maandag 24 februari 2014

Voorjaarszonnetje

Heerlijk! Het is weer maandag. Gek genoeg houd ik van maandagen. Waar veel mensen dit een baaldag vinden, vind ik het (sinds ik thuis werk) een heerlijke dag. Een dag waarop de hele week nog voor je ligt, waarop ik boodschappen doe voor de rest van de week, waarop welliswaar nog een heleboel werk vóór je ligt maar waarop je ook nog heel veel dágen voor je hebt. Op bijv. donderdag heeft de realiteit me soms ingehaald ;-) maar op maandag is alles nog mogelijk!

De afgelopen dagen was ik even niet in bezit van mijn gewone fototoestel, dus ik heb geen eigen foto's voor dit blogje. Fijne dingen waar we nu van genieten zijn:

- Valentijn hebben we gevierd met een 'diner voor drie' met hartvormige zelf geknipte placemets van papier, kaarten die zoon en ik voor elkaar en pappa hebben gemaakt, andere versieringen en (héél commercieel maar wel leuk) hartvormige pasta, boekje van Kikker is verliefd, het Bijbelverhaal van de goede herder die van zijn schaapjes houdt en het liedje 'Jezus houdt van alle kleine kinderen.' Het was een hartverwarmende, feestelijke dag. 
- we zitten in onze herinneringsweken, vorig jaar waren we nu in Zuid-Afrika voor de adoptie van onze prachtzoon! Binnenkort zullen we één dag ook echt speciaal vieren. Hoewel wij aan een Afrikaans tintje dachten, wil zoon héél graag nog eens 'schaatsen' (op ijzers op het ijs staan), dus misschien gaan we het wel vieren op een oer Hollandse ijsbaan. 


- de geboorte van een nieuw neefje in de familie, we zijn allemaal erg blij met dit grote, lieve mannetje. 
- de hoop op sneeuw is losgelaten en nu is het begin van het voorjaar al zichtbaar, de krokussen, narcissen, sneeuwkokjes en knoppen aan struiken bomen zijn tijdens een zondagmiddagwandeling al gespot: héérlijk, de lente gaat echt komen!
- veel opgetogen muziek, varierend naar gelang mijn stemming: bruisende, virtuose vioolmuziek van Vivaldi, swingende liedjes van Trinity, Zuid-Afrikaanse muziek van Louis Britz afgewisseld met andere muziek.


 - nieuwe zaden. Dit jaar heb ik hoofdzakelijk voor bloemen gekozen. Bloemen die een beetje een wilde uitsraling hebben: leeuwenbekjes, lathyrus, een mix van klimbloemen, duizendschoon. En een pakje zaadjes voor vroege spinazie met van die dikke bladeren.

 
 Tasha Tudor met lathyrus of 'sweet peas'

- met het voorjaar en de zomer in zicht willen we de kippen helemaal naar de gang verplaatsen en zo ons kleine plaatsje wat ruimer maken ( en minder sterk ruikend én schoner, vooral op warme dagen.
- Als we het toch over kippen hebben: de eerste eitjes zijn er alweer een tijdje. Sinds ik weer eigeelpoeder heb bijgevoerd, bedenk ik me nu. De kammetjes zijn nog wat bleek, maar dat zijn ze wel vaker in de winter, dat trekt wel weer bij. Heerlijk weer eigen eitjes!


In de keuken in 1914

- Gezond eten; de laatste tijd eet ik een stuk gezonder. Ook ben ik wat aan het afkicken van suiker. Dat nam ik nl. wel erg veel, vooral in eigen baksels. Nu bak ik wel wat minder, en als ik bak weiger ik margarine of minderwaardige dieetboters te gebruiken etc. Dus ik gebruik echte roomboter in combinatie met appelmoes 50/50, ook vervang ik soms een deel van de bloem door havermout en gebruik ik wat minder suiker. Ik ben nog niet echt van de zoetstoffen en dergelijke in baksels, maar als je het met mate eet, vind ik het best prima om zo af en toe iets met suiker te eten, maar niet zoveel meer als eerst. Ik eet nu veel power foods, zoals: havermout (geroosterd, gekookt, 'rauw'), kwark, gebakken nootjes, yoghurt, fruit, gezeefde tomaat, rauwe selderij, tomaat, wortel,  gegrilde groenten uit de oven met een beetje olijfolie, andere groenten, kipfilet (de Lidl heeft ze nu met een ster, dus ze komen nu weer vaker op ons menu, yes!), mager rund- en (met mate) varkensvlees, vis of vegetarisch. Er gaan soms hele dagen voorbij dat ik geen brood eet en ik moet zeggen dat dit echt werkt voor mij: ik voel me veel voller aan en gezonder door lunches met eieren/ kwark/ havermout etc. Tussendoortjes bestaan ook steeds vaker uit: fruit + zuivel of rauwkost. Ik voel me er een stuk lekkerder bij.


Zomaar wat dingen die het leven mooi maken voor ons. Daarnaast zien we ook veel ziekte en narigheid in onze nabije omgeving. Ondanks dat probeer ik toch (en misschien wel juist) onze zegeningen te tellen en het leven te vieren. Ook al moet ik me er soms ook wel even toe zetten. Toch kies ik er nu voor, op dit moment, om dankbaar te zijn voor al die zegeningen, groot en klein. En dat geweldige voorjaarszonnetje helpt daar natuurlijk ook een handje bij :-)

Mag ik een vraagje opgooien? Kies zelf maar welke van de twee: Welke dag van de week springt er voor jou uit (behalve het weekeinde) en waarom? Wat maakt jouw blij in deze tijd?

Fijne week,

Annemieke

20 opmerkingen:

  1. Ook de maandag, omdat ik dan niet werk en lekker kan rommelen thuis.

    Het maakt mij blij dat ik gisteren een preek hoorde in mijn eigen kerk, die precies was wat ik nodig had. Dat God zo laat zien dat hij bij je is ook al denk je van niet.

    Ik wens je Gods Zegen toe dat hij je mag helpen in alle dingen.

    Groeten Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vrijdag springt er bij mij uit! Zelf ben ik dan vrij. 'T werken zit erop. Snel nog wat schoonmaken, bakken en boodschappen halen. Helemaal is 't feest als onze zoontjes ook nog vrij zijn op vrijdag. S avonds lekker eten en daarna family night... Of valt dit onder weekend? Bedenk ik me nu? Daarna komt dan de dinsdag ook m'n vrije dag en tijd genoeg voor alles wat ik moet en wil. Woensdag vind ik echt een drama op 't moment. Is heel veel gerace tussen school, werk, school, zwemles en koken.... Gelukkig komt 't zwemdiploma inzicht en kunnen we gaan genieten op de middag ;)
    Ik wordt blij van de zon, vanmiddag voor ik de jongens van school haalde, snel even naar 't perenlaantje hier geweest. Heel ouderwets, vol met bogen van perenbomen. Heerlijk met 't zonnetje op een hekje gezeten en terugwandelend de nieuwe dikke knoppen bewonderd van de perenbomen.... Ja dat is genieten.... Maar ook m'n kleiende jongens zijn een genot...
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja dat is wel een beetje smokkelen he de vrijdag, lol. Klinkt mooi dat laantje. Ik zie het zo voor me zoals jij het beschrijft. En je verheugen in je kinderen : mooi!

      Verwijderen
  3. Wat leuk om weer een stukje van je te lezen! :)
    Mijn favoriete dagen na het weekend zijn de maandag en de vrijdag. Op maandag ben ik eens in de twee weken vrij, en ik heb dan (ondanks dat we geen kinderen hebben) denk ik dezelfde dagindeling als jij. Voorbereidingen treffen voor de dagen er op.

    De vrijdag vind ik ook een fijne dag, dan zit de werkweek er weer bijna op, heb ik een weekend van 2 of 3 dagen voor me liggen, en is er 's avonds vaak ruimte om even iets gezelligs te doen met mijn man. Even de stad in, of bij familie langs, uit eten of naar de bioscoop. Zaterdag kunnen we immers uitslapen.

    Momenteel word ik heel blij van alle bloemetjes die ontluiken, vooral hyacinten vind ik nu heel leuk. En het feit dat het steeds iets langer licht blijft, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi he al die bloemetjes! En hyacinten ruiken ook zo lekker.

      Verwijderen
  4. Wat ik fijn vind in deze periode is het goed waarneembare langer worden van de dagen. Heerlijk dat wij in een werelddeel leven dat seizoenen kent. Ik geniet van het actiever worden van de vogels vooral van hun geluiden.
    Een wandeling in het park in deze tijd rond de opkomst van de zon vind ik prachtig evenals het dan waarnemen van het ontluikende groen. Ik verlang al naar het fluitenkruid langs de sloten. Sinds ik met pensioen ben heb ik niet van de speciale dagen in de week. Wel kijken we uit naar de dagen dat we op onze heerlijke kleinzoon mogen passen ;-) Deze dagen springen er dan ook wel echt voor ons uit. Mooi dat je weer een blog hebt geschreven. Ik ga gelijk kijken wat ik nog kan zaaien (had er nog niet aan gedacht) .
    Tip: Voor het geval je dit recept nog niet kent (maar dat betwijfel ik)
    “Gebak” zonder suiker en boter
    http://www.ilovehealth.nl/recept-gezond-bananenbrood/
    Hartelijke groet
    (Oma Eden)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo oma van Eden,
      Wat leuk om u hier tegen te komen :-) Het recept had ik nog niet, maar nu ik het zie denk ik dat ik het bij een vriendin heb gegeten. Zij had ook glutenvrij bananenbrood met dadels en het leek hier erg op. Lekker hoor. Heerlijk dat oppassen op kleinzoon. Mijn ouders en schoonouders wonen helaas te ver weg voor even oppassen. Zag je in Kenia niet een wisseling van wat er groeit en bloeit of was het altijd hetzelfde? Ik weet dat in Zuid-Afrika in Pretoria in de lente altijd van die mooie lila bloesems zijn die we er in de herfst niet meer zagen. Groetjes, Annemieke

      Verwijderen
  5. Ha Annemieke
    Het half jaar dat ik in Kenia was (Van Juli tot en met December) heb ik weinig wisselingen in de natuur gezien. Wel was de bloeiwijze van de bomen en struiken soms wat minder maar altijd zag ik weer nieuwe knoppen die na enige tijd weer volop in bloei stonden. Ik heb er nog geen studie van gemaakt maar wellicht heeft het te maken dat we op de evenaar zaten. Het is ook zo bijzonder dat alle dagen van het jaar de zon altijd op precies dezelfde tijd van de dag opkomt en ook weer ondergaat. Daar moest ik erg aan wennen Ook aan het tempo van slechts 15 min tot een half uur dat het van donker tot licht wordt en andersom. Was dat ook zo in Zuid Afrika? Hartelijke groet en een hele fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in ZA was dat ook zo met de schemering! En dan moest je echt binnen zijn :-)

      Verwijderen
  6. Hoi Annemieke,
    Mijn lievelingsdag is donderdag. Op donderdag is mijn man vrij. Daarom is dit altijd een bijzondere dag. Juist omdat we helemaal niks doen, juist klusjes die al een hele tijd "moeten" afkrijgen of omdat we een uitje maken midden in de week. Daardoor is het een fijne dag zo midden in de week en voelt het soms een beetje als (legaal) spijbelen :) Verder heb ik op donderdagavond (klassiek) ballet. Dit is mijn hobby sinds ik 8 ben en ik doe het om mijn 32e nog steeds heel graag!

    Momenteel wordt ik heel blij en gelukkig van onze zoon van 3 maanden. Het is een heerlijk ventje dat sinds kort ook begint te "kletsen". Dit is volgens mij het mooiste geluid wat ik heb gehoord :)

    Hopelijk geeft dit voldoende antwoord op je vragen. Leuk dat me aan het denken zette. En eigenlijk is het heel makkelijk te beantwoorden als je de rust neemt.

    Fijne week!

    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi om te lezen Marieke, lekker zo'n dagje tussendoor. Wat bijzonder dat je al zo lang ballet doet. Prachtig om te zien vind ik! Geniet van de mooie geluiden om je heen :-) Groetjes, Annemieke

      Verwijderen
  7. Ik heb je genomineerd voor de liebster award, waarom? lees maar: http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2014/02/liebster-award.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ilse, dank je wel, ik voel me vereerd. En wat een aardige dingen schrijf je over mijn blog. Ik heb 'm alleen al eens gehad :-) En heb momenteel iets minder blogtijd. Dus ik laat 't even liggen, maar heel erg bedankt voor de eer! Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
  8. Bij mij springt de woensdag eruit! Ralph ( mijn zoon) heeft dan lekker vrij. Ik ben erg blij dat we naar de lente toeleven. Die donkerheid is niks voor mij. Maar nu waardeer ik het licht tenminste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is waar he Jedidja, ik vind die donkerheid soms ook moeilijk in de winter. Fijn dat het nu al zoveel meer licht is!

      Verwijderen
  9. Ik vind de maandag een heerlijke dag als ik vrij ben. Dan wordt alle was gedaan, bed verschoond, badkamer, wc, slaapkamer netjes. Wat lekkers bakken voor m'n lief om mee te nemen naar het werk die week, bijvoorbeeld ontbijtmuffins, die zijn echt favoriet. Als ik maandagochtend gewerkt heb, loopt meestal heel de week rommelig.
    En verder vind ik de zaterdag een heerlijke dag. Manlief is dan vrij, ik bak dan vaak wat lekkers en brood, samen in de tuin werken, heerlijk!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen Marike! En je doet me denken...ik moet eens achter die boodbrakcursus aan (bloos). Ga ik z.s.m. doen hoor. Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
  10. Hoi Annemieke,

    Leuk om je blog weer te lezen. Als suikervervanger gebruik ik kokosbloemsuiker of maplesiroop of honing of NuNaturals Stevia (niet bitter). Ik gebruik als vet idd ook vooral roomboter in baksels en verder ook kokosolie en rode palmolie. Is het gelukt met je brood? Ben benieuwd hoor! Heel veel liefs marjolein

    p.s. Mijn lievelingsdag is de vrijdag. Myrthe heeft dan 's middags vrij van school en dan is het echt een gezellige gezinsmiddag en avond. Heerlijk vind ik dat, kijk ik echt naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjolein, misschien goed om me eens in te verdieoen, in die suikervervangers. Het brood is helaas (nog) niet gelukt : ( Brood en ik het lijkt wel een fatale combi... Nuw as ik net gewend om wat minder brood te eten, dus ik heb het er vooralsnog even bij gelaten. Ik merkte wel dat de smaak heel goed zou zijn als het niet nog nat was geweest. Probleem met brood bakken vind ik dat je maar 1 onderdeeltje mis hoeft te hebben en het mislukt, maar vind maar eens uit welk onderdeel! Het kan bij o.a. zijn:
      - geen pizzaplaat
      - oventemperatuur klopt volgens mij niet altijd, heb ik al wel eerder gemerkt
      - gist en zout niet exact afgemeten
      - zout was grof zeezout en niet gemalen zeezout
      - de bak waarin ik het deeg bewaarde was niet hoog, cilindervormig maar laag, rechthoekig (wel met een gaatje)
      Zeg het maar :-) Lukte het bij jou wel vanaf het begin? En heb je een fijne middag gehad vandaag? Groetjes, Annemieke

      Verwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.