zaterdag 20 april 2013

Zó anders, zó goed

Soms loopt alles zo anders dan je vooraf gedacht en gedroomd had. Maar toch helemaal goed!
Soms leer je om je dromen niet op te geven maar om  nieuwe dromen te dromen.


Daar moest ik aan denken toen ik een tijdje geleden tijdens het opruimen mijn borduurwerk weer vond.
Diezelfde middag begin ik weer te werken aan de zacht gekleurde rozen en de pastelkleurige letters van het ABC.
Net iets voor in een babykamer, dacht ik destijds. Dat is alweer zo'n vijf jaar geleden. 


En nu, anno 2013? Nu zit ik op de bank, mijn 'babykamer-borduurwerk' in mijn handen, met grote bruine ogen die geboeid kijken naar de naald die door de stof gaat, verdwijnt en weer naar boven prikt. En kleine bruine handjes die de naald proberen te pakken en mamma helpen. Zo anders dan ik vijf jaar geleden gedroomd en gedacht had. 
Zo veel beter <3
Gods plan is het beste!



 Jesaja 55: 8-9
 Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten,
en uw wegen zijn niet Mijn wegen,
spreekt de HEERE.
Want zoals de hemel hoger is dan de aarde,
zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen
en Mijn gedachten dan uw gedachten. 
 
 
 Jer. 29: 11 Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.  
 
En dat borduurwerk dat veel te meisjesachtig is voor zo'n grote knul en veel te liefig baby-achtig pastel voor een peuter? Die komt gewoon ergens op een ander plekje in huis, als het ooit af komt. Meestal duurt dat een aantal jaren bij mij, want met borduren geldt een ding: geen haast hebben en er met plezier en geduld aan werken. En uiteindelijk komt het wel een keertje af !


 En bij die laatste foto ( en vaak als ik borduur) moet ik denken aan die mooie vergelijking die Corrie ten Boom maakte over een borduurwerk of weefwerk wat van de onderkant vaak zo lelijk en warrig is, maar dat God ziet wat zich aan de bovenkant vormt, waar wij alleen de onderkant zien. Ik vond twee mooie gedichten hiervan op christenleven.blogspot.nl:

'Mijn leven is een weefsel
tussen mijn God en mij.
Niet ik kies uit de kleuren;
heel doelbewust werkt Hij.
Soms weeft Hij er verdriet in
en ik, door onverstand,
vergeet; Hij ziet de boven-
en ik de onderkant.

'Als 't weefgetouw zal rusten
en de spoel niet meer schiet om,
zal God het doek ontvouwen
en verklaart Hij het 'waarom'.
Hoe nodig donk're draden
zijn in des Wevers hand
naast goud-en zilverdraden.
Zó komt zijn plan tot stand'.
- Corrie ten Boom
 
 
Corrie ten Boom als meisje(staand)
 
En een onbekend auteur schreef:
 
Het gaat vaak niet zoals wij willen,
we begrijpen niet dat het zo moet,
we kunnen niet altijd zeggen,
wat God doet, ja dat is goed.
We kunnen niet begrijpen
dat God alles overziet.
Wij zien slechts ons eigen deel,
ons eigen leed, meer zien we niet.
God ziet van het borduurwerk
ook de bovenkant.
Wij zien slechts draden en knopen
dus alleen de onderkant.
God houdt heel het borduurwerk
veilig in zijn hand.
Hij weet hoe het worden moet
Hij ziet de boven- én onderkant.
Al struikel je over draden
en gaat het niet zoals je wil,
vertrouw toch maar op God de Vader
zijn weefgetouw staat nooit stil!

6 opmerkingen:

  1. Mooi Annemieke! fijn dat je het zo mag zien. Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzondere post! Goed weekend en een gezegende zondag! Groetjes Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi Annemieke, die woorden uit Jesaja en Jeremia.
    Prachtig borduurwerk wat je nu "samen" met je lieve zoon mag afmaken.
    Ja God's plan is altijd het beste plan als wij het maar willen zien hè?
    Bedankt weer voor dit mooie en ontroerende blogbericht!

    Lieve groet, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben diep geroerd.
    Groet Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe lief en diepgaand...
    die kleine handjes door die van mamma heen,
    om te HELPEN natuurlijk!
    Wat heb je een prachtige blog geschreven,
    met van die hele mooie foto's erbij!

    En dan GODS WOORD daaraan toegevoegd!
    Onze liefdevolle Vader had dit plan voor jullie al weggelegd.
    ZIJN GEDACHTEN waren daar al heel lang mee bezig,
    dit plan werd in uiterste precisie voorbereidt!
    Hoe wonderlijk mooi is dit!

    Toen jullie het je nog niet eens voor konden stellen...
    werd dit kleine mannetje al GEWEVEN in de MOEDERSCHOOT
    (zie Psalm 139)
    Mooi hè...
    dat onze Vader het zo heeft laten beschrijven in ZIJN WOORD!
    "GEWEVEN"...
    En nu zit dit kleine kindje naast je op de bank,
    uit het VERRE AFRIKA!
    Geweven, en toebereidt om in jullie warm huisgezin een plekje in te mogen nemen!
    HOE GROOT is ONZE GOD!

    LIEFS, Suzane

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt het prachtig verwoord! Ik vind de foto's ook heel mooi..maak alsteblieft heeeel veeeel foto's..ze worden zo snel groot!!

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.