woensdag 23 januari 2013

Meer sneeuwachtige ideeen

Geveld door keelontsteking, was ik vandaag op zoek naar snoepjes om op te zuigen. En hoewel ik een zoetekauw kan zijn, snoep ik niet veel echte snoep. Niets in huis dus. Manlief is thuis, dus ik zou hem kunnen vragen wat te halen, maar ik wilde het liefst zo snel mogelijk iets hebben. Mijn keel doet echt erg zeer. Ik had al appel met kaneel, honing en citroensap gegeten, maar nu was het tijd voor snoep! Nu was ik net het Kleine Huis  'De lange winter' aan het lezen toen ik even pauzeerde om op Pinterest te kijken en deze website weer vond:http://girlsguidetobutter.com/2010/02/maple-taffy-the-pioneer-treat/.


Foto:  http://girlsguidetobutter.com/2010/02/maple-taffy-the-pioneer-treat/

 Dat was de oplossing: sneeuwsnoep maken van stroop!

Als Nederlandse had ik natuurlijk geen Maple Sirup op voorraad maar wel genoeg Hollandse schenkstroop. Ik vroeg mijn man een beetje schone sneeuw in een bakblik te scheppen en vervolgens kookte ik een beetje stroop. Ik had geen room, dus deed ik er scheutje voor scheutje wat magere melk en zo'n 5 gram boter bij. Ik heb het op gevoel ingekookt (dat gaat heeeeel snel, mijn advies: pak een ruime pan en loop er niet bij weg) en telkens een drupje op de sneeuw of op een bordje gelegd om te kijken hoe het hard werd.


 Uiteindelijk lukte het!! Okee, een beetje in één stuk, maar een volgende keer lukt het vast weer en dan kunnen de puntjes wel op de i gezet worden. Volgens mij worden deze stroopsnoepjes in het eerste boek van Het Kleine Huis beschreven als de familie nog in de bossen woont.


 Een paar dingen zijn belangrijk:
  • Het kan heel heet worden, let dus op!
  • Loop er niet bij weg, het kookt snel.
  • Maak kleine hoeveelheden, het is bedoeld om direct op te eten, hoe langer je wacht hoe zachter het wordt. Je kan het dan nog wel in kleine bolletjes rollen, dan is het nog wel lekker.
  • Met zo'n 5 minuutjes klaar!


Daarnaast heb ik nog gebruik gemaakt van de sneeuw om kussentjes te reinigen. Een nachtje buiten in de sneeuw en nu zijn ze aan het ontdooien boven de gootsteen.




Ik vind dat de tijd echt snel gaat in het nieuwe jaar, het is gewoon alweer eind januari. Ik heb een aardig begin aan mijn Jaarjournaal gemaakt. Hieronder wat plaatjes en ideetjes. Er zullen vast grotere tekenwonders zijn, maar ook mindere. Wat dat betreft is Januari een mooie maand: het begin van het journaal, hoe vaker je tekent, hoe beter je er in wordt, dus er is nog zo heerlijk veel ruimte voor groei aan het begin van het jaar :-)
 



Het lijkt me ook leuk om gedurende dit jaar steeds te wisselen van materialen (schaduwen, dieren tekenen, perspectief etc.) en  technieken (ik heb dit weekend aquarel potloden gekocht). Wat dat betreft is het blog dat ik in het eerste bericht van het jaarjournaal noemde ook echt een inspiratiebron.





Verder nog iemand actief met het Jaarjournaal? Hoe vergaat het? Wat voor een soort onderwerpen kwamen naar voren en was het tekenen te doen?

 



 
En als laatste nog een receptje voor (magere) apple crumble in 10 minuten (1 persoon):
  1. rasp 1 appel
  2. Voeg 10 gram (bruine/ riet) suiker toe en kaneel naar smaak
  3. Bak de appel in een koekenpan in 5 gram roomboter tot de suiker is gekarameliseerd
  4. Doe in een kom en verkruimel er een (eigengemaakt?) havermoutkoekje over



9 opmerkingen:

  1. I always enjoy your sweet posts ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap met je keel! Heb je de honing ook los geprobeerd? Zeker natuurzuivere koudgeslingerde honing is erg verzachtend voor een zere keel, is onze ervaring. En er schijnen een soort afweerstoffen in te zitten die de ontsteking te lijf gaat.
    Over het jaarjournaal zwijg ik maar. Ik loop vast bij het tekenen. Dat kan ik echt niet! Misschien moet ik plaatjes gaan knippen ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ja, dat van die honing heb ik gehoord en pas ik ook wel met mate toe. Blijft een goede tip.
      Plaatjes knippen is toch ook prima? Of foto's nemen, gedichten/ recepten schrijven, etc. etc. Succes hoor.

      Verwijderen
  3. Beterschap! Erge keelpijn is echt heel naar.
    Heerlijk, de serie van het kleine huis. Ik heb er een paar boeken van, en pas heb ik The Pilot van het kleine huis op de prairie gekocht, prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh die tekening van die kat is echt SPREKEND! Net of je onze kat heb zitten na tekenen, haha! Grappig zeg! Zoals ze dan zitten te kijken heh, het puntje van de staart zwiept dan meestal onregelmatig wat heen en weer, in de vensterbank.. En dan vooral al die vogels die in de tuin landen, o o.. Beterschap met je keel!! Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat vervelend dat je in de LAPPENMAND zit,
    ik hoop VAN HARTE dat de ZERE KEEL heel snel mag genezen.
    Als ik het zo om mij heen hoor zijn er veel mensen ziek.
    We hebben denk ik allemaal een WARM ZONNETJE nodig !

    HIHI... en weer een SNEEUW-RECEPT-CREATIE !
    WOW, wat LEUK joh !
    Minder leuk dat je het nodig hebt voor een ZERE KEEL.

    En wat kan je SCHITTEREND TEKENEN,
    dat is wel een TALENT van je hoor !
    Mooi, fijn dat je daar zo'n plezier in kan vinden.
    Het zijn de EENVOUDIGE DINGEN die gelukkig maken.
    Bemerk jij ook dat het je meer DANKBAAR maakt als je zo zorgvuldig aan je journaal werkt ?
    Ik bedoel...
    je brengt dan zo mooi de kleine details die het leven vullen in beeld / onder de aandacht
    Ik heb dat met fotograferen,
    ik zie GOD daarin / daardoor met de dag GROTER worden in ZIJN WONDERLIJKE OOG VOOR DETAIL.

    Veel ZEGEN, liefs, Suzanne


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Annemieke,
    Hoe is het met je keel, gaat het weer beter?
    Blijf goed voor jezelf zorgen hoor!

    Het journal maken is erg fijn he? Inderdaad, je kijkt zoveel beter om je heen en je ziet nu ook echt de schoonheid in de natuur.
    Zelf doe ik ook veel met het weer. Zo schrijf ik bijv. de weerstoestand op, dat er een grote schaatstocht wordt georganiseerd, dat ik sneeuw heb geruimd met de oude buurman enz.
    Ook dat zijn heel leuke dingen om terug te lezen over een poosje. Vooral als het straks zomer is, dan kan je je dat bijna niet meer voorstellen, maar dankzij het journal zie je het dan weer helemaal voor je.

    Dank weer voor je mooie foto's en je inspiratie.

    Hartelije groet en Gods Zegen, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beterschap! Ik eet zelf altijd heel veel dropjes als ik keelpijn/griep heb. Prachtige tekeningen. Talent!( vorig jaar één maand journaling but ik was echt ... nou ja, het is verwaterd )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Annemieke,
    Ook ik ben begonnen met mijn Journal. Voornamelijk met gedichten, spreuken en benoemen van activiteiten. Tekenen gaat me niet zo goed af, maar ik heb me voorgenomen om dit wel te proberen te ontwikkelen. Hopelijk lijken de tekeningen in december ergens op ;)
    Dat journal van jou ziet er heel mooi uit. Geniet er van!
    Hopelijk ben je al een stuk opgeknapt.
    Groetjes Marieke J.

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy/ Uw of jouw reacties maken mij blij.