zondag 2 juni 2013

Rozenmaand


The Flower Picker van John Waterhouse

Juni wordt ook wel de rozenmaand genoemd. En met rozen komen bij ons, altijd onvermijdelijk, luizen. Behalve bij de klimroos aan de voorzijde (het Noorden) hebben alle rozen altijd last van luis. Of we er nu lavendel bij planten of niet... En erger nog, de luizen springen zelfs naar andere plantjes, zoals de net opkomende chili. Die had het toch al zo moeilijk na al die regen :-(


Vreselijk toch, die groene jas van luizen om de roos?

Maar niet getreurd, ergens tussen de dagelijkse dingetjes vond ik tijd om een gemakkelijk recept voor bestrijdingsmiddel op te zoeken en te maken. Ik heb bewust het meest eenvoudige recept genomen, dat ik vond. Ik kan het mezelf immers altijd nog moeilijker maken, als deze versie niet slaagt. Een gelukkige keuze, want het middel slaat aan! Ik heb het een paar dagen aangezien, voordat ik er over wilde bloggen. Om zeker te zijn, dat de rozenplant zelf niet zou beschadigen door het middel. Maar tot op heden zie ik geen afgevallen bladeren of anderzins iets van schade aan de plant. De paar luizen die er nog niet af zijn geveegd of gevallen zijn echter morsdood met zwarte randjes op hun groene lijven. Dus zij kunnen we echt niet tegen!


 Dit is de roos beneden, die zag er eerst net zo uit als de roos hierboven. Inmiddels zijn er alleen nog maar enkele dode luizen op te vinden.


Het middel werkt ook tegen ander ongedierte, je kan het ook op koolsoorten e.d. gebruiken tegen rupsen e.d. Daar heb ik zelf alleen nog geen ervaring mee. Altijd even rustig op een klein deel van de plant uitproberen en zien hoe de plant (en eventueel ongedierte) reageert, zou mijn advies zijn.

Het middel bestaat simpelweg uit een liter water met 2 eetlepels cayennepeper. Om het poeder extra goed in het water op te laten nemen, voegde ik nog een stuk of 7 druppels natuurlijke zeep toe (castille zeep, marseillezeep, biologische zeep of iets dergelijks, zal vast net zo goed werken). Dat heb ik 's middags gemaakt en een nachtje laten staan. De volgende middag heb ik het door een doek gegoten en in een fles met spraydop gedaan. Vervolgens heb ik de plant goed bespoten. De blaadjes, de knoppen, de takken: alles. Dit heb ik de dagen erop nog een paar keer herhaald, misschien meer dan nodig. Dat is het enige hiaat in het verhaal, ik wist niet hoeveel spray de plant nodig heeft, maar op gevoel ging het dus goed. De dode luizen kan je ook nog met je vinger van de plant vegen.


Bron: http://www.redbubble.com/people/katwolfe/works/6774650-for-to-morrow-may-rain

Ik vind het altijd zo fijn als ik simpele, thuis te produceren dingen kan maken die nog werken ook! En helemaal natuurlijk afbreekbaar.
Nu ik het met de roos beneden heb uitgeprobeerd, kan ik morgen de roos boven onder handen nemen. En dan maar hopen dat juni echt, een prachtige rozenmaand wordt!


Dit is een fotootje van gisteren, de eerste juni. Mijn schoonzus, met haar prachtige licht roze outfit, had ons vrouwen meegenomen naar een verassingsmiddag. We mochten een hele middag creatief knutselen, waarbij je zo'n beetje alles kon maken wat je maar wilde. De locatie was een oude boerderij in Vollenhove. En terwijl de mannen heel sportief aan het afzien waren in competitie verband, konden wij ons naar hartelust uitleven met hout, verf, papier, lijm, noem maar op... Kijk al die vrolijke kleurtjes eens op tafel!

Het was een wat kille dag, maar voor ons, lekker warm binnen, maakte dat niet zo heel veel uit. Ook de BBQ 's avonds was zo opgezet dat de kou niets van de pret kon drukken. En bovendien belooft die kou nog veel goeds, als ik dit oude Nederlandse gezegde mag geloven : De eerste juni kil en zwak, brengt veel koren in de zak.


 Zelfs voor zoon was er iets te doen. Uiteraard koos hij voor de kippen. Omdat we zelf 'kiepen' hebben, zijn dat herkenbare en favoriete dieren voor hem. Ik was best trots op mijn kleine man die al zo mooi kan schilderen. Maar ook de neefjes van het jubilerende gezin konden zo prachtig en lief schilderen en spelen.




En geinspireerd door enkele prachtige borden die al her en der verspreid hingen, maakte ik ook een bord. Jammer dat ik geen foto's heb gemaakt van de andere twee hartvormige borden die door schoonzus en een vriendin van andere schoonzus werden gemaakt. En van alle andere mooie producten die door 'the ladies' gemaakt zijn...ik had mijn handen een beetje vol aan het schilderen en een oogje op zoon houden (hoewel hij heel lief was hoor, maar toch...ook lieve kinderen hebben aandacht nodig :-)



Morgen mag het bord aan de schuttingdeur hangen. 

Deze week kwam verder een prachtig boek via de post: A Love that multiplies van Michelle en Jim Bob Duggar (via Bol.com). Het is in het Engels, maar niet al te moeilijk Engels. Je leest het zo weg. In de kantlijn staat zo af en toe een recept. Deze week dus heerlijk gebakken honingachtige havermout gegeten, mmm... Maar daarnaast gaat het boek ook wel 'echt ergens over'. Ik denk dat ik er nog wel een keer op terugkom op dit blog :-) Eerst maar eens uit lezen, maar ik vermoed dat het niet zo lang zal duren voordat dit het geval is! Ik ben behoorlijk onder de indruk, het boek gaat een stuk dieper dan de TV-series. Wat een radicale liefde en gehoorzaamheid voor/ aan Jezus. Echt inspirerend!

Voor nu allemaal een goede zondag en een fijne week! Hopelijk tot snel,

Annemieke

3 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig bord heb je gemaakt! Het ziet er erg gezellig en landelijk uit. Blijft het mooi als je het buiten hangt?
    Bedankt voor je 'bestrijdingsmiddel'! Helpt het ook tegen katten en slakken :-) Ik heb weleens peper gestrooid op plekken waar katten altijd zitten te graven. Maar zo gauw als het geregend heeft, moet je het weer strooien. En ik heb geen een kat niezend af zien druipen...
    Ik ben benieuwd wat je over het boek gaat bloggen! Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gaaf bord!!
    Na aanleiding van dit bericht ben ik van de week even een rondje langs de rozenstruiken gaan maken, en heb toen maar cayennepeper op m'n boodschappenlijst gezet.. Je raad het al.. ;-)
    Vanmiddag of morgen uitproberen, ben erg benieuwd! Mijn man heeft voorheen zelf een rozenkwekerij gehad, en bestreed het met gif, dus hij is nogal sceptisch, haha! Ik denk dat hij verbaasd zal zijn als hij ziet dat het werkelijk werkt! (heb het recept van het middeltje al eens eerder gehoord van iemand, bij wie het toen ook als een tierelier werkte).
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heb dit bericht goed onthouden en nu hard nodig want onze arme nieuwe rozenstruik zit helemaal onder :(.... Dus goedje staat nu te trekken :)
    Ben benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.