zondag 25 augustus 2013

Goed gevulde dagen: quilt, zomerhaard, buiten spelen, kippennieuws en meer

Zomerhaard

We hebben een zomerhaard! Het beste seizoen om goede koopjes te doen is altijd het tegenovergestelde seizoen, dus voor schaatsen, sleeen e.d. zou je eigenlijk nu moeten kijken. Maar ja, meestal heb ik daar niet veel zin in. Maar toen we op zoek gingen naar een schouw voor de woonkamer, kwam het wel goed uit! Ik kijk er nu al naar uit om straks in de herfst een slinger van oranje lampion-bloemen te maken, pompoenen op de plank en iets van jute en een tekst die met dankdag te maken heeft erbij. En dan met Sinterklaas schoenen zetten en met Kerst zijn er natuurlijk ook weer tal van mogelijkheden. En dan in de lente met nestjes, blauwe eitjes, de silhouetten waarschijnlijk weer terug en iets van een mini graftuin met kruisjes, gras en graf. Ja, de schouw biedt genoeg inspiratie (en plek). Voor nu: silhouetten en zomerse roos, lichte kleuren, Zuid-Afrikaanse parelhoen veer, een haakprojectje en oude olielamp.












Plantjes

De chili-plantjes sloegen in het begin van het jaar niet goed aan, maar die ene plant die het heeft overleefd, heeft 2 enorme pepers geproduceerd! De Oost-Indische kers pluk ik nu bijna iedere dag en het lijkt wel dat hoe meer ik pluk, hoe meer bloemen ik krijg. Cosmetisch is de tuin een beteje een rommeltje. Dat wil ik volgend jaar anders doen. Iets meer bloemen, meer watergeven ;-) en ook de kleuren beter op elkaar afstemmen. Toch heb ik dit jaar lekkere kruiden uit de tuin: gedroogd, in de azijn voor dagelijks gebruik. Ook de tomaatjes doen het lekker: 250 gram in 2 dagen. Elke dag plukt zoonlief de rode ervan af.



Dagboek van de seizoenen/ Jaarjournaal

En na lange tijd weer in het Dagboek van seizoenen gewerkt. Het Nature Journal. Niet al te verbluffend, maar het is weer een begin. Onze reis naar Zuid-Afrika en de tijd erna stuurde alles natuurlijk behoorlijk in de war, tijd om rustig te tekenen en gedichtjes te zoeken, te observeren en te schrijven was er opeens niet meer. Maar nu komt het langzaam weer terug, dus dit is mijn nieuwe start:












Neushoorn spelen met een beetje hulp van de roos.

Quilt

En de baby quilt is af. Ik geloof mijn snelste project ooit. Ik heb er veel van geleerd. Je moet nog aardig kunnen rekenen voor zo'n eenvoudige babyquilt, ahum... heb me een paar keer vergist maar kon alles recht zetten. Ik heb mijn uiterste best gedaan om heel nauwkeurig te werken. Op het einde hoorde ik dat het een meisje was geworden, dus heb ik er een rood-roze rand omheen gemaakt. Dat was echt erg leuk om te doen! Zo'n rand maakt het helemaal af en is helemaal niet moeilijk. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de tutorials op een Engelstalig blog. Zie hier. Op het blog staan erg veel foto's. De tekst deed ik telkens in Google Translator omdat dit soort Engels toch echt jargon is en ik ook niet alles direct begreep. Maar met foto's, vertaler en gezond verstand kom je een eind. Ik vond het super leuk om te doen en ben nu weer toe aan een haakprojectje. Heerlijk dat ik daar deze week een begin mee kon maken. 





Even in het bedje van zoon gelegd voor het idee.



 En de laatste...
 

Buiten spelen met huis-tuin- en keukenspeelgoed

En het blijft maar mooi weer! Buiten wordt van alles ontdekt. Zelf 'waterverf' maken van verpulverde krijtjes, met vijzel, zeef, fles en beker. Buiten lekker aanprutsen met water, een van de mooiste dingen van de zomer voor zoon.



 
Dat de kat zichzelf nog niet heeft vergiftigd is een raadsel. De dag ervoor zag ik haar water met bleek erin drinken; oud schoonmaakwater dat even was blijven staan in de gang. Deze dag begon ze eens lekker aan het verfwater. Uiteraard heb ik haar snel weggejaagd na de eerste poging. Ik dacht altijd dat beesten zelf weten wat goed voor ze is en niet...









Lekker stukje perziktaart erbij!


Schoonmaken is net zo leuk, zo lang er water te vegen is!


We zijn begonnen met de letter van zoon's naam. Leuk hoor schrijven in zout, maar nog leuker is het om blaadjes te verstoppen.
Ook is het leuk om de eigen letter in de krant, in boekjes en op kledingteksten te zoeken. 




Ondertussen haak is wat af :-) En natuurlijk lekker kletsen met zoon.
 

Nou, dat was weer een lang blogje. Van de week is er ook nog een kip dood gegaan. Dat maakte wel even indruk op zoon, maar niet al te erg. De kip was niet knuffelig en oud. Ze was gewoon omgevallen op een lekker plekje onder de struik. Beter kan een kip het zich niet wensen volgens mij. Verder waren er drie kippen aan het vechten met een muis!!! Echt waar. Ik hoorde hard piepen en zag opeens een muis bij de kop van een van de kippen wegschieten. De kip pikte de muis in het nekvel. Heel apart. Ik had nog nooit gehoord van een gevecht tussen kip en muis. De muizen stelen het voer natuurlijk, dus de kippen lieten van zich weten. Respect hoor :-)  De dagen zijn zo gevuld dat ik helaas niet aan vertalen van het filmpje over modesty toe ben gekomen. Wie weet komt dat nog... Nu verder tijd om te genieten van de rustdag. Fijne nieuwe week allemaal! Ga met God. 

( Zie Genesis: 28: 15  Ikzelf sta je terzijde, ik zal je overal beschermen, waar je ook heen gaat, en ik zal je naar dit land terugbrengen; ik zal je niet alleen laten tot ik gedaan heb wat ik je heb beloofd.’/ Een van de Bijbelteksten waar de preek bij ons vanochtend over ging/ Genesis 35: 3 'Laten we naar Betel gaan: daar wil ik een altaar bouwen voor de God die naar mij heeft omgezien toen ik diep in de ellende zat en die mij op mijn hele reis terzijde heeft gestaan.’ Wat er op duidt dat als je met God gaat en je kijkt later terug, dat je Zijn hulp & zegen dan zeker zal zien! )

7 opmerkingen:

  1. Your quick is darling and your son seems to be enjoying his new home sweet home :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemieke,
    Wat een heerlijke zomerdagen he?! Ik ben zo benieuwd wat je zoon gaat vinden van de herfst en de winter (met hopelijk sneeuw). Wat een pret zou dat worden. Maar nu nog maar even genieten van dit weer :)
    Verder had ik nog 2 vraagjes. In je vorige blog heb je witte bolletjes gemaakt. Maar kan je melkpoeder gewoon bij de supermarkt kopen? Ik neem aan dat het niet hetzelfde is als koffiemelk-poeder. En heb je nog belang bij weckpotten? Ik heb er nog een paar over en misschien kan ik jou er blij mee maken.
    Ik lees het wel als reactie als je er belang bij hebt.
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marieke,
    Ja, het melkpoeder staat vaak in de buurt van de houdbare melk, de soja en coconcentreerde melk. Vaak een geel pakje van Elk. Ik heb er in de supermarkt vaak naar gezocht (ook met personeel : ( ) en kon het niet vinden tot ik er een keer per ongeluk tegen aan liep toen in van die dikke concentreerde melk van Friesche Vlag moest hebben. Zo zie je maar!
    Wat aardig dat je weckpotten wilt geven. Ik denk alleen dat ik beter eerst met inmaken in gewone potten kan werken. Ik heb geen weckpan ofzo en doe het dan met een theedoek in een pan, maar gewone potjes is misschien voor nu voor mij een iets handigere oplossing omdat je die niet nog 10 minuten hoeft te verwarmen na die tijd. En jam en chutney kunnen prima in potjes. Maar heel aardig dat je het vraagt! Heb jij al aardig wat in kunnen maken uit eigen tuin?
    Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemieke,
      Bedankt voor je reactie.
      Uit onze tuin komt niet zo veel. We hebben tomatenplant met heerlijke tomaten en verder een maggi plant.
      Volgend jaar hopen we wat meer te "verbouwen".
      De melkpoeder heb ik nog niet gevonden. In de supermarkt in het dorp hebben ze het niet. Dus ik ga eens kijken bij de AH in de stad.
      Geniet nog maar lekker van de zomerdagen die er aankomen.
      Groetjes Marieke J.

      Verwijderen
  4. Mooi dekentje! En wat gaaf, zo'n schouw! Ik vind het zelf ook erg leuk om er dingen op te zetten die bij het seizoen passen. Via pinterest kun je hele leuke ideeën vinden.
    Die olielamp op je schouw is erg mooi. Ik ben al een tijd op zoek naar een )paar) mooie lamp(en), maar het is nog erg lastig om die te vinden. Vaak zijn de kleuren niet mooi, die van jou is lekker neutraal. Erg mooi!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annemieke,
    Een link met een patroon/werkbeschrijving voor het maken van een kapje. Ik dacht dat jij het misschien wel leuk zou vinden om er zelf één te maken. Ik ben voorlopig nog druk met mn patchwork deken, maar daarna wil ik 't ook eens proberen.
    http://classic-web.archive.org/web/20071011030758/http://home.mindspring.com/~angeliakay/id3.html
    Groeten, Marike

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.