vrijdag 9 augustus 2013

Bikini's



Dit filmpje ben ik al een aantal keren tegen gekomen. En hoewel de tijd ontbreekt voor een echt blogbericht (type 'modest of modest swimwear/ badkleding' in het zoekvenster op dit blog en je vind eerdere blogberichten hierover) wilde ik het toch even delen.

Ik zie nogal veel uitersten de laatste tijd, lijkt het wel....erg veel bloot - uiteráárd in de zomer-  en erg veel super bedekte jonge dames met zelfs zwarte handschoenen aan bij 30 graden celcius. Maar goed, het gaat mij niet vooral om anderen en wat voor mening je daarbij hebt, maar feit is wel dat beiden veel aandacht trekken en in het geval van bloot is dat een stukje minder duidelijk  'aangaperig' als bij de dames in niqaab die ik bij de winkel tegenkom. Maar de reacties zijn er wel, veelal onbewust. Daar praat deze jonge ontwerpster over.

Ik vraag me ook wel eens af of die radicalisering in kleding (vooral ook van Nederlandse 'bekeerde' moslima's)  ook geen reactie is op onze alles maar open-en-bloot-cultuur. Ergens voelt dat toch niet goed? En als christenen hier nu volop aan meedoen, welke boodschap zenden we dan uit naar anderen, bijvoorbeeld moslima's?  Ja we zijn in de vrijheid gesteld, maar niet om lust op te wekken en om het onze broeders in het geloof moeilijk(er) te maken. Niet om onszelf te degraderen tot iets wat je kan 'hebben' in plaats van iemand om mee te praten (zie filmpje). Geen veroordeling hoor, maar ik denk wel - wat je keuze ook is als christen- gééf ook dit gedeelte van je leven aan Jezus.

En om het af te sluiten nog een paar fotootjes van zwemkleding van vroegere tijden... en modest zwemkleding anno 2013.


En nu moet ik me tegen de badjuffrouws in het zwembad verantwoorden als ik met zwemlegging en zwemrokje het zwembad inga... 'O, ik zeg tegen mijn collega, wat doet ze núúú? Ze gaat met haar kléren aan in het water!' Things change.... maar als ze de ene kant op kunnen veranderen kunnen ze ook weer terug veranderen ;-)


Grand Duchess Tatiana, Maria and Anastasia on the beach,1908

Grand Duchess Tatiana, Maria and Anastasia on the beach,1908







Bron: http://freshmodesty.blogspot.nl/

Dit artikel is ook een aanrader: http://www.nurseryofthenation.com/2013/07/protection.html


16 opmerkingen:

  1. In Nederland zie je dit soort zwemkleding inderdaad weinig. De meeste moeders bij de zwemles droegen badpakken en een enkeling een bikini.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Hallo Vlijtig Liesje,

      Daar kan ik mee instemmen. Aan het strand (bij de meren) zie ik gek genoeg nog wel moeders met kleding aan, echte modest zwemkleding heb ik daar nog nooit gezien. Jammer vind ik dat. Maar het is gewoon ook niet zo verkrijgbaar hier in Nederland en anders kom je op Burkini-achtige webshops en dat zal veel christenen ook niet aanspreken hoewel ze daar soms wel aardige badkleding zonder sluiers verkopen. Niet iedereen zal badkleding uit de VS willen/ kunnen bestellen bij de christelijke webshops of zelf kunnen naaien. Maar er zijn dus al wel 3 opties:
      - burkini-light-achtige webshops in NL en Belgie (zwemlegging, rokje en shirtjes)
      -winkels in de VS
      -zelf naaien
      En als dat allemaal geen optie is (en ik kan uit ervaring zeggen dat het soms best eng is om als pionier hierin als enige in het zwembad te verschijnen en dan uit te moeten leggen wat je draagt en dat het toch echt zwemstof en -kleding is) dan zou ik nog eerder kiezen voor een lange, wat hoger tankini topje en een lange herenzwembroek.
      Persoonlijk wil ik graag gaan peuterzwemmen met zoon, maar ik zie wel op tegen dit onderdeel, heb geen zin om elke week uitleg te geven, dus misschien dat ik een lange heren zwembroek aantrek en mijn Amerikaanse bovenstukje. Dan ziet het er voor de Nederlandse ogen wat 'gewoner' uit en bijkbaar is dat wat de badjuffrouws willen : (

      Verwijderen
  2. Ik kan je mening van harte onderstrepen. Ik kan me er zo aan ergeren dat zelfs in de kerk al geeneens meer normale kleding gedragen kan worden. Waarom moet je perse een strakke tricot rok(je) of jurk(je) aan waarin je hele hebben en houwen wordt getoond? En dat is dan alleen maar in de kerk.. Wat dragen we dan uit als christen?!
    Al heb je het figuur er voor, waarom moet je alles laten zien wat je heb? Ik heb er ten eerste het figuur niet voor, maar mijn man heeft er ook een hekel aan. Als ik inkijk heb bijv. en we gaan weg dan maakt hij me daar altijd even bewust van.
    Waar is je eerbaarheid hè, als je zo te koop wil lopen met je lichaam..
    Goed weekend! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marike, Het is niet mijn bedoeling om gevoelens van ergenis op te wekken over anderen. Enkele jaren geleden liep ik zelf ook heel anders gekleed dan nu. Gek genoeg kan je daar echt een blinde vlek voor hebben. De meeste gelovige mensen zijn nog volop onderweg in hun wandel met God, niemand is al 'gearriveerd' hier op aarde. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Wel is het zo dat een stukje bewustwording wel goed zou zijn, ook in de kerk. Het is inderdaad niet fijn dat de mannen ook in de kerk nog op hun ogen moeten letten, waar ze, ze leggen. Ik weet dat de Duggars een codewoord gebruik (volgens mij Nike, haha) En als ze dat zeggen dan betekent dat dat er iemand langs loopt waar ze beter niet hun ogen op kunnen leggen, of er is een advertentiebord etc. Dat passen wij ook zo af en toe, toe. Erg handig en we moeten altijd ook een beetje lachen als we dat dan zeggen omdat het een beetje gek is, maar goed het werkt. Job zegt dat hij een verbond met zijn ogen heeft gesloten dat hij niet naar vrouwen keek om ze te begeren, dus zouden onze mannen dat ook moeten doen en wij kunnen ze daar best een handje mee helpen. (En andersom)
      Groetjes en ook een heel fijn weekeinde,
      Annemieke

      Verwijderen
    2. En bij het woord 'Nike' kijk je dan even naar de grond he, dat vergat ik er nog bij te zeggen. Ben benieuwd wat ze daar bij Nike voor vragen, misschien moet ik maar sponorgeld gaan aanvragen :P

      Verwijderen
    3. Hoi Annemieke, Ergernis was misschien ook wel wat fel- ik liep er in mijn pubertijd ook anders bij. Maar toch heb ik wel het idee dat het extremer wordt, en dat vooral de de generaties boven ons steeds uitdagender gekleed gaan. Ik ben van mening dat ouders ten alle tijde zoveel mogelijk een goed voorbeeld moeten geven i.p.v. regels. Ik heb meer geleerd van het voorbeeld dat mijn ouders mij gaven, dan van menig regel die ze hadden. (Regels zijn er om tegen in te gaan vond ik als puber;-) )
      Een tante van me loopt er ook vaak uitdagend bij, en nadat ik er een keer voorzichtig wat van gezegd had zei ze: Sja, je oom vind het nou eenmaal mooi als ik zo gekleed ben.
      Dat van 'nike' ken ik ja, heb het weleens gezien bij hun programma. Gelukkig komen we niet vaak zulke gevallen tegen, en op bijv. het strand/boulevard is het eigenlijk onvermijdelijk dus daar gaan we met zulk weer dus ook niet vaak heen. Groetjes!

      Verwijderen
    4. Mooi toegelicht.
      Ook niet tijdens een avondje winkelen in Gouda????

      Verwijderen
    5. 't Is mij toen iig niet opgevallen, alhoewel het toen wel warm was. Misschien moet ik 't aan manlief vragen, die let niet op de winkels, waar we zijn en waar we heen moeten :-P haha!

      Verwijderen
  3. Dit is voor het eerst dat ik reageer op je blog maar ik zou zo graag dat filmpje willen lezen ik kan nl. geen engels ben van de generatie die ns 3 jaren vervolgopleiding moesten gaan werken.
    Is er een manier om de taal te veranderen?
    Gr lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kan ik de belangrijkste punten wel vertalen voor je, als ik tijd heb. Ik zal m'n best doen.

      Verwijderen
  4. Ik snap je verhaal helemaal. Ook ik vind het erg jammer maar om andere redenen. Ik ben nogal, tja hoe zeggen we dat netjes, rond.. ;) Ik ga uiteraard al helemaal niet in een bikini lopen, maar ook in een badpak voel ik me niet fijn. Modest badkleding zou voor mij ook een uitkomst zijn, maar bij ons in het zwembad is het niet gewoon. Gek, want het zwembad zelf staat in een moslimrijke buurt. Misschien toch maar eens bespreekbaar maken. Want ook ik zou erg graag gaan peuterzwemmen met onze jongste!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap het ook. Ik zelf ben flink en vind het niet prettig om in tankini of badpak rond te lopen.
    Toch wil ik ook graag met mijn kinderen het water in kunnen. Ik heb voor de zomervakantie voor mezelf van badpakkenstof een zwemjurk gemaakt. Heb op het strand de vraag gehad van een kindjes waarom ik in die mooie jurk het water in ging ;). Ik heb dit kindje uitgelegd dat het een zwemjurk is speciaal gemaakt voor in het water. Het meisje wil nu ook graag zo;n jurk. Verder ben ik door 2 vrouwen aangesproken dat het 'zo'n vrolijk jurkje is wat ik aan heb in het water en of het speciaal stof was. Vond ik erg leuk. Zwembad heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ben zeker van plan om het daar ook te dragen. Ik voel me zo veel prettiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In mijn omgeving ben ik de enige die er zo over denkt als jou Annemieke. En da's lastig om steeds maar weer uit te leggen waarom ik zeker niet in bikini, maar ook liever niet in badpak ga zwemmen. "Je hebt een heel goed figuur, laat zien wat je hebt!!" Oeps... nou eh... dat vind ik dus heel lastig omdat ik met mijn geloofsovertuiging in conflict kom. En ik voel me er zowiezo heel onprettig in.
    Aan de andere kant vind ik het wel een uitdaging om toch maar weer uitleg te geven omdat ik wel mensen aan het denken zet en aangeef dat je als vrouw een keuze hebt in hoe "bloot je jezelf geeft".

    Mooie topic! En gezien het aantal reacties houdt het een hoop dames bezig!

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank voor alle reacties. Helaas voel ik me genoodzaakt hier nog bij te vermelden dat ik niet (vanuit de Bijbel) gefundeerde, negatieve, anonieme reacties zal verwijderen. Dus niet omdat het een negatieve reactie an sich is maar wel als het anoniem en ongefundeerd is.
    Please keep in mind/ Asjeblieft herinner:
    Romeinen 14: 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar.
    1 Korintiërs 10,23
    U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.
    Spr 31,26
    Wat zij zegt, is vol wijsheid, haar aanwijzingen zijn altijd vriendelijk.
    Kol 4,6
    Wees in uw gesprekken altijd vriendelijk en gevat, zodat u iedereen het juiste antwoord weet te geven.
    Jak 3,17
    Maar de wijsheid die van boven komt, is vóór alles zuiver, maar ook vredelievend, vriendelijk en redelijk. Ze is vol medelijden en rijk aan goede vruchten, onpartijdig en oprecht.

    Hartelijke groeten,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben zelf niet gelovig, heb een slank figuur, maar vind het ook niet geweldig om in bikini te lopen. Vooral omdat je je bewust moet zijn van elke houding en als je eens een flinke duik in 't water neemt, kan het wel eens voorkomen dat je bovenstukje zich niet meer op de plaats bevindt waar 'ie zijn moet.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.