donderdag 25 april 2013

Buitenleven en familieavond

 


Lekker weer. Dat betekende fietsen, buiten spelen met zand en water en pompoenplantjes in potten planten. Morgen een koufront, dus nog even nagenieten. Voor Seth is lekker vies worden met zand nog een beetje een vreemde beleving. Het liefst maakt hij de hele tijd zijn handjes schoon, maar zijn mamma moedigt hem aan dat het niet geeft om vies te worden van zand en grond. Met succes want aan het eind van de dag was het een behoorlijk zanderige bedoening. Natuurlijk is het niet mijn bedoeling dat mijn zoon zich expres heel vies gaat maken, maar ik wil ook niet dat hij nog geen plantje in de grond durft te zetten om bang te zijn voor vieze vingers, vandaar mijn aanmoedigingen en geruststellingen :-)


Er komen al knoppen in de aardbeienplantjes


 
Het dakterras moet nog wel flink aangepakt worden, maar het is al een fijn begin dat er nu weer plantjes in de grond zijn gegaan!



 O ja, en om alvast vooruit te blikken op de tijd dat de kleine plantjes in de keuken echte kruidenplanten zijn: deze DVD van de West Ladies kwam uit Engeland. Ik moest er even op wachten, maar uiteindelijk kwam het voor nog geen 12 euro zonder verzendkosten helemaal uit de UK! (Via http://www.bookdepository.co.uk/) Erg inspirerend met mooie ideeen voor onder andere kruidenazijn en kruidenboters.



 Salie, overgebleven van zelf opgekweekte plant van vorig jaar


Vanavond family night. De allerallereerste. Vandaag even gebrainstormd, er staan nog wat vragen open, maar de eerste avond was toch al een echt succes! We gingen extra vroeg eten om daarna direct aan de familieavond te beginnen. het was onze grote wens om één avond in de week apart te houden voor ons gezin om extra speciale dingen te doen en eventueel direct iets over God te leren. Toen we net in Nederland waren, vroeg ik mij af of je wel familieavond kon houden met een peuter, maar een paar keer een aantal uurtjes op voornamelijk Pinterest bracht mij tientallen en tientallen ideeen voor activiteiten.



Vanavond wilde ik graag iets doen met Koninginnedag. Zelf ben ik enorm groot fan van Koninginnedag. De sfeer, de rommelmarkten, de Koningin op televisie en nu dus de kroning van de Koning, oranje tompouchen, buiten zijn, de gekke dingen die mensen doen om maar van alles te verkopen en de vrolijke kleding die iedereen draagt tot de wapperende vlaggen: ik houd van Koniginnedag!


Vroeger mocht ik als klein meisje mijn fiets altijd versieren. Eerst schoonmaken, dan slingers eromheen en als klap op de vuurpijl blikjes achter de fiets. Met het voornemen om op Koninginnedag vroeg op te gaan om lekker rond te crossen met de blikjes, viel ik dan in slaap. Maar volgens mij is het mij maar één keer echt gelukt om vroeg uit bed te gaan en herrie te maken :-) 

Graag wil ik Seth ook alvast een beetje meenemen in de feestvreugde. Seth heeft nog geen fiets, dus knutselden we op onze eerste familieavond een echte oranje kroon met bling bling steentjes. Daar is onze knul echt gek op. En nu kon hij dan ook eindelijk oorbellen op zijn oor plakken, want normaal kijkt hij altijd zo jaloers naar die van mij. Na het knutselen en pret maken met de steentjes (pappa moest een beetje tegen zijn zin ook 'oorbellen') en gekke foto's maken, kreeg Seth een heel klein bakje oranje chips (het was net een half uurtje na het eten, maar goed, dat was voor de extra speciale sfeer van de avond) en las ik een verhaaltje van Jip en Janneke die koning en koningin gingen spelen. Daarna nog wat filmpjes op youtube gekeken over Koninginnedag en een grote oranje truck en toen danken voor de mooie avond.



Rond 20.00 uur waren we klaar. Helemaal niet zoveel later dan anders en met hopelijk een start van een mooie familietraditie. Uiteraard zit er wel wat werk in zo'n avondje, maar het was het helemaal waard. Bovendien is het voor Eize ook leuk om door de week 'echt iets te doen' met elkaar, i.p.v. eten en direct op bed gaan.

9 opmerkingen:

  1. Ik stond nog te denken aan je vanmiddag, terwijl ik buiten bezig was. Vroeg me af hoe het met jullie ging, en prompt vanavond een nieuwe post!
    Wat heerlijk om zo een familynight te hebben! Hoe gaat het met het Nederlands?
    Ik hou ook zo van de Koninginnedag, die rommelmarkten.. Oude boeken snuffelen.. Zingen op de markt.. Saamhorigheid op zo'n dag.. De vlaggen die wapperen, heerlijk! Alvast een goede Kroningsdag toegewenst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Seth,

    wat heb jij een mooie hoed heb je gemaakt! En die oorbellen vind ik ook wel mooi. Leuk hé stickertjes plakken! En ik vind chips ook lekker als ik met mama in de winkel ben roep ik altijd chippies eten!! High five Joshua

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Joshua,
    woon jij een beetje in de buurt van ons? Dan is het misschien leuk om eens samen te spelen!
    Groetjes,
    Seth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Seth een half uurtje met de auto dat is vlakbij zegt mama. Leuk een keer samen spelen!!

    Groetjes Joshua

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hebben jullie ons mailadres nog? Anders zet ik 'm even hier in een reactie en als jij dan zegt dat je het gezien hebt, haal ik 'm er weer af. Groetjes, Seth en zijn mamma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn, weer een blogje van jullie!
    Wat is kleine Seth toch een mooi mannetje, om verliefd op te worden! Meid, wat ben je er druk mee, met al die leuke plannen en activiteiten voor jullie gezinsavonden, zo leuk! Ik merk dat mijn peuter ook niet echt iets van koninginnedag begrijpt, maar er zijn genoeg leuke dingen waarmee je ze toch mee kan laten doen! (wat jij ook al liet zien!)
    Misschien een domme vraag maar kan Seth jullie echt al begrijpen en verstaan? Nu weet ik dat kleine kinderen een nieuwe taal heel snel oppakken, maar hoe ging dat in het begin? Sorry als ik te nieuwsgierig ben...
    Ik wens jullie een superfijne koninginnedag toe! Lieve groet, Sannepan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Sannepan,
    Ja leuk he dat ze gewoon lol kunnen hebben zonder dat ze precies weten waarom nou precies de kleur oranje en wat een koning eigenlijk is...haha. Nee hoor is niet nieuwsgierig, de taal gaat echt heel snel. Hij begrijpt ons 95 % vd tijd hebben wij het idee, dus dat gaat prima!
    Groetjes,
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We hebben jullie een mail gestuurd!

    Groet Joshua en Marieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.