woensdag 6 november 2013

Dankdag 2013 - Dankt God in alles


Foto-impressie van onze feestelijke Dankdag vandaag. Vorig jaar waren we al van plan meer een feestdag te maken van deze speciale dag, maar toen moest mijn man naar het buitenland. Dit jaar was het wel mogelijk én met onze zoon erbij!

Steekwoorden om deze dag samen te vatten zijn: danken, uitleggen aan zoon, samen zingen (en dansen,  m'n Afrikaanse jongentje blijkt hier veel plezier aan te beleven, vooral het ronddraaien ) voor God, liedjes over dankbaar zijn, Amerikaanse korte Thankgiving-aflevering met muziek en teksten, lekker samen koken, heerlijk eten, Liedje over Thanksgiving van Johnny Cash in de aflevering van Dr. Quinn,  dingen verzinnen waarvoor we dankbaar zijn en op blaadjes schrijven, versieringen voor de tafel maken, Bijbelgedeelte over dankbaarheid en verwondering lezen, samen danken aan de hand van de blaadjes, 's avonds nog chips mogen eten voor zoon, toetje versieren, blij zijn. 

We hadden een erg drukke tijd achter de rug en eigenlijk had ik niet zoveel energie over om het echt te organiseren dit jaar, maar toch voelde ik me 'geroepen' om last minute in klein verband er toch een feestelijke dag van te maken. In verband met  hechting en dergelijke nemen we even een stapje terug  in het sociale leven zodat we ons weer even goed op onz kleine gezin richten, dus deze Dankdag hebben we dan ook met z'n drietjes gevierd. En wat hebben we veel te danken. De Bijbel zegt dat we God in alles moeten danken, maar we hadden ook wel heel veel concrete dankpunten, waaronder natuurlijk het grote geschenk van Gods Zoon Jezus aan ons en ook in ons eigen leven iets heel bijzonders dit jaar: het toevertrouwen van één van Zijn kinderen aan ons als ouders. 

Hieronder een foto-verslagje van onze dag. Niet te geloven dat als God het wil, zoon volgend jaar deze dag gewoon op school hoopt te vieren. (Trouwens over scholen gesproken: ik heb een bijzondere interesse in thuisonderwijs, daarom heb ik daar een korte bloglijst van toegevoegd op dit blog --> ik kreeg ze weer verwezen van een mede-blogster)

Hartelijke groeten,

Annemieke


'snoepjes'- eten (met spekkies)



Tijdens het helpen, moesten de marshmallows natuurlijk worden geteld en op kleur worden gelegd. Heerlijk als leren, helpen en spelen zo samen gaan.
 


 Voor het toetje



Lekker stampen!
 

Zelf versieren
 


Mooie herfstbladeren # dankbaar voor de herfst!


Liedjes op youtube 'Dank U wel voor de sterren en de maan' etc. 


'Ring' van Thomas de Trein, van zoon gekregen, moest boven de ring die aangeeft 'dat pappa en mamma bij elkaar horen'. Wat voor een gedachte zou daar nu achter schuil gaan??



Bepoederde pompoen met lichtje.


Zoon's art work werd ingezet voor de decoratie :-)





Tussen diner en toetje: de blaadjes maken met dankpunten.

 


's Avonds bij het slapen gaan, wanneer ik zoon vraag waar hij over gaat dromen: 'over het dank-feest' .... 
# Dankbaar!


N.B. Andere ideeen: kerkbezoek (kon bij ons vandaag helaas door omstandigheden niet gerealiseerd worden)/ Bijbelteksten over dankbaarheid opzoeken/ iets brengen aan mensen die een bepaalde dienstbare rol in de samenleving hebben (onderwijzers/ ambulance personeel/ brandweer/ politie/ mensen die het vuiln is ophalen etc.) of iemand die vaak oppast of zoiets/ benoemen waar je dankbaar voor bent aan de hand van de volgorde 'Waar ben ik dankbaar voor m.b.t..... God/ mensen om me heen/ mijzelf/ mijn omgeving/ onze geschiedenis'/ elk jaar hetzelfde effen tafelkleed gebruiken waarop je elk jaar met watervaste stift dankpunten schrijft/ in de komende tijd steeds 'dankbaarheids-blaadjes' aan de boom hangen en het meenemen in gebed....wie weet er nog meer?

6 opmerkingen:

  1. Wat GEWELDIG dat jullie samen in DANKBAARHEID dit bijzondere moment mochten vieren!
    En wat heb dit allemaal mooi uitgewerkt en verzorgt.
    Mijn grote complimenten :-)

    Jullie zijn een schitterend mooi gezin,
    in mij op komt die prachtige Bijbeltekst:
    MAAR IK EN MIJN HUIS, WIJ ZULLEN DE HEERE DIENEN!
    Jozua 24:14b

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat hebben jullie een mooie dankdag gehad! Ik vind je erg creatief! Sommige dingen heb je misschien ergens anders gelezen? Ik zou er niet op komen. En andere ideeën, waar je om vraagt, heb ik niet. Je berichtje houdt me wel scherp. Ik denk dat ik de kinderen meer bij de dankdag had kunnen betrekken. Dat is iets wat ik in gedachten wil houden.
    Maar ik begrijp ook uit je berichtje dat het niet altijd meevalt. Ik wil je graag veel kracht toewensen, en de hulp en de zegen van God. God Die je zoontje bij jullie heeft gebracht, zal je ook wijsheid geven om hem op te voeden. Hij ziet ieder kind! En Hij draagt er zorg voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een parel van een blogje. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke blog weer, bedankt voor je fijne woorden als reactie op m'n blog... ik zie dat je al flink bezig bent geweest met het vieren van dankdag...heerlijk he...feest vieren en tradities bouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi!
    Ik ben benieuwd hoe de andere feestdagen aan gaat kleden.
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat jullie deze dankdag met z'n 3tjes mochten vieren! Wat een zegen!
    Wij hebben a.s. woensdag dankdag, de pompoenen liggen hier te wachten tot ze verwerkt gaan worden volgende week.
    Een gezegend weekend toegewenst!
    Hartelijke groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.