vrijdag 2 augustus 2013

Thuis-vakantie

Na onze adoptiereis naar Zuid-Afrika dit jaar, waren wij blij dat mijn man nog een weekje zomervakantie kon regelen. Meer zat er niet in en de finacien waren dit jaar natuurlijk ook een beetje anders dan anders, dus maakten wij ons op voor -jawel- één hele week zomervakantie. 

Maar hoe doe je dat, vakantiegevoel proberen te krijgen binnen een week en nog thuis blijven ook? Deskundigen zeggen dat je minstens 6 dagen nodig hebt om je werk te vergeten...

Wij begonnen ermee om heel duidelijk te zeggen dat we
- geen enkele verantwoordelijkheid/ verplichting wilden hebben (we waren wel thuis, maar we vierden wel vakantie, dus we planden alsof we niet thuis zouden zijn, geen katten te verzorgen of plantjes water te geven voor anderen in deze ene week.)
- we hebben dat wéken van tevoren al overal rond verteld, zodat voor iedereen duidelijk was, dat deze week 'heilig  was.

Ongeveer een week voor de vakantie ontdekte ik deze website: http://www.thedatingdivas.com/holidays/valentines-day/je-taime-hotel/



Het begint met het maken van een budget . Maar wat mij enorm aansprak was de alinea over 'denk als een toerist'. Je kan dan wel afzien van een vakantie buiten de deur, maar wat maakt voor jou een vakantie nou echt een vakantie?

Voor mij zijn dat hele concrete dingen: verse, knapperige bolletjes bij het ontbijt en regelmatig taart bij de koffie. Weinig koken, weinig afwas en veel gemakkelijk eten. Een keer zwemmen en uitjes doen. Waar het kan een dag/ dagdeel helemaal mijn handen vrij hebben om iets te naaien. En eens met een ander gezin op stap gaan. En o ja, even een onderbreking van de meeste routines. Voor mijn  man was het vooral 'niets moeten', niet teveel plannen, meer tijd samen doorbrengen, heel veel chips eten ;-) , familie zien, uitslapen. En zo kan dat voor iedereen weer anders zijn.

Toen we als toerist gingen denken kwamen daar nog bij: een curiosamarkt in eigen stad bezoeken of met de paardentram gaan waar we altijd zoveel toeristen in zien zitten. Met de trein (voor zoon) naar een grote stad in de buurt om daar de 'Chinese wijk' onveilig te maken en lekker roti te eten, Chinees gebak te kopen en shampoo en gel voor kroeshaar. Het nieuwe zwembad uitproberen en naar een recreatieplas in de buurt. 

Uiteraard kwam het allemaal niet in één keer uit de lucht vallen. We pakten op de valreep toch nog onze agenda erbij en gingen onze vakantie plannen. Omdat dit nu eenmaal werkt voor ons. We kregen echt inspiratie van bovenstaande website. 

De vakantieweek loopt al bijna op het einde, dus alvast een opsomming van de leukste dingen die we echt 'anders dan anders' hebben gedaan en die echt dat speciale 'ik ben echt op vakantie, alleen dan thuis'- gevoel opriepen:

- een aantal ochtenden waarop er verse, knapperige broodjes bij het ontbijt waren.
- 's ochtends koffie met lekkers op het dakterras samen met man en zoon.
- uit eten (een lunch is vaak beter in een budget te passen en toch ben je echt even lekker buiten de deur wezen eten)
- even aan andere culturen snuiven (Chinese Wijk Rotterdam)
- naar een iets kleiner dan gemiddeld maar heerlijk bosrijk speelpark (er zijn websites waar je je budget voor de dag kan intypen en het aantal personen, zodat je zelf veel in de hand hebt, type bijv. ' dagje weg' of 'dagje uit' in, in Google).
- samen naar het strand en zwembad
- tijd doorbrengen met familie (hier en daar)
- een toeristische markt in eigen stad bezocht
- nieuw tijdschrift gekocht
- een kruiswoord puzzel gemaakt (die ik anders onderweg naar bestemming zou maken en wat echt een vakantiegevoel oproept want normaal puzzel ik nooit :-)

We hebben ontdekt dat het voor ons vooral een kwestie was van 'niet te klein' (of zo je wilt juit wel 'groot') denken. Waarom zou je alleen op je vakantiepark een lekker broodje voor het ontbijt halen?  De vakantie is nou net een tijd bij uitstek om een beetje bourgondischer te leven dan anders, om alles een beetje te 'kruiden.' 

Onze routines zijn in ieder geval een weekje over boord gezet en het was heerlijk! Kort máár heerlijk. Aangezien we zeker niet de enige thuisblijvers zullen zijn, kan ik misschien anderen inspireren om te kijken wat je kan doen om thuis toch een echt vakantiegevoel op te roepen. En - als je Engels kan- kijk dan vooral even op bovengenoemde website, een echte aanrader!


Zaterdag - telt al als vakantiedag 1 hoor. Op verjaardagsbezoek, familie zien, lekker spelen. Prachtige zonnebloem he?


De reactie aan het einde van de dag.


Maandag- zwemmen in zwembad. Dinsdag- Chinese wijk (zie gebakjes). Woensdag - bezoek opa en oma van zoon (fototoestel vergeten in stad) en curiosa en brocanterie markt.





Donderdag - speelpark met familie. 


Vrijdag: patchworken! Man nam alles voor 100 % uit handen, zodat ik een groot deel van de ochtend en een halve middag aan één stuk door kon knippen, plakken, spelden en naaien. Uiteindelijk kon ik alle vierkantjes aan elkaar zetten en heb ik alles gedaan wat ik deze dag wilde doen. Wat een heerlijk gevoel! 's Middags lekker zwemmen in een buitenmeer. (Waar ze overigens veel minder raar opkijken van mijn Amerikaanse modest zwemkleding dan in het zwembad, waar ik al 2 x heb moeten uitleggen dat het toch echt gewoon zwemkleding is en dat ik niet met mijn gewone kleding in het water ben gestapt ;-) 

En nog is het einde niet - big smile. Nog een hele avond en weekeinde voor de boeg. Allemaal een fijn weekeinde en goede vakantiedagen hoe en/of waar je die ook besteedt!

Prediker 9: 9 Geniet van het leven met de vrouw (man, red.) die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.

7 opmerkingen:

  1. Fijn zeg, dat je thuisblijfweekje een echt vakantieweekje is geworden! Ik vind het wel knap dat het je zo goed gelukt is om afstand te nemen van de dagelijkse dingen, terwijl je wel in je eigen huis terugkomt elke keer, en er 's ochtends weer wakker wordt. En in je huis moet juist altijd zo veel.
    Geniet nog maar fijn van het komende weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke vakantieweek zo te horen! :-) Even de dagelijkse 'sleur'/routine doorbreken is zo heerlijk hè! Geniet er nog van, die laatste paar dagen! Leuk, je patchwork. Ik moet nodig eens verder gaan, de deken was voor de zomer bedoeld.. Uche.. ;-) Gelukkig is het nu toch te warm voor een deken :-) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk joh, zo'n weekje. Ik vind het wel een goede combi; toch wat gepland, en toch ook ontspannen. Kan inderdaad lastiger zijn als je thuisblijft, maar misschien toch ook juist weer niet. Je eigen bed slaapt toch altijd het fijnst, en wellicht is het voor je zoontje nu ook het fijnste om op deze manier vakantie te houden. Maar misschien verschilt het ook per mens hoor... ik ben graag thuis, en kan er dan makkelijk voor kiezen om een middagje bijv. te lezen oid, maar mijn Lief ziet dan overal dingen die nog moeten gebeuren, zelfs als we lekker onder het afdak buiten in de tuin zitten te relaxen. Ergens vind ik gewoon dat het een keuze is, maar er zijn mensen die dat toch echt wel lastig vinden.
    Hee en in dat leuke park zijn wij een aantal weken terug ook geweest, ook tijdens een familie-uitje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijne week hebben jullie gehad, heerlijk! Met kleine kinderen kun je nog zo lekker ongecompliceerd vakantie vieren... Hier zijn er twee die regelmatig werken, dan nog een knul die de krantenwijk van een buurmeisje overgenomen heeft voor de vakantie. Eigenlijk moet ik bekennen dat ik nergens aan toe kom met zo'n huis vol. En dan ook nog van dat benauwde warme weer, nee, echt vakantie is het hier niet, althans niet voor mij. Ik doe wel wat leuke dingen met de jongsten natuurlijk, maar ja, de afwas, koken en het huishouden is er wel steeds. En het is veel intensiever als iedereen thuis is. Maar ja, nog twee weken en de jongste moet al weer naar school, dan nog een week en de twee middelsten gaan beginnen en dan nog een week en de oudste start weer. Nu ik er zo over nadenk hebben moeders eigenlijk nooit vakantie..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annemieke, wat een heerlijk, vrolijk en zonnig verhaal weer, en wát een heerlijke vakantieinvulling! Eigenlijk zou iedereen het eens moeten proberen! Fijn dat het weer voor jullie ook meezat, dat helpt natuurlijk enórm. Dat je buiten kunt ontbijten/lunchen/dineren en vooral spelen/zitten lezen..
    Geweldig mooie patchwork zeg, echt mooie kleuren! Daar zal je vriendin blij mee zijn. Ik vind het altijd heerlijk om op je site mee te lezen. En na onze vakantie- wel in het buitenland, maar net zo'n invulling :-) - had ik eecht weer zin om even hier te kijken!

    Groetjes, Josee
    o, ps. ik wil je graag iets mailen, maar heb je emailadres niet meer. Zou je mij een mailtje willen sturen? Mijn voor-en achternaam mét een punt ertussen. Apenstaartje, solcon.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk hoor. Maarre, als je echt volgens die Bijbeltekst wilt leven, dan beperk je het toch niet tot die ene week? Dan is het toch elke dag broodjes en taart? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op die dagen genieten we maar op een andere manier, anders komt het niet goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.