vrijdag 25 januari 2013

Voorraad, pindarotsjes en muizen

Voorraad, heb ik dat eigenlijk wel nodig? Ik las vandaag een blog waarin deze vraag opeens op me af kwam. Na deze week denk ik toch van wel. Niet zozeer voor een humanitaire ramp of ingesneeuwd raken of...nou ja, al die dingen die je in het buitenland vaak hoort. Maar gewoon voor als ik een weekje ziek ben. Wat is het dan handig dat je 'er niet uit hoeft'. En sommige mensen maken een voorraad voor het geval het gezinsinkomen weg valt. Is het niet een tikje arrogant van mijzelf als ik denk dat ons dat niet zou kunnen gebeuren? Op zich is er geen enkele aanleiding om te verwachten dat dit kan, maar we leven van Gods genade....




Het moet vast een fijn idee zijn om een kast vol blikken groenten en een grote hoeveelheid aardappelen, rijst en pasta te hebben voor het geval dat... Maar ik moet zeggen, dat ik niet zou weten waar ik het zou moeten laten!! Nou ja, in ieder geval iets om verder over na te denken. En voorraad voor een weekje ziek, dat lukt al aardig. Alleen wat blikjes/ potten groenten en ik zit al goed :-)

Van de week weer vlees gehaal bij De Veerstalhoeve, zulke vriendelijke, eerlijke mensen zijn dat toch. Ze zijn echt trots op wat ze doen, in alle bescheidenheid en ze kunnen je over van alles informeren, zonder dat je het idee hebt dat ze je lastig vinden. Mooi is dat!

Lena is ondertussen haar oerinstincten nieuw leven aan het inblazen. We hebben muizen in het kippenhok. Ze heeft er al twee te pakken gekregen. Een onsmakelijk gebeuren en wij gaa ons er dan natuurlijk ook nog mee bemoeien, want ik wil aan de ene kant van de muizen af en aan de andere kant kan ik geen dierenleed aanzien... Dus als de kat er mee gaat spelen, roep ik manlief paniekerig erbij om te zorgen dat Lena de muis snel opeet of om 'm zelf dood te maken. Nou, dan doet Eize alsof de muis afgepakt gaat worden en dan is de lol van het spel er wel af en zorgt Lena ervoor dat het in één keer afgelopen is met de muis (ik zal de details besparen) en kunnen wij weer opgelucht ademhalen :-) Haha, ik ben echt zo'n softie!



O, nog een heerlijk receptje voor een weekendje met gasten of gewoon lekker voor jezelf: pindarotsjes. Kort gezegd: puur of melk chocolade in een pan op heel alag vuur laten smelten, direct ongezouten pinda's erbij doen (op gevoel, op gevoel...) even goed doorroeren, klontjes op bakpapier leggen, af laten koelen in de koelkast. Klaar! Variaties: gedroogde banaan (heerlijk!), amandelen, hazelnoten, marshmallows, etc. De overige pinda's werden door een dure mix zonder pinda's van de markt gemengd, zodat we een lekkere grote zak hadden.














11 opmerkingen:

  1. hahaha,ben je echt bang voor een muis.Het is wel erg vies ja,maar je schrikt er vaak meer van.
    Die pindarotsjes ga ik doen,jammy.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wilma, Nee ik ben helemaal niet bang voor muizen. Ik kan alleen helemaal niet tegen dierenleed, dus als ik de kat zie spelen met een muis, wil ik dat die muis zo snel mogelijk uit z'n lijden verlost is...Als kind ben ik eens in mijn vinger gebeten door een muis die ik probeerde te redden van onze kat. Denk maar niet dat ze op school geloofden waarom ik te laat was .... :-P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm Muizen...hier zitten ze ook wel, ooit op zolder en twee huizen verderop zitten ze tussen het plafont van de slaapkamer en de zolder. Ik zou geen oog meer dicht doen! De buurvrouw heeft overal gif en klemmen neergezet...hopenlijk helpt het. Wij wonen aan de rand van een park en daarachter zijn weilanden, dus zijn we wel wat ratten, muizen, egels, konijnen, spechten, vleermuizen en ander gedierte gewent. Maar om ze nou in je kippenhok te hebben..kan dat kwaad voor de kipjes?
    De pindarotjes zijn heerlijk hoor! Ik heb ze ook wel eens gemaakt. Mijn marokaanse vriendin maakt ze met cornflakes en dan zet ze ze in kleine papieren cupjes. Net als cupcake bakjes maar dan veel kleiner. Ziet er schattig uit.
    Fijne zondag toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pindakaas op de klem helpt ook.

      Verwijderen
    2. Euh...niet in het kippenhok, Wilma :-)

      Verwijderen
    3. Nee maar wel ergens anders,
      De pindarotsjes waren top,alleen volgens de famlie veel te weinig.
      We gaan voor de volgende ronde!!
      Groet, Wilma

      Verwijderen
  4. Een kippenhok trekt muizen aan. Althans, het kippenvoer. En de kippen krijgen er volgens mij niets van. Een van onze kippen joeg er altijd als een bezetene achteraan, en heeft menig muisje heerlijk leeggepikt. Bleh! Nee, daar ging ik ook niet naar staan kijken hoor. Verder vulde ze ons vegetarische voeraanbod aan door spinnen en wormen te eten. Doen jouw kippen dat niet?
    De pindarotsjes ga ik voor mijn verjaardag maken. Bedankt voor het idee!
    Een goede zondag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die pindarotsjes zien er verrukkelijk uit zeg! Wij hebben een hele stoere kat, die ons (hopelijk) 'beschermt' tegen muizen.. Ik denk dat ik een vreselijk gil zal geven als er ergens ééntje loopt... :-) Alhoewel ik er vroeger ééntje op mn slaapkamer had, ik had een hele 'stal'gebouwd op mn slaapkamer voor al mn barbiepaarden, en ja, die moesten natuurlijk (konijnen)voer hebben.. En ja, dat zag die muis ook wel zitten.. :-) Mn moeder merkte het, en toen ik op kamp was heeft ze de kat losgelaten op mn kamer.. Die boerderij is hier trouwens in de buurt, ik ga er snel eens langs, we hadden al zitten kijken waar we in de buurt vlees kunnen halen, en dat kan daar dus ook! :-) Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie verhalen allemaal over muizen enzo...het maakt wat los ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze mooi geworden die pindarotsjes.

    Ik geniet trouwens ook van de prachtige layout van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.