maandag 4 februari 2013

Homesteading-kriebels

Het homesteading virus heeft weer toegeslagen! Uiteraard begrensd door de (on)mogelijkheden en realiteit van het wonen in de stad, maar het borrelt weer van nieuwe ideeen en experimenten. De zon scheen zo heerlijk, dat het bijna, bijna voorjaar leek. Maar het schijnt dat het woensdag weer gaat sneeuwen en dat er daarna weer een koude periode aanbreekt. Ik kan het me haast niet voorstellen.

Homestead ideeen en uitvoeringen:

1. Een ondiepe kast in de koude gang maken, net achter de voordeur. Dan kan ik dit jaar eindelijk echt gaan inmaken. Eerder had ik geen (koele) plek om de potten te bewaren.

2. Zelf pesticides maken. Ik ben begonnen met de meest simpele: 750 ml warm water en 1 eetlepel zout. Maar ik heb geen idee hoeveel er op een plantje gespoten kan worden! Blijkbaar niet zoveel als ik vandaag deed, want de hele muntplant begeeft het zowat. Ik ben benieuwd of de plant weer bijtrekt en de luizen dood gaan.





3. Zelf schoonmaakmiddel gemaakt voor de ruiten. Een kop water, een kop azijn. Laten koken zodat het in elkaar vermengd. Af laten koelen. Een flinke scheut brandy (wodka/ alcohol/ andere sterk alcholische drank) erbij om strepen te gaan en voor de geur en werking nog essentiele olieen toegevoegd. Ik koos voor citroen (ontvettend, fris geurend) en tea tree (anti bacterieel). Ik heb het al gebruikt en het werkt echt prima.




Afkoelen in een koude bak. Dan brandy en olieen tooevoegen.




4. Bijbelse oliekoeken gemaakt uit een kookboek met recepten uit de tijd van de Bijbel. Ze heten Suzanna's griesmeelkoekjes.
 



 





5. Hyacintbollen droog weg gelegd om volgend jaar in buitenbakken te planten. Ik heb wat stro van de kippen geleend om het wat droger te maken. Heeft iemand een goed idee hoe je deze bollen het best kan bewaren?




6. Plannen maken voor het dakterras: wat, wanneer gezaaid kan worden en hoe mijn man er een half schaduw veranda/pergola-achtig iets boven gaat maken (het ligt op het zuiden). Ik krijg echt weer zin in eigen gezaaide rucola!  Maar dat duurt nog wel even :-) Het dakterras is zaterdag door manlief al 'aan kant gemaakt', dat had misschien al veeeel eerder gemoeten, maar voila, het is gebeurd nu. Ook moet er nog geschilderd worden buiten en het kippenhok moet van boven nog een klein stukje beter worden afgewerkt. Maar daarvoor moeten we echt droog weer hebben. Ofwel...aAlles wacht op de lente :-)



Alles in een hoekje bij elkaar... in afwachting op het voorjaar, onze plannen, nieuw zaaigoed, de nieuwe indeling, etc.etc.

7. Uitzoeken of ik dit jaar ei-poeder kan maken zodat ik volgende winterperiode eieren van onze eigen kippen kan eten. Ze leggen in de winterperiode namelijk erg slecht, het zijn echte sierkipjes wat dat betreft en we willen ze niet 'opbranden' door onnatuurlijk licht toe te voegen in het hok.



Verder hebben we echt veel plannen. Ik vraag me af waar we de tijd vandaan moeten halen, vooral voor die dingen waar mijn man bij betrokken is. Hij moet het toch echt van de zaterdagen hebben. Vooral nu het 's avonds nog zo donker is. Maar eind maart, verandert dat ook weer natuurlijk.

Daarnaast gaan we binnenkort op kennismakingsgesprek bij een vereniging voor levende geschiedenis. We orienteren ons op de periode van de Amerikaanse Frontier en de Burgeroorlog. Ik ben hier zoooo opgetogen over! Het is al heel lang een grote wens van mij maar ik durfde nooit de stap te zetten, want wat als... het heel vaak is, ik de zondag niet als aparte dag kan houden, er geen klik is met de mensen, de adoptie eerder komt.... Maar God zij dank, leer ik steeds meer de 'wat als..' dingen van me af te zetten. En dus waagde ik pas geleden de gok en stuurde ik een mailtje. Er werd contact opgenomen en ik gaf mijn telefoonnummer. We hadden daarna een telefonisch gesprek waarin ik heel veel vragen heb gesteld en waar ik veel goede antwoorden kreeg die me genoeg vertrouwen geven voor de volgende stap: persoonlijk kennismaken en wat foto's bekijken en dingen/ kleding van een stel dat al heel lang lid is van de vereniging. We gaan pas ergens halverwege maart, maar ik kijk er nu al half extreem opgetogen en half vol spanning naar uit.

Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.nationalgeographicstock.com/comp/04/220/1425650.jpg

Bron: National Geographic

Recollections: 19th Century Pinner Apron 

Silk Carriage Dress


Bron: Recollections

Ik las in mijn agenda iets dat me erg trof:
'Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt een reden.'
Voor iemand die nog wel eens beren op de weg ziet, heel toepasselijk :-)

Hier wat plaatjes om een idee te geven van wat levende geschiedenis/ reenactment inhoudt:

Aspiring Homemaker: Re-enacting 

Aspiring Homemaker: Re-enacting

Bron: Aspiring Homemaker

Recollections: Pat's Historically Correct Drawers

Bron: Recollections

En nog een paar gewone huisfotootjes: spelen met de kat, borduurwerk met vintage kinderplaatjes voor een groeimeter (bedankt Astrid, voor de tip) mooie wintergroenten, een nieuw uitje uit de verrassingspot (entree prijs klopt niet : ), een olielamp. Gezelligheid zit in een klein hoekje...















(En tenslotte nog het nieuwe blad voor deze maand voor mijn jaarhournaal. )


Bron:   http://thistledewblog.com/

22 opmerkingen:

  1. Ik las net je gezellige blog!
    weet jij dat er ramen doeken zijn, een inwas en droogdoek set, waar mee je in een mum van tijd je ramen lapt alleen met schoon water!
    Geweldig resultaat en goed voor het milieu.
    Ik heb erg veel ramen en heb dus 2 sets, was uiteindelijk nog goedkoper ook.

    Misschien heb je er wat aan

    met groet Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je zo meedenkt, volgens mij had mijn zus het daar ook al eens over.

      Verwijderen
  2. Geachte,
    Men mag geen zout gebruiken voor het doden van van insekten.
    Dit dood de planten en de grond.
    Als men een voetpad heeft met onkruid in de voegen dan water met zout overgieten. Pas op voor gazon en andere planten. Zout maakt de grond kapot. Beter is tabak laten trekken in water zeven een beetje wasmiddel bij en vernevelen over de planten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor dit advies. Ik ben een beetje aan het 'droog-oefenen' met dit plantje binnen. Nou ja, dat droog is natuurlijk figuurlijk. Dat van tabak was ik ook tegengekomen, en van ui,knoflook, peper en water. Maar dat moest allemaal een dagje of meer trekken en dit kon ik direct gebruiken. Maar ja, hardlopers zijn doodlopers...zo blijkt maar weer.

      Verwijderen
  3. Hoi Annemieke,

    Ik heb Dafne's diary ingekeken, maar eerlijk gezegd vind ik jouw blog leuker! veel meer bezieling.

    Wat ik mij afvraag: heb je wel eens over een volkstuinhuisje nagedacht? Zelf woon ik ook in de stad en ik herken die Kleine Huis op de prairie behoefte. Sinds ik op loopafstand een volkstuinhuisje met grote moestuin heb, kan ik mij helemaal uitleven. Landelijk leven in mini formaat, zodat het ook nog te overzien blijft.

    Niet iets voor jou?...

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jacq. Aleereerst bedankt! (Maar bij mij krijg je geen leuke labels enzo cadeau ;-)En, jazeker dat ik daar wel eens aan gedacht heb, ben er ook nog steeds niet over uit gedacht. Misschien dat het er nog wel van komt. Tot nu toe is mijn droom nog steeds een moestuin naast, voor of achter het huis. Mijn vader had wel altijd 'land', dus ik ken het wel. Maar het is altijd iets waar je 'naartoe moet'. Misschien als het volgende huis toch nog langer duurt dan ik nu denk, dat we het dan toch in de tussentijd zo oplossen. Zeker een snaar geraakt!

      Verwijderen
  4. Jij hebt dus ook al zoveel zin in lente, zon, buiten bezig zijn! Inderdaad nog even geduld, en binnenshuis aan de gang. Waren de griesmeelkoekjes lekker? En staat er in dat kookboek een verwijzing bij naar een bijbelgedeelte ofzo, waar men zoiets eet? Daar ben ik wel benieuwd naar.
    Levende geschiedenis, dat vind ik ook erg boeiend. Zelf zit ik meer in de Middeleeuwen, dat was ook mijn studierichting. Daar is het haast onmogelijk om de zondag erbuiten te houden. Ik geniet nu maar van wat anderen ermee doen.
    Ken jij trouwens het blog van Plonia Loeve? Dat is een fictieve briefwisseling tussen een vrouw uit 1913 en haar achterkleindochter die nu leeft. Erg origineel en volgens mij ook historisch betrouwbaar. Maar ik weet natuurlijk niet of je die periode uit de geschiedenis ook interessant vindt. 't Gaat in ieder geval veel over homesteading, want dat was normaal in Nederland in die tijd.
    Heb je je dagje uit al gepland? Dordrecht moet een mooie stad zijn. Staat ook op mijn lijstje. Gelukkig maar dat de entreeprijs niet klopt...
    Nou, dat was weer een heel verhaal. En dat komt door jouw gezellige blogje! Elke keer weer fijn om te lezen. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het boek staat vooraf algemene info over de recepten. Dat het een samenwerkimng was tussen een onderzoeksinstituut en universiteit of zoiets en dat ze de Talmoed e.d. hebben gebruikt en oude geschriften. Van daaruit hebben ze de gerechten zo authentiek mogelijk proberen door te geven. In de Bijbel worden 'broden bestreken met olie' genoemd voor het huis van God en ze nemen aan dat die 'broden'of koeken ook thuis gegeten werden. Dat is de link met deze koekjes.
      Wat een goede tip, ik ga zo direct eens kijken naar dat blog. Heeft zeker mijn interesse.
      Dordrecht staat al in de agenda ja. De entree is 7,50 p.p.
      Middeleeuwen: ook heel boeiend. Deze vereniging doet ook die tijd, maar ik voel me op dit moment meer tot de 19e/20e eeuw aangetrokken qua sfeer. Qua frontier kan de zondag waarschijnlijk wel een rustige dag zijn waarbij je in je tent misschien samen een oude preek kan lezen of stichtelijke lectuur uit die tijd, misschien zingen, ik weet nog niet. De pioniers moesten zich in die tijd vaak ook redden zonder kerk direct in de buurt dus iets moois om uit te zoeken hoe zij de zondag vierden. En het is per tijdsperiode maar een paar keer per jaar en als er op zondag activiteiten zouden zijn die we minder vinden passen, dan mag je daarvoor altijd bedanken. Ik voelde me wel opgelucht toen we dat hadden besproken. Ik zie hierin wel mogelijkheden. In het verleden hadden ze zelfs iemand gehad die de rol van predikant helemaal had uitgezocht en ze hebben eens oude psalmen gezongen in een kapel... dus wat hun betreft kunnen we los :-)

      Verwijderen
  5. Ha! Hier dezelfde kriebels.. waar die zon niet al goed voor is heh! En dat sneeuw, daar denk ik even niet aan :) Ik hou enorm van de winter, maar als de zon eenmaal lekker geschenen heeft dat wordt het ook echt voorjaar in mn bol :) Ik ben ook bezig met een journal, het is zo leuk om te doen! Misschien maak ik binnenkort wel een post er over. Mn tekeneningen variëren van mooi gelukt tot disasters, ik probeerde de kat na te tekenen die me aan lag te kijken vanaf de vensterbank, maar das toch niet echt een succes geworden! Maar het is wel heerlijk om te doen! Groetjes Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaaf dat je ook zo lekker bezig bent met je journal. Succes!

      Verwijderen
  6. Wat heerlijk dat de zelfvoorzienende kriebels weer zijn toegeslagen.
    Het is gewoon zo leuk om dingen zelf te maken!
    Leuk om mee te leven met jouw ontdekkingstocht in deze bijzondere homestead-wereld.
    Ik snap dat helemaal hoor!

    Ik heb zelf wel ontdekt dat het niet alleen te maken heeft met het wel of niet hebben van ruimte / land.
    Soms wil je dingen uitvogelen of zelf maken maar vind je de juiste materialen niet.
    Dingen die vroeger zo heel veel voorkomend waren zijn nu te vinden met een nachtkaarsje.
    En we hebben de tijd waarin wij leven best een beetje tegen.
    Alles moet snel en staat op tijd.
    Deze levenstijl is bewerkelijk maar ik zou zeggen...
    dat is nu juist het stukje waar je juist zo van kan genieten!

    Al wil vaak niet iedereen snappen dat dit zoveel vreugde geeft!
    Weet je... ik moet leren om mij daar niet al te druk over te maken,
    net zoals jij dat ervaar met je stap richting die leuke vereniging.
    Soms moet / mag je dingen gewoon doen / ondernemen en er simpelweg van genieten.
    Leuk dat je zo uitkijkt naar die kennismaking met die vereniging.
    Alvast veel plezier met de voorpret!

    O ja... en die lieve poes van jullie,
    wat een schat!
    En wat staat het beestje leuk op de foto!

    Liefs, Suzanne

    Liefs, Suzanne


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je weet het weer treffend te zeggen Suzanne. Herkenbaar.

      Verwijderen
  7. Hoi Annemieke,

    Wat leuk zo'n vereniging!! Zeker als je samen met je man gaat. Ben benieuwd naar je ervaringen daar. Wij zijn hier thuis de boeken aan het lezen van Laura Ingalls en de serie aan het kijken en pas droomde ik erover. Ik zat in mijn droom helemaal in Walnut Grove en raadt eens wie er uit de mercantile van de Olesons kwam...jij!! Helemaal gekleed in de frontier-stijl. Haha. T was een leuke droom hoor ;-)

    Ik gebruik voor mijn ruiten altijd het volgende: Water, flinke scheut schoonmaakazijn en een scheutje afwasmiddel. Krijg je streeploze ruiten van hoor. Mijn oma deed altijd een gepelde ui in warm water en daar waste ze de ramen mee, maar dat vind ik zelf niks.

    Groetjes weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik was toch niet Mevr. Oleson he???? Grappig!
      Leuk he die boeken! En zelf schoonmaakmiddelen maken.

      Verwijderen
  8. Hoi Annemieke,

    Wat leuk dat je een groeimeter aan het borduren bent! Fijn om te doen he? Nou... wat een toeval. Een vriendin van mij heeft haar man ontmoet bij zo'n historische vereniging van levende geschiedenis. Zij gingen ieder weekend "terug naar toen". Ze heeft volgens mij al haar kleding nog. Ook hun eerste kind namen ze altijd mee. Ik weet niet precies in welke werkgroep zij zaten, maar als je bij hen in huis komt zie je het overal terugkomen (foto's, zwaard, een paspop met harnas). Erg interessant hoor.

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O wat een mooi verhaal. Dan zullen ze waarschijnlijk de Middeleeuwen of eerder hebben gedaan?

      Verwijderen
  9. O ja, als je naar Dordrecht gaat, moet je zeker een bezoek brengen aan Vreekens Zaden. Geweldige snuffelwinkel waar je heel veel zaden kan vinden van vergeten groenten. Echt een aanrader.

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,

    Mag ik je vragen welk recepten boek dat is wat je in verschillende berichten aanhaalt over recepten uit de tijd van de Bijbel? Ik heb net je blog ontdekt en merk dat we behoorlijk wat raakvlakken hebben die ons bezighouden, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo, Het boek heet Voedsel in de tijd van de Bijbel en is al een paar jaartjes oud. Ik heb 2 links gevonden waarin een fotootje te zien is en waarmee je misschien verder geholpen bent. Succes!

    http://www.debanier.nl/theologie/voedsel-in-de-tijd-van-de-bijbel/

    'http://www.marktplaats.nl/a/boeken/godsdienst-en-theologie/m625191240-miriam-feinberg-vamosh-voedsel-in-de-tijd-van-de-bijbel.html

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.