woensdag 12 juni 2013

Power Food

Update 19.29 uur: de dressing bij de mex.salade kan wat minder olie gebruiken, ik denk dat je het best kan halveren. En als je nog salade over hebt is het de volgende dag erg lekker in een tortilla wrap (met dadels of kip of gewoon).

 Wat is er nu gemakkelijker dan fastfood op dagen dat je weinig energie hebt, geen zin hebt om te koken of je, je erg moe voelt?


Op die dagen is het zo gemakkelijk om even iets te bestellen via internet (je hoeft er de deur niet eens vooruit), iets kant-en-klaar in de oven te doen of fastfood te halen om de hoek. Na een tijdje veel te veel van dit soort opties te hebben gekozen, kregen we daar toch problemen mee.


 A. Het smaakte allemaal hetzelfde en je krijgt opeens een weerzin tegen patat, je haalt het eigenlijk alleen maar omdat je zelf niet wilt koken, niet omdat het lekker is. B. Je raakt er niet echt vol/ verzadigd van en erger nog, wij voelden ons er extra moe door. Je krijgt niet diezelfde energie als van ander, gezond eten. Je krijgt snel veel binnen waardoor je snel piekt qua energie en daarna val je nog harder terug. Dus rond koffie-drinken-tijd 's avonds voel je dat je opnieuw trek hebt, dat je te vet gegeten hebt én ben je extra moe.


Helemaal gestopt met Fastfood dan?  Nee, hoor. Maar voorlopig konden we het even niet meer zien! Gewoon geen zin meer in. De laatste dagen had ik ook tijdens mijn zelf gekookte maaltijden, opeens zo'n gevoel van moeheid dat over me heen viel als we rustig aan tafel zaten. Alsof het warme eten in combinatie met een tijd stil zitten dat oproept. 

Ik vroeg me af of dit met het zogenoemde 'powerfood' (zoete aardappelen, groene groenten, havermout, zemelen, yoghurt, mozzarella, zwarte bonen, vis, kip, olijfolie) ook zo zou zijn. Twee avondmaaltijden en lunches zo geprobeerd en ja hoor, wat voelt dat goed! Er zit zoveel energie in de combinatie zwarte bonen, zoete aardappelen/ verse groenten! Gister de halve middag gefiets op een burger van zoete aardappel, zwarte bonen, havermout en kruiden. Normaal ben ik echt een 'grazer', ik kan elk uur wel iets eten. Maar die middag fietste ik maar door, zonder trek. En dat terwijl het nog gewoon op een wit broodje zat ook. En zooo super lekker, mmm... om je vingers bij af te likken.



Gisteravond een Mexicaanse salade (héél groot), tartaar gevuld met een plakje mozzarella en tomaat en een paar tortilla chipjes erbij i.p.v. patat. (veel minder gram en zoon werd helemaal enthousiast want chips bij het eten is natuurlijk het einde! Niet beseffend dat hij ondertussen door de salade en het vlees gewoon een gezonde maaltijd zat te eten). Met een heerlijke dressing met koriander en knoflook erbij, vulde het weer goed en ook deze avond bleef de vermoeidheidsaanval tijdens het avondeten weg. Hieronder het recept.

Andere recepten van 'power food' zal ik in links hieronder weergeven (allemaal geprobeerd en uitvoerbaar en lekker gebleken). Voor wie niet per se snel hoeft te koken maar wel echt energie wil opdoen. De recepten kosten soms nl. wel even tijd, zeker meer tijd dan een paar klikjes op het web. Maar met een paar maaltijden zoals deze in de week, krijg je wel een hoop power en vitaminen en andere goede zaken binnen!



Burgers van zoete aardappel en zwarte bonen

Bron: http://www.dietsinreview.com/diet_column/06/black-bean-and-sweet-potato-burgers-make-a-tasty-vegetarian-summer-meal/

2 blikken zwarte bonen en een grote gekookte zoete aardappel samen stampen.
De overige ingedrienten afmeten in o.a. een maatbeker met cups-vermelding en erdoor mengen. Namelijk:
1/4 cup gesneden ui,
1/2 cup havermout (of iets meer als je een hele grote aardappel hebt),
1 el mosterd,
1 tl komijn,
snufje kaneel,
1/2 tl zout,
1/4 tl gemberpoeder/ verse gember

Maak de burgers (stuk of 8?) en bak ze in de pan zo'n 8 minuten (Ik weet niet meer of dit per kant is, maar dat zou best kunnen. Neem je tijd en keer ze niet te vaak, dan kunnen ze kruimelen. Beter is ze langzaam te verwarmen op laag-middel vuur)

Pak een doorgesneden zacht broodje, rooster het eventueel in de pan. Beleg met de burger, flinke scheut ketchup, mosterd en een lading verse groenten zoals rauwe spinazie en rode ui.

Wij aten geen patat bij de burgers maar een spinazie-champiogn roerbak en 2 burgers p.p. Ik zat bom-vol! De burgers 'keep you going for a while!!!'


Broccoli salade met pinda's en druiven: http://pointlessmeals.blogspot.nl/2013/05/broccoli-grape-salad.htmlhttp://pointlessmeals.blogspot.nl/2013/05/broccoli-grape-salad.html


 Volkoren wraps met zwarte bonen en zoete aardappel: http://tastykitchen.com/recipes/special-dietary-needs/vegetarian/roasted-veggie-and-black-bean-burritos/


Soep van zwarte bonen: http://www.marthastewart.com/335196/spicy-black-bean-soup


 En voor wie rent of ook een hardlopende huisgenoot/ partner heeft, zie hier de voordelen van voedsel als zoete aardappel (maar ook voor niet-sporters natuurlijk positief):






6 opmerkingen:

  1. Die Mexicaanse salade gaat hier binnenkort ook op tafel verschijnen, wat ziet die er verrukkelijk uit!! En die burgers.. Jam! Eigenlijk ziet het er allemaal heerlijk uit :-) Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die salade ziet er heerlijk uit! Voor de rest moet ik erg aan de (onaantrekkelijke) kleur van zwarte bonen wennen ;-) Maar alles beter dan fastfood! (dat eten we thuis dus echt nooit) Ik bak weleens pizza, maar dan maak ik het helemaal zelf, zodat we er ons (net als jullie) niet 's avonds helemaal moe door voelen door het vele vet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je receptjes! Deze combinatie van ingrediënten is voor mij nieuw. Van zwarte bonen heb ik nog nooit gehoord. Waar koop je die? Ik wil de burgers gauw (vandaag al misschien!) gaan maken, lijkt me heerlijk!
    Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Adelheid, Zwarte bonen kocht ik gewoon in de supermarkt bij de blikken. Ik kocht ze van Bonduel. Maar hiervoor had ik gedroogde van de Lidl (hebben ze nu niet meer). Dat werkte helemaal goed. Van zo'n kg pak kon je zo vaak eten! Je moet ze dan wel een nachtje laten weken en zo'n 3 uur koken. Die blikken, daar hoef je niets meer aan te doen, gewoon even met water spoelen in een zeef en niet eens voorverwarmen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die burgers en de twee soorten salades lijken me erg lekker!

    Ik heb al zo vaak naar zoete aardappels staan kijken, omdat ik dacht dat ze lekker zouden zijn, maar nog steeds niet geprobeerd...dat ga ik nu dus wel doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.