zaterdag 6 april 2013

Naar buiten: zaaien en frituren met petroleumstel

Koud bleef het deze week, maar met het zonnetje erbij waagden we ons toch al veel meer buiten. Een voordeel aan de stad is dan weer dat de wind geen vrij spel heeft in de tuin en het dus al snel warmer aanvoelt.

 
Halverwege de week bezochten we het vissersdorp van mij man voor het adoptiefeestje van ons (eveneens geadopteerde) neefje. Door de televisieserie 'De Urker Vissers' had ik al dagen enorm trek in gebakken schol en tong met echte Urker viskruiden. Op de terugweg naar huis dus visjes meegenomen (oei, de vis wordt duur betaald!! ;-) en de dag erop heeft manlief ze lekker gefrituurd op het oliestel buiten.


 Dit bleek een uitkomst. Normaal ruikt ons hele huis dagen naar de vis, maar nu was dit bijna niet meer het geval. Met drie lonten werd de olie ook loeiheet, dus dat was een succes. We maakten er echte Urker rijstepap bij en aten dus op donderdag echte zaterdagse kost. Onze anti-zoetekauw, luste het allemaal prima - maar dan wel zonder suiker in zijn rijst. Echt smullen was het.


En nu onze eigen variant van het Pinterest-idee... Zo lief, al zeg ik het zelf <3



Vandaag heerlijk buiten en binnen met ons tuintje bezig geweest. Deze keer met een extra paar handjes erbij. 


Dit is het tweede jaar dat ik van zaadjes, plantjes op wil kweken. Omdat je toch weken tegen die zaadjes - later plantjes- aankijkt, heb ik vrolijk bedrukte bekertjes gekocht. Voordeel was dat ik daar ook direct op kon schrijven. 









 Ik heb nog veel over om te ruilen, dus hierbij een oproep: als je de volgende zaadjes kunt ruilen tegen: munt, tijm, rozemarijn, oregano, andere soort bascilicum, anijs, lavendel, courgette, aubergine, groene asperges, stevia, lemon verbena, kleine flespompoen, spinazie of artichok.



 Ik heb hier (aangebroken -dus half gevulde- en onaangebroken nog helemaal gevulde) zakjes zaadjes van:
balkon tomaat - 2013
ui - 2012
pot tomaat - 2012
bosui - 2012
basilicum biologisch-2012
salie - 2012
komkommer - 2013
aardbei - 2012
prei - 2012
biologische tomaat - 2012
bieslook - 2012
oost-indische kers - 2012 (voor in de salade of om te vullen)
gekrulde peterselie - 2012
koriander - 2012
paprika - 2012
pompoen -2012 (zelf bewaard van biologische kleine pompoen)

Een deel is van biologische merken, van Oranjeband en van de Hema. 

Het mooist is natuurlijk als je in de buurt van Gouda woont, dat we het gewoon even ruilen, maar via de post kan ook. Ik heb alleen geen tijd om heel vaak naar het postkantoor te gaan (heb geen idee hoeveel reacties dit oplevert) maar een paar keer kan wel. 


Wat ik ook graag nog eens wil proberen zijn:
-champignons kweken
-knoflook binnen kweken
-zoete aardappel opkweken van stekjes van een oude zoete aardappel. Als iemand hier goede ervaringen mee heeft, hoor ik dat graag! Je kan hier bij de kwekers geen zoete aardappelstekjes kopen omdat het niet zo'n populaire groente is in Nederland. En de biologische aardappels die ik geprobeerd heb te stekken lukten nooit, waarschijnlijk omdat ze bewerkt zijn met een poeder om niet uit te lopen. Zelfs de biologische zoete aardappels lukten niet. Dus als iemand hier wel succes mee heeft gehad, hoor ik dat heel erg graag! Ik ben echt gek op zoete aardappel en zou ze graag zelf willen kweken!



Verder doe ik een experiment met chillie. Ik wil plantjes kweken van zaadjes, maar vraag me af wat de beste manier is. Ik heb een zelf gedroogde chillie geprobeerd (van een bami-pakket, gewoon laten liggen totdat het helemaal ingedroogd is en de zaadjes los binnenin rammelen), kleine voorgedroogde chillies en piri piri. Ik verwacht dat de piri piri het, het slechts zal doen, aangezien deze gemalen en wat beschadigd kunnen zijn. Ik heb drie verschillende bekertjes neer gezet en ben benieuwd naar het vervolg!



Ondertusen vond ik Lena opeens in de wasbak. Oeps dat was niet de bedoeling! Gauw even fris water geven, zodat ze weer als een nette kat uit haar bakje kon drinken. 


 
Het is een fijne zaterdag voor ons vandaag! Een goed weekeinde nog allemaal!

8 opmerkingen:

  1. Hoi Annemieke,
    Wat een goed idee om vrolijke potjes te gebruiken voor je zaaigoed! Ik ben dan weer zo krenterig (of duurzaam natuurlijk ;)) om lege biogardepotten te vullen met grond en zaadjes. Maar dat staat best rommelig. Ik zou ze natuurlijk kunnen opleuken met vrolijke wikkels (ben ik altijd van plan), maar daar komt dan nooit van.
    Ik heb zelf goed courgettezaad, waar ik een gedeelte van gebruik, maar de rest zou ik met je kunnen ruilen. Bosui en/of tomaat, maakt niet uit welke. Mijn tomatenzaadjes komen niet op, helaas. Ik heb trouwens ook nog zaden van een apart soort zonnebloem, teddybeer heet-ie, zoiets dan. De bloem ziet er erg speciaal uit. Als je dat leuk vindt, zou ik dat ook wel kunnen ruilen.
    Ik hoor het wel.
    Fijn dat je zo geniet met je kleine man. Zou hij al snappen dat er iets uit die zaadjes moet gaan groeien?
    Ook een goed weekend gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  2. Mijn plantjes gaan maandag in de koude buitenbak en de tomaten en paprika plantjes laat ik (uit ervaring wijs geworden) maar lekker op de vensterbank. Die heb ik in blikken en glazen potten gezet met een stukje zwart/wit geblokt tafelzeil erom geniet en een leuk zwart strikje. Ook iets gezelliger dan een kaal blik. Bij de action kun je paketjes kopen met keukenkruiden, die staan bij mij in een mandje. Oregano, Basilicum, Tijm, Rucolo, Peterselie, Lovage. Daar heb ik ook mijn kweekbakjes gekocht, die ik vul met plastic weggooibekertjes. Als deze lading in de buitengrond zit, wil ik weer nieuwe zaadjes opkweken, of ik ga naar de markt, daar kun je ook hele mooie plantjes kopen voor 10cent, en dan heb je weken eerder lekker groente uit de bak. Vorig jaar heb ik zelf na de zomervakantie daar nog slaplantjes gehaald en later gegeten. Volgende week laat ik je even weten wat ik nog heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je zoveel plantjes in de (sier)tuin kwijt kunt! Ik heb wel een moestuintje (een braakliggend grondje achter ons huis langs een sloot van het parkje)maar dat is manliefs'eldorado en wij hebben miljarden naaktslakken.. Dus ik ben vorig jaar eens gewoon in de achtertuin aan het experimenteren gegaan. Nu is de achtertuin koud want wij zitten aan de rand van de stad, tegen een kanaal en weilanden aan en de wind waait er lekker overheen...
    Maar toch; sla doet het prima aan de schutting (naaktslakken schijenen niet te klimmen tegen schuttingen, hoera!) en in het zonnige voortuintje hebben we een weelderige druif die dit jaar helaas heel veeel schimmel had op de vruchten maar toch wel veel vruchten droeg en een kersenboompje. Ook pepers willen hier goed, maar ik zaai ze niet zelf maar koop een plantje op de markt. Ik kreeg twee jaar geleden een mini komkommerplantje en die deed het ook super in een pot. Lekker voor jullie niet-zoetekouw! Onze zonen keken de komkommertje er bijna áf!
    Hier heb ik al geraniums en kalabassen gezaaid. Maar die kalabassen groeien als gekken, ze moeten eigenlijk al naar buiten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Genoten van je nieuwe post en mooie foto's. IJverig mamaatje hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke foto, die van die twee handen. Bijzonder!
    Heerlijk, dat voorzaaien! Ik hoop dat jullie er een rijke oogst van mogen hebben!
    Heb hetzelfde petroleumstel als jullie hebben. Alleen nog nooit gebruikt. Gebruik jij er petroleum in of olie? Iemand zei pas dat hij/zij(weet niet meer wie het was...) het gewoon met lampolie deed. Toch eens gaan proberen van de zomer! :-)
    Haha, die poes! Wat een droppie! Gaat het goed tussen Seth en de poes? Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marike,
      Ja hoor gewoon met lampolie (supermarkt, blokker, e.d.)Lonten kan je via internet of in sommige winkeltjes nog kopen. Gaan best lang mee! Met Seth en de poes is het echt koek en ei. Dat is zo snel gegaan, echt mooi om te zien!
      Groetjes,
      Annemieke

      Verwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.