maandag 25 maart 2013

Update Rag Rug & Paasweek

Update rag rug: het eerste begin is er! Gelukkig gaat het haken (als je de stofrepen eenmaal hebt) supersnel. Want veel tijd heb ik nog niet over ;-)



Verder hebben we vandaag schoon gemaakt. We wilden heel graag Seth hierin betrekken om hem zo jong mogelijk te leren dat een ander helpen leuk kan zijn. Maar dat 'helpen' is vooral symbolisch ;-) Eén moment niet gekeken en de droge handdoek lag onder in de emmer water en de vloer was een meter in de rondte kleddernat, haha. Maar Seth voelde zich supergroot, zo goed als hij mamma en pappa hielp. Ook had hij samen met zijn pappa een mooie bos rode rozen  ( en een witte voor het nieuwe jaar) voor mamma gekocht, want het is mijn verjaardag vandaag.  Een hele bijzondere. Zonder visite en dergelijke (vanwege de hechtingsperiode) maar wel met mijn super lieve mannen en ontbijt op bed, bloemen, taart en cadeautjes en 'happy birthday'.



De hele middag staat hier al youtube op met liedjes (en verhalen) van Pasen. 
(kids pasen)

En dan direct een oproepje: wie weet er leuke betekenisvolle Paasactiviteiten om met peuters te doen? Ik vind het best lastig. Als je niet eens weet wat dood en levend is e.d. hoe kan je dan ook maar iets begrijpen van Pasen? En we zitten qua taal nog vrij basaal. Aan de andere kant...je hoeft ook nog niet alles te begrijpen om toch met de Paasgeschiedenis bezig te zijn en daarbij een basis te krijgen waarop later weer verder gebouwd kan worden. Ik heb vorig jaar 'Opstandingsbroodjes' gemaakt op school, alleen lust onze zoon geen zoet...dus we kunnen het proberen, maar ik denk dat hij er niet veel om zal geven. het is echt even zoeken...vandaag wilde ik een 'palmtak' (palmpasen) knutselen, maar daar had Seth geen zin in. Nou ja, forceren helpt ook niet, maar als iemand nog andere ideeen heeft, dan hoor ik het graag! Misschien zit er iets tussen waardoor we op een leuke, crea manier Gods geschiedenis kunnen overdragen.

Hartelijke groeten,

Annemieke

16 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je verjaardag Annemieke! De eerste als moeder; bijzonder.
    Ik wens je veel mooie en gezonde jaren toe met Eize en Seth om je heen.

    Gr. Suzanne

    Ps. Die bovenste foto... Smelt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik was je Rag Rug foto's vergeten. Shame...
      Ik doel natuurlijk op die ontzettende schattige foto van Seth bij de bloemen!

      Verwijderen
  2. Ha Annemieke, van harte gelukgewenst met je verjaardag! Ik wens je Gods zegen toe voor je nieuwe levensjaar, met je beide mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een heel goed nieuw jaar toegewenst met z'n drieën.
    Groetjes Marieke J.
    Ps. Over Paasactiviteiten voor kleine kinderen heb ik geen verstand, ik zit nog niet in die fase...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Annemieke! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een lekkere, rustige en fijne verjaardag zo! Van paas activiteiten weet ik niet echt iets. Wat ik wel deed (in Oekraine in een weeshuis) gewoon paasliederen zingen in het NL of in het hongaars (we hadden wel wat teksten van bekende liederen). Zeker als je zoon muziek/zingen fijn vind is dat natuurlijk heel fijn om te doen! En zoals mij altijd gezegd is toen ik klein was: zingen is 2x bidden. Een gezegend nieuw levensjaar toegewenst met allen die je lief zijn!
    Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag toegewenst.
    De rag rug gaat al heel goed vooruit zie ik !!
    Wat een prachtig boeket zeg en wat een leuke foto van Seth !!
    Een hele fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Misschien kun je het Paasverhaal naspelen met legopoppetjes of playmobielpoppetjes? Of heb je die misschien nog niet? Misschien lenen bij de speel-o-theek? Het is heel beeldend.
    Veel geluk gewenst met jullie mooie jongetje, en ook veel sterkte. Net moeder zijn is zeeeeer intensief en nogal heftig (en heel erg mooi).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Annemieke,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Heel veel zegen toegewenst in je nieuwe levensjaar en voor het eerst als moeder! Heerlijk mannetje, wat geweldig dat we er zo van mee mogen genieten! Pasen, tja, onze zoon is 3,5 en dat jaar, vergeleken met vorig jaar, maakt echt het verschil. Vorig jaar snapte hij geen biet van Pasen, nu vraagt hij de oren van mijn hoofd. Vooral het thema sterven is hier erg actueel...wanneer, waar, wie, hoe...best pittig! Zingen, zingen, zingen, dat is echt het beste wat je kan doen. Elly en de wiebelwagen is hier veruit favoriet en het is ongelofelijk wat hij daarvan oppikt. Ook de kinderbijbel van Laura Zwoferink is hier populair, heel beeldend, niet te veel tekst, maar wel duidelijk. Tja...ondanks dat het niet bij christelijk Pasen hoort, vond onze zoon eieren schilderen helemaal te gek, heeft hij zelfs onthouden van vorig jaar. Ik heb hem uitgelegd dat het bij lente hoort en bij nieuw leven. En nieuw leven, dat hoort toch weer bij Pasen...
    Succes! En geniet! Groetjes, Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag ;-) Onze tweeling doet ook nog niet echt mee met de paasactiviteiten, maar ze vinden het wel leuk om te kijken/helpen. Je zou bijv. samen een mooie kleurplaat kunnen kleuren van Pasen, een verhaal voorlezen, samen een paastaart maken. Met onze oudste doe ik wel meer activiteiten zoals voetwassing op witte donderdag, het huis donker maken op goede vrijdag en van veel dingen vasten, naar de ezelboerderij de zaterdag voor palmpasen, opstandingsbroodjes maken etc. Zij snapt dit veel beter dan de tweeling (die even oud is als Seth). Zij vinden het het allerleukste als ik prentenboeken voorlees. Waar je wel kunt kijken voor leuke ideetjes is http://familynight2012.blogspot.nl/

    Groetjes weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd met je verjaardag. Bijzonder om voor het eerst als moeder jarig te zijn he?!
    Seth is nog erg jong om begrippen als pasen te leren.
    Wat ik deed met mijn meiden was veel zingen en muziek maken, prentenboekjes voorlezen, en misschien kan je een 'kijk-tafel' maken? Ik heb hier een linkje van een idee: http://bijbelinbeeld.blogspot.nl/ Zo word het heel tastbaar voor hem. Maar verwacht niet teveel concentratie hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dit moet wel heel bijzonder voor je zijn. Jarig zijn met je mannen om je heen. God is zo goed.

    Veel zingen met Seth!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi,
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Zo te lezen is het erg gezellig geweest met je mannen! Leuk hé dat schoonmaken. Joshua presteert het nog elke keer om zijn armen in het sop te steken als ik me even omdraai :-)
    Groet Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Annemieke,
    Van harte gefeliciteerd met je superbijzondere verjaardag! (deze zul je nooit meer vergeten!)
    Wat een lieve familie heb je toch, zo'n prachtige bos bloemen en dan die éne witte..leuk idee hoor!
    Ik denk dat je voor een driejarige nog niet zo veel kunt met pasen. Het is meer het uitleggen dat het lente wordt, chocolade-eitjes verstoppen en zoeken (gewoon samen, dan snapt hij het en heb je gezellig lol) en je zou eens op pinterest kunnen zoeken. Ik heb zelf ook een pasen board en daar staan wel wat simpele knutsels op. Ik ben bang dat Seth nog niet iets snapt van waar het met pasen om draait maar je kunt wel de blijdschap overbrengen!
    Nou nog heel veel plezier en een fijn paasfeest toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor de felicitaties en alle adviezen en tips. Daar zitten zeker bruikbare tussen. In ieder geval zingen dus!! Misschien een beetje in het voren maar volgend jaar hoop ik net als Marjolein een lentefeest en Paasfeest te doen, zodat we de eitjes/ chocoladehazenpret e.d. niet hoeven te missen maar dat het ook niet helemaal overloopt in Pasen. En dan met Pasen waarschijnlijk een soort kijk-doetafel en het naspelen vond ik ook een leuke. Heel erg bedankt dat jullie de moeite namen om te reageren, ik denk dat ik volgend jaar bij leven en welzijn dit blogje er nog eens bij ga pakken om de tips weer opnieuw te zien :-)
    Groetjes, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je zult zien dat je gedurende het jaar nog veel ideetjes tegenkomt! (wel even opslaan natuurlijk...)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog van Harte Gefeliciteerd lieve Annemieke!
    Gods rijke zegen toegebeden over dit nieuwe levensjaar!
    Wat zal dit een bijzondere verjaardag geweest zijn,
    voor het eerst als "mamma"
    Wonderlijk hoe je leven kan veranderen in korte tijd...
    Als ik naar de foto van jullie knulletje kijk en de rozen... :-)
    zo snoezig :-)

    LIEFS, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.