maandag 20 mei 2013

May Days



Nieuwe setting: alle kruiden beneden, groenten en bloemen boven op het dakterras.


Nieuwe setting: gezellig hoekje in de keuken.
 

Samen eierkoeken bakken.
 

Een nieuwe outfit. Collega's van mijn man hadden naast een prachtige ark van Noach van playmobil, nog een kledingbon gegeven. Die moest natuurlijk zo snel mogelijk verzilverd worden. Deze combi hoort eigenlijk niet bij elkaar, maar leverde toch een schattig plaatje op.


Zoon's haar begint nu te groeien. Ik ga kijken of ik het kan draaien. Daarvoor heb ik een stevig soort gel nodig. Ik probeer alleen zoveel mogelijk om producten met vaseline ofwel petroleum jelly's te vermijden. Zie hier de reden:



Petroleum jelly is a byproduct of oil drilling, and when you spread it on your lips, you end up eating it, which is essentially the same as drinking gasoline. Add up the amount of lip-gloss the average woman uses (and consumes) over a decade, and it equals 7 pounds. The European Union has banned many petroleum jelly products, and experts are concerned they could be linked to cancer. Women with breast cancer have twice the levels of hydrocarbons (substances found in petroleum jelly) in their breasts than women who haven’t had breast cancer. Steer clear of any products that list petroleum jelly or mineral oil on the ingredient list.     ~~~Dr. Oz

Vaseline is een bijproduct van de oliewinning, en als je het op je lippen doet eet je het uiteindelijk op. Dat is in wezen hetzelfde als dat je benzine op zou drinken. Bedenk daarbij dat  de gemiddelde vrouw in ruim 10 jaar ongeveer de hoeveelheid lip-gloss van 3,5 kg gebruikt . De Europese Unie heeft een verbod op veel vaseline producten, en experts zijn bezorgd dat ze kunnen worden gekoppeld aan kanker. Vrouwen met borstkanker hebben tweemaal het niveau van koolwaterstoffen (stoffen gevonden in vaseline) in hun borsten dan vrouwen die geen borstkanker hebben gehad. Alle producten die vaseline of minerale olie op de ingrediëntenlijst hebben staan zou u het best kunnen vermijden. ~ ~ ~ Dr oz

Dr. Oz is een dokter die in Amerika nogal bekend is en televisieshows verzorgt, hij is vast wel te googelen. 



Mijn vaselinevervanger heb ik van deze website gehaald:

  
Het Nederlandse recept luidt: 120 ml olijfolie en 2 eetlepels bijenwas. Daarbij kan je na het smelten van de was in de olie, nog wat geurolie toevoegen.  (Of 90 ml olie en 1 1/2 el was, etc.)


Doe was en olie in een pan, smelt op laag vuur de was. Giet het in een schone pot. Heb kokend heet water klaar staan om direct in de pan te gieten, zodat de restjes zalf direct in het water stollen en niet aan de pan blijven kleven. Bijenwas kan lastig te verwijderen zijn uit de pan.

Je kan  het ook au bain marie doen. Mij lukte dat niet omdat de zalfpot te goed geisoleerd was en ik geen ander potje bij de hand had. Met een gewoon potje zal het waarschijnlijk wel goed gaan.

Mijn vanille olie was op, dus heb ik geprobeerd of ik een klein beetje vanille suiker door de vaselinevervanger kon doen. Ik weet nog niet of dit uiteindelijk ook goed uitpakt, maar het recept zonder de suiker werkt sowieso erg goed. Behalve voor droge huid (niet voor donkere huid, daarvoor is de zalf te vet) is het dus goed te gebruiken voor kroeshaar. Maar eigenlijk alles wat vet en voeding nodig heeft, kan je er mee behandelen, denk bijvoorbeeld aan houten producten, zelfs de vloer! 


Klaar! Nu nog vloeibaar. Rustig laten staan en het zal steeds harder worden. En smeren maar!

Volgens mij heb ik het recept al eens eerder gegeven, maar deze keer vond ik de uitleg van dr. Oz erbij. Ik had gewoon al geen goed gevoel bij petroleum op huid of lippen, maar kon het verder niet uitleggen. Nu dus een duidelijk verhaal.

13 opmerkingen:

  1. Leuk om even bij je te lezen. Die rug-foto van je zoontje is grappig. Mooie kleertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. DANK voor je recept van VASELINEVERVANGER!
    Wat goed om dit te weten,
    Maar ook om dit soort foute stoffen zoveel mogelijk te mijden.

    O wat is het weer GENIETEN met jullie in de MAY-DAYS...
    Wat mooie maand hè!

    En de foto met jullie zoontje...
    om te smullen!
    Het is gewoon zo aandoenlijk,
    zo'n klein kereltje in zo'n snoezig pakje :-)
    Het lijkt wel een TROPEN-OUTFIT :-)

    Denken jullie nog wel eens terug aan de bijzondere reis die jullie hebben mogen maken,
    en de wonderlijke natuur (TROPEN) die jullie hebben gezien in Afrika?
    Wat gaat de tijd alweer hard hè!

    LIEVE GROETEN,Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Suzanne,
      Dank je wel. Ja, nu het mooi weer begint te worden denken we helemaal veel terug. Dan denk ik 'het lijkt wel Zuid-Afrika-weer' :-)
      Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen
  3. Hoi Annemieke!
    Echt toevallig, ik had het er pas over tegen iemand, maar kon me toen niet onderbouwen. Waar koop jij je bijenwas? Bij de eco/natuur/gezondheidswinkel? Hoe bevalt je dvd van the west ladies? Lijken me erg leuke/interessante dvd's. Wat ik me afvroeg, duren ze per dvd maar 40 minuten? (zag ik ergens) Of zitten er verschillende hoofdstukken o.i.d. op?
    Groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de bijenwas heb ik onderaan een reactie geplaats, maar de West Ladies: de DVD is idd niet super lang. Het is wel een heel unieke sfeer en je leert er ook best een aantal dingen van. Ik denk dat het vooral erg leuk is om er een paar te bestellen en er dan lekker voor te zitten. En als je geinspireerd bent en bepaalde dingen wil gaan maken, dan moet je de DVD er natuurlijk weer een keer in doen en dan de instructies opnieuw kijken. Al met al vond ik het de prijs wel waard! Tijdens deze DVD kwam het zaaien en kweken kort aan bod, waarna het maken van een thee, azijn, kruidenkwastjes, etc.

      Verwijderen
  4. Glad to see you in your new role as mother :) Beautiful...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allereerst; ik lees je blog altijd met veel plezier. Ik vind het erg inspirerend! Voor de 'droge' maanden gebruik altijd kokosolie. Droge lippen, handen en zelf voor pluizig, droog haar werkt het goed. Het is vrij prijzig maar je hebt er maar heel weinig van nodig. Het ziet er zelfs uit als lippenbalsem omdat het in gestolde vorm in de pot zit. Uiteraard gebruik ik het ook veelvuldig in de keuken. Het is geurloos en smaakloos dus als je niet van kokos houdt; dat maakt niet uit. Fantastisch veelzijdig natuurprodukt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Heleen, bedankt voor het delen van de tip. Kokosolie is hier idd ook een geliefd product!

      Verwijderen
  6. Wat heb je weer een leuk blog geschreven.
    Mooi dat nieuwe hoekje in de keuken. Het ziet er uit alsof het m'n oma's keuken van vroeger is.
    Je kleine ventje lijkt net een amish jongetje met die bretels en dat bloesje...schattig.
    Leuk dat recept...bedankt weer.
    Groetjes, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Annemieke,
    Wat een snoezig knulletje hebben jullie toch gekregen! Zo schattig, die kleine handjes overal op de foto's...echt heel mooi!!
    Ik wist al dat vaseline niet goed voor je is, maar mijn mannetje beweerd dat het heel goed voor de 'zwarte' huid is. In zijn land moest je het koken en dan waren de giftige stoffen er uit...hmm. Gelukkig heb ik hem nu aan de bio kokosolie (en alle kinderen ook). Ik ben heel erg allergisch voor van alles en kan alleen kokosolie gebruiken, gelukkig maar.. Hij heeft nu ook heel kort haar, dus daar hoeft niets speciaals meer mee te gebeuren, gewoon een beetje kokosolie en klaar is kees.
    Mijn idee is dat je enkel dingen op je lichaam moet smeren die je ook zou kunnen eten zonder dat het schade brengt. Want je huid is poreus en neemt stoffen op in je bloed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind ik ook een mooi principe - dat laatste. Kokosolie is een prachtig product, hier ook bekend idd. Haha, mooi verhaal hoor dat koken van de vaseline...zegt genoeg lijkt me.

      Verwijderen
  8. Hoi Annemieke,

    Leuk om jullie blog te lezen. Jullie zijn een mooi gezin!
    T. is helemaal blij om mee te mogen kijken naar Seth. Die ken ik van Afrika zegt hij dan heel trots.
    Dank je wel voor het recept ik ga eens kijken of ik dat ook kan maken. De vraag werd al gesteld maar waar koop jij je bijenwas?

    groeten van Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even een reactie op de vragen over de bijenwas. ik dacht dat ik al had gereageerd, maar dat was op een andere vraag over marseille-zeep in het blog over zelf wasmiddel maken.
    Eerlijk gezegd doe ik al zo lang met deze bijenwas dat ik al vergeten ben waar en wanneer ik het heb gekocht. Je hebt er telkens maar een eetlepel van nodig ofzo, dus ik denk dat ik het al 2 jaar heb :-)
    Mijn advies is om op internet via een webwinkel te kijken, zoals deze:
    http://www.natuurlijkeolie.nl/general/was.php
    Of in een (grotere) stad in reform-/ kruiden-/ natuurwinkels te kijken. En vooral ook even te vragen, soms liggen dingen als kokosolie en was op de onderste schappen of op een plek waar je het niet verwacht.
    Nu ik er aan denk..volgens mij komt mijn was van een kruidenwinkel genaamd Erica (in Gouda). Bijna zeker van.
    Succes allemaal! En...voor het geval je op internet bestellen aangewezen bent -> ik heb toen een lijstje gemaakt van producten die ik graag wil maken en de ingedrienten bepaald en zo in een keer veel gekocht. Ik heb toen geloof ik iets van 30 euro betaald, maar ik ben er al 2 jaar zoet mee en heb nog steeds dingen op voorraad. Op de lange duur misschien een goede optie. (Denk aan zelf deodorant, wasmiddel, body butter, scrub, etc. maken)

    Hartelijke groeten, Annemieke


    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.