zondag 21 juli 2013

Zon, zee, strand, rozen, vliegtuigen, zeep en kraagjes - het kan niet op!

Rozenwater...kan je dat zelf maken? De online beschrijvingen leken wel te simpel (1 kop rozen, 2 koppen water, koken, 30 min.trekken en in de koelkast bewaren)...en dat waren ze misschien ook wel. Het eindproduct leek in niets op rozenwater uit de winkel, het werd meer een soort rozenthee. Maar het kon nog wel nut hebben. Ik gebruikte het als spoeling voor mijn haar. Niet dat er bijzonder veel vitaminen of fijne stofjes in zouden zitten, maar gewoon voor 'de leuk.' Maar goed, ik had er plezier mee, maar ik zou het niet zo snel weer maken.
 


Wel vond ik tal van andere dingen die je met (onbespoten) rozen kan doen: door yoghurt, ijs, gesuikerde blaadjes, door de sla, gedroogd door zwarte thee, en nog veel meer. Ik heb de rozen dit jaar bespoten met mijn eigen middeltje van cayennepeper, water en een paar drupjes zeep. Ik kan alle blaadjes dus gewoon eten! Wat een voordeel.



Voor wie geen onbespoten rozen heeft, het schijnt dat de Hondsrozen die je vaak in plantsoenen vindt bijna ongevoelig voor luizen zijn en vaak niet worden bespoten. Deze informatie en heel veel leuke ideeen voor het eten van rozen, vond ik hier: http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/36101-romantisch-koken-met-rozen.html  en hier staan naast rozen ook nog andere eetbare bloemen: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/1095305/2010/05/01/Deze-bloemen-maken-je-gezond.dhtml

Natuurlijk is koken met rozen ook erg geschikt voor een romantisch thuis-dineetje voor twee <3


Van glycerine gietzeep en gedroogde salie maakte ik een chique kruidenzeepje. De zeep was al klaar, het was eigenlijk alleen een kwestie van de zeep smelten, kruiden toevoegen en in een vorm gieten. De ronde vorm wordt bij gebruik donkergroen, de langwerpige vorm veel minder. Hoe dat komt weet ik eigenlijk nog niet. Toen de zeep in de vorm was, heb ik er nog wat losse salie bovenop gestrooid voor een mooi effect. Naar gelang je eigen wensen kan je grove of fijngewreven salie nemen. De gietzeep kocht ik bij een internetbedrijf met de naam Soap Queen. Als vorm gebruikte ik siliconen bakvormen.





Salie is overigens een erg goed kruid om in combinatie met zeep en schoonmaakproducten te gebruiken. Helaas geeft het een groen sapje in combinatie met water, waardoor een schoonmaakspray niet ideaal is. Maar voor zeep is dat geen probleem want dat was je toch af. Salie werkt namelijk sterk ontsmettend (Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Echte_salie) . De Latijnse naam is Salvia Officinalis. "De (...) namen zijn afgeleid van het Latijnse woord 'salvere' dat zalven (= genezen) betekent. het 'officianalis' in de wetenschappelijke naam duidt erop dat de plant erkend is als geneeskrachtig kruid', zegt deze website http://www.dekooktips.com/warenkennis/kruid-spec/salie.htm. 


Foto, bron: http://www.kerktuinnpbwassenaar.nl/legendeplanten_etc/volksgeneeskunst/volksgeneeskunst.htm

In Middeleeuwse kloostertuinen waren de kruiden dan ook onmisbaar. Mijn schoonzusje gaf aan ze van haar zanglerares had gehoord dat zij ook gebruik maakte van salie thee voor je keel of stem. Het is wel bekend dat de thee ontsmettend werkt en dat heel sterke thee ook wel wordt gebruikt om de mond te spoelen en daarna weer uitgespuugd wordt. In heel grote hoeveelheden is het kruid namelijk giftig: dus geen 5 kopjes per dag, maar 1 gewoon kopje (geen sterke) saliethee schijnt dus veel toegepast te worden voor allerlei doeleinden. Zoek gerust eens verder, zou ik zeggen :-) En wie denkt 'al die kruiden neuzelarij, dat geloof ik niet'....zelfs nu wordt salie nog in doorsnee tandpasta en gorgeldranken gebruikt vanwege de werking! Een kruid om rekening mee te houden dus.


Daarnaast was ik echt toe aan een nieuw haakprojectje. Iets kleins om te kunnen oppakken wanneer ik bij spelende zoon zit of buiten op hem let, etc. Iets om snel op te pakken en neer te leggen. Als ik een tijdje niets haak of naai, krijg ik altijd echt zo'n drang om weer met iets te beginnen. Ik had nog wat katoen liggen en keek op Ravelry (bedankt voor de tip, 'Lieveheersbeestje') en  Drops om iets wat ik met mijn katoen kon maken. Je kan daar de grootte van je wol of haaknaald intikken en dan komen de bijpassende projectjes eruit. Op Drops staan ook filmpjes waarin de steken worden voorgedaan, echt heel handig voor beginnende hakers (ik heb via deze site o.a. mijzelf het haken aangeleerd). Ik koos voor een kraag in knalroze en in 2 dagen was het al af! Bron: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=146&d_id=11&lang=nl. Ik ben erg blij mee. Ik kocht een mooi wit parelmoer knoopje en deed gauw mijn t-shirts in de was ( waarbij ik de kraag kan dragen). Ik heb ook nog wit een een beige-rozige katoen, misschien maak ik er nog wel één. Overdag is het nu toch te warm om hard lichamelijk werk te verrichten!


Verder genoten we dit weekeinde van een verfrissend koel dagje tussendoor met een bijna verlaten strand als gevolg en heerlijk opgewarmd zeewater. Echt genieten! Ook gingen we vliegtuigen kijken bij een naburig vliegveld. Echt 'leren in de praktijk' voor zoon. Met playmobil kan alles mooi nagespeeld worden en ook de interesse rondom 'Afrika' sluit er mooi op aan. Zoon kan goed observeren hebben we ontdekt, mooi om op in te spelen. Het leven kan soms echt verrassend zijn. Ik had nooit geweten dat ik zo enthousiast kon worden over vliegtuigen, brandweerauto's, politiewagens, bussen, treinen, etc. En moet je me nu soms enthousiast horen roepen - lol. De zegeningen van het zorgen voor een zoon! God is goed voor ons.

9 opmerkingen:

  1. Wat een liefelijk kraagje, heel leuk!
    Mooi, die foto met die ronde zeep! 't Is erg mooie zeep! ;-)
    Wat een fijne dingen, zo samen met je gezin. Echt genieten met elkaar! Dagen met een gouden randje, of niet!?
    Dat rozenwater heeft trouwens wel een mooi warme kleur!
    groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marike,
      Sorry je mail is erbij ingeschoten, maar die zeep was prima zo hoor, was voorgesneden.
      Inderdaad echt dagen om volop van te genieten en van na te genieten!
      Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
    2. Ha! Ik zie je reactie nu pas! Ik ben nu rozenazijn aan het maken, mn man en ik zitten helemaal onder de muggenbulten en het moet als het goed is verkoelend werken. Het moet alleen nog wel 6 weken staan dus nu hebben we er nog niet veel aan. Je kan het ook in het badwater gebruiken, en aangezien azijn een goed spoelmiddel is voor je haren wil ik het daar ook voor proberen. Werkwijze staat op blog van de gulle aarde! Groetjes, Marike

      Verwijderen
  2. Wat ben je creatief geweest, en dat met dat warme weer... Hier komt er niets uit mijn handen als het zo warm is als vandaag, ik lig voor pampus...
    Maar die zeepjes van vorige keer, die wil ik ook eens maken! Ik heb nog mooie siliconen cakevormpjes als rozen. die kan ik daar goed voor gebruiken en dan heb ik ook flinke stukken zeep. Verder heb ik nog heel sterke olijfolie die ik van iemand gekregen heb wiens vader ze zelf gemaakt en verbouwd heeft, maar die ik gewoon te sterk van smaak vind voor gewoon gebruik. Als ik dat combineer met de cocosolie komt het vast goed.
    Leuk dat je ravelry ontdekt hebt, dat is vast het begin van vele projecten en projectjes.
    Fijne week toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Annemieke, zie onderstaande link voor (biologische) kruidenthee en hun werking. In zeist hebben we een biologische winkel waar je ze kunt kopen, dus als je een bepaald soort thee wilt dan kunnen wij het wel voor je kopen :) Het is goede thee overigens, dat proef je :) zie http://www.ofc.nl/piramide/nl/thee/traditionele-thee/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Chris,
      Heel lief dat je het aanbiedt. Maar niet nodig, denk ik. Weet je het leuke aan zelf kruiden hebben is dat je er heel simpel ook zelf thee van maakt: alleen maar drogen dus. Kijk maar eens op een pakje salie-thee. Er zit alleen maar gedroogde salie in. Dat kan je dus ook in een thee-ei doen. Trouwens, op zich moet ik qua smaak nog wel wennen aan kruidentheetjes, dus ik gebruik ze meer als het nodig is en mint-thee in de zomer van verse mint. Voor de rest ben ik een echte Zuid-Afrikaanse rooibosfan :-)

      Verwijderen
  4. Hallo :)

    Ik wilde even zeggen dat je echt een prachtige blog hebt; zowel qua opmaak als qua inhoud. Zelf ben ik nieuw op blogspot en moet ik mijn weg nog zien te vinden.

    Wat ik me afvroeg is hoe jij die vlecht in je haar hebt gemaakt? Zou je me dat misschien kunnen vertellen?

    Groetjes,
    Ietsvoormij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,
      Dank je wel, veel succes met je weg vinden, dat komt vast goed, word niet al te verslaafd ;-). Even over de vlecht: Ik maakte 3 x een gewone vlecht opzij allemaal met een elastiekje. Die vlocht ik opnieuw losjes en daarna trek je met de punt van een kam het ietsie los (of je vingers), dus plukjes haar eruit. Je maakt het vast met 1 elastiek en haalt de andere 3 eruit en klaar ben je al! je kan natuurlijk ook nog van de 'lege kant' naar de kant waar je vlecht is, je haar invlechten van achter. Afhankelijk vand e dikte van je haar kan de vlecht er wel heel anders uitzien. Op Pinterest was íe lang en dun maar ik heb erg dik haar dus dat ziet er weer heel anders uit. Succes!

      Verwijderen
  5. Creatief bezig geweest hoor! Een lekker recept met veel salie is saltimbocca alla romana. Filetlapjes insmeren met peper, zout en veel salie. Omwikkelen met parmaham en kort bakken. Daarna de jus afmaken met zoete witte wijn erbij. Lekker met fusili en sperziebonen. Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.