vrijdag 20 december 2013

Genieten

Wat een mooie tijd is dit toch! Graag delen we wat fotootjes van de afgelopen dagen. Van de mooie momenten die we samen hebben beleefd. Het is fijn dat we de eerste winter samen niet extreem druk zijn. Zoon gaat nog niet naar school, andere dingen konden we een weekje eerder dan in de drukke Kerstweek plannen, dus op zich hebben we tijd genoeg om te genieten van het goede wat God ons geeft. Op één drukke, iets minder leuke dag na is het vooral genieten. Bijvoorbeeld van kleien met home made klei met pepermunt geur, mmm....

Het recept en het idee van de klei komt van hier. In plaats van cream of tartar heb ik 2 zakjes bakpoeder gebruikt. http://www.theidearoom.net/2011/12/how-to-make-play-doughpeppermint.html








                                                                                         



Op die ene een beetje te volle, drukke en chaotische dag, hebben we in ieder geval wel tientallen lekkere, kleine koekjes gebakken. En die zijn er nog steeds :-) En het glazuur op basis van monchou ook, mmm.... Lekker om te eten en te delen. 









En op de glitter na, allemaal eetbare producten, dus geen probleem als er via de vingertjes iets in de mond belandt. Uitermate geschikt voor de (hele) kleine kinderen. 

Coole sneeuwpop, eigen design van zoon, met hazelnootogen.;-)


En na het nepeten, cadeautjes maken. 



En deze vond ik op Pinterest, de J van Jezus en omgekeerd de staf van de herders:




Ook zijn we super blij dat we maandag naar Schiphol mogen om lieve mensen welkom thuis te heten die met hun zoon (uit een niet nader te noemen Afrikaans land) na lange, lange tijd weer in Nederland komen, net op tijd voor Kerst. Zo blij voor ze! En mooi meegenomen, een super dagje uit als gezin. Hopelijk houdt zoon het vol tot 's avonds :-)


 Alle lampjes van de kroonluchter begaven het deze week één voor één en telkens vergaten we nieuwe te kopen. Dan merk je pas dat het echt al tussen 16.00 en 17.00 uur donker wordt...gelukkig hadden we nog een olielamp en kerstboomlichtjes :-) We wachten dus letterlijk en figuurlijk op het nieuwe licht - lol. Herinnering aan mezelf: morgen echt aan denken om lampjes te kopen! Maar bovenstaand beeld heeft ook wel wat, toch?

En ik zag exact dezelfde lamp bij dr. Bramwell...zeker de Hema-lampen van die tijd :-)




Bramwell. Before Dr. Quinn, there was Dr. Bramwell.




En wat doe je overdag in de Adventstijd wanneer zoon nog niet naar school of peuterspeelzaal gaat? Juist, een kerststal knutselen.
We hebben er echt een hele ochtend aan gewerkt samen. We begonnen na het ontbijt en eindigden tussen de middag. Tussendoor heb ik zoon nog gevraagd of hij niet moe werd van het knutselen, maar hij is een echte knutsel-fanaat. En de persoonlijke aandacht, een op een, zal ook wel meewerken ;-) Pas op het eind nam hij een break om met mamma's hoge hakkenschoenen door de kamer te klossen. Genieten toch? 's Avonds was hij beretrots op onze creatie en moest pappa alles bekijken. Het leuke is dat op deze manier de kerstgeschiedenis weer helemaal anders aan bod komt. Naast het vertellen, praten en zingen over Kerst is zoon nu echt met zijn handen aan de slag gegaan. De wijze mannen zitten opeens veel beter in zijn hoofd en hij weet feilloos wie de meest belangrijke persoon van allemaal is in de stal: het kindje Jezus! Seth wilde ook echt Jezus zelf inkleuren en maken :-) Terwijl we samen knutselden, nadachten hoe we bepaalde dingen moesten maken, enzovoorts, waren we de hele tijd met de inhoud van het Kerstfeest bezig. Ik vond het een prachtige en heel opbouwende ervaring!


Speelgoeddieren in 2 groepen leggen: dieren die in de stal zouden kunnen staan, die in de tijd van Jezus in het land van Jezus leefden en andere dieren. 


De papieren poppen kwamen van deze website: http://madebyjoel.com/2013/12/paper-city-nativity-scene-joyfully-expanded.html
Ik heb ze wel groter gemaakt om in verhouding te staan tot de dieren. (Eerst het pdf vergroten, dan printscreen maken, die in Word plakken en vervolgens bijsnijden en nog meer vergroten of verkleinen, net wat je wilt.)











\



'2 duimen in de lucht'


Het eerste vuurwerk is alweer gesignaleerd.

Voor de komende dagen niet zoveel zelf maak-dingen meer in de planning. Alleen een taart voor Kerst en misschien een popcorn-cranberrie-slinger, maar dat kan ook ná Kerst. (zie hier)



 Foto van blog waarna verwijzing in de link hierboven staat.
 Rond deze tijd hoop ik ook nieuwe haakgaren in te slaan, dus nog iets leuks om naar uit te kijken. Nou, de olielamp staat weer aan, tijd om te stoppen. Ik weet niet of ik voor Kerst nog terugkom, dus alvast een fijne verjaardag van onze Here Jezus Christus gewenst! Fijne feestdagen allemaal,

Annemieke

12 opmerkingen:

  1. Wow Annemieke, wow!! Wat een fantastische moeder heeft Seth in jou gekregen! Wat investeer je onwijs veel en wat een ideeën! Ik vind het echt knap dat je dit doet. Ook een beetje vanuit mijn eigen perspectief geredeneerd, ik hou wel van knutselen, maar neem vaak niet de tijd en heb niet het geduld het samen met zoon te doen....zo moeder zo zoon, hij is zo uitgekeken op knutselen. Koekjes bakken is echter wel favoriet. Ik vind het trouwens wel echt knap van Seth dat hij zo goed kan kleuren en kleien! Hij is ongeveer een jaar jonger dan mijn zoon, maar die is echt nog niet zover! Die zelfgemaakte klei met versiersels, helemaal geweldig! Ik blijf je bejubelen en ik meen het nog ook!
    Fijne kerst jullie drietjes! God zij met jullie!
    Liefs,
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Grace,
    Nou dat hoop ik dan maar, maar valt wel mee. Knutselen ligt mij gewoon erg goed. Een ander zal misschien weer meer samen zingen/ spelen/ andere dingen doen... En we knutselen wel veel samen hoor, dus die sneeuwpop ontspruit niet uit de eigen fantasie en hij krijgt ook wel aanwijzingen maar dan is het weer aan hem hoe hij het uitvoert. Ik zeg bijv. maak maar 2 ogen hier bovenin en dan is het aan zoonlief wat hij kiest om ogen te maken. Als ons knutselwerk dan af is (of juist daarvoor) laat ik hem een tijdje zijn eigen gang gaan met de materialen. Dan knutselt hij niet echt 'dingen' maar is hij vooral aan het voelen, kneden, net alsof eten etc. Jullie ook fijne kerst en Gods zegen, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn reactie is ook: Wow! Je kunt wel zien dat jij juf bent. Ik heb ook best veel geknutseld met de kinderen, maar zulke ideeën had ik gewoon niet. En internet hadden we toen nog niet... Ik denk dat je zoon straks zeer goed voorbereid op school komt! Fijn voor hem!
    Ik wens jullie ook Gods zegen toe voor de komende kerstdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig manneke is jullie zoon toch! En wat heerlijk om zo samen te knutselen én meteen met de Bijbel bezig te zijn. Jullie ook heel goede kerstdagen met elkaar toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke en mooie en echte foto's!
    Wel heel grappig ik heb juist van de week ook flink zitten zoeken op zelf klei maken.
    Na de kerstdrukte in de winkel maar eens gaan proberen
    Jij ook de beste wensen voor de feestdagen.
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wens jullie allen fijne kerstdagen en Gods zegen toe. Veel liefs van een trouwe lezeres. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezegende kerstdagen toegewenst!
    Wat een gezellige post, geniet van al die mooie dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties. Ziet er mooi en gezellig uit! Geniet van deze tijd! Goede Feestdagen en een goede start voor 2014.
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En ik geniet met jullie mee, wat heerlijk om je gezellige blog weer te lezen en mee te genieten met alle gezellige knutsels. (Je bent nu al een top-to-mama ;-)) Die klei ga ik zeker ook eens proberen te maken. En die foto over dat je attitude belangrijker is dan je activiteiten kwam flink binnen. Vanmiddag met de meiden kerstpresentjes voor de buren gemaakt en mn attitude was niet altijd even geduldig helaas ;-) Binnenkort stuur ik je het boek toe wat ik had beloofd. Liefs Marjolein (en hele gezegende dagen samen gewenst!!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank jullie wel allemaal voor alle lieve opmerkingen. Die reminder over je houding als moeder is wel nodig he als je het druk hebt, kinderen hebt of zelf gewoon een keer je dag niet hebt...ik plaats het dan ook net zo goed voor mezelf. Maar het is toch echt waar, liever geen koekjes en een blije mamma dan koekjes en boel stress. Zo heb ik er van de week bewust voor gekozen (op aanraden van mijn man) om gemakkelijker te koken zodat ik meer tijd had voor de andere dingen die ik wilde doen. Dus rond vijven-zessen veel meer mogelijkheden voor een glimlach :-) Lieve groeten en veel zegen allemaal,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik geniet met volle teugen van jullie blij & warm gezin!
    Je bent echt een hele liefdevolle mamma geworden.
    Zo bijzonder...
    want normaal groeit zoiets (letterlijk & figuurlijk)
    bij adoptie gaat dat net een beetje anders :-)
    En hoe geweldig is het om dit dan nu zo te zien!!!
    DANK voor deze fijne post!
    Een rijk gezegend KERSTFEEST voor jullie allemaal!!!

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ziet alles er gezellig uit bij jou! Dank je wel voor die vrolijke foto's van je zoontje en van wat hij aan het doen is. Die vind ik het leukst :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.