woensdag 13 november 2013

PompOENig

Soms lukt het ook wel eens helemaal niet. Koks zeggen altijd: de kwaliteit van je ingedrienten bepaalt alles! Nou, dat klopt. Maar in mijn geval een gebrek aan kwaliteit. Een tijd geleden had ik twee reuze-pompoenen gekocht. Eentje was er verwerkt maar het bleek een waterige decoratieve soort te zijn. De andere werd geindentificeerd als een Cinderella, een zoete niet waterige soort, uiterst geschikt voor taarten en cakes e.d. Nou, geen wonder dat ik me er al helemaal op verheugde. Ik zocht een hele rits bak-recepten en paste ons weekmenu er op aan met pompoenburgers, pompoencurry met kokosmelk en pompoensoep.





Vanochtend begon ik aan een veelbelovende halvering van de mega pompoen. Dat gaat best gemakkelijk, want de luchtige kern waarin vruchtvlees en pitten zitten is ook groter. Het snijden ging eigenlijk nog makkelijker dan bij een kleine, compacte pompoen. Ik besloot de helft van de bijna 9kg  wegende pompoen met schil en al in de oven te doen. het paste net. Maar toen kwam, na een uurtje op 180 graden in de oven, de deceptie/ flop.....een ovenplaat vol water, het kleine beetje pompoenvlees wat over was bestond uit lange, waterige draden en proefde totaal smakeloos.

Okee, weg weekplan, cake- en koekjesrecepten, trots over mijn verbeterde organisatie van hoeveelheden die ik zou blancheren, tot puree maken en per zakje verpakken, haha, houdt me weer nederig moet ik maar denken.



 Gelukkig wisten de kippen nog raad met het gedeelte pompoen dat nog rauw was. Best trots trouwens op zoon die bij het schoonmaken van de pompoen direct zei: 'voor de kippen?' (i.p.v. in de prullebak) Lukt dan toch om een beetje landelijk te leven hier in de stad.


 
Maar direct even iets gedaan wat gegarandeerd succes oplevert: wasmiddel maken. Ik ben zo blij met mijn nieuwe weegschaal in retro-look. We bleven maar naar de winkel lopen voor batterijen van bijna 5 euro voor de digitale weegschaal. Nu hebben we weer een lekkere ouderwetse schaal waar je wel wat beter op moet kijken maar die waarschijnlijk een leven meegaat.



Van deze zelfgemaakte creme met kokosolie heb ik ook nog steeds plezier. Het stond heel lang in de koelkast omdat ik nog een ander potje had. Het is dus maanden houdbaar. Nu het kouder is, wordt zoons haar weer wat droger en doe ik na de moisturiser deze creme er in. 


Koopje bij een tweedehandswinkel: een hele grote rieten mand om speelgoed in te bewaren. (O ja, net zegt zoon dat hij de staf van Sinterklaas in de winkel heeft gezien en dat is inderdaad zo. Bij de tweedehands winkel lag een staf. En nu gaat het Sinterklaasjournaal net over een zoekgeraakte staf. Ik heb zoon maar gezegd dat hij een brief moet 'schrijven'. :-)

Zoon is letters aan het leren en vraag of hij zijn naam mag typen, dus bij dezen: seth. En nog een keer: seth.

(Daar gaat mijn idee van privacy haha)




Ik ben zo blij dat ik in deze waardevolle periode fulltime thuis kan zijn bij zoon. We knutselen heel wat af en gisteren hadden we een soort thuis-gym met gekleurde vellen papier op de grond waarop we dan om de beurten moesten springen en een soort hindernisbaan.
Dat is echt genieten. Pinterest is voor mij een grote bron van ideeen, moet ik zeggen. Gisteren hebben zoon en ik samen een heel aantal nieuwe dingen opgezocht en geprint om later te doen.


Ter afsluiting nog een mooi cadeau-ideetje. Dit zelf gemaakte cadeautje kreeg ik van mijn zus: leuk idee he? Als ik het goed onthouden heb, van sierappeltjes uit eigen tuin. Van mijn schoonzusje kreeg ik ook een heel mooi bloemig en pompoenig bloemstukje in een soort lange boomschors, maar daar moet ik even een nieuw bloemetje in doen inmiddels. Mooi die rustieke decoraties met boomschors, jute en dan gecombineert met een kantje.

3 opmerkingen:

  1. Oh wat erg van je pompoen... Reageerde gisteren juist nog op jouw berichtje dat ik stiekem een beetje jaloers was op die gweweldig mooie pompoenen die je zo langs de wegkocht ;) ... Hahah grappig, maar niet voor jou hoor! Kan me voorstellen dat je er stevig van baalt.
    Hoe oud is Seth ondertussen? Heel knap hoor dat hij de letters aan 't leren is!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach...
    zielig voor jou wat de POMPOEN betreft :-(
    Maar de foto's zijn wel heel mooi,
    en spreken tot de verbeelding :-)

    Ik heb weleens een MASKER voor mijn gezicht gemaakt van waterig pompoenvlees.
    Maar de KIPJES zullen er uiteraard ook heel blij mee geweest zijn!

    Wat schattig dat jullie zoontje LETTERS wil TYPEN :-)
    Geniet ervan!

    LIEVE GROETEN, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh wat jammer zeg van zo'n grote pompoen! De kippen zullen er vast van genoten hebben! :-)
    Handig, je nieuwe weegschaal! Vooral ook omdat er ounces op staan! Hoef je niet alles om te rekenen.
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.