zaterdag 30 november 2013

Voorbereiden op Advent




Als je het op je in laat werken is het bijna dubbelop: voorbereiden op Advent. Want is advent zelf niet juist een voorbereidingstijd? Nou ja, toch vond ik het dit jaar verstandig om er op tijd mee bezig te zijn. Normaal gesproken past het meer bij mijn aard om op dag 3,4,5 of ....nou ja 'nog later' zullen we maar zeggen, een goed idee te krijgen van een adventskalender of krans of dergelijke. Tegen de tijd dat ik het dan bedacht heb is de eerste week meestal al voorbij. Dat komt misschien ook wel omdat Sinterklaas en de verwachting van Kerst elkaar die eerste week nog overlappen. Ik houd er meestal van om eerst het een af te sluiten en dan met het ander te beginnen, maar dat zit er in het begin van decembermaand nooit in, dat realiseer ik me eigenlijk dit jaar pas. Normaal was mijn filosofie: na Sinterklaas de Kerstspulletjes pas in huis, maar dit jaar ben ik op deze zaterdag al met Advent bezig (de periode van verwachting van het KerstKind), volgende week zaterdag nog eens Sinterklaas en ik denk de zaterdag erna het kopen van een kerstboom en het huis decoreren voor de Kersttijd. (Over de geschiedenis van de kerstboom in Nederland heb ik in 2011 geschreven: http://eigenwijslandelijkgeinspireerd.blogspot.nl/2011/12/hoe-de-eerste-kerstboom-in-nederland.html. )

 

 



Alles nog door elkaar: takken en blaadjes van Dankdag en van de herfst, knutselwerkjes van Sinterklaas en een aftelkalender voor de Sint & de eerste tekenen van Advent.

 Dit jaar merk ik dat ik niet zoveel tijd/ energie heb om heel veel te knutselen en zelf te maken. Misschien had ik dan nóg eerder aan Advent moeten denken ;-) Ik zie leuke adventskalenders van een lange rij juten zakjes met nummers erop, bijbelteksten en/of kleine presentjes/ chocolaatjes erin, etc. maar daar kom ik dit jaar dus niet aan toe. In een zeer realistische en pragmatische bui ben ik dus donderdagavond naar de christelijke boekhandel gegaan om een voorgedrukte christelijke adventskalender te halen en -toen-ik-er-toch-was een adventskaars.

  
Moet nog in oasis of hoe heet dat groene schuim ook alweer...

Thuisgekomen vond ik die kaars symbolisch wel wat zwak, aangezien je de kaars steeds een beetje meer opbrandt tot er met kerst bijna niets meer over is, terwijl juist dan het felle licht zou moeten gaan schijnen, ahum... Wat dat betreft is de adventskrans of rijtje met 4 kaarsen, waarbij je er elke zondag eentje extra aansteekt en het licht steeds meer gaat schijnen een stuk treffender, maar goed de aankoop is al gedaan, volgend jaar maar anders. 't Is wel een mooie kaars en je hebt elke dag iets om aan te steken zodat je bewust samen elke dag er mee bezig bent (naast de kalender). Ik denk dat we de kalender en de kaars een plekje geven in het avondritueel na het eten. De kalender is erg zinvol: elke dag open je een luikje met daarachter een plaatje en een zin. Samen vormen al die losse zinnen en plaatjes het verhaal van de geboorte van de Here Jezus. Aan het eind heb je dus de hele geschiedenis met illustraties. Geen chocolaatjes, maar gelukkig houdt zoonlief daar toch niet van :-)



 Verder wil ik graag de Bijbelstudie van Women Living Well weer opzoeken of opnieuw printen. Vorig jaar heb ik 'm gedaan (niet helemaal afgemaakt) en er veel van geleerd. Maar de kalender was ook voor een deel op het gezin gericht er staan allemaal tips in hoe je met je gezin aan de slag kan om over Kerst te praten en om verschillende kerstgedachtes gestalte te geven. Je kan je hier aanmelden om de Bijbelstudie te onvangen.




Misschien was ik er dit jaar ook al zo vroeg mee bezig omdat ik een projectje heb voor Kerst wat ik ruim op tijd klaar wil hebben:
kerstnaamkaartjes maken om aan bloemstukjes te hangen die door de kerk zullen worden uitgedeeld. Ik wilde de kaartjes zowel traditioneel als modern houden (niet teveel frutsels maar ook niet alleen 1 stempel). Uiteindelijk zag ik op Pinterest dat je door een papieren kanten kleedje heen kan stempelen met verf waarbij je een erg leuk effect krijgt. Ik moet zeggen dat het een effect inderdaad was zoals beloofd.




Nog even een herinnering aan mijzelf wat betreft het decoreren. Dit schreef ik in december 2011:

Ik vond op een ander blog nog mooie symbolische gedachten bij Kerst om de anders misschien wat lege decoraties/ kersttradities extra betekenis te geven:
  • Kerstgroen (atijd blijvend groen, wat in de winter groen blijft: ook wel evergreen genoemd): om ons er aan te herinneren dat Gods trouw ook voor altijd is.
  • Ronde kerstkransen: de ronde vorm heeft geen begin en geen einde, net zoals er aan God geen begin en einde is, en dat geldt ook voor Zijn eigenschappen als zijn trouw, goedheid, barmhartigheid, liefde.
  • Kerststerren, stervormige decoraties: om ons te herinneren aan de ster boven de stal van Bethlehem.
  • Taart en lekker eten: om de verjaardag van onze Here Jezus feestelijk te vieren!
  • Cadeautjes: om je eraan te herinneren dat God de wereld het grootste cadeau gaf wat maar mogelijk is: Zijn enige Zoon! 
  • Ook branden alle kaarsen van de adventskrans volop en ook branden andere lichtjes om te verwijzen naar het Licht dat God in de wereld zond.
Mooi om te onthouden en door te geven.


Mijn favoriete sjaal/ omslagdoek...heerlijk zacht en precies in de winterse kleuren die ik zo mooi vindt. 


 Bovenstaande tekst wil ik binnenkort vervangen door onderstaande tekst. Hier te vinden. 



  
Gezelligheid is voor mij: een goed gevulde boekenmand die duidt op momenten van voorlezen en knuffelen en een olielamp die ik een of twee jaar geleden voor Kerst cadeau kreeg en met veel moeite en zoekwerk door mijn man uitgezocht en gehaald is.

Meer over decoreren voor Kerst en verder gaan dan de uiterlijke versieringen: http://eigenwijslandelijkgeinspireerd.blogspot.nl/2012/11/kerstversiering-symbolisch-en-creatief.html
Het gaat daar ook over 'creatief zijn in navolging van onze God'/ 'creatief zijn zoals God creatief is.'

En over Advent in combinatie met (adoptie-) verwachting: http://eigenwijslandelijkgeinspireerd.blogspot.nl/2011/11/advent.html

Op een ander blog nog meer lezen over Advent? Check dan deze blogs van Marjolein, heel inspirerend:
http://god-en-gezin.blogspot.nl/2011/11/ideeen-om-met-je-kinderen-toe-te-leven.html
http://god-en-gezin.blogspot.nl/2012/11/toeleven-naar-kerst-met-de-kinderen.html

En als je nog niet genoeg gelezen hebt ;-) Hier een Engelstalig artikel waarin in het bijzonder de nadruk wordt gelegd op familietradities en andere helpen in deze tijd. Ik denk dat het goed is erbij te vermelden dat je niet overvallen moet worden door de lange lijst ideeen alsof je dit allemaal zou moeten doen om een goed christen te zijn. Maar misschien zit er net één idee tussen of misschien wel twee, waar je wat mee kan. Misschien dat de lijst je net die ene weduwe in herinnering brengt waar je eens bij langs kan gaan of ...vul maar in.

Allemaal een goede Adventstijd toegewenst!

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke labels heb je gemaakt!
    Ik heb ook de Bijbelstudie opgezocht vorige week.
    Gods zegen erover toegewenst!
    Lieve groeten, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vertel je ons veel in dit bericht!
    En wat maak je het toch gezellig in jullie huis.
    Dit jaar samen met zoonlief,
    wat zal het allemaal anders zijn!

    Ik wens je veel zegen met alles wat je nog wil doen om naar het kerstfeest toe te leven.
    DANK voor deze kleurige, rijke en uitbundige post!
    Daar geniet ik altijd weer enorm van :-)

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie wel Marike en Suzanne. Een beetje laat, maar jij ook veel zegen nog over de Bijbelstudie. Bij mij is het helaas niet zo goed van de grond gekomen maar dat was ook omdat ik op 3/4e van een boek van Beth Moore zat over Davids leven en dat boek dat kon ik niet zo even loslaten en toen kwam het er niet van om daarnaast ook de Adventsstudie te doen. Jammer, want vorig jaar heb ik 'm voor een deel gedaan en toen vond ik het heel verrijkend. Hopelijk volgend jaar. In ieder geval is het boek van Beth Moore bijna uit. Haar schrijfwijze spreekt mij ontzettend aan en uiteraard het is een uitleg van mensen dus er zijn 1 of 2 dagen bij dat ik de uitleg iets minder vindt, maar over het algemeen vond ik het een echte aanrader. Ken je dit boek: Hart voor God? http://www.bol.com/nl/p/hart-voor-god/1001004011533514/
    Je trekt echt met David op, zijn hele leven door. Heel mooi.
    En Suzanne, ja het is zo anders dit jaar. Vorig jaar was aan de ene kant ook heel mooi maar ook wel een beetje pijnlijk. Ik ben heel dankbaar.
    Lieve groeten jullie allebei,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.