dinsdag 9 juli 2013

Een bont geheel: plantjes, haken, familie-pizza, teksten leren, kruiden drogen, en meer!



Even vooraf: vanaf nu zal ik om de privacy toch een beetje te hanteren niet zoveel namen meer noemen op het blog. Hoe meer je namen herhaalt hoe meer ze overal op kunnen duiken. Onze zoon heet hier voortaan gewoon ZOON, mijn man: MAN en anderen bijv. VRIENDIN, BUURMAN, BROER etc. 
 
 
 

 Mooi weer! Heerlijke warme dagen en koele ochtenden. Nu de ochtenden in ons huis vroeg beginnen met een ochtendritueel inclusief een sterrenkaart (zie foto, hierop geïnspireerd), is er tijd, ochtendkoelte en plezier genoeg om weer lekker aan het tuinieren te slaan. Alles groeit deze dagen enorm. Het schilderen van de onbehandelde nieuwe palen van het dakterras moet nu echt snel beginnen, voordat de pompoen en roos ze overwoekeren. 


Wat gebeurt er zoal in en om huis?

Het is ideaal weer om kruiden zoals salie te drogen. Het kan nu gratis en voor niets in de zon drogen. Je kan speciale droogrekken kopen of maken, maar ik gebruik katoenen stof ( bijv.2 lakens/ oude dekbedovertrekken/ kussenslopen etc. )onder en boven (tegen katten en viezigheid) de kruiden. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik neem aan dat zo af en toe even husselen geen kwaad kan. Als de kruiden voor consumptie bedoeld zijn is het beter ze eerst te wassen. Deze salie is voor zeep e.d.  Vorig jaar gebruikte ik de oven nog, dat koste uren tijd en energie. Dit jaar maak ik gebruik van zonnewarmte: helemaal gratis en wel net zo gemakkelijk!


 De salie half gedroogd, aan het einde van de dag




De reeds geknipte salie, zelfs nu nog een hele bos.

 
Naar aanleiding van mijn vorige blogje ontstond de mogelijkheid om dichtbij plantjes te kopen en ze zelfs door VRIENDIN thuis bezorgd te krijgen. Dus nu staan er op het dakterras: broccoliplantjes in potten, sla en tomaten, aardbeien, pompoen, de Oost-Indische kersen, kruiden, mini zonnebloemen van de zaadjesruil. En… ik heb nog ruimte voor meer.





 Verder was het vandaag tijd om de (heerlijk geurende) kamperfoelie op te binden en even stil te staan om een moment naar de knoppen van de mini zonnebloemen  te kijken: al die haartjes en kronkels… wat bijzonder gemaakt, zo grillig en bijna eng als je er een close up van ziet. Eigenlijk toch bijna niet te geloven dat daaruit nu juist straks van die zachte knalgele blaadjes uit te voorschijn gaan komen. 


Vanochtend hebben we ook weer echt samen getuinierd. Samen met ZOON vond ik een rups, lieveheersbeestje, spinnen, 2 groene sprinkhanen en slakken. ZOON is nog niet in de beestjes periode, maar toch roepen de beestjes wel emoties op. Van sprinkhanen moest hij niets hebben, terwijl hij de rups juist graag op zijn hand wilde voelen. 




Nog te doen: mesten (de nieuwe broccoli, maar ook alle bestaande plantjes) + water geven+ oude rozen weghalen, schuren en grondverven. Uitzoeken hoe je een rups in een potje kan doen en kan zien ontpoppen.

Binnenshuis was er de laatste tijd veel (voorbereidingen rondom) feestvreugde e.d. Verjaardagen, ZOON is gedoopt (!), BBQ’s om het seizoen af te sluiten, een speciale zondag in de kerk, etc. Veel maaltijden of taart e.d. om te maken, maar dat doe ik met plezier. En zo af en toe schakel ik mijn omgeving in voor een echt bijzondere taart (ben niet zo’n marsepein-bakker, meer van de rustieke ‘boeren taarten’ en upside down cakes, maar soms wil je iets speciaals en verfijnds :-). En er is een vintage zomerjurkje onderweg naar ons huis, dus ik kijk uit naar de post! 

O ja, en gister maakten we samen familie-pizza met volkoren bodem. We hebben gegeten tot we niet meer konden en van de twee pizza's was er toen toch nog een helft over. Gezondere keuzes vullen wel echt veel meer, zeg! En het was natuurlijk super leuk om samen te doen. ZOON heeft nog nooit zoveel pizza gegeten. Lekker met tonijn, spinazie, ui, mozzarella, feta, kaas, olijven, kappertjes en gezeefde tomaat en kruiden. Eigenlijk allemaal restjes.

Haken





  
Het heerlijke weer stemt mij echt vrolijk! Doet me denken aan Zuid-Afrika. Vandaag in de zon een dekentje afgehaakt waar ik al mee bezig was toen ik (in 2010 geloof ik) dit blog begon. ZOON lekker in een klein zwembadje en ik aan de haak. Ben er best een beetje trots op. Mocht van mezelf niet aan iets nieuws beginnen voor ik ZOON’s kapotte dekentje had gerepareerd (was niet peuter-proof afgehecht) en dit project had afgerond. En nu is het dus klaar! Alleen een paar draadjes terug naaien en nog iets meer in vorm brengen door de ( vochtige) vierkantjes in de deken  met spelden op de hoeken op de strijkplank te spelden.


 

Favoriete dekentje. Tijdens het herstellen werd regelmatig het hoofd er even in gelegd om gelukzalig te glimlachen in een poging het dekentje voortijdig aan mamma te ontfutselen. En toen het moment dáár was dat ZOON het weer terug mocht was het enthousiasme heel, heel groot! (Alleen jammer voor ZOON dat hij de dag daarop er zoete yoghurtdrank op morste waardoor het met de hand gewassen moest worden en dagenlang maar niet droog wilde worden : ( Inmiddels is alles weer OK.

Ideetje voor later

Plattebling-bling lollies maken. ZOON houdt van bling, van lollies en van dingen samen met pappa en mamma doen. Dus dat is nu net een activiteit voor een van onze familieavonden.  Het idee is om van platgeslagen lollies, nieuwe stokjes, versiermateriaal voor cup cakes (kleine gouden bolletjes e.d.) met daaronder bakpapier, in de oven in 5 min. nieuwe lollies te maken, maar dan prachtig versierd en plat natuurlijk. Alle materialen zijn in huis, dus als de uitvoering daar is, hoop ik een paar fotootjes en een degelijke bronverwijzing te geven.

Bijbelteksten leren - én met een heleboel plezier!

Dan als laatste nog iets over Bijbelteksten leren. Het boek ‘A Love that multiplies’ van de Duggars is inmiddels uit. MAN leest het nu ook. Ik wilde altijd al vroeg beginnen met teksten aanleren (heb er zelf wel moeite mee om te memoriseren) en zag daarvoor ook al handige tips en adviezen op Pinterest. Maar de Duggar-methode inspireerde mij om ook echt van start te gaan. 

De eerste tekst duurde een paar weken voor het uit het hoofd geleerd was, maar daarna kon ik niet echt de rust vinden om een rijtje geschikte teksten te vinden. Toen ZOON uit zichzelf een aantal keren de eerste tekst weer ging opzeggen, vond ik dat ik niet langer moest wachten om alle teksten op een rij te hebben maar van het moment gebruik moest maken. Ik dacht als eerste aan de woorden van Jezus van ‘laat de kinderen tot Mij komen en verhinder ze niet.’ Een boodschap waarvan ik hoop dat ZOON het altijd bij zich zal dragen. 

Hieronder de twee teksten en hoe ik ze aanleer. Met het kiezen van de gebaren probeer ik hardop te denken ‘welk gebaar zullen we hier nu eens bij doen?’ Het is de bedoeling dat we later samen de gebaren verzinnen. Deze methode laat je iets doen, het schakelt je ogen, oren, verstand en handen in. Dat maakt dat de teksten beter blijven hangen. 

Tekst 1: ‘en (broeders) wordt niet moe goed te doen.’ 

En wordt (hele hand met krachtig gebaar naar voren wijzen)
Niet ( nee schudden met je hoofd)
Moe (slaap gebaar van handen onder je hoofd en ogen even dicht)
Goed (duim omhoog)
Te doen (hierbij wist ik echt niets heel zinnigs dus deed ik maar een ronddraai beweging met mijn 2 handen net als je doet bij het draaien van de wielen vd bus)
Met een klap op het einde (dat vind zoon natuurlijk het leukst en het sluit de tekst met een klapper af  : P

Nu leren we: Jezus zegt: ‘ laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet’(nee).

Jezus (omhoog wijzen)
Zegt (gebaar vanaf je mond naar voren)
Laat de kinderen (beide handen laag voor je houden en vingers snel heen en weer bewegen om veel kleine kinderen mee aan te duiden, net als je een rivier zou uitduiden in het liedje met couplet ‘een rivier vol van vreugde’)
Tot Mij (met 2 handen overdreven naar jezelf wijzen, naar je borst)
Komen
En verhindert ze niet (met wijsvinger afwijzend schudden)
En zoon placht hier achteraan te roepen: NEE!
Wat de tekst weer echt een mooie afronder geeft.

We merken dat ZOON deze teksten met veel plezier leert. Niet als iets wat moet. Hij kan er zo op elk moment van de dag mee beginnen. Of hij zegt een stukje van de tekst of hij doet de gebaren en kijkt mij dan verwachtingsvol aan. Zelfs op het toilet kan hij er over beginnen lol. Dus dat rijtje teksten...dat moet ik binnenkort echt eens gaan opstellen!

7 opmerkingen:

  1. Wat een gezellige lange post! Gefeliciteerd met de doop van jullie zoon: een mooi moment!
    Goed idee om kruiden te drogen in de zon, dat scheelt veel geld en energie. Een tijd terug heb ik bouillonpoeder gemaakt.. met de oven.

    Ik geniet van het lezen van je blog! Wat een goede ideeën om Bijbelteksten te leren! Afgelopen zondag nog een prachtige preek gehoord over de tekst 'laat de kinderen tot Mij komen' Het terugluisteren waard! Op deze site staat het: http://andreaskerkapeldoorn.nl/index.php/diensten/2012-05-06-17-36-53/kerkdienst-luisteren Het gaat om de dienst van zondagochtend 7/7

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met de doop van ZOON!
    Wat betreft je privacy op internet: bij blogspot kun je in de beheeromgeving de optie aanvinken (als je dat wilt) om de blog onvindbaar te maken voor google. Dat heb ik met mijn blog ook gedaan en het werkt echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte Gods zegen gewenst over de doop van jullie zoon. Wat een bijzondere gebeurtenis!
    Fijn dat de zonnebloemen het goed doen. Die van mij zijn iets minder ver, geloof ik, maar ik ga zo nog even kijken. Je daktuin ziet er erg gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met de doop van jullie zoon! Bijzonder he, vooral als ze al zo groot zijn! Onze zoon was ruim 3 en weet het nu nog heel goed!.
    'k Zal toch eens op zoek naar dat boek. Klinkt heel goed!
    Leuk dat jullie zoveel uit jullie tuin kunnen halen!
    Bedankt voor je mooie blogs!
    Veel zegen gewenst samen!
    Naat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met de doop van jullie zoontje! Heel bijzonder he? Onze kinderen zijn ook gedoopt en ik zal die dagen nooit vergeten.
    Je pompoen of kalabas doet het ook goed hoor, hier klimt hij nota bene omhoog in de druivenpergola..ik hoop dat het zaakje blijft hangen als de kalabassen groter worden? Anders vastbinden maar..
    Ik heb een vraagje voor je, een vriendin vroeg mij laatst of ik ook ned. websites wist waar je betaalbare 'modest' kleding kunt kopen. Ik heb tot nu toe ook niets gevonden, heb jij een idee? Ze heeft een grote maat, is lang en draagt graag lange rokken en tuniekjes en zo. Als je een winkeltje weet, wil je mij dat dan even laten weten? Of iemand anders die dit leest natuurlijk...

    Geniet lekker van de zomer, groetjes mama lieveheersbeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. God zegen toegewenst op de doop van jullie zoon. Ik vind het altijd heel bijzonder. Zoals in ps. 105 staat, vers 8: Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig, aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
    Wat een genade hè!
    Wat staat alles er trouwens prachtig bij joh! Ik heb nog geen bloem gezien in m'n 6 oost-indische kers planten :-( Snik.. ;-)
    En een prachtig haakwerk! Heel mooi!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi om allemaal te lezen en te genieten van de mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.