donderdag 28 november 2013

Adoptie: pijn, controle en logica


Gisteren kwam ik dit artikel tegen. Er vielen zomaar een paar heleboel puzzelstukjes in elkaar...zoveel waarheid, zoveel herkenning... niet in alles, maar toch...de hoofdgedachte, de pijn, het verdriet, de controle...Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg de schrijfster of ik haar artikel mocht vertalen en op mijn eigen bog plaatsen. En vandaag kreeg ik bericht dat het mocht. Wat ben ik dankbaar dat deze dappere moeder haar persoonlijke verhalen durft te delen. Zelf ben ik best terughoudend in persoonlijke verhalen over de adoptie van onze zoon, maar voor iedereen die te maken heeft met adoptie of zich wil inleven in anderen die 'iets met adoptie hebben', beveel ik dit artikel van harte aan. En ben ik toch ook heel blij dat deze moeder, mede met het oog op anderen, haar verhalen op het web zet. Thank you Mary!


"Dit is een herinnering aan mijzelf

Zinashi maakt een moeilijke tijd door de laatste tijd. Ik denk dat, dat is hoe ik het wil zeggen. Want aan het eind van de dag , is ze lief en knuffelig, en nee, ze wil niet opnieuw proberen om de hele nacht in haar eigen bed te slapen, ze wil lekker  in het grote bed liggen, zoals altijd.

De adoptie van een kind dat oud genoeg is om de gebeurtenissen te herinneren die voorafgingen aan hun entree in je gezin,  maar ook nog zo jong is, zorgt ervoor dat  het allemaal oneindig veel meer verwarrend is dan voor een ouder kind: het is niet zonder hartverscheurende beproevingen . De laatste tijd hebben we  op vele, vele dagen de  rechtstreekse weigering gekregen om redelijke huishoudelijke klusjes te doen . We hebben angsten die overdreven werden tot in de mate dat er werd gejammerd en vastgehouden om de kleinste dingen. Het is frustrerend en gekmakend geweest , en ik zat vaker er doorheen dan ik kan tellen. Ik ben geduldig geweest, maar meestal was ik meer gefrustreerd dan redelijk is. Omdat niets , en ik bedoel niets , werkte om haar te motiveren om de meest eenvoudige taken te doen die ik haar vroeg om te doen.

Het kenmerk van een kind met een sterke wil is dat het de consequenties kind zal accepteren die op haar weg komen om te doen wat ze wil doen . Het kind weegt de opties: mijn zin krijgen en geconfronteerd worden met een gevolg , of berusten en een beloning krijgen , en het kind besluit dat het de moeite waard om de consequentie onder ogen te zien , zodat het kan doen wat ze wil . Ik zag dit vandaag. Ze was bereid om haar speelgoed vlindervleugels op te geven, die momenteel haar zeer favoriete bezit zijn , om de lakens uit te delen . Ze voelde de behoefte aan controle zo scherp dat ze bereid was alles op te geven en zowel mijn man en mij eronder te laten lijden.

Ze deed dit niet omdat ze een gemeen kind is.  Ze deed dit niet omdat ze een verwend nest is , die dit soort dingen de hele tijd gebruikt om haar zin te krijgen . Ze is een goed meisje , een doordacht meisje , een meisje met een prachtig karakter. Ze heeft zich zo misdragen omdat haar pijn is aangedaan in haar verleden . Omdat twee jaar geleden een reeks belangrijke beslissingen werden genomen over haar leven , en ze had absoluut niets te zeggen in de zaak . Ze wilde niet kiezen om haar eerste huis te verlaten , en zij wilde er niet voor kiezen om zes maanden door te brengen in de zorggroep, en ze had niets te kiezen niet kiezen toen wij haar ouders werden. Deze keuzes werden allemaal vóór haar gemaakt. Grote keuzes , die leidden  tot grote veranderingen. En er was niets dat ze kon doen, helemaal niets. En ze herinnert zich dat.

Dus toen ik haar vroeg het speelgoed op te ruimen in het kantoor of naar het toilet te gaan voordat we gaan , of ‘maak je klaar voor rust tijd’, is het geen groot raadsel waarom ze weigert . Het is omdat ze kan. Het is omdat ze voor één moment , het ‘nee’ kan zeggen dat ze zo vaak had willen zeggen over de dingen in haar leven die wel veel uitmaakten. Door nee te zeggen kan ze nu eindelijk niet doen wat ze niet wil doen. Ze kan de controle over haar leven grijpen die ze zo graag wilde hebben toen alles wat belangrijk voor haar was tussen haar vingers gleed. Het is op een zo hartverscheurende manier logisch. We komen nu in de buurt van haar ‘tweede verjaardag’ van ons nieuwe gezin, en zo veel van wat ze ervaren  heeft  komt nu naar boven.

Mensen kijken me soms met twijfel aan als ik anders over het ouderschap spreek met respect voor Zinashi’s pijn. Ik weet niet waarom . Ik begrijp niet hoe iemand kan terugkijken en waarderen wat zij verloren heeft en denken dat ze maar gewoon blij moet zijn met hoe het is, dat er geen blijvende effecten moeten zijn, omdat ze nu in een liefdevol gezin woont . Ze wás in een liefdevol gezin (situatie) hiervoor, en kijk wat er gebeurde!  Zou jij je angst zo gemakkelijk verliezen als je haar was? Of zou je misschien, heel misschien , een klein beetje wanhopig worden als je bedenkt wat er allemaal gebeurd is ?

Ik zou een beetje wanhopig zijn! Ik zou zelfs heel wanhopig zijn. En dat is wat ik mij elke dag als haar moeder wil herinneren. Dat dit niet  gaat over de taak ik haar vraag te doen. Het gaat niet over mij of over mijn man of over iemand anders . Het gaat over verlies . Het gaat over een gebroken hart. Het gaat over pijn. Ik ben haar moeder , en moge de hemel mij helpen om hard te vechten om alles wat ik kan te doen om haar gebroken hart te helen, elke dag.'


Bron: http://www.findingmagnolia.com/2012/09/this-is-reminder-to-myself.html

3 opmerkingen:

  1. Hier word je stil van. Recht uit het hart en zo eerlijk. Bedankt dat je dit verhaal met ons deelt! Op een andere manier, maar toch voor mij ook erg herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een moedige moeder. Wat een moedig meisje. Ben er helemaal stil van. Wij hebben zelf niet met adoptie te maken. Het is heel fijn en waardevol om het van de andere kant te zien. Weer wat geleerd vandaag. Dank voor het delen!
    (en ik geniet van jouw genieten met je prachtige zoon!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie wel voor jullie lieve opmerkingen. Fijn dat het ook bij anderen herkenning geeft. Hartelijke groeten, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.