woensdag 17 juli 2013

Kruiden- en bloemen uit eigen tuin

Goed bericht voor iedereen die kruiden uit eigen tuin wil drogen maar niet heel nauwgezet is...bij goed droog weer kan je de kruiden (nadat je ze de eerste dag een paar keer goed hebt opgeschud) prima dagen buiten laten liggen tussen twee lagen katoen. Vies wordt het niet, droog wel. Toen ik vanochtend ging kijken bij mijn gedroogde salie was ik toch wel enigszins bang dat mijn verwaarlozing voor schimmel had gezorgd. Wie weet wat dauw e.d. misschien aanrichten. Maar nee hoor, ze waren allemaal nog mooi.
 

Nu begon er een leuk karweitje, vooral om samen met zoon te doen. Een ideale activiteit voor (jonge) kinderen. Met je handen peuter, rol en trek je de blaadjes van de harde steeltjes (fijne motoriek, structuren voelen), vervolgens gooi je ze in een bak waarna je alle blaadjes nog eens met je kleine handjes mag grijpen en nog fijner kan maken, alles in kleine stukjes! Daarbij komt een heerlijke geur vrij en kom je in de verleiding om je vingers even te likken :-) En dat mag dan ook nog van mamma, die heel beinvloedend roept: 'lekker he?' Haha, en het werkt. Maar niet nóg een keer. Toch weer even het smaakpallet aangesproken!

 


Van The West Ladies heb ik geleerd dat je al het kruiden'afval', in dit geval de steeltjes van de salie, gewoon weer op de grond onder de planten kan gooien. Zoon hielp een handje met de grijparm van de brandweerauto. Hier liggen de steeltjes onder de tomaat en pompoen.








De salie ligt voor de zekerheid nu helemaal fijn gemaakt in de bak met theedoek nog een middagje in de zon na te drogen. Je wilt geen vocht bij je droge kruiden natuurlijk. Hierna is de citroenmunt aan de beurt, dat is al een hele struik. Een deel van de munt zal vast lekker fris citroening geuren in een zeep en een deel is goed droog te bewaren voor de keuken, bijvoorbeeld voor hat maken van Tzaziki, thee of bij varkensvlees, kip etc. Wat betreft zeep maken heb ik het blog 'Dagelijks Brood' (zie hier: http://dagelijksbroodenmeer.blogspot.nl/2013/07/eerste-kroten-en-review-zelfgemaakte.html ) nauwlettend in de gaten gehouden en gezien dat het eenvoudige recept met Nederlandse producten goed uitpakte. Dus, Marike, de gootsteenontstopper staat al in de kast, nu nog wachten tot er een momentje is om er mee aan de slag te gaan.



Misschien dat ik voor een snelle optie ga met een voor het oog heel mooi resultaat, nl. glycerinezeep  Niet zo goed qua kwaliteit als de zeep waar ik het eerder over had, maar wel heel gemakkelijk te maken. Eigenlijk is de zeep al gemaakt, je voegt er alleen iets aan toe, in dit geval dus salie of munt. Maar citroen kan ook. Dit zou een inspiratie kunnen zijn: http://www.marthastewart.com/335074/fruit-and-herb-soaps-how-to?czone=holidays/summer-living/bestsummerever-bucket-list

Ondertussen heb ik twee vaasjes bloemen uit eigen tuin in huis staan: rozer dan roze! Vorig jaar dacht ik er nog over om de hortensia weg te doen: bloemen gaf de struik amper en het is een giftige plant voor kinderen. Maar zoon is al over de fase van alles in zijn mond stoppen heen en de plant begon opeens uitbundig te bloeien dit jaar, alsof íe het gehoord had ;-) Dus toch maar laten staan.
Helaas kwam net de hele metershoge klimroos naar beneden vallen. Vanavond samen met man maar zo snel mogelijk opbinden. Door het schilderen was de roos even los gehaald van het houtwerk, wat dus niet zo lang standhield.





 
Met dit mooie weer is er zoveel te doen en de natuur lijkt wel alles tegelijk te geven. Vanochtend even mest gegeven aan de plantjes en vooral veel water. Verder wil ik zien of ik zelf een recept voor rozenwater kan vinden, aangezien de roos aan de voorgevel echt zo ontzettend veel rozen heeft dat de takken zwaar overhangen. Ze geuren bovendien heel sterk, lijkt me perfect voor rozenwater. Ik hoop dat het lukt qua recept en tijd. Misschien hier maar eens kijken: http://ybertaud9.wordpress.com/2012/04/30/diy-rose-water-benefits/
Wordt misschien nog vervolgd. 

Geniet van de zomer!

1940s dress

3 opmerkingen:

  1. Hoi Annemieke,
    Wat een goede tip voor het drogen van kruiden. Want ja, zulk soort dingen wil ik nog weleens vergeten :-)
    'Even' over de zeep: Mijn haar blijft er niet vet van. Ik zeep mijn haar gewoon in met het blokje. Je moet het wel goed inzepen, de eerste paar keren zeepte ik te weinig. Ook goed uitspoelen, wat nog best een opgave is omdat je haar heel stroef voelt van de zeep. Net alsof je een week lang elke dag in zee heb gezwommen en je haren nooit gewassen heb of zo. De conditioner spoel ik altijd extra goed uit, dat gaat makkelijker want dan zijn je haren weer lekker zacht. Misschien werkt een 2 in 1 shampoo ook wel? Dat je er iets conditioner bij doet?
    Er staan ook verschillende haren-zeep recepten op het www zoals:
    http://candleandsoap.about.com/od/SpecialtySoapRecipes/a/How-To-Make-Shampoo-Soap-Bars.htm
    http://frugallysustainable.com/2011/12/shampoo-bar-soap-recipe/
    http://www.motherearthnews.com/natural-health/foamy-shampoo-bar-recipe.aspx#axzz2ZJ7gMAYU
    In de volgende zeep die ik ga maken wil ik ook 'wonderolie' gebruiken. Dat schijnt goed voor je haar te zijn, en het schuimt ook erg lekker. Je kan alleen geen zeep maken van alleen wonderolie, je kan maar een klein deel gebruiken want anders wordt de zeep niet hard (heb ik al een paar keer gelezen). Het zeep maken op zich kost erg weinig tijd. Het recept bedenken/zoeken kost veel meer tijd. Succes met maken, ik ben erg benieuwd wat het bij jou gaat worden! :-)
    Leuk plaatje trouwens die laatste. Ik vind de haarstyle ook erg leuk.
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat het drogen betreft,hier doen we het ook wel in een panty en dan laten drogen op een goede plaats. Later kun je het zo verkruimelen.
    Succes,en groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk blogje weer met veel HOMEMADE :-)
    Leuk om te zien dat je jullie zoontje zo betrekt in dit alles.

    En die prachtige roze rozen en hortensia's,
    ik vind dit persoonlijk de mooiste boeketjes!
    Gewoon zo simpel vanuit eigen tuin.
    Dat is rijkdom vind je niet?
    En je hebt ze zo prachtig vast weten te leggen.

    Je zeepinspiratie klinkt trouwens interessant.
    Van de winter ga ik mij daar eens druk over maken :-)
    Het is nu OOGSTTIJD,
    dan is het een beetje te druk voor nieuwe dingen hier.

    Ik hoop VAN HARTE dat je samen met je mooie gezin heerlijk mag genieten van de ZOMER!

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.