vrijdag 1 februari 2013

'Zomaar'-cadeautjes


Zo af en toe moet je jezelf een cadeautje geven. En zo af en toe krijg je een cadeautje. Zomaar. Of omdat je een beetje sip bent. Of omdat iemand iets liefs voor je wil doen. Of omdat iemand je waardeert. Dat maakt deze 'zomaar'-cadeautjes extra speciaal. Ik ben zelf iemand die erg blij kan worden van een cadeautje en daarom neem ik mij voor om ook eens vaker zomaar iets kleins cadeau te doen aan een ander. Dat kan ook een zelf gemaakte maaltijd zijn zodat iemand een keertje niet hoeft te koken bijvoorbeeld.





In ieder geval...ik deed mijzelf een Daphne's Diary cadeau toen het zo sneeuwde pas geleden. Ik was in Den Haag op het station en hield mijn hart vast over het openbaar vervoer. Ik dacht: 'als ik moet wachten, kan ik maar beter iets te lezen bij mij hebben.' Eerlijk is eerlijk, het is best een prijzig tijdschrift en ik was juist wat minder tijdschriften gaan lezen en wat meer blogs, omdat de tijdschriften nogal inspelen op 'overbesteding' en het verlangen om weer van alles nieuw te willen hebben voor in huis. Maar goed, ik las op een ander blog dat dit echt een leuk blad is. Nou dat klopt! Het heeft wel iets weg van een blog qua stijl. En het leuke is, je kan het blad zelf ook weer gebruiken om te decoreren. Kijk maar naar de foto's die ik hier laat zien. Al die stickertjes en victoriaanse kaartjes, komen uit twee numers. Want deze week kreeg ik de nieuwe van mijn man. Wat een schat is het toch.






De narcissen op de keukentafel zijn een cadeautje van P. een oudere meneer bij ons uit de kerk. En de stickertjes en dergelijke heb ik verder nog gebruikt voor het opsieren van een cadeautje om weg te geven. Het zag er direct zo'n stuk leuker uit om weg te geven! Zo kan ik met mijn eigen, luxe tijdschrift ook nog iets leuks voor een ander doen <3 . Een extra excuus om jezelf eens te verwennen :-)









 O ja, we kregen ook nog een VOC-leeuw pas geleden! Een wat? Ik zal het uitleggen. Mijn schoonmoeder kende een meneer die timmerman bij de Bataviawerf is waar ze een oud VOC-schip nabouwen. Hij deed het houtsnijwerk geloof ik. Deze houtwerker heeft een afgietsel gemaakt van een leeuwenkop en deze beschilderd alsof het hout is. Het is een beetje afschrikwekkend, een mooie woeste kop. Misschien bedoeld om geesten af te schrikken, want ze waren behoorlijk bijgelovig in die tijd. Maar ik denk eigenlijk dat het meer met macht en het imponeren van anderen te maken heeft gehad. Misschien zelfs de leeuw van Oranje. Mijn schoonmoeder maakte zelfs een link met de leeuw van Juda. Zo kan je een object op heel veel manieren bekijken. Ik heb er nu even geen foto van, maar zodra het een plekje heeft gekregen (ergens tussen de houten balken in ons huis) zal ik er een fotootje van plaatsen.



 En een ander cadeautje: een Afrikaans mutsje met mooie kraaltjes. Prachtig handwerk. Ik denk dat ik er een lampenkapje van ga maken. We wisten eerst niet wat het was, maar mijn Pakistaanse naailerares bracht duidelijkheid in de zaak. Zo blijf je leren...
Wat me een erg leuk boek lijkt om zelf cadeau te krijgen is deze (iets waaruit weer van allerlei andere dingen kunnen ontstaan):

Tasha Tudor's Old-Fashioned Gifts: Presents and Favors for All Occasions

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie ook zelf cadeautjes maken  en/of zomaar geven en wat? Misschien dat we elkaar daarmee kunnen inspireren... Goed weekeinde!

5 opmerkingen:

  1. Wat een leuk blad he Annemieke. Ik geniet er ook zo van als ik hem krijg. Als ik cadeautjes aan gezinsleden geef is het meestal voor iets speciaals. Mijn oudste dochter had deze week bijv. haar veterstrikdiploma gehaald en daarom mocht ze vandaag een cadeautje uitkiezen. Of binnenkort voor Valentijn, dan koop ik ook iets voor mijn man en bijv. lekkere hartjessnoepjes voor de kinderen. Ik gebruik de labels van Daphne ook om cadeautjes leuker te maken. Ik vind verjaardagscadeautjes ed wel erg duur worden, zeker met ons groter wordende gezin, daarom wil ik de komende tijd meer cadeautjes zelf gaan maken. Bijv. een leuke pot met cakemix erin en leuk label eraan met het recept erop (idee uit Daphne's Diary).

    Groetjes weer, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sjonge, ik moest echt heel diep graven in mijn geheugen om te bedenken of ik 'zomaar'-cadeautjes geef. Ja, mijn kinderen krijgen weleens zomaar iets, maar verder? Het enige wat ik nu weet is dat we met Kerst met zes moeders van school aan een moeder die het heel moeilijk heeft, ook financieel, een kerstpakket hebben gegeven. Iedereen had daar rond een eetmoment (ontbijt, koffie etc) iets voor gekocht. 't Was een enorm pakket geworden! En het werd zeer gewaardeerd. Dus voor mij ook een doel om aan te werken: meer cadeautjes zomaar aan iemand geven die het nodig heeft.
    Voor de jufs op school maak ik altijd zelf iets. Bijv. een leeg klein jampotje, gevuld met piramidezakjes thee, en leuk 'brocante' versierd, met plaatjes, lintjes en kant. Pas heb ik voor een verjaardag een cake-pakketje gegeven. Pak cakemeel, eieren, roomboter, cakevormpjes. Ook voor bedankcadeautjes maak ik vaak zelf iets, zoals koekjes bakken en in een leuk versierde pot doen. Nu heb ik een conservenblikje staan, dat ik wil omhaken en dan als pennenbakje geven, of als haaknaaldenbakje.
    In de zomer is het leuk om iets met plantjes te doen. Een opgemaakt plantenbakje zo kopen is best duur. Als je de plantjes los koopt en ze in een (kringloop)pot doet, dan ben je veel goedkoper uit.
    Jij ook een goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoihoi! Ja leuk blad heh, ik heb er ook ééntje liggen, van december denk ik.

    Ik maak vaak kadotjes zelf, omdat ik dat persoonlijker vind . Mijn broertje was pas jarig, en die ik verzot op pepernoten. Dus bakje ik een zakje pepernoten en maakte een leuke papieren zak erbij van bruin inpakpapier (zoals ze bij de groentenboer hebben) om ze daar in de doen. Die zak versierde ik met wat leuke spreuken en wijsheden. Hij vond het helemaal geweldig! Zo simpel en zo leuk! Mijn schoonzus was pas jarig, en die heeft pas ook zelf wasmiddel gemaakt(had ze van mij gehoord en ze wilde het ook eens proberen), dus gaf ik haar een pakketje met een oma weet raad boekje, een marseillezeepje,citroenzeepje en ossengalzeep, en een paar van die ouderwetse knijpers er bij.
    En voor mn moeder(juni) maakte ik een pakketje met een dienblaadje (kringloop 0,50), fles zelfgemaakt wasmiddel (1,99 beugelfles i.k.e.a) en verstuivertje met luchtverfrisser(verstuiver had ik nog, verder 50 ml wodka,50 geded.water,25 druppel ess.olie). "ingrediënten"had ik allemaal in huis, dus dan heb je een leuk kadotje voor echt weinig geld!

    Zo maar kadotjes geven wij niet echt(mijn man en ik aan elkaar bedoel ik). Soms een bloemetje ofzo. Wat ik wel doe is bijv afgelopen dinsdag ging ik een avond naar vriendinnen, toen heb ik 's middags een appelflap gebakken voor mn man en samen met wat andere dingen onder een theedoek klaargezet. Hij mocht er pas onder kijken als ik weg was. Niet echt een kado'tje, maar het werd wel enorm gewaardeerd :D

    Als ik naar een vriendin ga of naar mn ouders neem ik weleens wat mee, zoals een brood, cake oid. Of soms krentenbrood of suikerbrood. Of een stuk (oude) kaas.
    En voor mn nichtjes naaide ik voor de verjaardagen poppenjurkjes. Helemaal prachtig vonden ze het! Een patroon vond ik via google, stofresten had ik genoeg! :-) Evt. een kettinkje van (oude) houten kralen en elastiek en dan is het helemaal deftig :)

    Het zit 'm er vaak juist in dat je er zelf even tijd in gestoken heb! Fijn weekend! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk blad he? Ik heb laatst mijzelf getracteerd op een mollie makes blad, vindt jij vast ook leuk. Niet goedkoop maar zo leuk om te bekijken en dingen uit na te maken...je herkent dat vast wel!
    Ik ben wel van de zelfgemaakte kadootjes hoor, meestal iets gebreids of gehaakt, zoals een sjaal of pannenlappen. Maar ook vaak iets uit de oven, voor als ik bij andere moeders een kopje thee ga drinken. Mijn kinderen krijgen natuurlijk ook wel eens zomaar iets, al moet ik zeggen dat je dat niet zo vaak meer doet als ze wat ouder worden. Op de één of andere manier hebben ze niet zoveel meer nodig aan kleine dingen en speelgoedjes. Maar soms zie ik nog wel eens iets leuks en dan neem ik het mee en wacht tot er een geschikt moment is.
    Ook iets lekkers vinden ze altijd leuk! (een zak oliebollen of wat marsrepen of zo)
    Voor kleine kinderen maak ik vaak zelf kadootjes als ze jarig zijn; sok-apen, (leuk voor jou ook om te maken!), opberzakken, knikkerzakjes, een tent voor over de tafel e.d.
    Groetjes en een fijne zondag toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annemieke,

    Je hebt al heel veel REACTIES gekregen zie ik!
    En hoe kan het soms lopen...
    ik kreeg afgelopen vrijdag INEENS ook een cadeau van mijn lieve man!
    Hi Hi... jij hebt ook zo'n lieverd lees ik net.

    Maar eigenlijk doen wij dat nooit,
    zelfs niet met onze verjaardagen.
    Dat is heel bewust trouwens...
    als we echt iets nodig hebben of HEEEEL graag wensen...
    dan sparen we er bijvoorbeeld voor en kopen het dan.
    Maar op onze verjaardagen willen we niet de nadruk leggen op dure cadeaus.
    Wel op AANDACHT en LIEFDE voor elkaar, elkaar waarderen.

    En wat jij ook wel schrijft,
    dat je niet steeds bezig WIL zijn met nieuwe dingen KOPEN en WILLEN HEBBEN.
    Dat voelen mijn man en ik ook precies zo.
    Wij strekken ons meer uit naar:
    TEVREDEN ZIJN met dat WAT je hebt.
    En meer de focus leggen op DANKBAARHEID voor dat wat HIJ geeft iedere dag weer!

    Toch kreeg ik ineens een heel lief en mooi cadeau van mijn man...
    Daar ben ik heel DANKBAAR voor,
    het was dan ook echt een VERRASSING!

    Verder maak ik ook vaak kleine cadeautjes zelf voor anderen.
    Net als mijn voorgangers al schreven.
    Denk aan koekjes bakken, een stukje zeep, iets naaien, een zelfgemaakte mooie kaart met een persoonlijke tekst / gedicht.
    Alles pak ik altijd heel uitgebreid in.
    Daar heb ik veel plezier in.

    En als onze MOESTUIN in volle bloei staat deel ik graag uit.
    Ik heb eens een ronde door het dorp met tassen vol courgettes en witte kool.
    Weet je... ik had daar zelf de grootste schik!
    Want geven MAAKT BLIJ!

    Dankjewel Annemieke... dat we daar met elkaar over mochten nadenken!
    Je blog is ALTIJD weer zo fijn om te lezen!
    LIEFS, Suzanne


    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.