dinsdag 22 januari 2013

Sneeuw -ijs ~ Icecream of snow



Eigenlijk, eigenlijk....zou ik overdag niet meer bloggen (had ik afgesproken met mijzelf)....maar ja, de sneeuwt smelt vandaag als...nou ja, sneeuw voor de zon. En voor wie nog iets leuks met deze sneeuw wil doen, voor het allemaal gesmolten is, is het wel nodig dat ik dit vandaag blog. Zo snel mogelijk. Nu dus. Ik kan nu eenmaal niets anders, overmacht heet dat toch? :-)




Er lag hier gisteren nog een aardig pak sneeuw. Het mooie van zo'n dik pak is, dat het heel schoon is. Gisteren dus de schone laag opgepakt met mijn handen en er sneeuw-ijs van gemaakt (onderop is het misschien vies).


Je kan het op veel verschillende manieren doen: eerst slagroom kloppen met suiker, vanillesmaak toevoegen (siroop/ essence/ aroma/ suiker) en dan de sneeuw er door scheppen. Dat schijnt ook met zoete, gecondenseerde melk en vanille te kunnen.




Variaties zijn: frambozen toevoegen en pureren. (Je krijgt echt een soort sorbetijs).


Yoghurt toevoegen.



Citroenrasp.


En dan je tanden laten bevriezen... :-P




 Bij een smoothie in plaats van ijsblokjes, verse sneeuw doen. IJSKOUD!!! lol - Heerlijk!





En dit is de museumhaven bij ons in de buurt en ons huisje. Prachtig zoals de sneeuw over het ijs woei. Het was voor je gevoel wel erg koud, dus we zijn maar even geweest. Ik geniet echt van dit weer. Het is zo lekker licht voor de tijd van het jaar en binnen lijkt het extra gezellig me die witte wereld buiten. Wat heeft de Schepper dat toch prachtig bedacht! 
 
 





7 opmerkingen:

  1. Lachen zeg, om dat sneeuw toetjes van jou. Misschien toch ook eens proberen? De andere foto's zijn erg mooi. Een man, die op het water loopt. Huh, best eng hoor. Is het sterk genoeg daar?

    Ik hou van je laarzen. Paars toch op de foto? leuk. Heb een fijen sneeuwdag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dat is mijn man hoor :-) En ja, het was gevaarlijker dan we dachten....net niet doorheen gegaan!

      Verwijderen
  2. Wat een leuk verhaal weer! Hoe kom je toch op zulke ideeën? Bij mij roept sneeuw-eten associaties op met darmkrampen en diarree, dus ik eet dat echt nooit meer! Maar daar heb jij (nog) geen last van blijkbaar :)
    Wat is dat oude boek dat opengeslagen ligt?
    Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei. Nou, nergens last van gehad hoor! Wel algemene tip om op 'hygienische' plekken te pakken. Bij mij lag het hoog op het dakje van het hok, waar de kat sinds er sneeuw ligt niet meer loopt en dus ook geen sporen waren van dieren en geen vervuiling.
      Dat oude boek is vol recepten, zie een berichtje in december (geloof ik), recepten uit 1912-1914. Nog steeds een heel bijzonder cadeautje.

      Verwijderen
  3. Lieve Annemieke,

    Wat heb je toch weer een geweldige ideeën om SNEEUW te gaan ETEN...
    Daar hou ik van !
    Zo ontdekte ik gisterenmiddag dat vers gevallen SNEEUWVLOKJES in mijn mok op een toefje slagroom met daaronder kokend hete chocolademelk ook een overheerlijke ontdekking is !
    Door de room (die niet warm is) blijven de vlokjes even liggen, als je dan een slok neem heb je de sensatie van ijskoud, romig en daarna heerlijk warm daaronder.

    Eten de KIPPETJES bij jou trouwens ook SNEEUW ?
    Over het algemeen zijn ze daar dol op !
    En ik denk helemaal als je jouw toetjes voorbij zouden zien komen,
    hi hi...
    maar die zijn natuurlijk voor jullie zelf.

    DANK voor je leuke POST !
    Een hartelijke WINTERSE groet, Suzanne



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, wij hebben geen kippen. Maar onze hond neemt graag een hap sneeuw. De klonten hangen dan in haar baard na de wandeling :)
      Heerlijk nog even genieten van de sneeuw, hier in Drenthe ligt er nog een heel pak. Bedankt voor je post en een fijne avond.
      Groeten Marieke J.

      Verwijderen
  4. Hier ligt nog sneeuw en er komt meer. De d.UGGARS DOEN HET OOK WIST JE DAT? Wil het nog wel eens gaan proberen. Hier ligt altijd sneeuw genoeg. En koud is het hier ook en alles gaat door.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.