woensdag 1 mei 2013

Rondom Koninginnedag


 Begin mei, traditioneel de tijd om de bloemetjes buiten te zetten. Dit zijn een aantal kwekelingen van dit jaar.
En bij het buiten opruimen, vond ik nog een krijtbord dat naar de keuken is verhuisd en dagelijks het menu aangeeft.



Zuid-Afrikaanse souveniers tussen de Hollandse tulpen. (aarde, dennenappel, veer)



Logeer-zaaibakjes...ik mag ze 2 weken verzorgen. 
 


Komkommer, bascilicum en andere (kruiden)plantjes, nog voor ze vandaag de grond in gingen.


Easy Cake: het ideale 'gebakje' voor tussendoor:  eierkoek, jam of vers fruit, slagroom. 


Toen Seth zondag muntjes vond, riep hij direct heel hard 'voor de kerk!'  We kwamen net uit de kerk waar hij geld in de collectezak had gedaan. Nou, als dat geen spontane aanleiding was om een potje voor de kerk neer te zetten. Uiteraard niet in plaats van zijn spaarpot, maar ernaast. Het grappige is dat ik me al zat af te vragen of we daar iets mee konden doen, en voila God bracht de situatie spontaan in het leven.


Nog wat probeersels en ideeen om te proberen of we met bepaalde thema's op een speelse manier bezig kunnen zijn met karaktervorming vanuit de Bijbel. Denk aan delen, lief zijn voor anderen, dienen (helpen), verantwoordelijkheid (eigen taak, zorgen voor dieren), enz. Daarbij heb ik Bijbelverhalen gezocht en een hele korte tekst om per thema te leren. Ook wat activiteiten bedacht, maar ik moet het nog echt goed uitwerken. Toch zijn we al begonnen met verantwoordelijkheid/ helpen (met als taak op het voer van de kat letten of dit op is en of het drinken schoon is). De tekst die erbij hoort is, 'En word niet moe goed te doen!' (2 Thes. 3: 13b), Bijbelverhaal bijv. het Scheppingsverhaal dat Adam en Eva heerschappij krijgen (en dus goed moeten zorgen voor) de planten en de dieren.




Sweet, sweet, sweet... Een halve middag in de keuken met als resultaat heel veel suiker (blauwe, roze en bruine van kristalsuiker, gewone stroop en bananenstroop.) pindarotsjes en rood-wit-blauwe aardbeien voor Koninginnedag.




Een middagdeel op het dakterras, terwijl er geklust, gehaakt en gespeeld wordt.



Konginnedag/ Kroningsdag was helemaal wat we ervan verwacht hadden en méér dan dat. Hoewel ik het wel erg jammer vond dat God zo buiten de deur werd gehouden en er geen kroning kon zijn omdat dit dan het idee van 'de gratie Gods' zou weergeven... Dat het dus alleen een inhuldiging was vond ik zelf wel armoe, maar voor de rest heb ik er volop van genoten. Normaal ga ik de kunstmatige kleurstoffen eigenlijk liever uit de weg (op die blauwe na dan, want dat potje moet op ;-), maar met Koninginnedag maak ik een uitzondering. Alles wat met de koffie op tafel stond was knaloranje. Heerlijk was het :-)



En uiteraard struinden we de rommelmarkt af. Seth in de draagzak en wij helemaal in ons element. De vlag was uit, onze haren glinsterden oranje, er was lekker eten, Seth had zijn kroon op en ik een rood-wit-blauw speltje, we hebben prachtige dingen op de rommelmarkt gekocht, (waaronder een bankje voor Seth zijn kamer voor slechts vijf euro), we keken op televisie naar de inhuldiging, we sopten het bankje af en het gekochte speelgoed en Seth speelde innig tevreden met zijn nieuwe speelgoed. Tussendoor probeerden we Seth duidelijk te maken wie die mensen op TV zijn 'kijk dat is de koning en dat de koningin', etc. Hoeveel hij ervan meegekregen heeft weet ik niet, maar hij zwaaide enthousiast naar de leden van de koningshuizen toen die de kerk uit kwamen :-) Het weer deed ook goed mee. Het was een heerlijke dag!


Prediker 3:2 
Er is een tijd om geboren te worden en een tijd om te sterven; een tijd om te planten en een tijd om het geplante uit te trekken.


En vandaag gingen dus de eerste plantjes (na de pompoen) de grond in. Ook zaaiden  we rechtstreeks buiten: 3 soorten sla en radijsjes. 
Plan is om voor het schuine afdak van het kippenhok beneden drie Oost-Indische kersen te planten, zodat die mooi over het hok kunnen woekeren en het op een mooie manier kunnen bedekken. Beter dan golfplaat en ik heb van de DVD van de West Ladies geleerd dat je hele mooie (en ik hoop ook lekkere) azijn kan maken van de bloemen (om als dressing te gebruiken).


Pappa komt uit zijn werk en helpt direct een handje mee. Lena komt ook even buurten.


Tomaat en komkommer in losse zakken en manden. Vieze vingers zijn al niet zo erg meer voor onze kleine knul.

Heerlijk dit zonnige weer!

Update rag rug: het wordt al wat. Maar als ik het op het grote witte kleed leg, moet ik nog even diep zuchten. Oei, toch nog een heel stuk kleiner dan ik dacht. Ik vind het niet erg om nog even te moeten haken, maar het kleed pluist zo ongelovelijk. Kijk maar wat ik dagelijks op de trap vind...




Nou ja, straks maar weer vrolijk verder haken. Misschien een aflevering van de Duggars erbij bekijken... koffie erbij: heerlijk toch? De kleurencombinatie gaat wel goed, denk ik zo. Volgens mij past het wel goed op Seth zijn slaapkamer. Het bankje staat in ieder geval wel aardig vind ik zelf. Eerst dacht ik nog aan overschilderen, maar voorlopig vind ik het wel goed zo.



10 opmerkingen:

  1. Hoi Annemieke! Wat een heerlijk verslagje weer! Dat bankje is echt superleuk, en dan die boom op de muur...prachtig!
    Je vond het jammer dat de kroning zo verliep, maar dat is gewoon iets uit de grondwet he? De kerk en staat zijn gescheiden. (in engeland niet bijvoorbeeld). Ik denk dat het voor heel veel mensen al een heel 'kerks gedoe' was, ben ik bang. Maar misschien is dat goed, gewoon laten zien hoe een kerk er van binnen uit ziet...
    Wat leuk dat jullie een dakterras hebben en dan ook nog een tuintje..super! Je kleedje begint te komen hoor, maar pluizen die rafels ook niet heel erg?
    Nog een gezellige meivakantie toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Bedankt voor je aanvulling. Tjah... de kerk was alleen decor ben ik bang, maar ja, misschien is het voor veel mensen al teveel van het goede. Maar toch, ondanks die scheiding....de Koning was toch ook altijd hoofd van de Hervormde Kerk? Ik weet niet hoe dat nu precies zit nu het PKN geworden is, maar hoewel verklaarbaar e.d. toch jammer hoor.
    Dank voor je comlimenten. Enneuh...ik denk dat geen enkel kleedje zo kan pluizen als dat schapenvachtkleed :-)Tot nu toe valt het mee met dat rafelkleed, er vallen wel eens hele, hele kleine draadjes af, maar niet zo heel erg. Mocht dat veranderen als het eenmaal ligt, zet ik het in een update!!
    Fijne vakantie, Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke bezige-bij post weer!
    Leuk dat jullie samen met dat lieve knulletje zo actief zijn.
    Dat hij zelfs al mag helpen bij het moestuin-gebeuren :-)

    Het bankje is schattig en de boom op de muur trouwens ook!
    Wat een creativiteit!

    DANK voor je KLEURRIJKE POST,

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je Suzanne,
    Ik lees jouw blog ook met plezier. Mijn internettijd is echter sterk afgenomen, dus van reageren komt niet veel, maar ik geniet er elke keer weer met plezier van. En qua bezige bij-gehalte...in de realiteit schiet mijn energie nog alle kanten op: van heel veel doen toen heel erg moe...nog even aanpassen en wennen, denk ik zo :-)
    Ik vond die foto van jullie tuin heel erg mooi, dat je jullie huis zo in de verte ziet: prachtig. Dat is toch het landelijke gevoel, waar ik diep van binnen nog steeds naar verlang en misschien dat, dat als God het wil ooit werkelijkheid zal mogen worden. Maar geen jaloezie hoor, haha, is jullie van harte gegund :-)

    Zeg ik terwijl er hier een muis vermoord wordt in de kamer, yeg...gauw maar eens even kijken.
    Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief dat je tijd hebt genomen om te antwoorden!
      Weet dat ik dat helemaal NIET verwacht,
      het is altijd goed hoor lieve Annemieke!

      Ik snap helemaal dat je weinig tijd hebt voor deze zaken.
      Je hebt wel wat belangrijkers gekregen dan dit :-)
      Dat lieve kleine knulletje heeft je nodig!
      De allerhoogste heeft je een bediening van het moederschap geschonken.
      En dat is zo waardevol!
      Dat gaat voor hoor!

      Ik weet dat de wereld anders denkt...
      ik bedoel...
      daar doet men dingen om er iets voor terug te krijgen.
      Ik wil/probeer niet zo zijn,
      en kom heel graag op je mooie blog.
      Maar dan niet om er iets voor terug te verwachten :-)
      Gewoon voor jou en je mooie blog!

      DANK dat je nog altijd van die gezellige, warme en creatieve posten plaats!
      Ik GENIET er met volle teugen van!

      Wat je verlangens betreft over landelijk leven...
      je mag ten alle tijde alles "VRAGEN" aan HEM!
      Maar HIJ weet wat GOED voor jullie is.
      De verlangens van je hart mag je altijd brengen aan ZIJN VOETEN.
      HIJ draagt zorg voor jullie toekomst,
      en gaat voor jullie uit.

      Wie weet...
      worden we ooit nog eens buren!
      Want bij ONZE VADER zijn alle dingen mogelijk!

      LIEFS, Suzanne




      Verwijderen
  5. he, heb je dan een kleed over? wij vinden pluisjes niet erg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahahaha, ik spreek je graag over een jaartje weer - of waarschijnlijk eerder. Maar is goed hoor, kom maar halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke post weer. Wat een leuk idee van dat spaarpotje! Ik denk dat het heel goed is om kinderen al vroeg proberen bewust te maken van geld, en waar je het aan spendeert. (volgens mij een beetje kromme zin, maar je snap t wel:-) )
    Die ragrug, doe je dat van katoenen stoffen of tricot lappen? Pas hoorde ik van iemand dat ze oude ( vooral kapotte) t-shirts kapot gescheurd/geknipt had en daar een rag rug van gemaakt had. Hij wordt wel echt heel erg leuk!
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi, Ik snap het hoor.
    Ragrug:Je kan ze van een combi van stoffen maken, van alleen katoen (de repen stof kan je gemakkelijk scheuren na een eerste knipje) of alleen tricot. Tricot rafelt niet zoals katoen, dus dat geeft een gladder resultaat denk ik. Eigenlijk is bijna van alles mogelijk.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Bevat de dvd van The West Ladies trouwens? Is het Engels goed te volgen?

      Verwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.