donderdag 10 oktober 2013

Pompoen Seizoen

Even een kort pompoen-berichtje...

Pas geleden hadden we buiten bij de boer twee enorme pompoenen en een aantal kleintjes gehaald. Ter decoratie en om nadien op te eten. Op Pinterest kwam ik daarna een identificatie-kaart tegen van pompoenen. het blijkt dat we een echte Jack ó Latern hadden (die grote groene die helemaal oranje is gekleurd en die vaak gebruikt wordt om uit te hollen) én een Cinderella. Ook de kleintjes kan je eten en die schijnen notig van smaak te zijn.

De Cinderella (Assepoester) snap ik wel, je ziet de ranken er zo uitrollen tot wielen van een prachtige koets, lol. Deze variant schijnt ook nog eens erg lekker zoet te zijn, ideaal voor puree en taarten etc. De Jack ó Lantern is veel vlakker van smaak. Gelukkig maar, want ik had er gister soep van gemaakt en wilde dat per se zonder bouillon blokjes doen, maar het bleef maar smaakeloos en waterig. Bleek dan toch aan de waterigheid van de pompoen zelf te liggen. Dat komt omdat deze voornamelijk voor de sier worden gekweekt, dan is smaak niet zo belangrijk. Zelf vind ik het juist zo mooi als het samen op gaat, dus ik ben nu al helemaal vóór de sprookjesachtige Cinderella of op z'n Frans, heel chique Rouge vif d’etampes genoemd --> probeer dat maar eens uit te spreken haha.

Maar goed, de grote Jack was al geslacht (want zo kan je het wel noemen als je iets van 10 kilo in stukken probeert te snijden en van ingewanden, o nee, zaadlijsten probeert te ontdoen). Ik zal bouillonblokjes toevoegen aan de soep, helaas, maar als het daarmee kracht krijgt, kunenn we de soep tenminste nog eten. De rauwe pompoen die nog over was, is vanmiddag in stukken gegaan met een hele pittige dressing voor in  de oven. Daar heb ik wel alle vertrouwen in. Die dressing is zo'n goede combi met pompoen en behoorlijk sterk dat het niet zoveel uitmaakt of de pompoen nu rijk van smaak is of niet. (Dressing: sojasaus, citroensap, komijnpoeder, klein beetje chilipoeder, verse knoflook, gember/ gemberpoeder, eventueel wat groene kruiden, honing of bruine suiker, olie) Deze week ook al gemengde groenten uit de oven gegeten wat inhield: pompoenstukjes, paprikastukjes, aardappels in vieren, alles rauw in een dressing van olijfolie, honing en citroensap, peper en zout erbij en 40 minuten in de oven (180-200 graden?).


 Kwam dat even goed uit, dat ik net twee grote pannen van m'n moeder had gekregen :-)

Nu alleen nog een grote pan pompoen-appelmoes met helaas ook extra suiker (bleef maar waterig, nu weten we dus waarom). Wat ermee te doen? 2 x een 3 liter-zak voor de diepvries en nog over... Even experimenteren met koffie leverde een super resultaat op. Voor iedereen die een restje pompoenpuree heeft liggen, gezoet of ongezoet: ga er mee aan de slag met je koffie!


Ik maakte een combi van sterke koffie, een beetje warme melk, een flinke eetlepel puree (wel helemaal gladde nemen) en slagroom en speculaas-/ koek- of pumpkin spice-kruiden bovenop. Héérlijk. Het werd stilistisch misschien  niet het perfecte plaatje, maar ik wilde geen tijd verdoen aan heel lang foto's schieten, want die koffie moest natuurlijk zo snel mogelijk op, dat begrijpen jullie vast wel.

Hierbij nog de kaart voor het indentificeren van pompoenen, wie weet kunnen jullie er iets mee. Als je eenmaal weet welke pompoen je hebt, kan je weer verder kijken of je de schil kan eten ja/nee en welke recepten juist bij deze soort pompoen lekker zijn. Succes!


 Als doorklikken niet groot genoeg is, hier is de bron.

O ja, en het koekje bij de koffie is ook helemaal top! Met witte wijn en anijs echt iets voor deze tijd van het jaar. En eens echt iets helemaal anders! Ik gebruikte licht gekleurde biologische suiker omdat ik dit toevallig in huis had, maar met helder witte krijg je een nog lichter resultaat. Voor het recept zie hier: http://www.pincookie.com/anise-wine-cookies/
 



Nog een goede link: http://www.thenourishinggourmet.com/2008/09/roasting-pumpkins-for-pies-and-other-projects.html
Over verschillende soorten pompoen en roosteren van pompoen om er puree van te maken.

8 opmerkingen:

  1. Jammer dat het zo waterig bleef! Hopelijk smaakt de soep wel lekker! Anders misschien nog wat gekookte wortel erdoor pureren? Wortel en pompoen smaakt erg goed samen. Heerlijk hè die pompoenen. Mijn man vind dat ze bij de voordeur horen, haha! Die had nog nooit pompoen gegeten, tijdens onze verkering at hij het voor het eerst bij mijn opa en oma. Gelukkig vind hij het erg lekker :-)
    Leuk die kaart met al die soorten pompoenen, ik ga 'm zo eens bestuderen.
    Oh en die koffie, die ga ik uitproberen zodra ik onze pompoenen 'geslacht' heb!
    Hartelijke groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooo POMPOENEN ze zijn zo leuk!
    DANK voor dit fijne POMPOENENONDERWIJS :-)
    Ik geniet ervan...
    en ik geloof voorzeker dat die koffie smakelijk is!
    Die tip
    (hi hi... uit nood geboren, dat zijn de beste!)
    ga ik onthouden :-)
    DANKJEWEL!

    En ja...
    het klopt...
    niet iedere POMPOEN smaakt hetzelfde.
    Hoe dan ook...
    ze zijn zo leuk :-)
    Ik word altijd weer blij van POMPOENEN,
    en van jouw leuke verhalen natuurlijk :-)

    VEEL LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De butternut squash is erg lekker in soep. Laatst vroeg de teacher of er parents waren om te helpen met Aborigionalday. Leuk,een Native zou komen een tipi opzetten.Maar er zou brood gebakken worden oop vuur en ze wilden soep hebben. Kreeg een heerlijk recept van de natives. En daar zat butternutsquash in. Als je het wilt kan ik het altijd emailen.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgende keer de te vochtige pompoenmoes even uit laten lekken, net zoals hangop of fruit voor jelly, googelen levert voldoende tips op, (Het kan ook gewoon door een met kokend water uitgespoelde -vanwege de evt. achtergebleven zeepgeurtjes - aan de poten van een omgekeerde kruk gebonden theedoek met een kom er onder. Het vocht dat er uit loopt (5 tot 10 min. laten hangen) kun je evt. nog opdrinken, aangelengd met wat diksap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, uitlekken...dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Goede tips, dank je wel Anoniem.

      Verwijderen
  5. Iets met pompoenen doen staat hoog op mijn verlanglijstje. Zaterdag gaan we naar een markt met pompoenen... dus je lijstje is erg handig! Bedankt
    Heb jij soms ervaring met zelf anijsmelk maken? Ik heb ondertussen anijszaad in huis, deed ze in een theeei in de melk, maar dat werd afgekeurd. Vervolgens plette ik een nieuwe lading anijszaad, dat werd al beter... maar was het nog niet... Weet jij wat? Wil liever niet te veel suiker gebruiken.
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ilse, Ik doe venkelzaad in een thee-ei en zoet de melk dan nog wel. Tjah...ik vind niet gezoete warme melk nu eenmaal echt niet te drinken, maar anijsmelk met venkelzaadjes vind ik zelf veel lekkerder dan die met die blokjes, die is mij iets te sterk. Verder geen extra tips helaas. Groetjes, Annemieke

      Verwijderen
  6. Heb je emailadres overgenomen!!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.