donderdag 21 maart 2013

Rag Rug en Duggar Dinner

Sneller dan ik dacht kan ik de dingen die ik leuk vind om te doen, integreren in ons leven met onze zoon. Seth is vandaag precies 25 dagen bij ons.Van de week met pappa het kippenhok uitgemest. Hij was helemaal niet bang voor de kippen! En de kat went ook al. Soms durft hij de kat zelfs te aaien...



 Rijst voeren...geen probleem.


Vandaag hebben we lekker gezwommen en bij die ene grote bekende Amerikaanse fastfoodketen gegeten. Met uitzicht op de rotonde naar de snelweg. Niks landelijks aan, maar mijn kleine man genoot! En daar waren we erg blij mee want inmiddels is ook wel duidelijk dat het soms best wennen is voor onze kleine man.


Op weg naar huis was Seth al snel in dromenland en ondertussen slaapt hij alweer zowat 2 uur lang op de bank. Tijd genoeg dus om de nieuwste aflevering van '19 Kids and Counting' (Duggar Family) te kijken die net weer gestart is in Amerika. Daarna een verwoede poging gedaan om dat ene blog weer terug te vinden waarop ik het idee had gevonden om een ragrug (restjeskleed/ voddenkleed) te maken. Uiteindelijk vond ik het weer terug en nu weet ik hoe ik de repen stof aan elkaar kan knopen tot een grote bol. Ik heb zelfs al een beginnetje kunnen maken. Mijn bedoeling is om een grote rag rug voor Seth's kamer te maken.

Hier komt mijn inspiratie vandaan:










 Met behulp van dit filmpje kon ik bollen stof-wol maken:


 En dit is mijn start:





Gisteren 'Tater Tot Casserole' van de Duggars gegeten en extra gemaakt voor de vriezer. Je-weet-wel (als je de serie gevolgd hebt, tenminste) dat gerecht dat ze al vanaf de eerste aflevering klaarmaken en al een paar keer uitgelegd hebben. Ik heb het een tijdje geleden al aangepast naar een Nederlandse versie. Toen was het een hele klus om uit te zoeken wat nu eigenlijk 'tater tots' zijn....aardappelkroketjes dus :-) Normaal gesproken houd ik erg van koken 'from scratch', dus vanaf de basis, dat is dit helemaal niet...maar toch wel erg lekker en gemakkelijk (en goedkoop) om met een grote groep van te eten. Voordat we naar Zuid-Afrika vertrokken heb ik het ook voor de familie gemaakt. Omdat wij andere merken soep e.d. hebben dan in Amerika, moest ik het wat aanpassen. Dit is mijn recept geworden:

- 1 blik champignonsoep (bijv. lidl)
-1 blik kippensoep (bijv. lidl)
- 1 zak aardappelkroketjes (bijv. lidl)
- 500 gram gehakt of tartaar (op de foto's zie je dat ik 300 gram heb voor 2 schotels, maar dat was wat weinig)
- 3 uien
- peper, zout, beetje nootmuskaat
 - (light) kookroom

Lekker met gekookte sperzieboontjes!

De oven is voorverwarmd op 180 graden celcius.
Eerst bak ik de uien, daarna gaat het gehakt en de peper, zout, nootmuskaat erbij.



Het gehaktmengsel gaat in de ovenschalen.



Daarbovenop komt de champignonsoep.



Daarbovenop de kippensoep, ziet er nog niet al te smakelijk uit ;-)


Je kan zelf kiezen of je de soep wilt zeven of niet (of voor de helft).


Ik was deze keer de room vergeten, maar als je wel kookroom hebt, dan is dit de stap om deze er doorheen te roeren. Wel zo lekker! Sowieso de soepensaus even door elkaar roeren van boven.


Nu de aardappelkroketjes erbij doen. Nog extra soep toevoegen en de aardappelkroketjes goed onder de saus drukken. Het is de bedoeling dat ze onder de saus liggen, dit kon nog net, maar het mag best iets meer onder saus staan.



Dan ongeveer een uur in de oven op 180 graden celcius. Halverwege even afdekken met bakpapier of folie, dat is vooral belangrijk als de saus niet zo dik bovenop de aardappelkroketjes ligt, dus naar eigen inzicht doen.




En dan ben je klaar en kan je de Duggar-smaak ook proberen!

13 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker makkelijk uit! En dat het er nog niet al te smakelijk uit ziet klopt helemaal haha :-) Maar het zal ongetwijfeld lekker zijn, de combinatie klinkt wel erg goed!
    Wat heerlijk dat jullie kleine man al zo goed kan wennen! Wat vind hij van zijn kamer? Gek zeker voor hem, dat hij nu niet alles meer hoeft te delen! Gaat het communiceren goed? En leert hij al wat NL woordjes? Geniet ervan, en succes met je rag rug! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verhaal weer.
    Recept ziet er erg lekker uit. Wij doen ook weleens een rijstrecept met soepen gemengd hier/ Heerlijk.
    Tater tots kun je ook zelf maken. Vond het recept op:tasteandtellblog.com op 8 augustus 2012.
    Leuk wel he, die Duggars.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellige blog weer van jou!
    Leuk, Seth bij de kipjes en met pappa mee.
    Maar wat kan ik me goed indenken, dat het allemaal zo wennen is.
    Het komt vast goed, maar heeft tijd nodig.

    Een lekker recept geef je ons mee. Ik moet er alleen even mee wachten, want mijn oven is ermee gestopt. Jammer hoor!

    Veel succes met je 'stofjes-kleed'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto van papa en Seth bij de kipjes. Dieren kunnen dan een goed 'verbindingstuk' zijn he?!
    Hoe vind Seth de kou? En zoals een voorganger al vroeg; hoe vond hij zijn mooie kamertje?

    Dat het wennen is, is logisch. Geef het ruim de tijd voor jullie alledrie. Drie verschillende persoontjes, dus drie verschillende manieren om het allemaal een plekje te geven.
    Heerlijk om te lezen dat je zo geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke foto's. Seth vindt het zo te zien erg leuk.
    Wat lekker hè zo'n slapend kereltje !!
    Dat kleed ziet er heel leuk uit en wat handig om op zo een manier resten stof op te maken. Dat recept ziet er werkelijk heerlijk uit.
    Een hele fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een liefde spreekt er weer uit je blog! Ik ben een stille "mee genietster" van je blog ;) Wat zal Seth later terug kunnen kijken op een gelukkig leven!
    Heb ik toch even gemist dat de Dugars weer begonnen zijn. Zit me ook af te vragen of ik deze al niet gezien heb. Welke zender kijk je?
    Fijn weekend!
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marleen, Leuk dat je reageert. Nee, niet op Nederlandse TV. Ik kijk op youtube: Duggars in Japan en China is net gestart in de VS en daar zijn mensen die ze op youtube zetten. Tik bijv. Duggars do Asia/ Duggars Tokyo/ Duggars Kyoto/ 19 KIds and counting Tokyo etc. Er zijn nu 2 afleveringen geweest van Tokyo en Kyoto.
      Groetjes!

      Verwijderen
    2. Hoi Annemieke, bedankt voor je antwoord!! Ik ga zeker kijken...het is bijna een verslaving ;) Keek ook op Nederland naar 'een groot gezin' maar vind de Duggars zoveel leuker om te volgen!! Bedankt!!

      Verwijderen
  7. Wat een leuke items heb je weer geblogd! Ik zie een heerlijk huiselijk tafereel met papa en mama, een mooie ragrug in wording..maar dat recept. Hmm...ik weet het niet, maar volgens mij zouden ze dat hier niet lusten. Veel te 'sausig' denk ik. Maar misschien toch eens een klein beetje klaarmaken, voor zo er bij of bij een lunch of zo. Dat is ook wel een waarschuwing voor jullie; geef je kind zo simpel en gezond mogelijk te eten, want éénmaal gewent aan heel dure ranja bijvoorbeeld, vinden ze de goedkopere versie niet lekker (gelukkig is het hier andersom! wij hebben altijd aldi boodschappen gehaald. Nu de twee oudsten zelf een bijbaantje hebben bij ah, komen ze ineens met andere producten thuis...tja, maar als je het zelf moet betalen blijft het wel bij één keer proeven!)
    Dat heerlijke dutje op de bank..deed ik ook altijd, gewoon gezellig een middagdutje in de kamer. Kon ik ondertussen gewoon stofzuigen en zo, ze sliepen er gewoon doorheen. En vaak deed ik ook nog een dutje op de andere bank haha! (is heel gezond voor moeders!) Mijn kinderen hebben allemaal geslapen tót ze op school zaten (vier en half), en wel wakker moesten blijven. Dat viel in het begin niet mee, één keer moest ik een slapend jongentje ophalen in de poppenhoek..waren ze aan het spelen dat hij ging slapen en viel hij echt in slaap op een klein matrasje!
    Fijn weekeind gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Lieveheersbeestje,

    Even korte reactie op de 'sausigheid', dat is een stukje minder dan het lijkt omdat het een uur in de oven zit en dus behoorlijk indikt.
    En idd geen dure merken hier, wel is Seth geen brood gewend en lust hij dat alleen met hartige dingen: vleeswaren, ei enzo. Nu hadden wij eerder nooit vleeswaren e.d. Dus dat is even wennen. Maar gisteravond had hij een prei-rozijnen-room- kruidenmengseltje in een wrap (zonder vlees) en dat vond hij erg lekker, dusdoor zijn voorliefde voor vlees, was ik al bang dat we niet meer vega konden eten zo af en toe, maar gelukkig....kan toch nog! :-)
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Annemieke Heel erg leuk om je blog te volgen. Met name de ontwikkeling van Seth. Sinds een paar dagen weten wij dat we ook een adoptie kleinzoontje krijgen uit Kenia (Eden) Hij heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Seth. Wens jullie ontzettend veel geluk samen toe.
    Hartelijke groet,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Helma,

    Wat leuk dat je ook meeleest. Van harte gefeliciteerd met 't feit dat je net oma geworden bent! Straks even op het blog van Sander en Jitske kijken of de foto er al op staat!! Wat bijzonder he? Wij zijn ook zo blij voor ze!

    Groetjes,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi annemieke,

    Ik wilde het recept ook graag opslaan, heb het in Word gedaan.
    Misschien is het makkelijker om de foto's onder het recept te plaatsen? Dat is iets makkelijker opslaan. Maar ik snap wel dat het in het blok wel leuker staat met foto's er tussen.
    Binnenkort ga ik het ook eens maken. Nu komt er gewoon niet van met alle drukte. Vandaag ook maar een chineesje gepakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.