woensdag 9 januari 2013

Zachte Winterdagen





















 






















Het nieuwe jaar: een kinderdekentje dat ik telkens oppak en weer laat liggen tot ik weer zin heb om het op te pakken is nu bijna af. Bolletjes in huis, de laatste rozen uit de tuin mogen binnen verder bloeien en met frisse moed en een nieuw schema heb ik mij in het huishouden gestort. Het schema heeft het komische motto 'kracht door eenvoud' meegekregen. Ik heb er samen met mijn man heel wat voor moeten denken en plannen en gelukkig is er één van ons tweeen die altijd orde in de dingen kan zien en brengen ;-) Die bananen-havermoutmuffins voor het ontbijt zijn trouwens heerlijk!! Om je vingers bij op te eten. Ze zijn erg lijnvriendelijk: geen boter, geen bloem, weinig suiker. Mét havermout, banaan en (Griekse) 0% vet yoghurt. Het enige niet lijnvriendelijke er aan is dat je ze allemaal achter elkaar op kan eten...


 Bron: http://stitchingcow.blogspot.nl/2007/10/new-hand-embroidery-pattern.html























 


  
Recept Ontbijtmuffins met banaan, yoghurt en havermout

De muffin zijn trouwens erg gemakkelijk te maken: als een smoothie alle ingedrienten mixen en daarna 15-20 minuten afbakken in muffinvormpjes zonder papier op 200 graden. Dit zijn de ingedrienten:
  • 225 gram havermout
  • 245 gram yoghurt
  • 2 eieren 
  • 150 gram suiker
  • 1 1/2 theelepel bakpoeder (of 2 als je geen zuiveringszout hebt)
  • 1/2 theelepel zuiveringszout
  • 2 rijpe bananen (hoe rijper hoe beter)
Originele bron/ Engels recept: http://travisjessjones.blogspot.nl/2012/03/banana-oatmeal-muffins.html


     















Het is zo een zachte winter dat de hortensia alweer uitloopt : ) en zelfs al luis heeft : ( 


 Hij gaat er wel uit, hortensia is erg giftig en ons plaatsje is zo klein dat ik het straks niet voor grijpgrage handjes wil hebben staan. Verder hebben we hele mooie tuinplannen dit jaar. De laatste hand aan de opknapdingen binnen en dan hopen we eind deze maand te starten met dakterras (half schaduw maken) en plaatsje mooi maken. 


  Wat ik zeker weer wil doen is kruiden kweken (en aan het einde van het seizoen drogen) en een goede keuze aan groenten. Alle soorten sla en de bietjes, tomaatjes, aardbeien, aardappelen, kleine pompoen deden het goed in potten. De prei, paprika (wel goed maar heel klein), grotere tomaten en koolsoorten deden het minder goed in de potten. De Oost-Indische kers was een woekeraar die alle sla overwoekerde. De bloembollen deden het boven verwachting en groeiden uit tot hele struiken. Die wil ik dus een meer strategische en betere plek gaan geven en herplanten. Heerlijk om tuinplannen te maken!





De pot-pourri is mooi ingedroogd en staat gezellig op de keukentafel. De servieskast staat er weer gezellig bij, zo af en toe pak ik alles opnieuw in. Ik denk er nog over om de achterkant van binnen een keer donker te schilderen zodat het servies (veelal witte ondergrond) wat meer naar voren komt. Tot nu toe heb ik het lef nog niet gehad!!


En een nieuwe zegening: sinds vandaag hebben we weer een piano in huis. Mijn man miste het spelen toch te erg. Ditmaal hebben we een elektrische zodat er ook in stilte gespeeld kan worden. Iets minder karakteristiek dan de oude 'echte' maar wel zo praktisch in ons huis...ooo, en ik heb zo'n hekel aan praktisch LOL, ach... het is mijn piano ook niet :-) Mijn man is er erg blij (en ik ook) mee en lessen blijkt ook twee wekelijks te kunnen, dus qua tijd is het prima te doen. Ik vond dit mooie plaatje, schitterend gewoon.


 content

10 opmerkingen:

  1. Wanneer je de achterkant van de kast liever niet schildert, kun je er ook met punaises behang of stof op vastmaken. Dan kun je het er zo weer vanaf halen als je wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een sfeervol stukje en mooie foto's weer! Ik vind het leuk om je blog te lezen hoor, erg inspirerend...
    Ik heb trouwens hetzelfde servies als jullie bordje..allerlei rood-roze landschapsservies heb ik bij elkaar gespaard, allerlei merken en decoraties door elkaar maar wel alles in dezelfde kleur. Dat staat dus in een bruine kast...hmm wat zou ik die graag wit schilderen!( Misschien kan ik inderdaad de binnenkant behangen of bekleden met stof...bedankt voor het idee lydia)
    Je rok is ook mooi en dan die quilt en dat gehaakte dekentje...prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ik heb nu ook allemaal dezelfde kleuren turkois en d.blauw in de kast hangen. Voor de kast dacht ik ook aan behang (engels?)
    als je het zonde vind om gaatjes te maken of te plakken, kun je van dun triplex 3 platen op maat (laten) zagen die precies tussen bovenkant en onderkant klemmen en die even voorschilderen (voor intrekken lijm) en dan behangen. Ben je het zat, dan kan je de kast weer in originele staat terugbrengen, zonder beschadigingen.
    Hier maandag na het sporten ook gelijk op de kamer gestort, gordijnen gewassen, ramen gelapt en alles weer omgezet (meubels) voor de verjaardagen die er aan komen. Ook lekker lentebolletjes in bloempotten en glazen gezet en gister zelfs een hele mooi bos rozen over de post gekregen (hij is mij niet vergeten....)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wat heb je een heerlijke ZACHTE zoete WINTERDAGEN-PLAATJES in dit bericht verwerkt !
    Geweldig, ik zit helemaal mee te genieten...

    Wat kan je trouwens veel variëren met muffins vind je niet ?
    En deze lijken mij inderdaad heel lekker,
    dank voor de TIP.

    En de LUIZEN hebben FEEST tijdens die ZACHTE WINTERDAGEN,
    hi hi... wel sneu voor die arme hortensia.
    Wat leuk dat je ook weer zoveel plannen hebt om van alles op te gaan KWEKEN.
    En ja... ieder seizoen doe je het weer ANDERS.
    Zo ook hier,
    ieder jaar heb ik weer zoveel bijgeleerd.
    Zodoende moet ik mijn KWEEK-PLANNEN
    (lees DROMEN) ieder jaar weer aanpassen.
    KOOL is gewoon HEEL VEELEISEND.
    Bij ons achter het huis wil het bijvoorbeeld totaal NIET groeien.
    Maar bij onze buurman op zijn land (waar wij onze grote moestuin hebben)groeit het letterlijk als KOOL.
    Maar ja... daar zit voor een deel DIKKE VETTE GRONINGSE KLEI,
    REUZE VOEDZAAM.
    Je zou eventueel nog eens SPITKOOL kunnen proberen,
    die is veel gemakkelijker om op te kweken.
    Ik weet echt niet WAAROM !?
    Maar mijn eigen ervaringen (en VEEL gehoord van anderen) zijn geweldig !
    Zelfs in BAKKEN en POTTEN,
    als je eenmaal een STERK STEKJE hebt moet je wel goed gaan BEMESTEN / evt. vloeibare bio-mest van Intratuin of zo.

    Een hartelijke groet, Suzanne


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geniet van je gezellige blogs.
    En op de foto s zonder hoofd ben je net een plaatje van vroeger, met die rokken!
    Leuk om te zien, hoe verschillend mensen zijn denk ik dan.

    Ik heb nooit planten uit mijn tuin gehaald, het stikt ervan de hortensia s, taxus en nog meer wat je niet moet eten.
    Maar tot een bepaalde leeftijd heb ik de kinderen nooit alleen in onze grote tuin gelaten! De buitenbox (kringloop) en zandbak altijd dicht bij.
    Ha en aan de rozen zit je echt maar 1x!

    Wat ik echt gevaarlijk vind is een vijver, brr.

    Waarom hebben jullie de piano toch verkocht? Wij hebben er ook een , ik speel maar een beetje maar de kinderen kunnen niet zonder! je hoort aan het spelen hoe ze zich voelen. bij goede cijfers jubelt hij, bij liefdesverdriet huilt hij. Zo mooi.

    dank voor je schrijfsels.


    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Mooi en bijzonder dat de piano bij je thuis zo'n graadmeter is :-) Maar wij hebben er weer één hoor, misschien was dat niet helemaal duidelijk? Dank voor je complimenten.

      Hartelijke groeten,

      Annemieke

      Verwijderen
  6. Ha Annemieke,

    Wat zie je er mooi uit, wat een mooie rok!

    Ik ben druk met het journal. Leuk om te doen en wat een goed plan. Afgelopen week heb ik de vogels buiten bestudeerd; welke vogels komen op het vogelvoer af en hoe gedragen ze zich. Je word veel bewuster van wat je ziet in je tuin.

    Ook heb ik een winterkoekjesrecept opgeschreven in het journal. Helaas waren ze niet zo smakelijk... het recept was met havermout, maar dat had ik te weinig dus had ik het aangevuld met Brinta. Oei... dat had ik niet moeten doen. Mijn moeder vond de koekjes "anders smaken", de kinderen waren wat minder tactvol, haha. Afijn... nu zie ik de duifjes buiten ervan smullen.

    Het voorblad van januari is gemaakt en ik heb wat creatieve winterprojectjes uitgewerkt en beschreven.
    Kortom; heerlijk bezig!

    Het ziet er gezellig, warm en uitnodigend uit bij je in huis.
    Dank voor je inspiratie.

    Hartelijke groet, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Astrid,

    Haha, ja Brinta is iets heel anders dan havermout! Ik zou het nog een kans geven. Nou ja, je hebt er weer vogels mee in de tuin gelokt voor je Journal moet je maar denken :-)

    Ik vind het echt bijzonder dat ik andere mensen tot iets leuks kan inspireren, dat verbaast me soms echt, dat het echt zo werkt. Dit idee is gewoon overgenomen van een ander blog met mijn eigen draai er aan. Het is wel een fijn gevoel om met het journal bezig te zijn he? Ik heb er zelf mijn goede voornemens in gezet en een verslag van een boswandeling. Ik had ook de ervaring dat ik veel bewuster door het bos liep, heel mooi.

    Hartelijke groeten,

    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.