maandag 10 juni 2013

Interview

Hallo allemaal,

Er staat een interview met mij op de website van Het Moederfront. Dit is een website voor moeders, een site die tegen de stroom ingaat en er niet klakkeloos vanuit gaat dat je carriere je grootste levensdoel is of zou moeten zijn.

http://www.hetmoederfront.com/2013/06/huisvrouw-het-verhaal-van-annemieke.html

Het interview is al een paar maandjes geleden afgenomen. Om zo volledig mogelijk te zijn gaf ik zoveel mogelijk informatie, dat is uiteindelijk vakkundig ingekort :-)

Ik hoop dat de website en het interview een bemoediging mag zijn en ee opsteker voor iedereen die zich wel eens als minder voelt omdat je voor huis, man of kinderen (en uiteindelijk ook jezelf) kiest of hen op de eerste plaats zet.

Wel wil ik duidelijk zeggen dat ik niet tegen werkende moeders bent. Wel tegen de vanzelfsprekendheid waarmee maatschappij en bepaalde groepen staan tegenover wel/ niet werken buitenshuis. Misschien dat ik in  de loop der tijd er wel weer voor kies om één of anderhalve dag buiten de deur te werken, maar mijn eerste prioriteit ligt bij mijn gezin, ik hoop dat ik dat altijd vast zal kunnen houden, met Gods hulp.

Fijne werkweek,

Annemieke


17 opmerkingen:

  1. Wat is dit geweldig mooi!
    Een interview naar mijn hart.
    Ik zou bijna schrijven...
    "UIT MIJN HART"

    Ik heb heel veel respect voor je lieve Annemieke!
    Dat je nog veel ZEGENINGEN mag gaan ervaren van deze bijzondere levensstijl.
    En weet...
    de weg die je nu bewandel,
    loop je niet alleen.
    HIJ is met je!

    DANK voor je inspiratie,
    en DANK voor je openheid.
    Er zijn zo weinig mensen die dit geluid nog laten horen.
    Het is voor mij een bemoediging...
    en een bevestiging dat ook ik niet de enige ben.

    LIEVE GROETEN uit het Groningse land,
    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemieke,
    Wat een mooi artikel. Ook ik werk minder dan de gemiddelde kinderloze vrouw van 31. Ik werk momenteel 20 uur in de thuiszorg. Dit is voor mij meer dan genoeg. Mijn man werkt veel (soms 60 uur per week) en hij vindt het werk heerlijk om te doen. En ik vind het heerlijk om hem daarbij te ondersteunen. Dus ik doe de boodschappen, was, huishouden etc. Ik zie het naast mijn 20 uur als mijn andere "baan".
    In november verwachten wij ons eerste kindje. In eerste instantie wil ik 12 uur werken, met de kanttekening dat als het niet lukt of niet goed voelt dat ik nog minder of helemaal niet ga werken. Dat is voor mij zo'n fijn veilig gevoel. Zo weet ik dat ik goed voor mijn kind en mijn man kan zorgen. Zonder er zelf bij in te schieten. Want voor jezelf heb je ook tijd nodig.
    Ik lees ook dat het opvoeden energie vreet, en dat is begrijpelijk , wat is het dan heerlijk om de belangrijkste taak in rust te kunnen volbrengen.
    Ik vind dat je sterk bent. En ik ben benieuwd hoe ik het er af ga brengen. Het is goed te onthouden dat we geen verantwoording hoeven af te leggen aan de wereld, maar aan Degene die er toe doet/doen.
    Bedankt voor je blog en je openheid.
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke,
      Haha, ja kinderen opvoeden kost een beetje extra energie, dat hebben wij ook gemerkt de afgelopen maanden. Ik kan me voorstellen dat een beetje werken voor sommige moeders dan ook best verfrissend kan werken, in die zin dat je er de andere dagen ook echt voor je kind kan zijn. Fijn dat jullie al zo'n plan A en B hebben gemaakt zeg.
      Enneuh...als ik één ding niet ben, is het wel sterk! Ik ben erg snel moe, vind niet dat ik super veel energie heb. Dus als ik bijv. heel creatief ben dan is het in huis erg stoffig en soms een rommeltje en als ik het huis helemaal 'aan kant heb' dan heb ik niet zoveel zelf kunnen maken en creatief kunnen zijn. En met het opvoeden merk ik helemaal: mijn kracht is van God!
      Gefeliciteerd met jullie verwachting! En een mooie tijd toegewenst!
      Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
    2. Hoi Annemieke,
      Ik ben het niet helemaal met je eens. In het toegeven van je zwakte zit veel kracht!!!
      Groetjes Marieke

      Verwijderen
  3. Ik kan me goed vinden in je interview, ik moest ook niet aan een bestaan als huisvrouw denken. Maar na de komst van ons eerste kind hebben we gelijk gezien hoe belangrijk een mensenleven (cq je kind) is en wil je daar max. voor zorgen en rust in huis creëren. Achteraf denk je wel eens, was ik geen leukere moeder geweest als ik nog wat tijd voor mezelf had gehad (kleine baan) ipv full time moederen? Maar dat weet je nooit. We hebben de kinderen zo wel een rustige jeugd kunnen geven met meestal een moeder thuis, en ik weet zelf hoe fijn ik het vond, uit school thuis te kunnen eten en je verhaal kwijt te kunnen. Nestwarmte neem je je hele leven mee, en ja, ondertussen komen er ook nog andere mensen op je pad....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is dat! Volgens mij ben je een hartstikke leuke moeder voor je kinderen :-)

      Verwijderen
  4. Een heel mooi verhaal, Annemieke! Je tekent precies het beeld dat ik heb van bewust thuis zijn om een echt thuis te kunnen scheppen. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik het weleens moeilijk vind. Ik ben ook een bewuste thuisblijf-moeder, maar het kost me soms wel strijd om elke dag positief te ervaren. En dan het huishouden, ook voor mij geen pretje. Toch komt het elke dag terug, en complimenten zijn er meestal niet bij. Ik denk dat ik daarom jouw blog zo fijn vind, het bemoedigt me om de schouders er weer onder te zetten. Door jouw blog ook heb ik verschillende Amerikaanse weblogs ontdekt. Er ging een wereld voor me open!
    Heel hartelijk dank voor al je schrijfsels! Ik hoop dat je de inspiratie en de tijd blijft vinden om ermee door te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Adelheid,

      Positief blijven ervaar ik zelf ook als één van de moeilijkste karaktereigenschappen om aan te werken. Ik heb daarvoor echt de kracht van God en de aanmoediging van Zijn Geest nodig. Ik had het daar gisteren met mijn man nog over en hij zei dat het volgens hem ook de demonen, de helpers van de duivel zijn die je altijd weer influisteren dat juist dat leven wat je niet leidt is wat je nodig hebt.

      Neem bijv. een stel dat heel graag kinderen wil en daar veel over denkt. Dan is het kind er en dan komt het verlangen naar vrijheid soms weer sterk terug, om even alleen de weekboodschappen te kunnen doen e.d. En vervolgens fluistert de boze je weer in: 'wat ben je toch een slecht mens, dat je niet meer gelukkig bent in de situatie zoals die nu is. Wat zal God wel niet van je denken? ' En zo, kan hij je zo in een negatieve spiraal naar beneden trekken.

      Dat gesprek opende wel mijn ogen. Ik wil me niet laten meesleuren door de tegenstander. Als ik er even doorheen zit of me erg negatief voel, erken ik mijn gevoelens wel en klaag even uit bij mijn man. En daarna probeer ik weer te bedenken waar ik vreugde in vind, waar ik minder krampachtig en meer relaxed mee moet omgaan, wat ik los moet laten.

      God zegt in de Bijbel regelmatig 'verblijd u', bijv. met feestdagen. Dat leert mij dat ik voor vreugde en positiviteit kan kiezen. (Dat geld misschien niet als je psychisch er echt doorheen zit en professionele hulp nodig hebt. Ik spreek echt even alleen voor mijzelf hier, zoals ik het op het moment beleef en wie weet kan iemand er wat mee.)

      Mooi om in jou en anderen gelijkgestemden te vinden in de mooie betekenis van het woord!

      Hartelijke groeten,

      Annemieke PS. De zonnebloemen doen het goed!

      Verwijderen
  5. Een mooi artikel! Dapper dat je de keuze hebt durven maken. Inspirerend!
    Het is mijn verlangen om ook ooit thuis te kunnen zijn. Eerst mn studie afmaken en daarna zien we wel verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Annemieke, veel succes met je studie en alle keuzes die er daarna op je pad zullen komen. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  6. Hoi Annemieke, Wat een mooi interview! Dat is ook precies wat in mijn(/ons) hart/hoofd leeft! Ik werk nu zo'n 16-20 uur(thuiszorg) en momenteel hebben we het financieel echt nodig. Maar we hebben wel uitgerekend (en ondervonden) dat: meer werken = minder tijd = veel meer kant en klaar producten = duurder, dus dan schiet het eigenlijk niet op om veel te werken. Zoveel als ik nu werk is precies mooi, we hebben er een extra centje aan, en ik werk meestal 's morgens dus dan heb ik 's middags vrij om dingen te doen/maken, en 's avonds ben ik thuis voor mijn man. Het heeft veel rust gecreëerd.
    Ik vind het jammer dat mensen soms insinueren dat je lui zou zijn, gebeurt hier ook weleens. Zelf weet ik wel beter. Ik geef toe dat ik best wel eens een middag achter de computer kan zitten, maar dan gebeuren er (meestal) wel nuttige dingen. Ik ben vaak op zoek naar recepten of blogs om dingen te leren, nieuwe ideeën op te doen. Een ander zit weer heel de middag met een boek. Tja.
    Ik vind het zo leuk om jouw blog te lezen, ik herken zo veel van mezelf hier in! :-) Bedankt voor het delen van het interview, erg interessant! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marike, zo'n middagje komt bij mij ook wel eens voor. Nou ja, nu eigenlijk niet meer....maar voor zoon er was wel :-) En inderdaad, je krijgt er ook een hoop inspiratie van. Het leven is niet alleen werk!

      Verwijderen
  7. Wat leuk Annemieke, dat je het interview op je blog noemt! Bedankt! We vonden je verhaal mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Anne, Wat een goed en mooi artikel! ik vind het zo goed dat je er zoveel vrouwen mee bemoedigd! respect voor je openheid! lfs elis

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Annemieke,
    Wat veel herkenning in je verhaal! Ook ik heb mijn goedbetaalde baan (privé-secretaresse van een advocaat) opgezegd om voor onze kinderen te zorgen. Het is de mooiste en meest uitdagende taak die ik ooit heb gehad!! Nu zijn de kinderen inmiddels 15 en 18 jaar en nog altijd vinden ze het fijn als ik thuis ben als ze uit school komen. Het geeft veel rust in huis.
    Fijn om jouw ervaringen te lezen Annemieke.

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.