zaterdag 21 september 2013

Herfst, herfst wat heb je te koop? Nou, pompoenen, walnoten, vlaggetjes, deken, kamille en herfstkleuren...en meer



Deze mega grote pompoenen kwam mijn man tijdens het hardlopen tegen. Ze lagen bij een boerderij te koop. Reden om op de fiets samen terug te gaan. Ze waren erg goedkoop, gezien het zulke grote pompoenen zijn. Ook de kleine witte vond ik erg leuk. het is de bedoeling dat ze tijdens de herfst als decoratie op de schouw staan en dan aan het eind van de herfst lekker opgegeten worden. Dat zal in de praktijk vast betekenen: heel veel pompoen koken en in potjes en diepvrieszakjes bewaren om later te gebruiken in soep, curry, taart, muffins, koekjes, koffie-drankjes etc. Volgens mij hebben we dan tot januari genoeg pompoen :-)


De 'herfst-slinger' heb ik deze week op een avondje gemaakt tijdens het kijken van The Great British Bake Off (BBC dinsdagavond). Het was niet veel werk: driehoekjes knippen, met borduurgaren een beetje grofweg langs de randjes naaien en met watervaste stift de letters erop zetten. Klaar!
 

De tekst komt van een plaatje van Pinterest, het silhouet met muziek-achtergrond had ik eerder al een keertje gemaakt. De sierappeltjes komen uit Duitsland waar mijn schoonzus ze zag hangen en ze met ons deelde.  



En van bovenaf.
 

Hier kochten we ze.











 En meer dan 100 jaar geleden, ergens in Amerika in een pompoenveld, 
werd er ook al geposeerd...

 
O ja, en deze week ook nog walnoten geraapt net buiten de stad. Was weer erg leuk om te doen.
Wel lopen we hier nu met buitengewoon vieze, bruin gekleurde handen rond. Vooral onder onze nagels ziet het er niet uit, maar je kan er niets aan doen. De kleurstof die uit de bolsters komt is zo heftig dat ze diep in de huid trekt. Je kan het dan ook gebruiken om kleding mee te kleuren. Ondanks plastic handschoenen werd het dus toch een zooitje. Maar goed, we hadden een leuke middag en hopelijk een ovenplaat vol goed walnoten (als ze goed gedroogd zijn).






Deze keer ben ik op tijd begonnen om het huis gezellig in herfstsferen te brengen. Op de markt kocht ik stoffen. Overigens was het een beetje triest om op de markt te lopen waar nog maar één echte stoffenkraam was overgebleven, ik denk in verband met de crisis. Een paar jaar geleden stond de hele markt vol met stoffenkramen. Al die lege gaten maakten het wel erg zichtbaar. Maar goed, ik heb nog een beetje geconsumeerd en van een hele mooie stof met wolmix een eenvoudige deken gemaakt, randjes omzomen en dat was dat. Ik heb nog twee bijpassende stoffen, eentje met ruitjes die meer donker is en één met een meer scandinavische print in zwart, bruin en creme. Daar wil ik kussenhoesjes van maken, maar dat is iets meer werk. Al met al probeer ik een beetje de country-blokhut-scandinavisch-amerikaanse stijl voor de herfst in huis te brengen. Dus ruitjes, bruin, rood, oranje en zelfs donkergrijs en zwart. De lichte bloemetjes-printjes en lichtblauwe streepjes zijn even opgeborgen tot de lente. Ondertussen geniet kat Lena volop van de nieuwe deken. Helemaal dicht tegen me aan genesteld zal ze zo nog wel wat avondjes door willen brengen, denk ik zo.



 

En zoonlief en zijn mamma hebben een herfst-hoekje gemaakt met spelletjes, kijkplaat, boekje en schatten van de herfst. Met een grote tak waaraan inmiddels al wat herfst-vondsten hangen en waar nog veel meer bij mag komen.







De tak is hier nog leeg.


O ja en dan nog een laatste tip om  mee af te sluiten: overal waar we vandaag fietsen zagen we kamille in de bermen. Nu had ik zelf nog voldoende in huis en ben ik niet een groot fan van kamille-thee. Maar voor wie er van houdt... dit is het seizoen om gratis en voor niets kamille uit de natuur te halen. Het enige wat je moet doen is drogen en tada, daar is je thee. Naast salie en munt kan  je dus ook met kamille helemaal voor niets een kopje thee gebruiken. En voor alle blondharigen: een spoeling met kamille-thee maakt je haar extra blond. Voor het geval je de zomer nog even vast wilt houden...


9 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke HERFSTBLOG!
    De warmte en gezelligheid straalt er vanaf :-)
    En wat een leuke foto's hebben jullie gemaakt tijdens het kopen van die prachtige POMPOEN!
    Zo heerlijk kneuterig en landelijk :-)
    Daar doe je mij heel veel plezier mee!
    Ik geloof dat ik zelfs het plekje van de boerderij herken :-)

    O ja...
    over stoffen kopen op de markt gesproken...
    het klopt hoor!
    Mijn moeder kocht DAAR ook vaak haar stoffen maar kwam steeds weer teleurgesteld thuis.
    Toen besloot ze maar eens naar Rotterdam te gaan op Zaterdag.
    Dan heb je daar zo'n beetje de GROOTSTE MARKT die je maar in kan denken.
    En wat denk je?
    Ook daar slechts 1 mager kraampje :-(
    Jammer hè!

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemieke!
    Wat een gezellig berichtje weer! En je brengt me op ideeën! Een lap stof met wol erin omzomen, en je deken is klaar! Het lijkt mij erg leuk om een patchworkdeken te breien of haken, maar dat duurt zo lang. En een kant-en-klare fleece deken kopen stuit me tegen de borst, meestal is het polyester, en dat vind ik niet prettig. Dat is toch eigenlijk plastic. Maar jouw idee vind ik geweldig!
    Leuk zeg, zo'n herfsttafel met je zoon maken. Straks nog kastanjes, eikels, beukenootjes rapen, heerlijk! Ik kan ze ook nog steeds niet laten liggen...
    Succes met je pompoenen en walnoten! Wat een grote opbrengst!
    Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijne post! Heerlijk, die pompoenen! Mijn man herkende de plek direct, en het plan is om zelf ook een paar pompoenen te halen. Dat was het plan al, maar langs de weg ben ik ze zelf nog niet tegengekomen. We hebben zelf 3 pompoenen van onze twee planten, dus vandaar.
    Wat jammer van die stoffenkramen zeg, het was juist de bedoeling om deze of volgende week op pas te gaan voor een paar mooie stofjes voor een herfst-strokenrok. Ik zal eens kijken of er binnenkort weer een stoffenspektakel is in de buurt, daar kan ik altijd erg goed slagen. Ben je daar weleens geweest?
    Leuk, zo'n herfsthoekje! Leuk om zo bewust met de seizoenen bezig te zijn, lijkt me. En allerlei moois uit de natuur te verzamelen.
    Fijne week! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig post. Die foto's van jou zijn geweldig! Ik ga ze pinnen hoor :-) Zelf had ik een doosje boeken op Mp staan. Gratis afhalen. Kwam er een mevrouw ze halen en zij gaf een zak vol pompoenen als bedankje. Veel kleiner als die van jou maar ik heb ze ook ten toon gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellig herfstblogje heb je gemaakt; een mooie haard, een lekkere (en mooie) pompoen en een zoon die voor het eerst een hollandse herfst meemaakt.. Prachtig! Ik kan eigenlijk niet wachten tot jullie zoon voor het eerst sneeuw ligt!
    Jammer dat de stoffenkramen weg zijn he, het is hier al net zo, ik moet acht kilometer fietsen naar staphorst om lapjes te kopen. Maar om door de week nou helemaal naar zwolle te reizen met de trein om naar zo'n stoffenspektakel te gaan, dat kost me dan weer te veel geld eigenlijk. Nou ja, gelukkig zijn er ook nog leuke tweedehands kledingstukken te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk! Die silhouetten wil ik ook eens maken. En vandaag oogst ik al onze pompoenen nog om er iets leuks mee te maken:)

    Jammer van de stoffenkramen. Wij reden vroeger speciaal naar nederland voor op de markt stof te kopen! In belgië is dat al lang verdwenen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gezelligheid, zowel binnen als buiten!
    En zoonlief doet lekker mee. Gaat het goed met hem?
    Aan de foto's te zien wel, wat een mooi joggie.
    Fijne dag met heerlijk weer!
    Groetjes Hannie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. waar is dat mag ik asjeblieft het adres ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De bramentaart was verrukkelijk! We hebben er van genoten. http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2013/10/appel-bramentaart.html

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.