dinsdag 12 maart 2013

Afrikaanse natuur

Allereerst wil ik zeggen dat ik echt geroerd ben door de reacties op mijn vorige blog. Heel hartelijk dank. Dat jullie zo meeleven zeg!

Graag deel ik een paar fotootjes van de prachtige Afrikaanse natuur. Een ding dat ons al direct opviel is dat alles hier zo groot is. Echt groot. Kijk bijvoorbeeld naar deze dennenappel, naast eentje die een meer Nederlands formaat heeft.


Daarnaast zijn we twee dagen in respectievelijk een park en een park/natuurreservaat geweest. Dat was echt bijzonder! We hebben leeuwen, zebra's, allerlei soorten bokken, wilde honden, giraffen, enz. gezien in een meer natuurlijke omgeving. Nog niet helemaal in het wild, maar wel heel anders dan in een dierentuin. met de prachtige Afrikaanse heuvels erachter en daarboven grote wolkenpartijen. Daarbij heerlijke temperaturen... Wow, we zijn echt dankbaar dat we dit hebben kunnen doen. Seth kan het nu echt aan, hij begint te zien dat -ook al zijn we met andere mensen op stap- wij zijn pappa en mamma zijn en bij hem blijven. Gisteren kon hij zelfs hand in hand lopen met een ander Nederlands geadopteerd kindje dat hier met zijn ouders in Zuid-Afrika op vakantie is. Prachtig om te zien hoe Seth zich al langzaam uitstrekt naar buiten <3




 
En daarom kan dit niet in Nederland... nadat eerst mijn paardenstaart aan de beurt was, had de baby-leeuw het op mijn rok voorzien :-)











Die wilde honden in het tweede park waren een beetje weird/ zielig. Ze waren verslaafd aan de uitlaatgassen van auto's die langskwamen. Ze lagen al aan de kant van de weg te wachten... Ze lopen achter de uitlaat aan : (

 


Zie je, hoe de leeuwen wegvallen in het gras? Onze gids vertelde over de trekkers (pioniers in Zuid-Afrika) die compleet overvallen werden door leeuwen, wilde honden en andere beesten. Je kan het je goed voorstellen. Dit zijn nog witte leeuwen, die iets meer opvallen. De bruine leeuwen zie je helemaal niet meer terug in het gras.






Prachtig is Gods schepping!

Psalm 8

Voor de koorleider. Op de wijs van De Gatitische. Een psalm van David.

HEER, onze Heer,
hoe machtig is uw naam
op heel de aarde.

U die aan de hemel uw luister toont –
met de stemmen van kinderen en zuigelingen
bouwt u een macht op tegen uw vijanden
om hun wraak en verzet te breken.

Zie ik de hemel, het werk van uw vingers,
de maan en de sterren door u daar bevestigd,
wat is dan de sterveling dat u aan hem denkt,
het mensenkind dat u naar hem omziet?

U hebt hem bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie,
hem toevertrouwd het werk van uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd:

schapen, geiten, al het vee,
en ook de dieren van het veld,
de vogels aan de hemel, de vissen in de zee
en alles wat trekt over de wegen der zeeën.

10 HEER, onze Heer,
hoe machtig is uw naam
op heel de aarde. 
 
 

En nog een grappige voor het einde van dit blogje (even raden wat deze kinderen te eten krijgen in lunchtijd?):

 
Trouwens, we beseffen heel goed dat we het beste van het land zien hier. We weten van de armoede en we zien de bedelaars op de weg. Het wringt soms echt. Het land is aan de ene kant zo Westers en de andere kant zo Afrikaans. Soms probeer je heel klein iets te doen, vaak sluit je, je ogen. Het is niet wat Jezus zou doen, denk ik, en dat is soms moeilijk te verdragen voor mezelf. Maar we zijn hier voor Seth en we proberen ook te genieten van zijn land, zodat we hem dat weer door kunnen geven. Het blijft soms een beetje botsen in je hoofd...

13 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's Annemieke! En ik zie dat jullie zoontje zich al een beetje op zijn gemak begint te voelen. Misschien kun je dat echt merken als hij ondeugend begint te worden (dan vertrouwd hij jullie zo goed dat hij niet meer bang is dat jullie weg gaan)..
    Ik weet precies wat je bedoelt met die twee kanten van Afrika..het is gewoon te gek voor woorden... Ik was in Ethiopie ook soms zo zát van die deftige vertoning! Maar wat kun je doen? Je kunt iemand iets geven (kleding, eten of zo), maar niet in het openbaar. Je zou een hele horde bedelaars achter je aan krijgen en dat is erg gevaarlijk. Maar wij hebben ook meegemaakt dat we een dienstmeisje wat hoofdoeken gaven waarop het meisje ontslagen werd omdat ze als dief werd bestempeld en de 'mevrouw' de doeken afpakte... Nooit bij nagedacht dat de 'eigenaar' van een dienstmeisje zoiets kon denken en ons niet geloofde toen wij de zaak uitlegden. Tja, voor haar tien anderen, maar het meisje zat zonder werk en zonder getuigschrift. Heb je in Zuid Afrika ook zo veel rangen en standen? Ik kan daar erg slecht tegen, gaat tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid in. Waarom zijn rijke mensen meer waard? En ook in de ogen van arme mensen...ik kan er niet mee omgaan ben ik bang.
    Dat je zo bij die leeuw durfde...brrr! Maar je hebt toch wel iets te vertellen thuis!

    Nou geniet nog van alle moois daar en jullie schatje, groeten uit een steenkoud Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wat een tragisch verhaal zeg. En dat ze het zelfs niet veranderen konden, toen je het had uitgelegd...misschien konden ze haar wel niet eens meer terugvinden. Ja, rangen en standen heb je hier ook, maar Pretoria is een relatief rijke stad, dus ik denk dat het hier in dit gedeelte van de stad nog niet zo is als in Ethiopie. Wij gaan in ieder geval heel gelijkwaardig met het personeel om en zij ook me ons, ze doen niet overdreven gedienstig ofzo. Gelukkig maar. In het vorige B&B vond ik het wel zielig dat ze zoveel moesten werken (zoveel dagen achter elkaar). Het enige dat we konden doen is iets voor het dochtertje van iemand van het personeel halen of expres niet afpingelen, terwijl dat eigenlijk wel gebruik is. Maar idd die mensen die bedelen op straat, daar kunnen/ durven we niets voor te doen en dat blijft je toch wel bij. Waar we nu verblijven zien we de eigenaren eigenlijk nooit, je aanspreekpunt is het personeel. Hier lopen ze ook representief gekleed: blauwe bloese, zwarte broek (niet zo uniform-achtig). Bij het vorige verblijf was het echt zwart onderstuk, witte bloese en zo'n ouderwetse Saartje-muts op. Gek, hoe die kleding direct je gevoel t.o. iemand verandert. Een ander Nederlands stel dat daar zit zei ook 'dat hoeft toch niet'? Maar misschien is het ons perspectief, dat het ons herinnert aan dienstboden van 1900 e.d. Want ik zag op de weg zelfs mannen met van die mutsen op ;-)
    Ik zie dat je het gevoel helemaal herkent... Ooit komt er een tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk zal het óóit wel eens veranderen, maar wat wij in al die jaren gezien hebben is dat de rijken rijker werdern en de armen het maar een heel ietsiepietsie beter kregen..
      Misschien zal het nog een aantal generaties duren maar er zal zeker iets móeten veranderen. Mensen in Afrika kijken nu ook tv (al is het maar in een café) en zien dat wij hier vlees uit blik aan de poes voeren terwijl zij honger hebben. Dat roept op een gegeven moment weerstand op en ik hoop dat er dan mensen opstaan die de goede oplossingen bieden...
      Dat met die uniformen is wel gek he? Maar ja, je krijgt toch kleding van de baas en dat vinden mensen wel mooi meegenomen.(slijt je eigen kloffie minder snel).
      Laatste update; hier in Drenthe sneeuwt het en vannacht was het min 9. Gisteren lag er in noord Frankrijk wel 50 centimeter sneeuw en in limburg ook zoiets. Dus pak jullie lekker warm in als je weer thuis komt!

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  3. wat een ontzettend indrukwekkend verhaal! ik ben zo blij dat je dit met ons deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Eize en Annemieke,
    Oooh helemaal vergeten te reageren op je vorige blog! Terwijl ik nog wel zo onder de indruk was! Gefeliciteerd met jullie prachtige zoon Seth! Wat een kerel! Mijn zoon is 3,5, maar doet er niet voor onder! Mooi om jullie indrukken te lezen en zó herkenbaar! Zo twee werelden en zo machteloos te staan als rijke westerling. Wij konden nog een townshiptour maken, waardoor we nog wel bij konden dragen aan een project voor dichte daken van de krotten. Maar ja, het is maar een druppel!
    Heb je trouwens de ZA Eva al ontdekt? Er zijn twee tijdschriften, Lééf en nog een met een naam die ik vergeten ben, die je gewoon in een grote supermarkt kunt kopen. Heel interessant, staan ook stukken over de verschillen, de armoede enz. Wel overwegend blank blad, maar echt christelijk.
    Nog even en jullie keren terug naar het o zo koude Nederland! Kleed Seth maar warm aan! En geniet nog even van jullie gezinnetje, zo zonder de Nederlandse prikkels!
    God zij met jullie.

    Groetjes,
    Grace

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi stukje! En wat een prachtige foto's.
    Wat een verschillen he, in zo'n land
    geniet nog even. Wensen jullie een geode thuisreis toe.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Annemieke,

    Ik herken je gevoel mbt Zuid Afrika. Zelf heb ik er een jaar gewerkt (in een kindertehuis) en dus ook gewoond. Ik werkte in een krottenwijk, waardoor ik veel armoede zag. Ik woonde in een groot huis (met 6 andere vrouwen), niet luxe, maar wel groot. Ik heb gelogeerd bij een van mijn lokale collega's in haar kleine huisje. Het was goed om dat mee te maken, om te merken hoe het is. Het is inderdaad zo makkelijk om je ogen af en toe te sluiten voor de ellende die je ziet.. Heel begrijpelijk en menselijk..
    Ik wens jullie heel veel zegen en wijsheid toe bij de opvoeding van jullie mooie zoontje! God is goed en Hij is trouw!
    Groetjes, Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie foto's zeg. Zo te zien hebben jullie het prima naar de zin !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Annemieke.. Wat een trotse ouders zullen jullie zijn met zo'n heerlijk ventje! Wat een zegen, praise HIM! Ik had hierboven al gereageerd maar heb toch besloten de reactie te verwijderen. Als je het alsnog een keer wil lezen dan wil ik het bijvoorbeeld wel mailen. Het was eigenlijk een kanttekening bij jullie gesprek. Geniet nog even in Z.A., ik geniet volop van jullie foto's en verhaal! (wat bij mij ook heel erg mn verlangen doet opborrelen om naar de familie daar te gaan). Hartelijke groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Annemieke, wat leuk dat we zo even kunnen meekijken!
    Goed om zo een poosje met jullie Seth te kunnen wennen in zijn land. Prachtig land is Zuid- Afrika, denk ik zo.
    Hartelijke groeten, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat jullie met foto's en verslag ons laten zien hoe bijzonder het is om samen met Seth in Zuid-Afrika te zijn.
    Wat een mooi mannetje hebben jullie gekregen.
    Geniet ervan ook als jullie weer thuis zijn waar jullie met elkaar moeten wennen maar waar ook weer het gewone leven om de hoek komt kijken.

    Bedankt dat we jullie verhaal mochten lezen en geniet van jullie manneke!
    Groetjes Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Annemieke,
    Wat een mooie ontroerende foto's!
    Ik ben er stil van.
    Ze getuigen van een hechte band,
    van liefde,
    van een pappa en mamma die zo blij en DANKBAAR zijn voor dit GROTE WONDER.

    DANK dat je ons liet meegenieten!
    En voor straks...
    WELKOM THUIS,
    met jullie lieve kleine knulletje met de mooiste ogen van de hele wereld :-)

    GOD IS GROOT,
    LIEFS & ZEGEN, Suzanne


    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.