vrijdag 5 juli 2013

Wisselvallig

Onze laptop is erg wisselvallig in gebruik waardoor ik moeite had met bloggen, foto's versturen en eigenlijk alles wat je op de computer doet en even tijd kost. Als je bedenkt dat in mijn opruimwoede van elektronica, we de CD- en DVD-spelers hebben weggedaan omdat het net zo gemakkelijk via de computer kon en het dus extra apparaten scheelde, kan je, je nu wel indenken dat ik me afgelopen week een beetje spijtig voelde over deze beslissing. Nu lukt het dus weer even, wel met een scherm met grijzige waas maar het werkt! Maar als het even duurt voor ik weer online ben, dan zal dit er mee te maken hebben!

Ondertussen komt er van het nastreven van meer homestead in the city minder dan ik zou willen. Maar ja, we zijn nog steeds erg jonge ouders die hun weg nog een beetje moeten vinden. Dat gaat dan wel eens ten koste van zelf maken en zelf doen. Toch wil ik graag een paar dingen delen die wel slaagden. Je moet je momentjes vieren, toch?
Allereerst een speldenkussentje in Union Jack ( Britse vlag) stijl. 


Op het dakterras zocht ik stofjes en bandjes bij elkaar en legde ze in een patroon. Toen zoon later sliep, kroop ik snel achter de naaimachine (bloggen kon ik toch niet ;-) en naaide het vrij snel aan elkaar.
 Sinds jaren heb ik nu weer een speldenkussentje. Een klein projectje wat al heel lang in mijn hoofd zat, is nu af! Vier-vier-vier :-P



Samen met zoon, ijsjes maken van verse perzik, watermeloen (gepureerd en gezeefd) en banaan. Met ijsjesvormen van oma.


Broccolisoep (bijna) vanaf de basis: 300 gram broccoli, eenzelfde hoeveelheid bouillon (of iets meer totdat de broccoli goed onder staat), een grote appel en twee volkoren boterhammen, citroensap, nootmuskaat en 3 eetlepels slagroom. Het werd een flinke pan vol soep. Iets groener dan op de foto te zien is.


Lavendel op het dakterras. Als de planten goed overwinteren, kunnen ze volgend jaar misschien wel groter worden. Dan kan ik er misschien ook van alles mee maken, bijvoorbeeld lavendelolie en schoonmaakmiddel met lavendel! Je kan er ook mee bakken en koken of zeep mee maken. Op Pinterest staan de ideeen al klaar!



Oost-Indische kers: de eerste bloem. Zowel bloemen als blad zijn te eten in salades of te verwerken in kruidenazijn. Maar deze prachtige, eerste bloem laat ik volop bloeien! Het schijnt dat de bloemen op hele hete dagen op zomeravonden kleine vonkjes kunnen geven. Of dit echt zo is, heb ik nog nooit kunnen nagaan. Maar als ik het ooit zie dan weet ik het te melden!!



Statement Modern Day Homesteaders, zie onder: 



Hoe het mij vergaat in de stad en in dit jaar? Een checklist met een knipoog:

kippen-check


Brood- euh...in de denkfase, probeerfase 1 is geweest met wisselend resultaat, probeerfase 2 komt hopelijk snel, in ieder geval hopelijk volgend jaar als de schoolfase van zoon begint
Naaimachine - check + nog veel meer mogelijk en te leren


Een tuin planten - tjah...tot zover we de mogelijkheden hebben gaat het aardig, maar ik moet nodig eens naar Boskoop voor wat kleine plantjes of slazaadjes planten. Hieronder een van de twee  mini-pompoenplanten, deze week.


Canners/ inmakers - aan het leren, iets voor in de nazomer/ herfst, iets waar je ook wel wat ruimte voor nodig hebt en materiaal om te starten (veel lege potten) en goedkoop goed fruit/ groenten (als je het niet uit eigen tuin kan gebruiken)


DIY - doe het zelf: we schilderen, klussen aan het dakterras, maken zelf schoonmaakmiddel e.d. Naast het bestaande speelgoed uit de winkel, maken we soms ook zelf iets om mee te spelen, bijvoorbeeld een kegelspel van geverfde flesjes e.d. Dit om het idee van hergebruik en de voldoening van zelf maken door te geven. Zelf cadeautjes maken zou ook een leuke uitbreiding zijn van dit onderdeel.
Hekken-bouwers: telt een dakterras-hek ook? In dat geval: check.
Van de ratrace verwijderd: ja, dat geldt voor mij wel in grote mate. Ook in de stad kan je daar best aan ontkomen. Hoe dat voor mijn man is, is een ander verhaal denk ik. Maar in ons familieleven proberen we te waken voor 'druk,druk, druk.' We hoeven ons niet
 zozeer te meten aan anderen en voelen ons minder snel opgejaagd als vroeger het geval was.


(Alle foto's die niet van mij zijn, zijn via mijn Pintest borden te herleiden naar de bron)

Laarzen en jeans: haha, mijn cowboylaarzen zijn wel favoriet, maar nu geef ik ook wel de voorkeur aan blote voeten. En ik ben ook niet wars van een klein hakje of ballerina's. Maar mijn cowboylaarzen staan wel bovenaan de lijst! En een lange spijkerrok is ook in meerder stijlen in mijn kast terug te vinden. Dus: check.



 Houden van mooie, handgemaakte dingen: absoluut check!
Genieten van goede muziek, goed eten en goede boeken: check-check-check!

Zij zijn de moderne homesteaders... : o wat houd ik van die Engelse uitdrukking ' I'm work in progress'. Ik kan nooit zo goed een Nederlandse vertaling vinden die hetzelfde gevoel uitdrukt en zo lekker bekt als de Engelse zin, maar het betekend zoiets als 'werk dat in uitvoering is' .  Dat geldt voor mijn leven als christen als voor de idealen rondom homesteading.


Eenvoudig plezier: tekenen op een krijtbord in de keuken. 


Goed weekeinde en bedankt voor alle mooie reacties op de laatste twee blogjes,

Annemieke

4 opmerkingen:

  1. Hoi Annemieke,
    Ja, wij streven ook na om een beetje homesteaders-in-the-city te zijn... Zo hebben we van een braak stukje land achter ons huis een moestuintje gemaakt dat al jaren dienst doet. We hebben een kersenboom, appel en een perenboom in ons tuintje, een grote druif met veel trossen druiven en ik verbouw ook sla in bloempotjes. Verder hebben we een wild hommelnest dat spontaan in een vogelnestkastje is gekomen, en heelveel tuinvogels en wat dieren als egeltjes, helaas ook ratten en muizen (maar die horen er ook bij als je aan de rand van de stad woont... Brood bak ik soms, maar de kinderen hebben liever winkelbrood, cannen, hmm, als je jam maken er bij rekent, doe ik dat ook wel eens. Hekken hebben we wel gemaakt, kleding e.d. naai ik ook wel zelf (gisteren nog een rok voor een vriendin), en laarzen heb ik ook, maar nog geen mooie cowboy laarzen. Ook jeans rokken zijn favoriet in mijn kast haha! Wat nog meer...hmm, stekjes maken van de kamerplanten en die uit de tuin, telt dat ook? En taarten bakken? We komen al een heel eind. (oh, ja, ook heb ik vaak een schort aan..hoort er ook bij!)
    Wij hebben een huis uit 1963 met van die inbouwkasten tussen de kamer en keuken(tje) waarvan die in de keuken er nog stonden. Op de deur heb ik een latjes-lijst gemaakt en een schoolbord geschilderd. Hartstikke handig en leuk voor de kinderen! Misschien een ideetje voor jullie kleine man?

    Groetjes uit drenthe, mama lieveheersbeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk en inspirerend om te lezen! Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellig om te lezen. Wat een leuke ijsjesvormen. Ik kocht vandaag Tuppervormpjes ( op kleedjesmarkt)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk Annemieke...
    een blogje naar mijn hart!
    Wat is het leuk om je zo te mogen volgen in al je ontwikkelingen en voortgang op jullie homestead :-)
    Ach...
    je doet het zo goed,
    echt!

    En meer willen...
    tja dat zit in de mens geloof ik.
    Mijn 1000 plannen en 10.0000 dromen doen mij soms ook duizelen :-)
    Soms mag je gewoon met minder dan je zou willen "optimaal genieten"
    Ga zo door lieve Annemieke,
    ik geniet met volle teugen mee :-)

    LIEFS,
    van een Homestead-idealist,
    die ook nog zoveel meer zou willen :-)
    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.