop tijd te besparen is, waardoor ik tijd over heb om dichter naar God te kunnen groeien. (Zo concreet mogelijk, dus voor mij bijv. niet meer bewust op zoek naar recepten op Pinterest ( je bent zo een uur verder), boodschappenlijst en weekmenu in een half uur maken, eenvoudig en matig eten met 3 simpele maaltijden en 3 tussendoortjes. Ook alleen een X aantal avonden/ uren TV kijken of helemaal niet, slaaptijd kind bewust inplannen, zijn voorbeelden van hoe je dingen concreet zou kunnen maken.)

- Wat is mijn doel? ( Dichter naar God groeien, me meer verdiepen in Zijn lijden en sterven voor ons, voor mij.) 

- Ik wil door tijd te besparen op de eerder genoemde 2-3 dingen, meer tijd hebben voor:...............


Daarna heb ik die dingen die ik graag wil doen in de vastentijd ingedeeld op dagelijk, verdeeld over de weken (nog niet ingepland, maar wel opgeschreven en klaar om in te vullen achter de weken) en elke zondag.


 Op Pinterest heb ik een bord aangemaakt, getiteld 40-dagen tijd (& pasen)
Betekenisvolle activiteiten die daarop staan en die ook heel goed zijn om met kinderen te doen, zijn onder andere:
- youtube filmpjes
- shabbat/ pesach vieren (Family Night?)
-opstandingsbroodjes maken met Pasen (Family Night?)
- Krans 'Hij is opgestaan!'
- Grace garden/ Opstandingstuin maken
- Paasverhaal in een eierdoos
- Doornenkroon van klei en tandenstokers
- Kijktafel/ Plaatjes van de Goede week printen en in volgorde ophangen
- Palmtak-activiteit/ Paastak voor Paaszondag (Family Night?)
- Speurtocht naar goede dingen in de schepping en gebroken dingen/ kapotte natuur. Niet op Pinterest, nog zelf verder uit te werken. Maar de bedoeling is daarna te bespreken waarom het nodig was dat Jezus naar de aarde kwam om te lijden en sterven.
- Teksten leren (niet op Pinterest) met gebaren.

En dan een beetje off-topic maar wat mooie bloemetjes foto's wat mijn zin in de lente weergeeft :-) Anemonen...my favorite flowers! En een mooi oud serviesje, nieuwe zaden, zonlicht door de ramen... heerlijk, de Lente komt er aan!

 




Moet je vastentijd houden? Nee, dat geloof ik niet. We zijn in de vrijheid gesteld. Maar ik ben wel dankbaar dat ik de vrijheid heb om te proberen deze tijd extra waardevol, betekenisvol te maken. Het gaat er niet om, om te laten zien hoe goed wij hiermee bezig zijn, want de bedoeling van vasten is juist inkeer, bezinning, zelfs boete/ besef van schuld en van redding. Dat ik het hier deel, is om misschien een paar voorbeelden te kunnen geven van hoe je deze tijd zou kunnen invullen. En ik wil het ook niet te wettisch opvatten maar wel mijn best doen om me grotendeels te houden aan mijn voornemens. Daarvoor heb ik absoluut Gods hulp nodig. Maar als mijn verjaardag ergens in de vastentijd is, ga ik dat natuurlijk wel vieren met lekkers e.d. dan gaan mijn matig-eten-regels even over boord. Ook had ik deze week al ingepland staan qua menu's, dat houd ik ook gewoon even vol tot ik weer aan de volgende boodschappen toe ben. 

De vorige keer heb ik genoten van de antwoorden over welke dag van de week als bijzonder werd ervaren en waar je blij van wordt. Ik wordt dan weer blij als ik al die positieve ideeen lees :-) Vraagje voor nu is: doen jullie ook iets met/ in deze 40 dagen- tijd?

Hartelijke groeten,

Annemieke

5 opmerkingen:

  1. Wat ziet je kalender er cool uit! Ik ga zo eens kijken of ik hem uit kan printen.
    Voor mijn meiden is dit hartstikke leuk!
    Ik volg sinds woensdag de kalender van Tear (google er maar eens op) prachtige kalender die ingevult is door verschillende mensen.
    Daarnaast ben ik net als jij bewust aan het computeren, want wat gaat daar ongemerkt veel tijd in zitten die ik veel beter kan besteden!
    Ik las dat jij aan de hand van S.O.A.P bijbelgedeeltes leest. Doe je dit vaker? Mijn man en ik hebben dit overgenomen nadat hij in de USA is geweest. Leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joyce, Ik hoop dat het printen gelukt is. S.O.A.P. heb ik geleerd via Women Living Well, een blog dat -vind ik- soms erg leuke Bijbelleesacties heeft met telkens een ander thema. Ik gebruik het niet altijd, maar als ik tijd heb, dan vind ik het een fijne manier. Leuk om te zien dat meer mensen het gebruiken. Groetjes, Annemieke

      Verwijderen
  2. Hoi Annemieke,

    Fijn dat je wel tijd neemt om je overdenkingen op je blog te zetten. Het is echt mede namens jouw blog dat ik de stap heb gezet om eindelijk een Alpha cursus te volgen. Ik had het veel eerder moeten doen. Zelf gebruik ik nu een veertigdagenrooster om kennis te maken met de Bijbel.

    Hartelijk dank voor je openheid en inspiratie.

    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacqueline, Wat goed van je! En wat fijn om te horen, dit is zeker de mooiste reactie ooit voor mij :-) Ik wens je veel zegen op de cursus en het rooster dat je volgt. Fijn dat er zo'n groep is waar je aansluiting bij kon vinden. Hartelijke groeten, Annemieke

      Verwijderen
  3. Ik heb je kalender ook geprint, vind hem geweldig en mooi! Dankjewel! Dit jaar probeer ik juist even vooral níets 'extra's' te doen door omstandigheden. Ik ben wel naar de Katholieke Aswoensdagmis geweest, erg mooi, en voor mij een duidelijk 'begin' van deze 40-dagentijd. (mijn man komt uit een katholieke familie, dus de stap is klein :-))

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.