woensdag 8 mei 2013

The old cookbook & een nieuw recept voor volkoren choco-boekweit koekjes

In de oven bakt de eerste lading chocolade-rozijnen-boekweit-volkoren-koekjes. Ik heb mijn oude, vertrouwde recept voor havermoutkoekjes genomen er wat aanpassingen gemaakt: een beetje honing, verschillende soorten suiker, chocolade en rozijnen erbij, iets minder boekweit en wat meer bloem...de verhoudingen zijn wel hetzelfde gebleven op de toegevoegde 'harde stukjes' als rozijnen en chocolade na dan. Ik ben benieuwd of mijn vrije hand resultaat oplevert...



Ondertussen blader ik door 'the old cookbook', het prachtige oude receptenboek van zo'n 100 jaar oud. Tussen de uitgeknipte recepten vind ik echt juweeltjes! Sommige knipsels zijn nog heel uitvoerbaar, andere recepten nemen een bepaalde basiskennis aan die mij soms ontbreekt (zo vond ik een prachtig taartrecept met veel geklopte eiwitten, een zogenoemde snow cake, maar geen baktijd en temperatuur). Ook de hoeveelheden zijn soms ronduit angstaanjagend. Neem dit recept voor ingemaakte komkommers bijvoorbeeld: "`Was en maak schoon: 600 kleine komkommers en ....."


De koekjes zijn klaar en best geslaagd.  Helaas had ik geen echte boter meer (ik bak al-tijd met echte boter, geen magarine e.d.) dus moest ik deze keer toch een soort vloeibare light boter gebruikt die nog vanaf Kerst in de koelkast stond (daar was dus een reden voor: de smaak :-( ). Desalniettemin, zijn het toch best lekkere koekjes geworden. De tweede lading zit er in. De volgende keer precies hetzelfde maar dan met echte boter. En misschien nog een keer zonder rozijnen proberen, maar die maakten het voor mij net dat beetje extra gezond ;-) Maar goed, er zitten wel veel vezels in de koekjes: boekweit en vokoren meel. Niet slecht voor een chocolate-chip-koekje. De honing binnenin een beetje zacht, terwijl de buitenkant knapperig is.




Hoewel ik op gevoel binnen de gegeven verhoudingen wat heb gespeeld, denk ik dat het recept hier ongeveer op neer komt:
  • 100 gram boekweit
  • 50 gram bloem
  • 75 gram volkoren meel
  • 95 gram suiker (liefst een licht bruine of witte basterdsuiker)
  • Een flinke scheut honing, misschien iets van 15 ml
  • 150 gram boter
  • Zo'n 100 gram klein gehakte stukjes pure en melk chocolade (witte is misschien ook lekker)
  • Een of twee handen vol gewelde rozijnen
  • Andere smaakmakers kunnen zijn: vanille(-suiker) of geraspte citroenschil
 * Je kunt spelen met deze ingedrienten. Heb je geen bloem in huis, gebruik dan i.p.v. bloem, extra volkorenmeel. Ook boekweit en havermout kunnen gewisseld worden.
  1. Alles snel doorkneden tot een vast deeg. 
  2. Er een rol van maken en die in plastic zo'n 10-20 minuten laten opstijven in de koelkast. 
  3. Oven voorverwarmen op 180 graden celcius. 
  4. Eén ovenplaat eruit halen omdat je de koekjes beter kan neerleggen op een koude plaat straks, anders beginnen ze al uit te lopen en te smelten voordat je tijd hebt om alle koekjes er op te leggen.
  5. Er met de hand plakjes van afsnijden of bolletjes vormen en plat duwen op de met bakpapier beklede ovenplaat. leg ze ruim uit elkaar want ze worden groter tijdens het bakken.
  6. Ongeveer 12-15 minuten op 180 graden bakken. Kan langer, kan korter: blijf er bij in de buurt en kijk een keertje hoe het gaat. Leg ze niet onder het midden van de oven want dan kan de onderkant aanbakken. 
  7. Laten afkoelen en als de onderkant te snel is gegaan, ze heel snel op ene koel bord leggen, zodat ze niet verder garen.

(1949, Loren Entz)


 Het oude kookboek geeft ondertussen nog een kostbare lijst met maten en verhoudingen, op Amerikaanse basis, maar de volgende opmerkingen, zijn denk ik ook hier heel handig te gebruiken:

'gebruik:
  • 1 theelepel smaakextract voor 1 cake
  • 1 theelepel zout op een kleine 2 kg bloem (2 quarts)
  • 1 theelepel zout voor 1 kleine liter soep (1 quart)
  • 1 krappe (scant) kop vloeistof voor 2 volle cups bloem om brood of muffins te maken
  • 1 krappe kop vloeistof op 1 volle kop (cup) bloem om deeg (voor taart en cake?) te maken
  • 1 krappe liter water op elke pond vlees en botten om bouillon/ soep te maken
  • 4 peperkorrels, 4 kruidnagels, 1 theelepel gemengde kruiden op elke krappe liter (quart) water voor de soep/ bouillon
 En na deze lijst zou ik dus bouillon kunnen maken die wel rijk van smaak is en geen bouillonblokjes nodig heeft. Zeker het proberen waard, binnenkort!


 Maar eerst een paar vrije dagen in het vooruitzicht, dat wil zeggen familiedagen. Met, naar we hopen, morgenochtend kerk en 's middags lekker naar de zee met vrienden. We hopen echt dat de regen wegblijft, want we willen zo graag de zee laten zien aan zoonlief. Dit is nog helemaal onbekend voor hem. En daarna samen werken aan het dakterras om het kindveilig te maken en op te knappen. En wie weet wat nog meer...

Goede Hemelvaartsdag allemaal, morgen! Jezus is in de hemel waar Hij voor ons een voorspraak is bij de Vader. Dat Hij nog steeds voor ons aan het werk is, na al Zijn werk op aarde voor ons, dat kan je toch zomaar verbazen, nietwaar? Hij had net zo goed, nu van welverdiende rust kunnen genieten, maar nee, zijn betrokkenheid op ons duurt voort. Dank God!

1 opmerking:

  1. Waar vind jij toch altijd die mooie en leuke plaatjes!? Jullie ook een goede Hemelvaartsdag toegewenst! Wat een wonder hè! Daar word ik altijd stil van.. Wij krijgen hier morgen een nieuwe dominee, dus een extra bijzondere dag! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.